current views are: 9

3 Ιουνίου 2017
Δημοσίευση08:59

Βενιζέλος: Να κάνουμε το χρέος από βάρος του παρελθόντος κλειδί του μέλλοντος

Τι λέει για το δημόσιο χρέος της χώρας ο Ευάγγελος Βενιζέλος σε άρθρο του στην Καθημερινή

Δημοσίευση 08:59’

Τι λέει για το δημόσιο χρέος της χώρας ο Ευάγγελος Βενιζέλος σε άρθρο του στην Καθημερινή

Την άποψη πως το δημόσιο χρέος της Ελλάδας μπορεί να καταστεί κλειδί του μέλλοντος από βάρος του παρελθόντος, εκφράζει σε άρθρο του στην Καθημερινή της Κυριακής ο Ευάγγελος Βενιζέλος

Ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ εκτιμά πως «Το χρέος είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας, όχι πρωτίστως οικονομικά, αλλά πολιτικά και νοοτροπιακά» και προσθέτει πως τη μετατροπή του χρέους από «βάρος του παρελθόντος σε κλειδί του μέλλοντος» εμπόδισαν «οι μεταμορφώσεις και οι αντιστάσεις του δημοσιονομικού εθνικολαϊκισμού. Αυτές πληρώνουμε πανάκριβα δυόμισι χρόνια τώρα, με το κόστος να αυξάνεται γεωμετρικά».

Ο κύριος Βενιζέλος διερωτάται: «Τι πρέπει λοιπόν και τι μπορεί να γίνει έστω και τώρα, εν όψει της 15ης Ιουνίου, οπότε και ελπίζω να καταλήξουμε σε μία διευθέτηση;».

Και απαντά: «Πρώτον, μία μελέτη βιωσιμότητας του χρέους, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την τεχνογνωσία του Δ.Ν.Τ, αλλά θα έχει τη σφραγίδα του ESM, ο οποίος είναι ο πραγματικός δανειστής, αυτός που κάνει τους χειρισμούς στην αγορά τώρα για την εφαρμογή των βραχυπροθέσμων μέτρων, αυτός που καλείται να εφαρμόσει τα μεσομακροπρόθεσμα μέτρα. Επιδίωξη είναι από το βήμα που έκανε ήδη το ΔΝΤ να χρησιμοποιεί ως κριτήριο το ύψος των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών, να πάμε στην ορθή απεικόνιση του χρέους σε παρούσα αξία και να δούμε, επί του πεδίου, χρονιά-χρονιά, ποιο είναι το ύψος των τόκων και των χρεολυσίων του μεσομακροπρόθεσμου χρέους, δηλαδή του χρέους με διάρκειά άνω του ενός έτους που πρακτικά απορρέει από τα ομόλογα και τα δάνεια. Να το δούμε αυτό με βάση τον πραγματικό ρυθμό αναχρηματοδότησης των δανείων του επίσημου τομέα με δανεισμό από την αγορά, με ένα πιθανολογούμενο επιτόκιο δανεισμού που θα επηρεάζεται θετικά από την υποστήριξη της Ελλάδας μέσω προληπτικής πιστωτικής γραμμής. Το επίπεδο των πραγματικών χρημοτοδοτικών αναγκών είναι σαφώς χαμηλότερο από το όριο του 15-20% του ΑΕΠ, εφόσον διαχωριστεί το βραχυπρόθεσμο από το μεσομακροπρόθεσμο χρέος. Το βραχυπρόθεσμο χρέος (κυρίως έντοκα γραμμάτια και ρέπος), κατά το μέτρο που δεν είναι τεχνητά διογκωμένο, ανακυκλώνεται ούτως ή άλλως. Οι παραδοχές πάντως οποιασδήποτε μελέτης βιωσιμότητας ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης και ονομαστικής διόγκωσης του ΑΕΠ που είναι καθοριστική παράμετρος, όταν υπερβαίνουν τον ορίζοντα της δεκαετίας είναι τελείως υποθετικές και επισφαλείς.

Δεύτερον, μεσοπρόθεσμη εξομάλυνση της καμπύλης των τόκων. Η κυβέρνηση δέχθηκε ήδη πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% μέχρι το 2022, αλλά το 2022 έχουμε λογιστική εκτίναξη των τόκων στα 18 δισ., ενώ φέτος είναι 5.5 δισ. Αυτό συμβαίνει γιατί σωρεύονται λογιστικά οι τόκοι της περιόδου χάριτος 2012-2022, και εκτινάσσονται το 2022, 2023, 2024 και 2026. Μιλούν συνεχώς για το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2022 και το πιο επείγον μέτρο, το οφθαλμοφανές, που είναι η λογιστική εκτίναξη των τόκων τις χρονιές αυτές, δεν αντιμετωπίζεται, ενώ το 2012 εθεωρείτο προφανές ότι αυτό θα διευθετηθεί.

Τρίτον, η ορθή προβολή των χρηματοδοτικών αναγκών για τόκους και χρεολύσια θα μας επιτρέψει να συζητήσουμε σοβαρά με τους πιστωτές και αυτό που η Τράπεζα της Ελλάδος ( άρθρο Ι. Στουρνάρα, στην Καθημερινή της Κυριακής 28.5.17) προτείνει: «την μετάθεση της μέσης σταθμικής διάρκειας αποπληρωμής των τόκων των δανείων του EFSF κατά 8,5 χρόνια τουλάχιστον» κάτι που προφανώς επηρεάζει τη σταθμισμένη μέση διάρκεια και το σταθμισμένο μέσο κόστος των δανείων αυτών και μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα στο βαθμό που δεν επηρεάζει τα οικονομικά στοιχεία του EFSF / ESM και κυρίως των κρατών – μετόχων του.

Τέταρτον, παρέμβαση στο σύνολο των επισήμων δανείων. Έως τώρα συζητάμε μόνο για το δάνειο του EFSF του 2012. Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα αφορούν μόνον αυτό. Δεν μιλάμε για το πρώτο δάνειο που ήταν διακυβερνητικό, το λεγόμενο Greek Loan Facility (GLF), ούτε για το τρίτο δάνειο του ESM. Μεγαλύτερη σημασία από το να αγοράσει ο ESM/EFSF το δάνειο του ΔΝΤ, έχει να περιέλθει στον ESM το δάνειο GLF, το οποίο έχει την ιδιορρυθμία ότι ακουμπά στους προϋπολογισμούς και τα δημοσιονομικά στοιχεία των κρατών-μελών, διότι δεν παρεμβάλλεται ενδιάμεσος φορέας».


σχετικα αρθρα