ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σύγκρουση ΣΥΡΙΖΑ – κυβέρνησης για την ψήφο των αποδήμων - Η Κουμουνδούρου ρίχνει το «γάντι» στο ΚΙΝΑΛ

του Νίκου Παναγιωτόπουλου - Δημοσίευση 10 Οκτωβρίου 2019, 14:00 / Ανανεώθηκε 10 Οκτωβρίου 2019, 14:54
Σύγκρουση ΣΥΡΙΖΑ – κυβέρνησης για την ψήφο των αποδήμων - Η Κουμουνδούρου ρίχνει το «γάντι» στο ΚΙΝΑΛ
Facebook Twitter Whatsapp

Αύριο, Παρασκευή, τα ραντεβού του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Συναινέσεις ενόψει της νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για την ψήφο των αποδήμων αναζητά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος την Παρασκευή θα έχει ξεχωριστές συναντήσεις με τους πολιτικούς αρχηγούς.

Μέχρι στιγμής τα κόμματα της Αντιπολίτευσης δεν φαίνεται να κρατούν κοινή στάση αν και δεν έχουν ανοίξει όλοι τα «χαρτιά» τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ξεκάθαρο ότι δεν θα δώσει καμία συναίνεση, κάνοντας λόγο για «επικοινωνιακό σόου με τις συναντήσεις πολιτικών αρχηγών».

Η Κουμουνδούρου μάλιστα κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη «να σταματήσει να παίζει παιχνίδια με τους θεσμούς και την ομογένεια» και υποστηρίζει πως «προφανώς, στόχος της κυβέρνησης δεν είναι να δώσει δικαιώματα στην ομογένεια, αλλά να τη μετατρέψει από πρεσβευτή της Ελλάδας στο εξωτερικό σε πρεσβευτή κομματικών συμφερόντων».

Την ίδια ώρα, ανοιχτό σε αναζήτηση συναίνεσης δηλώνει το Κίνημα Αλλαγής ενόψει της συνάντησης της Φώφης Γεννηματά με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Το πρόγραμμα των συναντήσεων

Το πρόγραμμα των συναντήσεων του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους πολιτικούς αρχηγούς έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, Αλέξη Τσίπρα, στις 11:00 

Με την Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, στις 12:15,

Με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Δημήτρη Κουτσούμπα, στις 16:00,

Με τον Πρόεδρο του κόμματος Ελληνική Λύση, Κυριάκο Βελόπουλο, στις 16:45,

Με τον Γραμματέα του κόμματος ΜέΡΑ25, Γιάνη Βαρουφάκη, στις 17:30.

Ο στόχος της κυβέρνησης

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο κ. Μητσοτάκης αναλαμβάνει «εθνική πρωτοβουλία για το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού». Στόχος της είναι η διευκόλυνση όλων των Ελλήνων που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και διαμένουν στο εξωτερικό, να ψηφίζουν από τον τόπο που ζουν, εργάζονται ή σπουδάζουν.

Πρόκειται για νομοθετική ρύθμιση, η οποία αφορά όλους εκείνους που σήμερα έχουν δικαίωμα ψήφου, αλλά δεν μπορούν λόγω μεγάλης απόστασης και οικονομικής επιβάρυνσης να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Όπως υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη, πρόκειται για αυτονόητο δικαίωμα, που ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, με εξαίρεση τη Μάλτα και το Λιχτενστάϊν.

Και συμπληρώνουν πως δεν πρόκειται για παραχώρηση νέου δικαιώματος, αλλά για τη δυνατότητα άσκησης ενός δικαιώματος που ήδη υφίσταται. Κανένας πολίτης δεν θα προστεθεί στους εκλογικούς καταλόγους και δεν θα αλλάξει το εκλογικό σώμα. Όσοι έως σήμερα, έτσι κι αλλιώς, μπορούσαν να ψηφίσουν, με το νέο σύστημα θα διευκολύνονται στην άσκηση αυτού του δικαιώματός τους. Στο παραπάνω πλαίσιο και θεωρώντας ότι έχει πλέον ωριμάσει ο χρόνος για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά το ύψιστο πολιτικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού, ο Πρωθυπουργός ζητά από τους πολιτικούς αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων να συναντηθούν στη Βουλή.

Για τον λόγο αυτό ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θα προσέλθει στη συζήτηση με έτοιμο νομοσχέδιο, αλλά θα παρουσιάσει τους βασικούς άξονες που προτείνει, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συναίνεση σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Η κυβερνητική πρωτοβουλία περιλαμβάνει τη δυνατότητα των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό να ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας και εργασίας τους, στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας, του οποίου ο αριθμός των βουλευτών προτείνεται να αυξηθεί από 12 που είναι σήμερα, σε 15.

Σύγκρουση ΣΥΡΙΖΑ – κυβέρνησης για την ψήφο των απόδημων

Τα πυρά της κυβέρνησης δέχεται ο ΣΥΡΙΖΑ, η θέση του είναι το πόρισμα Πουλάκη του 2019, με κατηγορίες ότι δεν θέλει να μετράει η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού στο πανελλαδικό ποσοστό. Μια θέση που έχει τέσσερα προβλήματα σύμφωνα με την κυβέρνηση:

Α) Πρόβλημα συνταγματικό αφού το Σύνταγμα μιλάει για την ισότητα της ψήφου.

Β) Πρόβλημα λογικής. Αν κάποιος πάρει το αεροπλάνο από το Λονδίνο κι έρθει να ψηφίσει στην Αθήνα η ψήφος του μετράει κανονικά. Αν ψηφίσει στο Λονδίνο η ψήφος του μετράει διαφορετικά.

Γ) Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ υποτιμάει τους Ελληνες του εξωτερικού αφού τους θεωρεί πολίτες δεύτερης κατηγορίας.

Δ) Δεν θα ισχύει η αρχή της αναλογικότητας των περιφερειών, αφού θα έχεις περιφέρειες με εκατοντάδες χιλιάδες ψηφοφόρους οι οποίοι θα εκλέγουν μόνο έναν ή δύο βουλευτές.

Η ουσία του ζητήματος είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ φοβάται την ετυμηγορία των Ελλήνων του εξωτερικού.

Σχετικά με το πότε θα ισχύσει, η κυβέρνηση επιδιώκοντας την ευρύτερη δυνατή συναίνεση για αυτό το αυτονόητο δικαίωμα, είναι αποφασισμένη να το πετύχει από τις επόμενες εκλογές. Όμως, απαιτούνται 200 ψήφοι για να ισχύει. Και για αυτό, είναι ώρα ευθύνης για όλα τα κόμματα του Κοινοβουλίου.

Τι απαντά η αξιωματική αντιπολίτευση

Η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ υιοθέτησε και κατέθεσε ως πρόταση νόμου στη Βουλή το προσχέδιο νόμου που είχε καταρτίσει η Επιτροπή του άρθρου 256 του ν. 4555/2018, στην οποία συμμετείχαν ειδικοί επιστήμονες από όλο το πολιτικό φάσμα, καθώς και τα επιτελικά υπηρεσιακά στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων Εσωτερικών και Εξωτερικών.

Βασικά σημεία της πρότασης ΣΥΡΙΖΑ

· Η δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό θα αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες/εκλογείς, με την προϋπόθεση της εγγραφής τους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.

· Το εκλογικό δικαίωμα των συγκεκριμένων εκλογέων θα ασκείται αυτοπροσώπως σε ειδικά εκλογικά τμήματα εξωτερικού, που θα δημιουργούνται στις έδρες των ελληνικών διπλωματικών αρχών και οπουδήποτε αλλού συγκεντρώνεται επαρκής αριθμός εκλογέων.

· Οι εκλογείς του εξωτερικού θα ψηφίζουν για τους συνδυασμούς Επικρατείας των κομμάτων για έναν ορισμένο αριθμό εδρών που θα καθορίζεται αποκλειστικά με βάση τις ψήφους του εξωτερικού και θα κυμαίνεται μεταξύ τριών (3) και δώδεκα (12), ανάλογα με τον αριθμό των εκλογέων που θα εγγράφονται σε κάθε εκλογική διαδικασία στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.

Από την Κουμουνδούρου λένε «όχι» στην κυβερνητική πρόταση, καθώς όπως υποστηρίζουν η Ελλάδα σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες που έχουν το «δίκαιο του εδάφους» (δηλαδή όποιος γεννηθεί εντός της επικράτειας μπορεί να πάρει την ιθαγένεια) ακολουθεί το «δίκαιο του αίματος» για την απόδοση ιθαγένειας. Δηλαδή όποιος έχει ακόμα και κάποια μακρινή, π.χ. πριν επτά γενιές εξ αίματος καταγωγή από Έλληνα πολίτη, ακόμα και αν δεν έχει έρθει ποτέ στην Ελλάδα, μπορεί να αιτηθεί να πάρει την ελληνική ιθαγένεια. Αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να αναγνωρίζει με μια απλή διαπιστωτική πράξη την ελληνική ιθαγένεια σε οποιονδήποτε μπορεί να αποδείξει την οσοδήποτε μακρινή καταγωγή του από Έλληνα ή Ελληνίδα πολίτη, χωρίς να απαιτεί την ύπαρξη ουσιαστικών δεσμών με τη χώρα. Εξ αυτού του λόγου, σε συνδυασμό με τα μεγάλα κύματα μετανάστευσης, πηγάζει ο υπερβολικά μεγάλος συγκριτικά με το συνολικό πληθυσμό – και κυρίως ο άγνωστος αριθμός – των απόδημων που έχουν την ελληνική ιθαγένεια, ακόμα και πολύ μετά την πρώτη γενιά μεταναστών. Ακόμα δε περισσότεροι είναι εκείνοι που δικαιούνται να ζητήσουν να τους αναγνωριστεί η ελληνική ιθαγένεια, με αποτέλεσμα και την αυτοδίκαιη εγγραφή τους στους εκλογικούς καταλόγους, παρ’ όλο που αυτή τη στιγμή δεν την κατέχουν τυπικά.

Από την Κουμουνδούρου απαντάνε και στην κατηγορία περί αντισυνταγματικότητας, όπως εξηγούν κομματικές πηγές, το ερώτημα προκύπτει αποκλειστικά υπό τον μέχρι πρότινος ισχύοντα εκλογικό νόμο, λόγω του «μπόνους» των 50 εδρών. Με την απλή αναλογική που έχει ήδη ψηφιστεί και θα ισχύσει στις επόμενες εκλογές (ν. 4406/2016), οι σχετικές ενστάσεις δεν έχουν βάση. Πολύ περισσότερο, δεν μπορεί να προέρχονται από την κυβέρνηση που υπερασπίζεται το «μπόνους», που καταστρατηγεί τον πυρήνα της ισοτιμίας της ψήφου. Επίσης, συμπληρώνουν ότι η ιδέα της κλειστής εκπροσώπησης προτείνεται ως βέλτιστη λύση για τις χώρες με μεγάλο αριθμό αποδήμων, όπως η Ελλάδα, από την Επιτροπή της Βενετίας (Επιτροπή για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου) του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ η ΕΕΔΑ στην Έκθεσή της που προαναφέρθηκε (σελ. 66) αναφέρει ρητά ότι μια τέτοια λύση «αποτελεί εύλογο περιορισμό της αρχής της ισότητας της ψήφου κατά την πάγια νομολογία του Α.Ε.Δ.». Συντάκτης μάλιστα της εν λόγω Έκθεσης είναι ο σημερινός Υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης.

Και αναφέρουν παραδείγματα άλλων χωρών

Γαλλία: 11Βουλευτές (577 σύνολο) εκπροσωπούν του Γάλλους πολίτες που μένουν στο εξωτερικό.

Ιταλία: 12 βουλευτές (630 σύνολο) και 4 Γερουσιαστές (315 σύνολο) αντίστοιχα

Πορτογαλία: 4 μέλη στο Κοινοβούλιο (230 σύνολο)

Ο ΣΥΡΙΖΑ ρίχνει το γάντι σε Κίνημα Αλλαγής

Στην Κουμουνδούρου θεωρούν αδιανόητο ότι προοδευτικά κόμματα θα συμπράξουν με τη ΝΔ, και όπως λένε στελέχη της, «σε ένα σχέδιο διπλής νόθευσης του εκλογικού σώματος – ότι θα δώσουν δηλαδή λευκή επιταγή στη ΝΔ, ώστε αυτή:

--να ακυρώσει την απλή αναλογική, επαναφέροντας ένα καλπονοθευτικό σύστημα με μπόνους εδρών,

--συγχρόνως να εμπλέξει την ομογένεια σε μικροκομματικούς σχεδιασμούς, εγγράφοντας άγνωστο αριθμό νέων εκλογέων προκειμένου να αλλοιώσουν το εκλογικό σώμα».

Μάλιστα ρίχνουν το γάντι τονίζοντας, «Περιμένουμε από τις προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους, όπως έχει ήδη κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και το ΚΚΕ, και να μην υποκύψουν στις μεθοδεύσεις του κ. Μητσοτάκη. Ζητήματα θεσμικής τάξης δεν μπορούν να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από κανέναν, ειδικά όταν αυτά αφορούν τη δημοκρατική έκφραση της βούλησης των Ελλήνων πολιτών και τις συλλογικές αποφάσεις για τα μικρά και μεγάλα θέματα της ζωής και της καθημερινότητάς όλων μας».

Και στοχεύουν την κα Γεννηματά, η οποία φαίνεται να έχει συζητήσει το θέμα με τον κ. Μητσοτάκη από την άνοιξη και ζητούν να δώσει σαφείς εξηγήσεις:

- Τι είναι αυτό που την έκανε να αλλάξει την πάγια θέση του ΚΙΝΑΛ (ΠΑΣΟΚ) που αρνείτο τον συνυπολογισμό της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα;

- Πώς εξηγεί τη μεταστροφή της, όχι μόνο σε σχέση με τις διαχρονικές τοποθετήσεις του κόμματός της, αλλά ακόμη και σε σχέση με λίγους μήνες πριν, κατά την πρώτη φάση της συνταγματικής αναθεώρησης, όταν υπερψήφισε την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 54 του Συντάγματος, ώστε να εκλέγονται 5 βουλευτές αποδήμων;

- Γιατί δεν λαμβάνει υπόψη την πρόταση στην οποία κατέληξε η Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών, τη συγκρότηση της οποίας και το δικό της κόμμα υπερψήφισε πριν περίπου ένα χρόνο;

Υψηλόβαθμα κομματικά στελέχη αναρωτιούνται αν, «Η κ. Γεννηματά αποφασίσει να μετατραπεί σε ουραγό του κ. Μητσοτάκη σε όλα ανεξαιρέτως τα θέματα, εκθέτοντας εκτός των άλλων και τα στελέχη του κόμματός της που στο παρελθόν πρωτοστάτησαν από θέσεις ευθύνης στη συζήτηση για το θέμα».