ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Προς αναθεώρηση τελικά το άρθρο 3 για τις σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας

Δημοσίευση 14 Φεβρουαρίου 2019, 18:00 / Ανανεώθηκε 14 Φεβρουαρίου 2019, 21:56
Προς αναθεώρηση τελικά το άρθρο 3 για τις σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας
Photo: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Facebook Twitter Whatsapp

Αυτό σημαίνει ότι το άρθρο 3 τελικά θα τεθεί προς ψήφιση και στη δεύτερη ψηφοφορία της παρούσας Βουλής που ακολουθεί στην Ολομέλεια στις 13 Μαρτίου.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Εντός συνταγματικής αναθεώρησης παραμένει τελικά το άρθρο 3 του Συντάγματος, καθώς παρά τις αντίθετες πληροφορίες από την αντιπολίτευση, η κυβερνητική πρόταση συγκέντρωσε 151 ψήφους.  

Ειδικότερα το άρθρο 3 παράγραφος 1 για τη θρησκευτική ουδετερότητα καθώς επίσης και το άρθρο 3 παράγραφος 2 συγκέντρωσαν 151 ψήφους. Η αναθεώρηση της παραγράφου 3 του άρθρου 3 συγκέντρωσε 167 ψήφους. Η ερμηνευτική διάταξη του άρθρου 3 συγκέντρωσε 153 ψήφους.

Αυτό σημαίνει ότι το άρθρο 3 τελικά θα τεθεί προς ψήφιση και στη δεύτερη ψηφοφορία της παρούσας Βουλής που ακολουθεί στην Ολομέλεια στις 13 Μαρτίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Βουλή, τόσο η Νίνα Κασιμάτη, όσο και ο Νίκος Μιχελογιαννάκης δεν υπερψήφισαν την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 3. Αρνητική ήταν, ούτως ή άλλως, η στάση της Ν.Δ. Πάντως, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γεωργία Γεννιά, διέψευσε πληροφορίες που την ήθελαν να καταψηφίζει την κυβερνητική πρόταση για το άρθρο 3: «Έχω υπερψηφίσει όλες τις κυβερνητικές προτάσεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος και είναι ορθότερο να διασταυρώνονται οι πληροφορίες προτού δημοσιεύονται», αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Αντίθετα, δεν πέρασε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό. Πρόκειται για το άρθρο 30, το οποίο έλαβε 148 θετικές ψήφους έναντι 120 κατά   και 3 παρών.

Συνολικά τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας κατ’ άρθρο

- άρθρο 13 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 151 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ" , 20 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κρατικής εγγύησης ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης για όλους μέσα από καθολικές κοινωνικές υπηρεσίες και εισοδηματικές ενισχύσεις): 157 "ΝΑΙ", 99 "ΟΧΙ" , 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κοινωνικού δικαιώματος στην υγεία και υποχρέωσης του κράτους να παρέχει καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικές παροχές υγείας μέσω του Εθνικού Συστήματος Υγείας): 157 "ΝΑΙ", 113 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 21 (προσθήκη παραγράφου 7) (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του δημόσιου ελέγχου των βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, ώστε τα δίκτυα διανομής τους να υπόκεινται σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και να τελούν σε δημόσιο έλεγχο και προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης των κοινών αγαθών): 154 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης ίσης αμοιβής και ίσης αξίας ανεξάρτητα από την ηλικία): 172 "ΝΑΙ", 96 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση συνταγματικής κατοχύρωσης των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του ελάχιστου μισθού και του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής των κοινωνικών εταίρων στη διαιτησία): 115 "ΝΑΙ", 112 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης ότι η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας): 163 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 6 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 22 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης του δικαιώματος στην κοινωνική ασφάλιση υπό την έννοια ότι το κράτος υποχρεώνεται να εξασφαλίζει αποτελεσματική προστασία έναντι όλων των ασφαλιστικών κινδύνων μέσω ενός ενιαίου συστήματος καθολικής κάλυψης, στο πλαίσιο δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος, που λειτουργεί βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας): 155 "ΝΑΙ", 112 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 28 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση της υποχρέωσης κύρωσης με δημοψήφισμα διεθνών συνθηκών που προβλέπουν μεταβίβαση κυριαρχικών αρμοδιοτήτων του κράτους): 154 "ΝΑΙ", 117 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 30 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 148 "ΝΑΙ", 120 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 32 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 221 "ΝΑΙ", 46 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 32 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 220 "ΝΑΙ", 47 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 33 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 168 "ΝΑΙ", 98 "ΟΧΙ", 5 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 34 παρ. 1 εδ. Β΄ (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 147 "ΝΑΙ", 121 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 35 παρ.2 περίπτ. γ΄(προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 37 παρ.2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης υποχρεωτικής βουλευτικής ιδιότητας για τον πρωθυπουργό) : 153 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 16 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 38 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 155 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 41 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 44 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία): 152 "ΝΑΙ", 102 "ΟΧΙ", 15 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος): 155 "ΝΑΙ" , 100"ΟΧΙ", 15 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της δυνατότητας ορισμού από ενιαίο ψηφοδέλτιο έως πέντε (5) βουλευτών απόδημου Ελληνισμού): 158 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 16 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 54 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι πάγιο αναλογικό εκλογικό σύστημα είναι αυτό το οποίο η αναλογία εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από 10% από την αναλογία ψήφων): 153 "ΝΑΙ", 114 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 56 (προσθήκη παραγράφου 5) (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης προσωρινού κωλύματος εκλογιμότητας μετά από τρεις (3) βουλευτικές περιόδους): 158 "ΝΑΙ", 111 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 59 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 167 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 4 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 59 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 168 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ" , 4 "ΠΑΡΩΝ"

 - άρθρο 62 (προς την κατεύθυνση περιορισμού της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά στα αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός ή εκτός Βουλής): 237 "ΝΑΙ", 33 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ"

 - άρθρο 73 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας): 168 "ΝΑΙ", 97 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 84 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 155 "ΝΑΙ", 115 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 86 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση περιορισμού των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης υπουργών, ιδίως μέσω της κατάργησης της αποσβεστικής προθεσμίας και της κατάργησης της δυνατότητας αναστολής της δίωξης της προδικασίας ή της κύριας διαδικασίας): 253 "ΝΑΙ", 17 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 86 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι το πεδίο ισχύος του άρθρου αναφέρεται αποκλειστικά στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση και όχι επ’ ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων): 179 "ΝΑΙ", 92 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 101 Α (προς την κατεύθυνση περιορισμού της δυνατότητας ίδρυσης ανεξάρτητων αρχών, της διευκόλυνσης του τρόπου επιλογής των μελών τους και της ενίσχυσης του κοινοβουλευτικού ελέγχου τους): 231 "ΝΑΙ", 34 "ΟΧΙ", "ΠΑΡΩΝ"

- άρθρο 102 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος στις εκλογές για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και θέσπισης τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών και αναγνώρισης δυνατότητας απονομής εκλογικού δικαιώματος σε αλλοδαπούς με μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα): 168 "ΝΑΙ", 101 "ΟΧΙ", 1 "ΠΑΡΩΝ".

Σύμφωνα με το αποτέλεσμα, δεν πάει σε 2η ψηφοφορία η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για:

- το άρθρο 30 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 148 "ΝΑΙ", 120 "ΟΧΙ", 3 "ΠΑΡΩΝ".

- το άρθρο 34 παρ. 1 εδάφιο Β (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 147 "ΝΑΙ", 121 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ".

- το άρθρο 35 παρ. 2 περιπτ, γ΄(προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας) γιατί έλαβε 150 ΝΑΙ, 118 ΟΧΙ και 2 ΠΑΡΩΝ.

- το άρθρο 41 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας), γιατί έλαβε 150 "ΝΑΙ", 118 "ΟΧΙ", 2 "ΠΑΡΩΝ"

Οι απουσίες

Συνολικά, από την ψηφοφορία για την Συνταγματική Αναθεώρηση, απουσίασαν 26 βουλευτές. Όπως είχαν προαναγγείλει οι βουλευτές της ΔΗΣΥ, εκτός του Ανδρέα Λοβέρδου, δεν ψήφισαν στο πλαίσιο της απόφασης που έλαβε το κόμμα της Φώφης Γεννηματά να μην περάσει καμία διάταξη με 180 ψήφους, ώστε να απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή. 

Απόντες ήταν ακόμα, ο Γιώργος Κασαπίδης από τη ΝΔ (λόγοι υγείας), ο Πάνος Καμμένος και ο Αρ. Φωκάς από τους ΑΝΕΛ, ο ανεξάρτητος Στ. Παναγούλης και σχεδόν όλη η Ένωση Κεντρώων. Και αυτό γιατί ο Γιάννης Σαρίδης που εδώ και καιρό έχει αποστασιοποιηθεί από το κόμμα του κ. Λεβέντη αλλά συνεχίζει να μετέχει στην ΚΟ για να μη διαλυθεί, ψήφισε κανονικά και κατά συνείδηση, διαφοροποιούμενος γι’ ακόμα μια φορά από τη γραμμή του κόμματος.