Συνταγματική Αναθεώρηση: Τα μηνύματα που έστειλε ο Τσίπρας - Σε ποιους απέδωσε εύσημα

Συνταγματική Αναθεώρηση: Τα μηνύματα που έστειλε ο Τσίπρας - Σε ποιους απέδωσε εύσημα

Σε μια «επανάσταση της δημοκρατίας», για τη «νέα Μεταπολίτευση», κάλεσε τους πολίτες χθες βράδυ ο πρωθυπουργός, με ...όχημα, «ένα Σύνταγμα που θα οδηγήσει σε μια νέα Ελλάδα, την Ελλάδα του 2021».

Απαραίτητη προϋπόθεση, η ενεργοποίηση του λαϊκού παράγοντα που πρέπει να σηκωθεί από τον ...καναπέ (δεν το είπε, αλλά το υπονόησε) και να κάνει κτήμα του τη Συνταγματική Αναθεώρηση. Και πιο πολύ απ’ όλους, οι νέοι στους οποίους μόλις έδωσαν το δικαίωμα του ψηφίζειν κυβέρνηση και Βουλή.

Και για το σκοπό, ο Αλέξης Τσίπρας κατέθεσε κίνητρα, όπως η επιθυμία για αλλαγή («να τελειώνουμε με το παλιό», είπε κατά λέξη) ή η επιθυμία για αλλαγές στο κράτος, που τόσο έχει ταλαιπωρήσει τους πολίτες του. Μια Συνταγματική Αναθεώρηση, που θα συνδέεται άρρηκτα με την οικονομική ανάκαμψη, αφού «το ζητούμενο για παραγωγική ανασυγκρότηση προϋποθέτει την πολιτική ανασυγκρότηση της χώρας»

Και πώς θα βγει από την αδράνεια ο πολίτης; Με το να μην ψηφίζει μόνο κάθε τέσσερα χρόνια, αλλά να ψηφίζει ενδιαμέσως για πολλά μικρά αλλά και μεγαλύτερα θέματα (ακόμη και για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας υπό προϋποθέσεις).

Ήταν, ταυτόχρονα όμως, μια ομιλία που απευθυνόταν κατά κύριο λόγο στους ψηφοφόρους της Αριστεράς –Κεντροαριστεράς (το σύνθημα, «για πρώτη φορά η Δημοκρατία στην εξουσία» θύμισε σε κάποιους παλαιότερους το παπανδρεϊκό «ο λαός στην εξουσία»). Με αναφορές, επιπλέον, που θα ικανοποίησαν  -όπως πιστεύουν στο Μέγαρο Μαξίμου- τη δεξαμενή ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ. Τέτοιες αναφορές ήταν «η ρητή απαγόρευση άρσης του δημόσιου ελέγχου των αγαθών του νερού και της ηλεκτρικής ενέργειας», ακόμη «η σαφής και αποτελεσματική κατοχύρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων ως του μοναδικού μέσου για τον προσδιορισμό του μισθού. Με συνταγματική κατοχύρωση της υποχρεωτικότητας της διαιτησίας».

Χωριστό κεφάλαιο αποτελούν οι σχέσεις με την Εκκλησία, όπου η κυβέρνηση κάνει βήμα μπροστά, αφού προτείνει στο Σύνταγμα να γίνεται «ρητή κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του Κράτους, αλλά... «με διατήρηση όμως για ιστορικούς και πρακτικούς λόγους της αναγνώρισης της Ορθοδοξίας ως κρατούσας θρησκείας» -αναφορά που ικανοποιεί, όπως εκτιμάται, την ηγεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ως αρχηγός του μεγαλύτερου κόμματος της προοδευτικής παράταξης, ο πρωθυπουργός έκανε την πολιτική επιλογή για ψήφιση της απλής αναλογικής -θέμα το οποίο τόνισε άλλωστε- ταυτόχρονα όμως με τη διαβεβαίωση προς τους πιο συντηρητικούς ψηφοφόρους για  σταθερές 4ετείς κοινοβουλευτικές θητείες, όπως αυτές θα διασφαλίζονται από τον προτεινόμενο νέο τρόπο εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας ή την εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας. Σαφείς, με άλλα λόγια, οι αποστάσεις από το  συντηρητικό κόσμο, αν και ο Αλ. Τσίπρας απέδωσε παρόλ’ αυτά τα εύσημα στον Κωνσταντίνο Καραμανλή εμμέσως πλην σαφώς, όταν αναφέρθηκε στα πολιτικά επιτεύγματα πριν τέσσερις δεκαετίες: κατάργηση της Βασιλείας, οικοδόμηση του κοινοβουλευτισμού, νομιμοποίηση του Κ.Κ.Ε.

Όμως, κάπου στη δεκαετία του ’80 «η Μεταπολίτευση εξαντλούσε τη δυναμική της», γι’ αυτό και η ανάγκη σήμερα για τη Νέα Μεταπολίτευση. Με δεδομένο ότι, «η οικονομική κρίση και η μνημονιακή επιτροπεία έκλεισαν βίαια τον κύκλο που άνοιξε 40 χρόνια πριν». Ή, όπως συμπέραινε η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη που προλόγισε τον πρωθυπουργό, η κρίση ήταν πολλαπλή, όχι μόνο οικονομική δηλαδή, αλλά και πολιτική, κοινωνική, κρίση που «ανέδειξε τα όρια του πολιτικού συστήματος, όπως διαμορφώθηκε κατά τη Μεταπολίτευση».
 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο