ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Mάχη» στην Ολομέλεια για τη Συνταγματική Αναθεώρηση - Την Πέμπτη η πρώτη ψηφοφορία

Δημοσίευση 12 Φεβρουαρίου 2019, 10:00 / Ανανεώθηκε 12 Φεβρουαρίου 2019, 23:59
«Mάχη» στην Ολομέλεια για τη Συνταγματική Αναθεώρηση - Την Πέμπτη η πρώτη ψηφοφορία
Facebook Twitter Whatsapp

Μέχρι την Πέμπτη θα επεκταθεί η συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος αντί μέχρι αύριο, Τετάρτη, που είχε αρχικά προγραμματιστεί, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους βουλευτές που το επιθυμούν να πάρουν το λόγο.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Σε εξέλιξη είναι η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της Αναθεώρησης του Συντάγματος. 

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης την Τρίτη, ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, κάνοντας δεκτές σχετικές εισηγήσεις κοινοβουλευτικών εκπροσώπων κομμάτων που τόνισαν την ανάγκη να υπάρξει συναίνεση και να μην υπάρξουν ασφυκτικά χρονικά περιθώρια σε αυτή την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία, ανακοίνωσε πως η συζήτηση θα επεκταθεί μέχρι την Πέμπτη αντί μέχρι αύριο, Τετάρτη, που είχε αρχικά προγραμματιστεί, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους βουλευτές που το επιθυμούν να πάρουν το λόγο. Σημειώνεται πως στη σημερινή συζήτηση που θα διαρκέσει έως τις 12 τα μεσάνυχτα τον λόγο παίρνουν οι εισηγητές των κομμάτων.

Από την πλευρά της, η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα δώσει μάχη, ώστε καμία πρόταση αναθεώρησης του Συντάγματος να μη συγκεντρώσει 180 θετικές ψήφους, προκειμένου να μην επιτρέψει στην επόμενη Βουλή να προχωρήσει σε αναθεώρηση με 151 θετικές ψήφους.

Όπως ξεκαθάρισε ο Ανδρέαε Λοβέρδος δεν πρόκειται να ψηφίσει κανένα άρθρο το οποίο ενδέχεται να λάβει 180 ψήφους. «Εμείς θα ψηφίσουμε δι’ ενός βουλευτή, ώστε να μην επιτρέψουμε στην επόμενη Βουλή με 151 να κάνει ό,τι θέλει», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Είπα στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να το σκεφτούν δύο φορές γιατί ναι με προσπάθησαν να εντάξουν την αναθεώρηση στα εργαλεία τους ως δήθεν προσπάθεια θεσμικής αλλαγής και τώρα παγιδεύεται», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η ίδια διαδικασία θα επαναληφθεί έπειτα από έναν μήνα και στην ψηφοφορία που θα επαναληφθεί τότε, θα κριθεί πόσες και ποιες διατάξεις του καταστατικού χάρτη της Ελληνικής Δημοκρατίας θα παραπεμφθούν για αλλαγή από την επόμενη Βουλή η οποία για το σκοπό αυτό θα αποκαλείται Αναθεωρητική.

Σημειώνεται πως όσες διατάξεις λάβουν αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών θα μπορούν στην επόμενη Βουλή να αναθεωρηθούν με τις ψήφους 151 μελών του Κοινοβουλίου. Αντιστοίχως, όσες διατάξεις συγκεντρώσουν στην ψηφοφορία του επόμενου μήνα 151 ψήφους και πάνω αλλά λιγότερες από 180 ψήφους, για να αναθεωρηθούν στην επόμενη Βουλή θα απαιτείται να περάσουν τον πήχη των 180. Εννοείται ότι οι προτάσεις για αναθεώρηση που δεν θα συγκεντρώσουν 151 ψήφους, απορρίπτονται και τα άρθρα που αφορούν δεν μπορούν να αλλάξουν.

Ήδη σε μια πρώτη συζήτηση, πλειοψηφία και αξιωματική αντιπολίτευση έχουν ξεκαθαρίσει ότι διαφωνούν: ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί πως το περιεχόμενο των άρθρων που θα ψηφίσει στις επόμενες δύο ψηφοφορίες μέσα στον επόμενο μήνα αυτή η Βουλή, δεσμεύει τις αποφάσεις της επόμενης. Αντίθετα, η ΝΔ απαντά πως ανεξάρτητα με ό,τι συμβεί τώρα, η Βουλή που θα προκύψει μετά τις εκλογές θα είναι αυτή που με τις αποφάσεις της θα ορίσει των περιεχόμενο των διατάξεων. Στην πράξη πρόκειται για ένα ζήτημα Συνταγματικού ενδιαφέροντος που έχει προκύψει λόγω της διαδικασίας που προβλέπεται για την αναθεώρηση. 

Κατρούγκαλος: Θέλουμε μια Συνταγματική Αναθεώρηση όχι κουτοπόνηρη, αλλά προοδευτική

Την ανάγκη να επιδείξουν όλα τα κόμματα υπευθυνότητα ώστε να καταλήξουν σε μια Συνταγματική Αναθεώρηση μέσα από ευρύτατες συναινέσεις, τόνισε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος.

«Πρέπει να αποφύγουμε τα διαδικαστικά τεχνάσματα, να συζητήσουμε με ειλικρίνεια ώστε να έχουμε μια Αναθεώρηση του Συντάγματος όχι κουτοπόνηρη, αλλά δημοκρατική, φιλελεύθερη και κοινωνική, με ενίσχυση των κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κατρούγκαλος.

Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε «κρίσιμες και με προοδευτικό πρόσημο» τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής σε εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές, τα δημοψηφίσματα και το διακριτό ρόλο Εκκλησίας-Κράτους.

Ο κ. Κατρούγκαλος αναφερόμενος στο άρθρο 110 επανέλαβε την άποψη ότι και οι δύο Βουλές είναι Αναθεωρητικές και ότι η πρώτη Αναθεωρητική Βουλή προσδιορίζει και την κατεύθυνση των αναθεωρητέων άρθρων και δεσμεύει την επόμενη Βουλή.

Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε «άτοπο», «συνταγματικά ανόητο» και «απολύτως ανεύθυνο» την αντίθετη άποψη που εξέφρασε ο αρχηγός της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης και τόνισε: «Θα καθιστούσε πολιτικό παίγνιο την Αναθεώρηση αυτή η άποψη. Ο συνταγματικός νομοθέτης θέλει αυξημένες και ευρύτερες πλειοψηφίες για να υπάρχουν ευρύτερες συναινέσεις στη διάρκεια του χρόνου και παρεμβολή του εκλογικού σώματος για να δώσει το τελικό αποτέλεσμα στην επόμενη Βουλή. Δεν μπορεί να είναι απολύτως χωρίς κατεύθυνση η απόφαση της πρώτης Βουλής. Δεν μπορεί άλλα να λέει η πρώτη Βουλή και άλλα η επόμενη».

Ακόμα, σχολιάζοντας την υπερψήφιση από τη ΝΔ της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32, που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο κ. Κατρούγκαλος έκανε λόγο για «πονηριά της ΝΔ που έφθασε το πολιτικό παίγνιο στα άκρα».

«Ενώ συμφωνεί στην αποσύνδεσή της από τη διάλυση της Βουλής, δεν συμφωνεί με τις συνεχείς κοινοβουλευτικές προσπάθειες και προτείνει μικρότερη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Θεωρεί η ΝΔ ότι δεν δεσμεύει η παρούσα Βουλή την επόμενη, αλλά το χειρότερο είναι ότι η δική της ψήφο δεν δεσμεύει την ίδια. Αυτό αποτελεί παραβίαση του άρθρου 110 και εκφυλισμό της διαδικασίας με τεχνάσματα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ Κατρούγκαλος.

«Όλα τα κόμματα πρέπει να δείξουν υπευθυνότητα ώστε να έχουμε μια Αναθεώρηση όχι κουτοπόνηρη αλλά δημοκρατική, φιλελεύθερη και κοινωνική με ενίσχυση των κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων», πρόσθεσε.

«Αυτή η Αναθεώρηση του Συντάγματος πέρα από ιστορική συμπίπτει και με την επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα και στην πλήρη ανάκτηση της κυριαρχίας της μετά από μια κρίσιμη περίοδο που δεν την περιόρισε μόνο θεσμικά αλλά χαρακτηρίζεται και από μια αλλαγή. Από κράτος οφειλέτης η χώρα μας έγινε κράτος πρωταγωνιστής της ειρήνης και της ασφάλειας», υπογράμμισε ο κ. Κατρούγκαλος και πρόσθεσε: «Αναθεώρηση του Συντάγματος δεν σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν και στο καθεστώς της παθογένειας με φαινόμενα πελατειασμού σύμφυτα με το πολιτικό σύστημα. Διεξάγεται σε μια περίοδο όπου στην Ευρώπη βρισκόμαστε μπροστά σε διλημματικές επιλογές όπου συγκρούονται δύο απόψεις. Οι εθνικιστικές και η άποψη η δική μας για μια Ευρώπη των ελευθεριών και των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων».

Ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε στις εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης δίνοντας εύσημα τόσο στον πρόεδρό της, Νίκο Παρασκευόπουλο, όσο και στους εισηγητές και κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης για την ποιότητα και το επίπεδο που κράτησαν.

Στάθηκε ιδιαίτερα στον γενικό εισηγητή της ΝΔ, Κώστα Τασούλα, σημειώνοντας ότι κράτησε τις ακραίες φωνές του κόμματός του, που ζητούσαν ακόμα και την αποχώρηση της ΝΔ για το άρθρο 16, στο οποίο διαφωνεί ο ΣΥΡΙΖΑ».

Ο κ. Κατρούγκαλος χαρακτήρισε κρίσιμο ζήτημα τη συναίνεση των κομμάτων για αλλαγές στα άρθρα 86 και 62, γιατί όπως είπε, ήταν σύμφυτες της διαπλοκής και της απαράδεκτης ασυλίας των υπουργών.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε τις προτάσεις της ΝΔ για διεύρυνση των δικαιωμάτων της αντιπολίτευσης και τη δυνατότητα της να θεσπίζει Εξεταστικές Επιτροπές, μπορούμε να έχουμε συγκλίσεις και σε εκείνα τα θέματα που έγιναν υπερώριμα, όπως η τιμή της πολιτικής και η διακριτότητα των ρόλων κράτους - εξουσίας», σημείωσε.

Παράλληλα, υπεραμύνθηκε της διαφωνίας του ΣΥΡΙΖΑ στη συνταγματική καθιέρωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, ενώ σημείωσε ότι η ΝΔ στάθηκε απέναντι στις προτάσεις του για άμεση δημοκρατία και ατομικά δικαιώματα, όπως και απέναντι στην απαγόρευση των διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

Ο κ. Κατρουγκάλος επιτέθηκε στον αρχηγό της ΝΔ, ο οποίος, όπως είπε, με δηλώσεις του εμφανίζεται να αντιλαμβάνεται τα θεσμικά αντίβαρα σε επίπεδο ελίτ και όχι λαού.

«Το Σύνταγμα δεν είναι ένα ουδέτερο κείμενο αλλά αποτυπώνει τους αγώνες του λαού και εμείς θέλουμε να έχει προοδευτικό πρόσημο. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επέμβουμε θεσμικά στα τραύματα που έφερε στο Σύνταγμα η περίοδος των μνημονίων, που έφερε ένα "παρασύνταγμα" και μειωμένη κυριαρχία της χώρας, με τους κανόνες που επιβλήθηκαν κυρίως στα κοινωνικά θέματα και στην έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας», υπογράμμισε.

Ως πρώτη κατεύθυνση της Αναθεώρησης του Συντάγματος ο κ. Κατρούγκαλος έθεσε «την ενίσχυση της Δημοκρατίας που σημαίνει πλήρης ανάκτηση της κυριαρχίας σε επίπεδο Βουλής και ενίσχυση της άμεσης δημοκρατίας».

«Η δεύτερη διάσταση της Αναθεώρησης θέλουμε να είναι η ενίσχυση του φιλελευθερισμού. Ο χαρακτήρας του Συντάγματος αφορά τα κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα που πρέπει να ενισχύσουμε», είπε και πρόσθεσε ότι ο σύγχρονος ευρωπαϊκός τρόπος για τη λειτουργία του κράτους είναι η πρόνοια.

Μίλησε ακόμα για εμβληματικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, όπως είναι η καθιέρωση της απλής αναλογικής, που ενισχύσει τη λαϊκή κυριαρχία, και η εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας, η ιδιότητα του πρωθυπουργού, που πρέπει να είναι βουλευτής, και οι περιορισμένες βουλευτικές θητείες, επισημαίνοντας ότι «δεν θέλουμε τεχνοκρατία αλλά δημοκρατία».

Ιδιαίτερα κρίσιμο θέμα χαρακτήρισε και τον διακριτό ρόλο Κράτους-Εκκλησίας, σημειώνοντας ότι «έχουμε φθάσει στη θεσμική ωριμότητα ώστε με πλήρη σεβασμό στην Εκκλησία της Ελλάδος να προχωρήσει».

Τασούλας: Θέλουμε Σύνταγμα ευθύνης και όχι Σύνταγμα δημαγωγίας

«Το δίλημμα αυτής της αναθεώρησης, είναι αν θα πάμε σε ένα Σύνταγμα ευθύνης, με ευρεία και τολμηρή αναθεώρηση, που προτείνει η ΝΔ, ή σε ένα Σύνταγμα δημαγωγίας, ένα σύνταγμα εργαλειοποίησης της προεκλογικής αγωνίας και μετεκλογικής απόγνωσης του ΣΥΡΙΖΑ», ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τασούλας, στη συζήτηση που γίνεται στην Ολομέλεια για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο κ. Τασούλας επεφύλασσε επικριτική στάση στην πρόταση αναθεώρησης που φέρει την υπογραφή του κυβερνώντος κόμματος, και αυτό γιατί, όπως προειδοποιεί η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ «προτείνει ένα Σύνταγμα... ευτυχίας», που «δεν έχει διδαχθεί τίποτα» για τους λόγους που η χώρα οδηγήθηκε σε de facto χρεοκοπία.

«Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύει ότι τίποτα δεν διδάχθηκαν από την προ κρίσης περίοδο, η οποία οδήγησε τη χώρα στη de facto χρεοκοπία. Και τώρα που έχουμε διδαχθεί και έχουμε υποστεί όλα όσα έχουμε υποστεί από τη χρεοκοπία, έρχεται η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει ένα Σύνταγμα ευτυχίας, και παραβλέπει ότι τα κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα υποστηρίζονται από άλλες παραμέτρους που αφορούν τη δημοσιονομική υπόσταση και δημοσιονομική ισχύ της χώρας», είπε ο εισηγητής της ΝΔ.

Στο πλαίσιο αυτό ο Κώστας Τασούλας υπογράμμισε ότι «πρέπει να ενισχυθούν συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν δημοσιονομικά αντερείσματα στα κοινωνικά δικαιώματα», «πρέπει και μπορεί το Σύνταγμα να προστατεύσει τη χώρα από την επανάληψη της κατάρρευσης, όχι για να είναι νεοφιλελεύθερο, αλλά για να είναι κοινωνικό και για να μπορεί να προστατεύσει τα κοινωνικά δικαιώματα, στην υγεία, στην εργασία, στην ασφάλιση, παντού».

«Η πρόταση της ΝΔ προσγειωμένη και ρεαλιστική και αποσκοπεί στην βελτίωση της λειτουργικότητας του τρισυπόστατου κράτους (νομοθετική λειτουργία, εκτελεστική εξουσία και δικαστική), για αποτελεσματικότερη και αξιοκρατικότερη διοίκηση, για ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης χωρίς κυβερνητικό έλεγχο στην ηγεσία της δικαιοσύνης και για να υπάρξουν καλύτερες μορφές νομοθέτησης, χωρίς το κατάντημα των επειγόντων νομοσχεδίων και το μπαράζ τροπολογιών», είπε ο εισηγητής της ΝΔ.

Η ΝΔ, όπως ανέπτυξε ο εισηγητής της, προτείνει:

- Δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων υπό αυστηρό έλεγχο ανεξάρτητης αρχής και ταυτόχρονα αναβάθμιση και αναγνώριση της αυτοτέλειας των δημόσιων πανεπιστημίων. Μαζί προτείνει την ίδρυση πρότυπων σχολικών δομών, σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, σε κάθε περιφέρεια της χώρας.

- Παραχώρηση εκτενών αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ και αυτοτελείς πόρους για την εκπλήρωση των σκοπών τους.

- Περιορισμό των λόγων πρόωρης διάλυσης της Βουλής ώστε οι εκλογές να διεξάγονται, κατά κανόνα, σε τακτικό χρόνο ανά τετραετία, να κατοχυρώνεται η κυβερνητική σταθερότητα και άρα η οικονομική ανάπτυξη και η κοινωνική αλληλεγγύη ως συνεπαγόμενα αυτής.

- Καθιέρωση ασφαλούς φορολογικού περιβάλλοντος με απαγόρευση αναδρομικής επιβολής οποιουδήποτε βάρους, αναγνώριση της ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας, κατοχύρωση των όρων ελεύθερου ανταγωνισμού, εισαγωγή όρων αναπτυξιακής προοπτικής και προστασία περιβαλλοντικού ισοζυγίου.

- Αναβάθμιση, αξιοκρατία, αμεροληψία της δημόσιας διοίκησης και ισότητα ευκαιριών όλων των πολιτών.

- Αναγνώριση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.

- Αναβάθμιση του επιπέδου ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών με την αποκοπή της επιλογής των ηγεσιών των ανωτάτων δικαστηρίων, από την εκτελεστική εξουσία.

- Μέτρα αποκατάστασης της λειτουργίας του Κοινοβουλίου, με κανόνες καλής νομοθέτησης.

- Απλοποίηση αναθεωρητικής διαδικασίας με τη διατήρηση του αυστηρού χαρακτήρα του Συντάγματος. Η «πενταετής αδράνεια» να αφορά μόνο στα αναθεωρημένα άρθρα.

Ο Κώστας Τασούλας αναφέρθηκε και στην «επίμαχη» άποψη ότι η προτείνουσα Βουλή δεσμεύει την Αναθεωρητική Βουλή, ως προς το σύνολο του περιεχομένου. Όπως υπογράμμισε, τόσο η επιστήμη όσο και η πρακτική, μέχρι σήμερα, ακολουθούν την άποψη ότι η προτείνουσα Βουλή δηλοί την αναγκαιότητα αναθεώρησης, αλλά το περιεχόμενο είναι προνόμιο της επόμενης Βουλής. Αυτό κυρίως γιατί μεσολαβεί ο κυρίαρχος λαός, από τη μια Βουλή στην άλλη με τις εκλογές, και άρα επιλέγοντας ποιο κόμμα θα είναι πλειοψηφία, ο λαός τοποθετείται στο περιεχόμενο που πρέπει να έχει η αναθεώρηση. Με άλλα λόγια η Αναθεωρητική Βουλή δεν δεσμεύεται ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης από τις προτάσεις τις παρούσας Βουλής.

Ενδιαφέρουσα είναι και επισήμανση του Κώστα Τασούλα για τα άρθρα στα οποία ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν στην ανάγκη της αναθεώρησης (σ.σ. αποσύνδεση διάλυσης της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, μείωση δικαστικών προνομίων για βουλευτές). «Μιλάτε για τη διάλυση της Βουλής. Λησμονείτε ότι πριν από 4 χρόνια χρησιμοποιήσατε την εκλογή Προέδρου για να είστε σήμερα κυβέρνηση. Η ΝΔ προτείνει σύνταγμα λειτουργικό, με εκτεταμένη και λειτουργική αναθεώρηση που αφορά και την κυβερνητική σταθερότητα, και την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική αλληλεγγύη. Αποποιείται κάθε δημαγωγία, και την επιστροφή στις κακές συνήθειες του παρελθόντος», είπε ο βουλευτής της ΝΔ.

Αποχή πλην ενός αποφάσισαν οι βουλευτές της ΔΗ.ΣΥ

Σε συνθήκες πολιτικής και κοινωνικής ανυποληψίας κινήθηκαν η διαδικασίες αναθεώρησης του Συντάγματος, ανέφερε ο εισηγητής της ΔΗΣΥ, Ανδρέας Λοβέρδος, επισημαίνοντας ότι υπερίσχυσαν στην διαδικασία οι ανοικτοί λογαριασμοί των κομμάτων με το εκλογικό σώμα, οι επιστημονικές προτιμήσεις, οι ιδεοληψίες, τα εσωτερικά θέματα του πολιτικού μας συστήματος.

«Ενώ, η μόνη κοφτερή αιχμή σήμερα, όπως είπα από την πρώτη στιγμή, θα ήταν η επικέντρωσή της στον πολίτη με όλες τις ιδιότητές του: ως πολιτικώς συμμετέχοντος, ως διοικουμένου, ως διαδίκου, ως οικονομικού υποκειμένου, ως φορέα δικαιωμάτων, δεν εισακούστηκα», είπε ο κ. Λοβέρδος.

Ξεκαθαρίζοντας την στάση του κόμματός του κατά την ψηφοφορία, είπε ότι οι βουλευτές της ΔΗΣΥ θα συμμετέχουν στην ψηφοφορία αλλά με έναν μόνο βουλευτή, ούτως ώστε να προκύπτουν τα «ναι» και τα «όχι» τους, δίχως όμως να καταστήσουν την Αναθεώρηση μικροκομματική υπόθεση του νικητή των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών. Εξήγησε ότι η ΔΗΣΥ έχει 20 βουλευτές κι όχι 50, υπέβαλε προτάσεις που, ωστόσο, δεν συγκέντρωσαν τον αριθμό «50», που είναι απαραίτητος για την υποβολή επισήμως κατά το Σύνταγμα, προτάσεων για την Αναθεώρηση, ούτως ώστε να τεθούν αυτές σε ψηφοφορία. 'Αρα - όπως είπε - «είμαστε υποχρεωμένοι να συμμετάσχουμε στην ψηφοφορία που θα διεξαχθεί, με βάση όμως τις προτάσεις των άλλων». Πάντως, απευθυνόμενος προς τους βουλευτές όλων των κομμάτων, αλλά πρωτίστως σε εκείνους του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε: «Είστε που είστε χορηγοί της Νέας Δημοκρατίας σε επίπεδο ψήφων των πολιτών, μην καταστείτε χορηγοί της και στο θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος».

Τί πρέπει να αλλάξει στο Σύνταγμα

Κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια, ο Ανδρέας Λοβέρδος κατέθεσε τις θέσεις της ΔΗΣΥ για το τί πρέπει να αλλάξει στο Σύνταγμα.

- Σχετικώς με τα άρθρα 86 περί ευθύνης υπουργών και 62 περί ασυλίας, που αφορούν δηλαδή στην "τιμή του πολιτικού κόσμου", η ΔΗΣΥ προτείνει την αντιστροφή της λογικής του άρθρου 62, δηλαδή ο βουλευτής έχει το ακαταδίωκτο, ως θεσμική εγγύηση, μόνο εάν ο ίδιος το ζητήσει. Ως προς το άρθρο 86 η ΔΗΣΥ προτείνει την αναθεώρησή του μετά λόγου γνώσεως, ενώ - όπως είπε ο κ. Λοβέρδος - "η σημερινή πλειοψηφία-μειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ προχωρά ανεπιγνώστως" και από την άλλη, απεργάζεται διώξεις πολιτικών αντιπάλων.

- Σχετικώς με τα άρθρα περί Προέδρου της Δημοκρατίας, ο κ. Λοβέρδος είπε ότι όσοι προτείνουν άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, εισηγούνται μια αντιδημοκρατική οπισθοδρόμηση και προτείνουν την επαναφορά του διχασμού. «Διχασμός, όμως, είναι η ευκολία για κάποιους μέσα στη δυσκολία, προκειμένου να αντλήσουν εκλογικά οφέλη. Η άμεση εκλογή εξοπλίζει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με υπερβολική πολιτική ισχύ, ακόμη κι αν δεν έχει αρμοδιότητες. Και αυτή με τη σειρά της οδηγεί σε πολιτικές κρίσεις, οι οποίες θα μετατρέπονται σε πολιτειακές» είπε και ξεκαθάρισε ότι «Όχι, λοιπόν, στην άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Ναι, σε μια λελογισμένη αύξηση των ρυθμιστικών του αρμοδιοτήτων, όπως η διεύρυνση της αρμοδιότητάς του να αναπέμπει σχέδια νόμου και να εκφωνεί διαγγέλματα δίχως προσυπογραφή».

Ακόμη ο Ανδ. Λοβέρδος είπε "Όχι" σε δημοψηφίσματα κατά την εφαρμογή του άρθρου 28 του Συντάγματος, επικαλούμενος το "νόθο δημοψήφισμα" του Ιουλίου του 2015, και την ανάγνωση του ερωτήματος που ετέθη στον ελληνικό λαό η οποία - όπως είπε - αρκεί, από μόνη της, για να εξηγήσει την απόρριψη της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ.

- Για την ενότητα που αφορά στις Σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, ο κ. Λοβέρδος είπε "ναι" στην ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 3 του Συντάγματος, ότι η ανακήρυξη της επικρατούσας θρησκείας δεν μπορεί να αποτελεί βάση για διακρίσεις. Τόνισε δε ότι "η υποχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ, εν προκειμένω, είναι άτακτη, αφού δεν προτείνει ούτε το διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ούτε την αναθεώρηση του άρθρου 16§2 περί θρησκευτικού περιεχομένου στην εκπαιδευτική διδασκαλία".

- Στην τέταρτη ενότητα "περί δικαιωμάτων" ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του, λέει "ναι" στην αναθεώρηση του άρθρου 16§5 περί ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών Α.Ε.Ι., "ναι" στην πρόβλεψη περί ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και συλλογικών διαπραγματεύσεων, "ναι" στην πρόθεση στο άρθρο 5§2 της απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω σεξουαλικών προτιμήσεων, αλλά - όπως επισήμανε - με μία διατύπωση που να επιτρέπει το ερμηνευτικό συμπέρασμα, πως απαγορεύονται όλες οι διακρίσεις και οι αναφερόμενες, μνημονεύονται ενδεικτικά, ναι στην διαζευκτική παροχή όρκου ή διαβεβαίωσης προ της ανάληψης των καθηκόντων του Προέδρου της Δημοκρατίας, των Βουλευτών, των Υπουργών.

- Αναφορικώς με την "σχέση πολίτη-πολιτικής", ο Ανδρέας Λοβέρδος τόνισε ότι πρέπει να αναβαθμιστεί και λύση δεν είναι τα δημοψηφίσματα, ούτε η άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Έτσι η ΔΗΣΥ, προτείνει την απρόσκοπτη παρουσία των πολιτών στις αναφορές στη Βουλή, τη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών ως δικαιώματος και της μειοψηφίας, τη θέσπιση της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, την αλλαγή των νόμων που αφορούν μεγάλες επενδύσεις μόνο με αυξημένη πλειοψηφία και, τέλος, του σταθερού τετραετή πολιτικού κύκλου. «Είναι, άλλωστε, πασίγνωστο, πως ο σταθερός οικονομικός κύκλος προϋποθέτει το σταθερό πολιτικό κύκλο» είπε χαρακτηριστικά.

- Σχετικώς με την ενότητα που «αφορά τον πολίτη ως διάδικο και ως διοικούμενο», Διοίκηση-Δικαιοσύνη, δηλαδή, ο εισηγητής της ΔΗΣΥ είπε πως η μεγαλύτερη απαγοήτευση από τους βουλευτές της "πλειοψηφίας μειοψηφίας" του ΣΥΡΙΖΑ, προκύπτει από την ενότητα αυτή.

«Άρθρα 36 τον αριθμό, μεταξύ των οποίων και το άρθρο 110 του Συντάγματος περί της αναθεώρησής του και η πλειοψηφία τηρεί σιγή ιχθύος. Εμείς προτείναμε την καθιέρωση αποκλειστικών προθεσμιών στη Διοίκηση προκειμένου τα όργανα της να λαμβάνουν απόφαση μη υφαρπάζοντας το χρόνο των διοικουμένων, τη δυνατότητα πρόσληψης εξωτερικών βοηθών-δικαστών, την expressis verbis καθιέρωση της αρχής της ταχείας απονομής της Δικαιοσύνης, τη δυνατότητα να καταθέτουν προτάσεις νόμων οι Ο.Τ.Α., τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος για τη στελέχωση της Δοίκησης, τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων απευθείας από τις Ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων, εν πολλοίς τη νίκη κατά της γραφειοκρατίας! Προτείναμε, επίσης, την αναβάθμιση των στρατοδικείων, την κατάργηση του Μισθοδικείου, αλλά και τη συντόμευση του χρόνου ανάμεσα σε δύο αναθεωρήσεις του Συντάγματος. Εις μάτην! Η πλειοψηφία-μειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ αγρόν ηγόραζε» τόνισε ο κ. Λοβέρδος

- Αναφορικώς με τα θέματα του δικαστικού ελέγχου της Αναθεώρησης, ο Ανδρέας Λοβέρδος επανέλαβε ότι η αναθεωρητική Βουλή δεν δεσμεύεται από τις λεγόμενες «κατευθύνσεις» της προτείνουσας. Και η πρακτική της εκάστοτε προτείνουσας Βουλής από τη δεκαετία του 1980, προσαρμόστηκε σε αυτή τη συνταγματική δεοντολογία. Οι Επιτροπές της Αναθεώρησης των προτεινουσών Βουλών με λακωνικότατο τρόπο έδιναν κάποιες κατευθύνσεις στις αναθεωρητικές Βουλές, αλλά οι Ολομέλειες της Βουλής με ονομαστική ψηφοφορία αποφάσιζαν μόνο για ειδικές διατάξεις και τίποτε περισσότερο.

Παρασκευόπουλος: Η παρούσα Βουλή δίνει κατεύθυνση, όχι λευκή επιταγή στην επόμενη

Η άποψη ότι μία νέα κυβέρνηση στην επόμενη Βουλή μπορεί να αξιολογήσει ως λευκή συναλλαγματική αυτά που θα αποφασίσει η παρούσα Βουλή οδηγεί σε εξουσιαστική λογική και δεν βοηθά το κράτος δικαίου. Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής της Βουλής για την Αναθεώρηση του Συντάγματος, Νίκος Παρασκεύπουλος, υπεραμυνόμενος της άποψης που εξέφρασε και ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, ως προς την ερμηνεία του άρθρου 110 του Συντάγματος, ότι η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη ως προς τη κατεύθυνση των αναθεωρητέων διατάξεων.

«Η αντίθετη άποψη ότι η νέα κυβέρνηση μπορεί να πάρει ένα συνταγματικό κείμενο και να το αξιολογήσει ως λευκή συναλλαγματική και να κάνει ό,τι θέλει, αντιβαίνει στην αρχή της εμπιστοσύνης, οδηγεί σε εξουσιαστική λογική και δεν μπορεί να βοηθήσει το κράτος δικαίου», σημείωσε ο κ. Παρασκευόπουλος κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Επίσης, καταλόγισε στη ΝΔ ότι λειτουργεί επικοινωνιακά, φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόταση για το άρθρο 32 που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

«Ενόψει ότι η κατεύθυνση θα έχει συνέπειες δεκαετιών είναι λογικό, ενόψει της αναθεώρησης, να έχει μια γνώμη και η πρώτη και η δεύτερη Βουλή που θα προκύψει μετά από εκλογές. Η ουσία της Αναθεώρησης ανταποκρίνεται σε βάθος χρόνου και είναι σωστό να ορίζεται η κατεύθυνση», πρόεδρος της Επιτροπής.

Ακόμη, επισήμανε ότι η σημερινή Βουλή προχωρεί στην Αναθεώρηση βάσει ενός σκεπτικού που έδειξε ότι πρέπει να διορθωθούν οι δυσλειτουργίες και πρόσθεσε ότι είναι αναγκαία η κατεύθυνση για να έχουμε ανθεκτικές στον χρόνο ρυθμίσεις.

Ο κ. Παρασκευόπουλος υπεραμύνθηκε των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ, υπογραμμίζοντας ότι έχουν τον χαρακτήρα της ειλικρίνειας και δεν αποσκοπούν στο πολιτικό όφελος ενόψει των εκλογών.

«Αυτό που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ με τις προτάσεις του είναι η διόρθωση των δυσλειτουργιών στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και στην ενίσχυση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων. Αυτά χρειάζονται ενόψει της κρίσης που περάσαμε και που επηρέασε και δοκίμασε τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών. Δεν είναι η στιγμή να τις κρίνουμε με βάσει τα κριτήρια που μπορεί να υπάρχουν. Είμαστε υποχρεωμένοι να τις κρίνουμε με βάσει την ευστοχία και την αποτελεσματικότητα τους», υποστήριξε. Έφερε, δε, ως παράδειγμα την πρόταση της ΝΔ για συνταγματική καθιέρωση ολοκλήρωσης της τετραετούς θητείας μίας κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι έρχεται σε αντίθεση με τις εκλογές που ζητά κάθε μέρα.

Απαντώντας στον εισηγητή του ΚΚΕ, Γιάννη Γκιόκα, που αμφισβήτησε τα κίνητρα της κυβέρνησης για τα δημοψηφίσματα, αντέτεινε ότι «αυτό που πρέπει να δούμε είναι αν αυτές τις ρυθμίσεις χρειάζεται η δημοκρατία και η χώρα».

Τέλος, ο κ. Παρασκευόπουλος χαρακτήρισε σημαία ειλικρίνειας των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ την αναθεώρηση του άρθρου 86 για την ουσιαστική αναζήτηση των ποινικών ευθυνών για υπουργούς, ενώ έμφαση έδωσε τόσο στην ενίσχυση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων όσο και στη συνταγματική καθιέρωση «της έννοιας της επιείκειας απέναντι στην ακαμψία των νόμων και τις δυσλειτουργίες ακόμα και όταν έχουμε να κάνουμε με μισό ευρώ», όπως είπε χαρακτηριστικά. 

Γ.Μαυρωτάς: Μεγάλη ευκαιρία για συναίνεση 

Με τη διαπίστωση ότι η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης γίνεται σε ένα φορτισμένο κλίμα, όπου το πολιτικό σύστημα έχει χάσει μεγάλο κομμάτι της αξιοπιστίας του, ξεκίνησε την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής ο Γιώργος Μαυρωτάς.

Ο βουλευτής και αντιπρόεδρος του Ποταμιού ανέφερε ότι η συνταγματική αναθεώρηση είναι μια μεγάλη ευκαιρία να υπάρξει συναίνεση προς όφελος της κοινωνίας αλλά ταυτόχρονα επέσεισε και τον κίνδυνο να «καεί» η ίδια η αναθεώρηση λόγω του άρθρου 110, το οποίο -όπως είπε- είναι το κλειδί της αναθεώρησης. Μάλιστα κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ αν πιστεύει πραγματικά ότι πρέπει να αλλάξουν κάποιες διατάξεις όπως ο νόμος περί ευθύνης υπουργών (άρθρο 86), τότε να ψηφίσει και την αναθεώρηση του άρθρου 110. Εξήγησε ότι η πενταετία «παγώματος» πρέπει να αναφέρεται μόνο για τις αναθεωρηθείσες διατάξεις και όχι στο σύνολο του Συντάγματος ώστε να διευκολύνεται η μεμονωμένη αλλαγή διατάξεων.

Στη συνέχεια ο κ. Μαυρωτάς αναφέρθηκε στο άρθρο 32 και την απεμπλοκή της προεδρικής εκλογής από τη διάλυση της Βουλής, το οποίο έκρινε σωστό και τόνισε ότι θα συνεισφέρει στην πολιτική σταθερότητα.

Για το άρθρο 16, ο αντιπρόεδρος του Ποταμιού υποστήριξε ότι πρέπει να αρθεί η απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, ως μια αναγκαία αλλαγή προς όφελος της κοινωνίας. Το θέμα, όπως είπε, δεν είναι αν θα αναθεωρηθεί το άρθρο 16, αλλά το "πότε".

Ως προς τους διακριτούς ρόλους Κράτους-Εκκλησίας, επανέλαβε τη σταθερή θέση του Ποταμιού ότι αυτό είναι προς όφελος και των δύο, και πως πρέπει να προβλέπεται η θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους με την έννοια της ευμενούς ουδετερότητας.

Μάλιστα υποστήριξε πως η Εκκλησία δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό και την περαιτέρω εκκοσμίκευση του καταστατικού χάρτη της χώρας μας. «Γιατί», όπως συμπλήρωσε, «η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ένα αδιαμφισβήτητο ιστορικό και πληθυσμιακό προβάδισμα στην Ελλάδα, καθώς είναι ένας θεσμός σχεδόν δύο χιλιάδων ετών», αλλά όπως τόνισε «δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνεται πολιτικό εργαλείο».

Στο σημείο αυτό, ο Γιώργος Μαυρωτάς έκανε λόγο για «υποκρισία» του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνοντας πως από τη μία υποστηρίζει τη θρησκευτική ουδετερότητα αλλά «ιδεοληπτικά, αν όχι φοβικά», δεν προτείνει την αναθεώρηση της παρ. 2 του άρθρου 16 στο οποίο αναφέρεται ότι αποστολή της κρατικής παιδείας είναι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης.

Ακόμη ο κ. Μαυρωτάς, σημείωσε ότι το Ποτάμι είναι υπέρ της τροπολογίας για την προστασία από διακρίσεις λόγω φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού καθώς -όπως είπε- καλά τα ευχολόγια και οι διακηρύξεις περί δικαιωμάτων και ισότητας, αλλά η προοδευτικότητα που επικαλούνται κάποιοι φαίνεται στην πράξη, όχι στα λόγια.

Μ. Γεωργιάδης: Πρόσχημα για ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ η Αναθεώρηση

«Η τρέχουσα πολιτική κατάσταση δεν παρουσιάζει τη νηφαλιότητα, τη σταθερότητα, τη δυνατότητα εθνικής συνεννόησης που αποτελούν τα εχέγγυα μιας ισορροπημένης, επιτυχημένης και αποτελεσματικής Συνταγματικής Αναθεώρησης. Αντίθετα όλα συνηγορούν ότι η διαδικασία της αποτελεί ένα απλό πρόσχημα μέσω του οποίου κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση απλώς απευθύνονται στο εκλογικό τους ακροατήριο, χωρίς καμία περαιτέρω ουσιαστική βούληση περί πραγματικής Συνταγματικής Αναθεώρησης».

Αυτό υπογράμμισε ο γενικός εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο κ. Γεωργιάδης κατηγόρησε την κυβέρνηση για προσπάθεια «να προβεί σε μια κατ' επίφαση Αναθεώρηση του Συντάγματος χωρίς ριζικές τομές για την ενίσχυση βασικών αρχών, όπως διαφάνεια, αμεροληψία, ίση μεταχείριση των πολιτών απέναντι στο νόμο, και των εν γένει βασικών εγγυήσεων τήρησης της συνταγματικής αρχής».

Όπως είπε ο κ. Γεωργιάδης, κάποιες προτάσεις στοχεύουν στη συνταγματική καθιέρωση μειοψηφικών πολιτικών ιδεοληψιών, που δεν βρίσκουν νομιμοποιητικό έρεισμα ούτε στην πολιτική τάξη ούτε στην κοινωνία.

Ακόμα, ο εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων ενέταξε σε μικροκομματικά συμφέροντα τις προτάσεις της κυβέρνησης:

«Για αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και τις πρόωρες εκλογές, την εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας, η οποία, συνοδευόμενη με την πρόταση νέου πρωθυπουργού, καθίσταται προφανώς ανέφικτη και τον αριθμό των 1.000.000 υπογραφών για δημοψήφισμα για κατάργηση ψηφισμένου νόμου και των 500.000 υπογραφών για διενέργεια δημοψηφίσματος για κρίσιμο εθνικό θέμα».

Επίθεση εξαπέλυσε και κατά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνοντας ότι, «αν και αρκετές από τις προτάσεις της είναι σοβαρές και στη σωστή κατεύθυνση, κάποιες είναι ασαφείς, ή μαρτυρούν την έλλειψη προσεκτικής και ολοκληρωμένης εξέτασης των ζητημάτων και ενώ δήθεν αποσκοπούν στην εξάλειψη των τακτικισμών της κυβέρνησης, εν τέλει ίσως διευκολύνουν τους μικροκομματικούς τακτικισμούς της εκάστοτε αντιπολίτευσης», όπως είπε.

Ο κ. Γεωργιάδης μίλησε ακόμα για «τροποποιήσεις που εισάγονται με τρόπο πρόχειρο, νομοτεχνικά εσφαλμένο, ασαφή και χωρίς να έχουν σταθμιστεί τα όσα διακυβεύονται».

«Τέτοια πρόταση είναι η απευθείας εκλογή του ΠτΔ από τον λαό, που πρώτιστα θα σημάνει συνταγματική μετατόπιση από την Προεδρευομένη Κοινοβουλευτική στην Προεδρική Δημοκρατία, όπως και οι προτάσεις που, ανεξαρτήτως του ειδικότερου περιεχομένου τους και της ορθότητάς τους ή μη, προκαλούν σημαντικές τομές στο υφιστάμενο Σύνταγμα, όπως η θρησκευτική ουδετερότητα, ή η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων», υπογράμμισε.

Ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε ακόμα ότι η Αναθεώρηση πρέπει να γίνει με φειδώ και βάσει ευρειών κοινωνικών και πολιτικών συναινέσεων και συνθέσεων.

«Σε συνθήκες μη κανονικότητας, όπως αυτές οι οποίες επικρατούν στη χώρα μας κατά τα τελευταία έτη, δεν θα έπρεπε κατ' αρχήν να αποτολμάται Συνταγματική Αναθεώρηση, διότι κινδυνεύει να μεταπέσει από εργαλείο προσαρμογής του υπέρτατου και υπερκομματικού κανόνα δικαίου σε απόπειρα περιορισμού του έργου του Κοινοβουλίου και της κυβέρνησης, με μικροπολιτικά κριτήρια», υποστήριξε.

Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης επανέφερε την πρόταση του κόμματός του «περί απώλειας της βουλευτικής ιδιότητας στην περίπτωση ανεξαρτητοποίησης του βουλευτή», σημειώνοντας ότι ίσως χρειάζεται προσαρμογή ώστε να διατηρεί την βουλευτική έδρα χωρίς όμως τη δυνατότητα προσχώρησης σε άλλο κόμμα.

«Στοχεύει στην αποσύνδεση της κυβερνητικής σταθερότητας από τυχαίες ή επί τούτου κομματικώς οργανωμένες ανεξαρτητοποιήσεις βουλευτών, ενώ προστατεύεται το κύρος του βουλευτή και αίρεται κάθε δυνατότητα η βουλευτική ιδιότητα και έδρα να καθίστανται αντικείμενο διαπραγμάτευσης και φημών περί εμπλοκής βουλευτών σε σχέσεις συναλλαγής με σκοπό τη λήψη “ανταλλαγμάτων”, εξασφάλιση δηλαδή της μελλοντικής πολιτικής τους επιβίωσης», συμπλήρωσε.

«Όταν η Βουλή μας δεν θα φοβάται να αναμετρηθεί με την ανάδειξη ενός Προέδρου της Δημοκρατίας ευρείας αποδοχής, όταν θα έχουν τελειώσει τα πρωτόγνωρα, εμφανή και μη πολιτικά παιχνίδια της τελευταίας κοινοβουλευτικής περιόδου, τότε ίσως θα είναι κατάλληλη η συγκυρία για την έναρξη διαβουλεύσεων περί Συνταγματικής Αναθεώρησης με σοβαρή πιθανότητα επίτευξης πραγματικών παραγωγικών αποτελεσμάτων», κατέληξε ο κ. Γεωργιάδης.