ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τέλη Απριλίου η ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό

Δημοσίευση 10 Απριλίου 2017, 18:12 / Ανανεώθηκε 10 Απριλίου 2017, 21:37
Τέλη Απριλίου η ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό
Facebook Twitter Whatsapp

Στη διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου άρχισε το απόγευμα η συζήτηση του νομοσχεδίου «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων». 

Στη διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου άρχισε το απόγευμα η συζήτηση του νομοσχεδίου «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων». Το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής στο τέλος του τρέχοντος μηνός. Προηγουμένως, την Τετάρτη του Πάσχα, θα γίνει η β' ανάγνωση του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

«Το νομοσχέδιο ήταν αντικείμενο πολύμηνων συζητήσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς και στόχος του είναι να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για τη διάσωση των επιχειρήσεων καθώς όλες οι προηγούμενες πρωτοβουλίες οδήγησαν στο κενό», ανέφερε η γενική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη. Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ υπογράμμισε ότι έχουν προβλεφθεί εχέγγυα εμπιστευτικότητας ώστε ακόμη και αν αποβεί άκαρπη η προσπάθεια, να μην στιγματίζεται καμία επιχείρηση.

Η Θ. Τζάκρη ανέφερε ότι μια σημαντική καινοτομία αυτού του νομοσχεδίου έγκειται στη δυνατότητα που θα έχουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες- αυτοαπασχολούμενοι να επωφελούνται από τις πρόνοιες του νόμου, καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες εξαιρούνταν από προηγούμενες προσπάθειες επίλυσης του προβλήματος.

Ειδικά για τις οφειλές προς το Δημόσιο, η βουλευτής επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο μπαίνουν οι οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση, τα ασφαλιστικά ταμεία αλλά και τους ΟΤΑ. Δεν ρυθμίζονται μόνο όσες οφειλές έχουν προέλθει από την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων. «Με το που προσέρχεται η τράπεζα να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αρχικά, διαγράφονται το σύνολο των τόκων υπερημερίας και επίσης σε ό,τι αφορά τις οφειλές προς το δημόσιο φεύγουν αυτόματα το 95% των προστίμων προς τη φορολογική διοίκηση και το 85% των προσαυξήσεων και των τόκων μη εμπρόθεσμης καταβολής», σημείωσε η Θ.Τζάκρη.

ΑΝΕΛ: Το νομοσχέδιο έρχεται να γιατρέψει μια τεράστια πληγή

Τη θέση ότι το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό «έρχεται να γιατρέψει μια τεράστια πληγή», διατύπωσε ο ειδικός αγορητής των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Δημήτρης Καμμένος, στη συζήτηση που ξεκίνησε σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

«Η έλλειψη κεφαλαίων που πιθανόν παρατηρηθεί από τις τράπεζες σε περίπτωση αποτυχίας εκτέλεσης αυτού του νομοσχεδίου, θα φέρει σε δεινή θέση την οικονομία και τις ελληνικές τράπεζες και ας μην συζητήσουμε αν χρειαστούμε και άλλο μνημόνιο για νέα ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών», ανέφερε ο Δημήτρης Καμμένος, ο οποίος υπογράμμισε ότι στόχος της κυβέρνησης ήταν το νομοσχέδιο αυτό να είναι έτοιμο από πέρυσι, αλλά υπήρξαν κωλυσιεργίες εκ μέρους των θεσμών.

Αναφερόμενος στην αναγκαιότητα ψήφισης του νομοσχεδίου, ο βουλευτής των ΑΝΕΛ είπε ότι την περίοδο 2009-2015 τα «κόκκινα δάνεια» αυξήθηκαν κατά 56 δισ. ευρώ και ότι το 45% αυτών είναι τα επιχειρηματικά δάνεια. Ο κ. Καμμένος είπε ότι υπερψηφίζει το νομοσχέδιο, προειδοποίησε όμως ότι η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα πρέπει να είναι έτοιμοι να διαχειριστούν χιλιάδες αιτήσεις υπαγωγής στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Καταψηφίζει η ΝΔ και προτείνει δικό της πλαίσιο

Η ΝΔ θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, όπως κατέστησε σαφές η γενική εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Ντόρα Μπακογιάννη.

«Θριαμβολογείτε για ένα νομοσχέδιο που καθυστερήσατε δύο χρόνια για να το καταθέσετε. Δύο χρόνια στα οποία σας καλούσαμε, και εμείς και ο επιχειρηματικός κόσμος, να το καταθέσετε. Και το φέρνετε σήμερα που η αγορά πνέει τα λοίσθια», είπε η Ντόρα Μπακογιάννη και επισήμανε ότι από την αρχή του έτους, 90 επιχειρήσεις κλείνουν κάθε μέρα και σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ, 19.000 επιχειρήσεις θα υποχρεωθούν να κλείσουν το πρώτο εξάμηνο του 2017 εξαιτίας των οφειλών, της έλλειψης ρευστότητας και της αβεβαιότητας που έχει προκαλέσει. Η κ. Μπακογιάννη επισήμανε εξάλλου, ότι από τον Ιανουάριο, έχουν κοκκινίσει δάνεια ύψους 1,5 δισ. εκ των οποίων το 80% ήταν ρυθμισμένα και έγιναν πάλι κόκκινα λόγω της κατάστασης που έχει προκαλέσει στην οικονομία η πολιτική της κυβέρνησης.

«Εδώ και 14 μήνες καθυστερείτε να κλείσετε την αξιολόγηση, με λογαριασμό βαρύ για την κοινωνία και την οικονομία. Πανηγυρίσατε στο προχθεσινό Eurogroup, ενώ ετοιμάζετε κατάλογο σκληρών υφεσιακών μέτρων για να δώσετε το τελειωτικό χτύπημα στην επιχειρηματικότητα», είπε η κ. Μπακογιάννη και πρόσθεσε ότι από τον Δεκέμβριο, 3 δισ. καταθέσεων έκαναν φτερά, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, το πρώτο δίμηνο του έτους, αυξήθηκαν κατά μισό δισεκατομμύριο και ξεπερνούν πλέον τα 5 δισ.

 «Είναι ένα νομοσχέδιο φενάκη, με το οποίο προσπαθείτε να ρίξετε στάχτη στα μάτια του επιχειρηματικού κόσμου», είπε η Ντόρα Μπακογιάννη και κατέστησε σαφές ότι το κόμμα της το καταψηφίζει, διότι «θα τινάξει την αγορά στον αέρα». Η βουλευτής της ΝΔ προειδοποίησε ότι με τις προωθούμενες διατάξεις δημιουργούνται σοβαρές ευκαιρίες κατάχρησης, που μπορεί να βλάψουν τις τράπεζες και τους άλλους πιστωτές και παρουσίασε την πρόταση της ΝΔ για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Η πρόταση της ΝΔ, όπως αυτή παρουσιάστηκε απόψε στη Βουλή, μεταξύ άλλων προβλέπει:
 
- Να δημιουργηθεί πλατφόρμα που θα συγκεντρώνει στοιχεία οφειλών σε τράπεζες, δημόσιο και ταμεία, χωρίς να συμμετέχει η υπόλοιπη αγορά (εργαζόμενοι και προμηθευτές). Βάσει των στοιχείων αυτών να διαμορφώνει ο μεγαλύτερος σε αξία πιστωτής, πρόταση ρύθμισης. Να ακολουθεί, μέσω της πλατφόρμας, σύντομη διαπραγμάτευση και διαμόρφωση αντιπροτάσεων, που θα τίθεται σε ψηφοφορία. Εφόσον η πρόταση υιοθετείται από πλειοψηφία, να ισχύει χωρίς ανάγκη δικαστικής επικύρωσης (με την διαπίστωση και μόνο ότι υφίσταται η απαιτούμενη πλειοψηφία). Ο μη συναινών να έχει δικαίωμα ανακοπής.
-Η οποιαδήποτε αναστολή να ισχύει από την αποστολή των στοιχείων στους πιστωτές και για διάστημα λίγων εβδομάδων (για να γίνει η διαπραγμάτευση και η ψηφοφορία).
-Να μην επηρεάζονται στο ελάχιστον οι λοιποί πιστωτές και να μην επιβαρύνονται τα δικαστήρια, με εμπλοκή στην εξέλιξη της διαδικασίας.
-Να παρέχεται εύλογη προστασία από ευθύνη στους συμμετέχοντες στη διαδικασία ρύθμισης, τόσο από τις τράπεζες, όσο και από το Δημόσιο.

Η κ. Μπακογιάννη είπε ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός είναι ως πλαίσιο απαραίτητος για την προστασία των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας ή και υπερχρέωσης και για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες.

«Για να πετύχει, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός πρέπει να επικεντρώνεται στις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από τα υφιστάμενα εργαλεία (ιδίως την αναγκαστική εκτέλεση και την εξυγίανση), δηλαδή να παρέχει λύσεις όπου η εξυγίανση δεν δικαιολογείται λόγω καθυστέρησης και κόστους, ενώ η αναγκαστική εκτέλεση θα διέκοπτε μια βιώσιμη δραστηριότητα», είπε η γενική εισηγήτρια της ΝΔ και υπογράμμισε ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός θα πρέπει να διασφαλίζει την συμμετοχή των σημαντικών πιστωτών σε κάθε περίπτωση .

«Ο συμβιβασμός πρέπει είναι εξωδικαστικός γιατί το δικαστικό σύστημα ήδη έχει μεγάλη δυσκολία να καλύψει τον όγκο των υποθέσεων που αντιμετωπίζει. Σε κάθε προσπάθεια διάσωσης επιχείρησης που βρίσκεται σε δυσκολίες, η ταχύτητα αντίδρασης είναι το κεντρικό θέμα και για τον οφειλέτη, αλλά και για τους πιστωτές του», είπε η κ. Μπακογιάννη και πρόσθεσε ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός «θα πρέπει να προκαλεί την ελάχιστη παρέμβαση στα δικαιώματα των πιστωτών, έτσι ώστε να κάμπτονται μόνο όταν δικαιολογείται από την σοβαρή προοπτική εξασφάλισης συναίνεσης και συμφωνίας για την διατήρηση των βιώσιμων επιχειρήσεων σε λειτουργία» και ότι «θα πρέπει να υπάρξουν επαρκείς προφυλάξεις για την κατάχρηση οποιασδήποτε νέας διαδικασίας» καθώς η εμπειρία της συνδιαλλαγής του άρθρου 99 και ο νόμος Κατσέλη έχουν δείξει ότι όταν δημιουργούνται παράθυρα για κακή χρήση προσφερομένων προστασιών, ακολουθεί μαζική καταχρηστική εκμετάλλευση.

«Στο πλαίσιο αυτό, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου κρίνεται απολύτως μη ικανοποιητικό», είπε η κ. Μπακογιάννη και πρόσθεσε ότι έχει ευρύτατη στόχευση, παρεμβαίνοντας και σε περιπτώσεις, πχ μεγάλων επιχειρήσεων όπου υφίστανται λύσεις όπως η εξυγίανση, και δεν μεριμνά για την ακρίβεια των στοιχείων, καθώς βασίζεται στα στοιχεία που παρέχει στην αίτησή του ο οφειλέτης.

«Αυτό δημιουργεί μια σοβαρή ευκαιρία κατάχρησης που, σε συνδυασμό με τις διάφορες αυτοδίκαιες και μη αναστολές, θα προκαλέσει βλάβη στις τράπεζες και τους άλλους πιστωτές», εκτίμησε η κ. Μπακογιάννη και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο εισάγει την άμεση αναστολή της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών, με την υποβολή και μόνο της αίτησης και δεδομένων των καθυστερήσεων που αναμένονται σε όλη τη διαδικασία. Αυτό και μόνο μπορεί να προκαλέσει μεγάλες δυσκολίες στην αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες.

«Η διαδικασία επικύρωσης των συμφωνιών δεν θα είναι απλή, καθώς θα τίθενται θέματα αν τα στοιχεία των πιστώσεων είναι ακριβή, αν η αντιμετώπιση των μη συναινούντων είναι δίκαιη κατά το νόμο, αν η αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη είναι η εμφανιζόμενη στο πλάνο, αλλά και ποιοι είναι οι πιστωτές που εξαιρούνται από το κούρεμα ή τη ρύθμιση με άλλο τρόπο. Η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπει ο νόμος (συνολικά μέχρι 5 μήνες) θα είναι αδύνατη εάν δεν αυξηθεί προηγουμένως σημαντικά ο αριθμός των πολυμελών πρωτοδικείων ανά την επικράτεια», είπε η βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι:

-Οι προτεινόμενες αμοιβές των συντονιστών (200-300 ευρώ) είναι προφανώς ανεπαρκείς σε σχέση με τον μεγάλο όγκο της κυρίως γραμματειακής δουλείας που αναλαμβάνουν.
-Η συμμετοχή του Δημοσίου είναι μόνο δυνητική. Δηλαδή έχει φτιαχτεί ένα ολόκληρο σύστημα (και μάλιστα διαθέσιμο ως προς ταμεία και εφορία και σε πρόσωπα, εκτός αυτών που μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία του εξώδικου συμβιβασμού), χωρίς να προβλέπεται η ενεργή συμμετοχή του Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις και τις αποφάσεις.
- Το νομοσχέδιο έχει δημιουργήσει σε μεγάλο μέρος της αγοράς την ελπίδα ότι θα τους εξασφαλίσει την ελάφρυνση των δανειακών τους βαρών. Παρόλα αυτά, δεν επιβάλλει ρυθμίσεις, δημιουργεί μόνο ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων, στο οποίο, αν οι πιστωτές συμφωνούν, μπορεί να οδηγήσει σε συμφωνίες που θα τεθούν υπόψη δικαστηρίων προς επικύρωση. Είναι εξαιρετικά πιθανό ότι οι ελπίδες που έχουν δημιουργηθεί θα διαψευσθούν.

«Ένας νόμος δεν κρίνεται από τις προθέσεις του, αλλά από τα αποτελέσματά του. Τουλάχιστον οφείλει να μην προσθέσει και άλλες δυσκολίες στις ήδη υφιστάμενες. Ο προτεινόμενος νόμος, είναι βέβαιο, αντί να διευκολύνει και να επιταχύνει, θα δυσκολέψει και θα καθυστερήσει τις διαπραγματεύσεις των οφειλετών με τους πιστωτές τους. Προσφέρεται όχι για καλή χρήση, για τις βιώσιμες και συνεργατικές επιχειρήσεις, αλλά για κατάχρηση, με πρόσθετη απώλεια αξίας, χρόνου, αλλά και καθυστέρηση πληρωμών από όλους προς όλους, εν αναμονή μιας λύσης που δεν πρόκειται να υπάρξει, με αποτέλεσμα σοβαρή βλάβη των πιστωτών, της αγοράς εν γένει, αλλά και των βιώσιμων επιχειρήσεων που χρειάζονται βοήθεια για να συνεχίσουν να παρέχουν εργασία και παραγωγή στην οικονομία μας» είπε η κ. Μπακογιάννη.

Επιφυλάσσεται η Δημοκρατική Συμπαράταξη 

Επιφύλαξη δήλωσε για την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Αρβανιτίδης, λέγοντας ότι «η κυβέρνηση κάνει μισές δουλειές» και προειδοποίησε ότι εάν δεν λειτουργήσει σωστά ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, τότε το επόμενο στάδιο θα είναι οι πωλήσεις δανείων.

Ο κ. Αρβανιτίδης κάλεσε την κυβέρνηση να δει με προσοχή την πρόταση που έχει καταθέσει η Δημοκρατική Συμπαράταξη για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών.

Ειδικότερα, ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης υπογράμμισε την ανάγκη για μια ειδική διαδικασία διαμεσολάβησης, με δεσμευτικό για τα μέρη αποτέλεσμα, στην οποία θα προσφεύγουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι ΜΜΕ και θα καθορίζει τη δυνατότητα εξόφλησης των ληξιπροθέσμων οφειλών.

Είπε ακόμη, ότι οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που διασφαλίζουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και προσπαθούν να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο, θα πρέπει να έχουν ευνοϊκότερη αντιμετώπιση. Ειδική αντιμετώπιση, όπως είπε, θα πρέπει να έχουν επίσης τα επιχειρηματικά σχήματα και τα business plan μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που προβλέπουν ρεαλιστικές συγχωνεύσεις ή συνεργασίες χωρίς να στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό.

Αντίστοιχα, ευνοϊκή μεταχείριση πρέπει να υπάρχει και για προτάσεις μεταβίβασης ή εξαγοράς επιχειρήσεων που μπαίνουν στη διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Ο κ. Αρβανιτίδης υπογράμμισε την ανάγκη να αλλάξει η πολιτική των επιτοκίων των τραπεζών και οι ελληνικές επιχειρήσεις να μπορούν να ανταγωνιστούν τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές με ίσους όρους.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει το θεσμικό πλαίσιο να καταγράφει εναλλακτικούς τρόπους ρυθμίσεων, με ενδεικτικά σημεία, την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής, περίοδο χάριτος με διαχωρισμό και πάγωμα της οφειλής. Να υπάρξει ειδική διαδικασία για τη διάσωση των μεγάλων επιχειρήσεων, με ρήτρα απασχόλησης δια της αναδιάρθρωσής τους.

Ο βουλευτής αναφέρθηκε και στην πρόταση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για το Ταμείο Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων, που να αναλάβει τη διαχείριση μέρους των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων των τραπεζών, ώστε να απελευθερωθούν οι ισολογισμοί τους από το 2018.

 Η πλειοψηφία των μετοχών του Ταμείου προτείνεται να είναι ιδιώτες επενδυτές και εγχώριες τράπεζες και το ελληνικό Δημόσιο με μειοψηφική συμμετοχή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλοι φορείς, όπως ασφαλιστικά ταμεία. Προτείνεται, το Ταμείο να μπορεί να αγοράζει τμηματικά «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια και θα επιδιώκει λύσεις για τις οφειλές των επιχειρηματιών, σε συνεργασία με το Δημόσιο.

Τα εργαλεία που θα έχει το ταμείο να είναι μακροχρόνιες ρυθμίσεις με χαμηλά επιτόκια, διαγραφές οφειλών, ειδικά σε ποσά που αφορούν μη λογιστικοποιημένους τόκους και τηρούνται εξω-λογιστικά από τα πιστωτικά ιδρύματα και το ίδιο να ισχύει για τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις από τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία.

Καταψηφίζει το νομοσχέδιο το ΚΚΕ

Τη θέση ότι στόχος του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, είναι το «ξεσκαρτάρισμα» ανάμεσα σε βιώσιμες και μη βιώσιμες επιχειρήσεις, ώστε να αυξηθεί το μερίδιο στην κερδοφορία των επιχειρήσεων που είναι βιώσιμες και ανταγωνιστικές, διατύπωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Θανάσης Βαρδαλής.

Ο Θανάσης Βαρδαλής, ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο και σημείωσε ότι κυβέρνηση, κουαρτέτο και αστικά κόμματα, επιχειρούν, μέσα στις συνθήκες της καπιταλιστικής κρίσης, να αντιμετωπίσουν πλευρές της, όπως είναι η εκτόξευση του χρέους των επιχειρήσεων και να εξυγιάνουν τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.

«Ο λόγος που υπάρχει ένα κανάλι συνεννόησης μεταξύ όλων των κομμάτων που στηρίζουν αυτή τη λογική, είναι το πώς θα δοθούν ενισχύσεις σε διάφορες επιχειρηματικές ομάδες, τράπεζες, βιομήχανους, πώς θα σωθούν γενικότερα οι κεφαλαιοκράτες», είπε ο Θανάσης Βαρδαλής και πρόσθεσε ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός είναι προαπαιτούμενο, γιατί το κεφάλαιο έχει ανάγκη από «ξεσκαρτάρισμα» από αυτές που κρίνεται ότι είναι βιώσιμες επιχειρήσεις, από τις μη βιώσιμες.

«Κεντρικός στόχος είναι η ταχεία και αποτελεσματική εξωδικαστική ρύθμιση του συνολικού χρέους, δημόσιου και ιδιωτικού, αποκλειστικά για προβληματικές και ταυτόχρονα βιώσιμες επιχειρήσεις, στη βάση των πλάνων αναδιάρθρωσης που θα συμφωνηθούν μεταξύ εμπλεκόμενων επιχειρηματιών και των πιστωτών», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Το ζήτημα συνδέεται και με τη διαχείριση των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων, σε συνδυασμό και με ρυθμίσεις χρεών από εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, από βιώσιμες πάντα επιχειρήσεις, είπε ο κ. Βαρδαλής και πρόσθεσε: «Σε ένα μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ότι για να περάσει το κεφάλαιο σε φάση ανάκαμψης δεν φτάνουν οι θυσίες του λαού. Είναι αναγκαίο να απαξιωθεί, να καταστραφεί και ένα μέρος του κεφαλαίου για να πάρει η μηχανή μπροστά. Και αυτό προσπαθείτε να ρυθμίσετε. Με ποιο τρόπο θα γίνει η καταστροφή ενός μέρους του κεφαλαίου».

«Στόχος είναι πώς θα φύγουν από τη μέση οι μη ανταγωνιστικοί επιχειρηματίες Να περάσουν οι επιχειρήσεις σε άλλα χέρια “ικανά” που έχουν δηλαδή τα κεφάλαια να συνεχίσουν τη λειτουργία αυτών των επιχειρήσεων που θα κριθούν βιώσιμες. Να προχωρήσουν στο ξεσκαρτάρισμα του τεράστιου όγκου των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων μέσα από μία διαδικασία ελεγχόμενης απαξίωσης, δίνοντας βεβαίως πλεονέκτημα μόνο σε εκείνες τις προβληματικές επιχειρήσεις που κρίνεται ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν στη κούρσα της ανταγωνιστικότητας, με βάση τις μελέτες βιωσιμότητας», ανέφερε επίσης ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Ένωση Κεντρώων: Χιλιάδες επιχειρήσεις θα μείνουν εκτός συμβιβασμού

Επιφυλάσσεται για τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό στην Ολομέλεια η Ένωση Κεντρώων, εκτιμώντας ότι θα μείνουν εκτός ρύθμισης χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αν και έχουν φανεί συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς στο Δημόσιο.
 
Ο εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων, Μάριος Γεωργιάδης, παρατήρησε ότι για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ενδιαφέρονται χιλιάδες επιχειρήσεις, σημείωσε ωστόσο ότι και το σχέδιο νόμου δεν αφορά απόλυτα εξωδικαστικό συμβιβασμό και το επιζητούμενο όφελος σε χρόνο δεν θα αποδεχθεί ιδιαίτερα σημαντικό.
 
Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων ζήτησε να διευκρινισθεί αν η υπαγωγή στη ρύθμιση περιλαμβάνει και στεγαστικά και προσωπικά καταναλωτικά δάνεια και κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει «αν το νομοσχέδιο αποτελεί άνιση μεταχείριση απέναντι σε πολίτες που και αυτοί επιθυμούν τη ρύθμιση των στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων τους ανεξάρτητα από την επαγγελματική τους ιδιότητα». Ο κ. Γεωργιάδης ζήτησε να ενημερωθεί η Βουλή αν έχει προηγηθεί έρευνα για τις επιχειρήσεις που θα μπορέσουν να υπαχθούν στη διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού και είπε ότι θα έπρεπε να προβλεφθούν περισσότερα κριτήρια για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
 
«Ανέμενε κάποιος ότι ο μηχανισμός θα ενσωμάτωνε ένα πιο λειτουργικό μοντέλο αξιολόγησης των επιχειρήσεων, με το να λαμβάνει υπόψη περισσότερα κριτήρια επιλεξιμότητας για την ένταξή τους σε αυτόν από όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο» είπε ο Μάριος Γεωργιάδης και πρόσθεσε: «Η απαίτηση να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις, είναι βέβαιο ότι θα αφήσει εκτός ρύθμισης τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ίσως θα έπρεπε να μπουν και άλλα κριτήρια ποιοτικά, όπως και το κριτήριο για τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολεί η επιχείρηση», είπε ο κ. Γεωργιάδης. Πρόσθεσε δε, ότι είναι απαραίτητο η διαδικασία υποδοχής των αιτήσεων να είναι εξ ολοκλήρου ηλεκτρονική και να έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου, ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν με τους ίδιους όρους.

Ποτάμι: Το νομοσχέδιο εξισώνει μικρούς και μεγάλους οφειλέτες

Το ενδεχόμενο, εάν δεν υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για την προστασία τραπεζικών στελεχών και δημόσιων υπαλλήλων, δύσκολα να βρεθούν λειτουργοί να υπογράψουν ρυθμίσεις στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, διέκρινε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς.

Στην επιτροπή όπου συζητείται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, ο κ. Αμυράς επισήμανε εξάλλου ότι το σχέδιο νόμου εξισώνει μικρούς και μεγάλους οφειλέτες, και κάλεσε το υπουργείο να διευκρινίσει αν και ποιοι θα είναι οι αγρότες που θα μπορέσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση.

Ο βουλευτής του Ποταμιού προέβλεψε ότι θα μείνουν εκτός του εξωδικαστικού συμβιβασμού χιλιάδες επιχειρήσεις, που λόγω κρίσης έχουν ζημίες, αλλά προσπαθούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, όπως επίσης και χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, για τους οποίους ο νομοθέτης θεωρεί ότι καλύπτονται από το «νόμο Κατσέλη».

Ταυτόχρονα, ο κ. Αμυράς εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για το αν οι τρεις μήνες από την ψήφιση του νόμου θα είναι αρκετοί για την εφαρμογή του εξωδικαστικού συμβιβασμού, και πρόσθεσε: «Φοβάμαι ότι το σύστημα θα μπλοκάρει στα δικαστήρια και τα πρωτοδικεία θα γίνουν χώροι υποδοχής χιλιάδων αιτήσεων που δεν θα μπορέσουν να τις διαχειριστούν, και έτσι μόνο εξωδικαστικός δεν θα είναι αυτός ο συμβιβασμός, αλλά καθαρά δικαστικός που θα πηγαίνει πίσω και τις υποθέσεις της δικαιοσύνης και τις εταιρείες που θέλουν το συμβιβασμό και θα βρίσκονται σε θέση δυσχερή».

Ο βουλευτής του Ποταμιού επισήμανε τον κίνδυνο στρατηγικοί κακοπληρωτές να εξακολουθήσουν να ξεφεύγουν με συνεχείς παρατάσεις που θα απολαμβάνουν και επέστησε την προσοχή όλων για «τη δυνατότητα που δίνει το σχέδιο νόμου, προκειμένου οφειλέτες χωρίς πτωχευτική ικανότητα, να μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση σαν να είχαν πτωχευτική ικανότητα με πρόταση του Δημοσίου και φορέων κοινωνικής ασφάλισης».

«Είναι προφανή τα ζητήματα που μπορεί να προκαλέσει η υποκειμενικότητα της κρίσης ενός κρατικού λειτουργού. Ανοίγει το παραθυράκι για δημιουργία πελατειακών ή άλλων σχέσεων», είπε ο κ. Αμυράς.