Φωτιές στη Βουλή άναψε το τέμενος - Η ιστορία του αιτήματος για ανέγερση τζαμιού στην Αθήνα

Φωτιές στη Βουλή άναψε το τέμενος - Η ιστορία του αιτήματος για ανέγερση τζαμιού στην Αθήνα

Σε «ροντέο» μετατράπηκε η Βουλή με αφορμή την τροπολογία για την κατασκευή μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα.

Παρότι η διάταξη ψηφίστηκε με ευρύτατη πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής, την Πέμπτη 4 Αυγούστου (σύνολο 230 παρόντων βουλευτών, υπέρ ψήφισαν 206 βουλευτές και 24 κατά) δεν έλειψε η πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ των κομμάτων, δημιουργώντας «ρήγμα» στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

Υπέρ της διάταξης τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΔΗΜ. ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ, ΚΚΕ, ΠΟΤΑΜΙ και Ε.Κ, ενώ καταψήφισαν οι ΑΝΕΛ δείχνοντας και το ιδεολογικό χάσμα που έχουν για το θέμα αυτό με τον κυβερνητικό του εταίρος.

Ωστόσο, η στάση των ΑΝΕΛ διέγειρε έντονο προβληματισμό, παρότι το ίδιο το κόμμα υποστηρίζει ότι οι θέσεις του επί του θέματος είναι ίδιες από παλιά δηλώνοντας: «η κατασκευή του Τεμένους θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα λύσει…Υπάρχει κίνδυνος να μπλέξουμε σε θρησκευτικές αντιδικίες με άλλα δόγματα και θρησκείες» ενώ έθεσε μέχρι και θέμα σουνιτών … Για δε την αντίθεση με τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ και πως αυτή εξηγεί την κυβερνητική συνεργασία κ. Γιώργος Λαζαρίδης είπε πως « έχουμε διαφορετικές απόψεις και αυτό είναι σεβαστό. Συνεργαζόμαστε δεν ταυτιζόμαστε…».

Ωστόσο δεν έλειψαν και οι εντάσεις εντός του κοινοβουλίου με τη φραστική επίθεση εκ μέρους του βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Ηλία Παναγιώταρου στον μουσουλμάνο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χουσεΐν Ζεϊμπέκ, να στιγματίζει την συνεδρίαση.

Στον αντίποδα, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, αντέτεινε πως «Αν δεν θέλουμε να έχουμε τα προβλήματα της Γαλλίας και του Βελγίου ας μην επαναλάβουμε τα λάθη τους που σήμερα σπεύδουν να αντιμετωπίσουν», υποστηρίζοντας με τον τρόπο αυτό ότι η κατασκευή του τζαμιού απομακρύνει την ισλαμική τρομοκρατία από την χώρα μας.

Ο ίδιος δε επισήμανε ότι η κυβέρνηση έχει δώσει άδεια λειτουργίας σε 4 τζαμιά, ένα εκ των οποίων στην Θήβα.

Τοποθέτηση επί του θέματος έκανε και ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, κάνοντας λόγο για «αποφασιστικό βήμα στο πεδίο των δικαιωμάτων» τονίζοντας: «Εγώ και η δημοτική μας παράταξη "Δικαίωμα στην Πόλη" έχουμε υπερασπιστεί από την πρώτη στιγμή με θάρρος, χωρίς περιστροφές, υπεκφυγές και αστερίσκους, την ανάγκη δημιουργίας Μουσουλμανικού Τεμένους στην Αθήνα. Μετά την ψήφιση της σχετικής διάταξης από όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, δεν πρέπει να υπάρξει καμία άλλη καθυστέρηση»,

Μάλιστα ο υπουργός Παιδείας έκανε μνεία στο κόστος κατασκευής, υποστηρίζοντας ότι τα, χρήματα που υπάρχουν εδώ και χρόνια στον κρατικό προϋπολογισμό για τον σκοπό αυτό, ενώ κατέρριψε και το επιχείρημα ότι «στην Αθήνα εξ αιτίας του Τεμένους θα μαζευτούν πολύ μουσουλμάνοι λέγοντας πως εάν ίσχυε αυτό, τότε όλοι οι μουσουλμάνοι θα ήταν στην Θράκη που υπάρχει Τέμενος και όχι στην Αθήνα…».

Αξίζει να σημειωθεί ότι εντός του λεκανοπεδίου Αττικής λειτουργούν σύμφωνα με εκτιμήσεις περισσότερα από 100 άτυπα «τζαμιά» σε υπόγεια και σε πάρκινγκ, ενώ από αυτά μόνο 3 λειτουργούν με νόμιμη άδεια. Άτυπα τζαμιά υπάρχουν σε πολλές περιοχές της Αθήνας, στο ευρύτερο κέντρο, στο Περιστέρι, στο Νέο Κόσμο, στους Αμπελόκηπους, στο Μοσχάτο, στον Πειραιά και αλλού. 

Η Ιστορία του αιτήματος για την ανέγερση τζαμιού-τεμένους στην Αθήνα

Όπως προκύπτει το ζήτημα δημιουργίας τζαμιών στην Ελλάδα φαίνεται να έχει ρίζες από το 1978 όπου εκφράστηκε για πρώτη φορά αίτημα ανεγέρσεως από τον Σαουδάραβα Βασιλιά Χαλίντ, στον οποίο ο τότε πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής ανταποκρίθηκε θετικά.

Στη συνέχεια ανέλαβε τις διαπραγματεύσεις το Συμβούλιο της Ένωσης Αραβικών Κρατών στην Αθήνα το οποίο υποκαταστάθηκε από το Συμβούλιο των Πρέσβεων των Αραβικών Κρατών που αντιπροσωπεύονται διπλωματικά στην Ελλάδα. Παράλληλα, το αίτημα περί ίδρυσης τεμένους στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη εκφράστηκε και από την πολιτική ηγεσία της Μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης.

Το ελληνικό ΥΠΕΞ απαντώντας θετικά πρόσφερε ένα οικόπεδο για το τζαμί στο Μαρούσι. Μετά από τις έντονες αντιρρήσεις του οικείου δήμου, το ΥΠΕΞ πρότεινε το 1992 την ανέγερση τεμένους στο Κορωπί, το οποίο κρίθηκε ακατάλληλο από τους Άραβες πρέσβεις. Το αίτημα συνδέθηκε με την ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων, στο πλαίσιο των οποίων θα έπρεπε να διατεθεί χώρος λατρείας και στους μουσουλμάνους, όπως και σε όλες τις υπόλοιπες θρησκείες.

Η ελληνική κυβέρνηση με πρόταση της Σαουδικής Αραβίας συμφώνησε για την ανέγερση ενός τζαμιού και την ίδρυση Ισλαμικού Πολιτιστικού  Κέντρου. Έτσι, σύμφωνα με τον Ν.2833/2000, προβλέπεται η ανέγερση τζαμιού και Ισλαμικού Κέντρου με σκοπό την προώθηση των διμερών ελληνο-αραβικών σχέσεων, καθώς και της μελέτης του Ισλαμικού πολιτισμού και θρησκείας. Τα έξοδα της ανέγερσης του Ισλαμικού Πολιτιστικού Κέντρου και του Τεμένους στην Παιανία  θα επωμίζονταν η Σαουδική Αραβία. Τελικά και ύστερα από αντιδράσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν προχώρησε η κατασκευή του Τεμένους και του Πολιτιστικού Κέντρου στην Παιανία.

Ύστερα από έντονες συζητήσεις στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με νέο νόμο η ελληνική κυβέρνηση θέσπισε την ίδρυση μουσουλμανικού Τεμένους στην περιοχή του Ελαιώνα (Ν.3512/2006) με έξοδα του ελληνικού κράτους. Ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου ιδρύεται που θα διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο στο οποίο συμμετάσχει ένας εκπρόσωπος μουσουλμανικών κοινοτήτων. Ο νόμος τελικά δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα. Ο νέος νόμος προβλέπει  τα έξοδα ανέγερσης να επιβαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο και ότι ο Ιμάμης που θα ιερουργεί θα πληρώνεται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο