Το υπουργείο Οικονομικών απαντώντας σε ερωτήσεις του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης  Ανδρέα Λοβέρδου παραδέχεται ότι στο «τσιγαράδικο» που πιάστηκε στα ανοικτά της Παλαιόχωρας Χανίων, υπήρχαν τσιγάρα της ΣΕΚΑΠ κρατά όμως επιφυλάξεις από το να χαρακτηρίσει το φορτίο "λαθρεμπορικό" έως ότου ολοκληρωθεί η έρευνα. 

Οπως προκύπτει από την απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων, στο υπό σημαία Ουκρανίας εμπορικό πλοίο που έμεινε ακυβέρνητο και ρυμουλκήθηκε στα Χανιά, εντοπίστηκαν από τις αρμόδιες αρχές στο φορτίο τα αναγραφόμενα στο cargo manifest δύο σήματα της εταιρείας ΣΕΚΑΠ. Ωστόσο, η γ.δ. Τελωνείων αν και τονίζει ότι οι αρμόδιοι υπάλληληλοι υποψιάστηκαν την περίπτωση λαθρεμπορίας, αυτή δεν τεκμηριώνεται καθώς το πλοίο έπλεε σε διεθνή ύδατα. 

Σύμφωνα με το έγγραφο, κατά τον κατάπλου του πλοίου στον λιμένα Παλαιοχώρας Χανίων, έγινε έλεγχος από τις Λιμενικές Αρχές, παρουσία της ειρηνοδίκη Χανίων και εκλήθη σε συνδρομή υπάλληλος του Τελωνείου Χανίων.

«Τελώντας υπό τις εντολές του δικαστικού λειτουργού, ο τελωνειακός αποσφράγισε το φορτίο, έλαβε τις τελωνειακές σφραγίδες της χώρας φόρτωσης (Μαυροβούνιο), παρέλαβε τα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου και έλαβε δείγμα από τα τσιγάρα. Στο φορτίο βρέθηκαν τα αναγραφόμενα στο cargo manifest, δύο σήματα τσιγάρων της ΣΕΚΑΠ. Η ποσότητα, σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα, ήταν 2.047 χαρτοκιβώτια με 50 κούτες έκαστο, από τις οποίες η κάθε μία περιείχε 10 πακέτα των 20 τσιγάρων» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

«Στο πλαίσιο της συνδρομής της παραπάνω έρευνας, το Τελωνείο Χανίων ζήτησε εγγράφως από το Τελωνείο Ξάνθης πληροφορίες αναφορικά με τα δειγματισθέντα τσιγάρα και υπέβαλε έγγραφο αίτημα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής για τη λήψη πληροφοριών από τις τελωνειακές αρχές των κρατών φόρτωσης (Μαυροβουνίου) και προορισμού (Λιβάνου) του πλοίου. Το Τελωνείο Ξάνθης έλεγξε, σε ό,τι αφορά το ληφθέν δείγμα τσιγάρων, τον κωδικό που αποτυπώνεται στο πακέτο και δηλώνει τη μηχανή παραγωγής, τη βάρδια και την ημερομηνία παραγωγής και εντόπισε ότι πρόκειται για δελτίο παραγωγής που καταχωρήθηκε και οριστικοποιήθηκε στις 22/9/2014 στο ICISnet. Βεβαίωσε δε ότι κατά το χρονικό διάστημα από τις 22/9/2014 έως τις 30/12/2014 πραγματοποιήθηκαν τρεις εξαγωγές με προορισμό το Μαυροβούνιο για τις οποίες έχει γίνει επιβεβαίωση της εξόδου και θεωρούνται εξοφλημένες».

«Η τελωνειακή υπηρεσία του Μαυροβουνίου απάντησε ότι τα έγγραφα και οι τελωνειακές σφραγίδες είναι αυθεντικά. Η τελωνειακή υπηρεσία του Λιβάνου απάντησε ότι η λιβανέζικη εταιρεία είναι υπαρκτή και ενεργή, ο διαχειριστής της ωστόσο δήλωσε ότι η εταιρεία δεν εμπλέκεται σε καμία συναλλαγή με την εταιρεία αποστολέα» αναφέρεται επίσης.

Πάντως, στο ίδιο έγγραφο επισημαίνεται ότι «από τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη του ανωτέρω Τελωνείου από πλευράς Λιμενικών Αρχών, σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της διοικητικής έρευνας για τη διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων της λαθρεμπορίας, προκύπτει ότι το εν λόγω πλοίο έπλεε ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης στα διεθνή ύδατα και αρχικώς βοηθήθηκε από παραπλέον ρωσικό πολεμικό πλοίο και στο συνέχεια ρυμουλκήθηκε από τα διεθνή ύδατα από σκάφος του Λιμενικού στο λιμένα Παλαιοχώρας Χανίων. Συνεπώς, το πλοίο δεν είχε εισέλθει, ούτε είχε κάνει απόπειρα εισόδου, στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ και πολύ περισσότερο δεν είχε κάνει απόπειρα να προσορμίσει σε λιμάνι ή όρμο που δεν επιτρέπεται η προσέγγιση. Κατά συνέπεια, κατά την κρίση της κατά τόπο αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής, δεν διαπιστώθηκε η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ 1 εδαφ α και β του άρθρου 155 του νόμου 2960/2001 για τη στοιχειοθέτηση της αντικειμενικής και της υποκειμενικής υπόστασης λαθρεμπορίας, ούτε καμία από τις προβλεπόμενες περιπτώσεις λαθρεμπορίας της παρ 2 του ίδιου άρθρου».

Διαβάστε ολόκληρη την απάντηση της υφυπουργού Οικονομικών

Σε άλλο σημείο αναφέρεται πως «η όλη εικόνα της υπόθεσης, σύμφωνα με την εμπειρία που διαθέτει το Τελωνείο Χανίων, προφανώς οδήγησε τους τελωνειακούς στην υποψία ότι το υπό εξέταση πλοίο μπορεί να είναι λαθρεμπορικό. Η υποψία όμως και οι εντυπώσεις δεν αρκούν για τη στοιχειοθέτηση της λαθρεμπορίας. Εφόσον το πλοίο εντοπίστηκε στα διεθνή ύδατα, δεν διαπιστώθηκε στο έδαφος ποιας χώρας επρόκειτο να τεθούν σε ανάλωση τα τσιγάρα».

Επισημαίνεται ακόμη ότι και «ο δικηγόρος της πλοιοκτήτριας εταιρείας επικοινώνησε με το Τελωνείο Χανίων. Η παραλήπτρια εταιρεία του Λιβάνου, όπως προαναφέρθηκε, αρνήθηκε κάθε σχέση με την επίμαχη συναλλαγή, ενώ ο αποστολέας δεν έχει επικοινωνήσει με το Τελωνείο. Ως αποστολέας αναφέρεται η «VELEX EUROPE CORPORATION PANAMA CITY» και ως παραλήπτης η «BEIRUT FOR TRANSIT SAL».

Ο Ανδρέας Λοβέρδος είχε υποβάλει δύο ερωτήσεις στη Βουλή ζητώντας να μάθει γιατί καθυστερεί η έρευνα για το τσιγαράδικο, αν υπάρχουν τσιγάρα τις εταιρείας ΣΕΚΑΠ, αν πρόκειται για λαθρεμπόριο και εάν οι αρμόδιες αρχές δέχθηκαν πιέσεις από ανωτέρους.

Στις ερωτήσεις του ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ρωτά τον υπουργό Ναυτιλίας για το ποιες ενέργειες έχουν γίνει από τις λιμενικές αρχές και τον υπουργό Οικονομικών για το ποιων εταιριών προϊόντα βρέθηκαν στο πλοίο, αν υπάρχουν τσιγάρα της εταιρείας ΣΕΚΑΠ και αν πρόκειται για λαθρεμπόριο.

Θεωρούμε πως μετά  τις απαντήσεις του υπουργείου Οικονομικών, ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος  θα προχωρήσει σε νέα ερωτήματα , αφού το βασικό ερώτημα εάν πρόκειται για λαθρεμπορία τσιγάρων  ή όχι δεν έχει απαντηθεί. Όπως "περίεργο" είναι που ο παραλήπτης των τσιγάρων (μια εταιρεία από το Λίβανο)  αρνείται κάθε σχέση με την επίμαχη συναλλαγή!

Η απάντηση του Ανδρέα Λοβέρδου

"Η απάντηση του υπουργείου Οικονομικών στις ερωτήσεις μου για το ακινητοποιημένο πλοίο στα Χανιά δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας: Πρόκειται για λαθρεμπόριο και μάλιστα με Λ κεφαλαίο.
Πρόκειται για την απόλυτη δικαίωσή μου. Από την απάντηση προκύπτει οτι η εταιρεία εισαγωγής στο Λίβανο είναι υπαρκτή αλλά δηλώνει πως δεν έχει καμμία σχέση με το προϊόν, το εμπόρευμα έχει εικόνα ύποπτη και χαρακτηρίζεται ανασφάλιστο. Επιπλέον αναφέρεται οτι τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη, η οποία θα φωτίσει την σκοτεινή, όπως από την αρχή χαρακτήριζα, αυτή υπόθεση. Για τα υπόλοιπα το ραντεβού μας με τον Υπουργό είναι στη Βουλή
". καταλήγει ο κ. Λοβέρδος. 

Η ανακοίνωση της ΣΕΚΑΠ 

"Εξαιτίας επαναλαμβανόμενων δημοσιευμάτων σε συγκεκριμένη μερίδα του Τύπου, που προσπάθησαν ψευδώς να εμπλέξουν το όνομα της ΣΕΚΑΠ σε υποθέσεις λαθραίων φορτίων, με απόλυτο σεβασμό στη νομοθεσία και την προστασία του καταναλωτή, δηλώνουμε ρητά ότι:

Με βάση όλους τους εσωτερικούς ελέγχους που διενήργησαν ενδελεχώς οι υπηρεσίες της ΣΕΚΑΠ, καμία σύνδεση ή σχέση δεν μπορεί να προκύψει με τα πλοία ή τα εμπλεκόμενα πρόσωπα στις υποθέσεις που απασχόλησαν πρόσφατα τα ΜΜΕ.

Με δική μας πρωτοβουλία και με επίσημο τρόπο απευθυνθήκαμε στις αρμόδιες υπηρεσίες, συγκεκριμένα: στο Υπουργείο Ναυτιλίας, Υπουργείο Οικονομικών, ΣΔΟΕ και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης για παροχή βοήθειας στην έρευνα και παράλληλα για να απαντηθούν οριστικά τα κατευθυνόμενα εναντίον της ΣΕΚΑΠ δημοσιεύματα. Μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει απάντηση.

Σε αντίθεση με τις υποθέσεις της Κρήτης, οι τελωνειακές αρχές ενήργησαν σύμφωνα με το πρωτόκολλο και πολύ άμεσα, σε μια άλλη περίπτωση, ενός φορτίου που βρέθηκε στην Χαλκίδα. 

Παρόλο που τα τσιγάρα που βρέθηκαν με σήμανση της ΣΕΚΑΠ ήταν πολύ λίγα (80 κούτες μεταξύ 4.500) η εταιρία μας ενημερώθηκε αμέσως. 

Εμείς οι ίδιοι εκδηλώσαμε ενδιαφέρον, ζητήσαμε και λάβαμε δείγματα τσιγάρων, και ξεκινήσαμε όπως θα έπρεπε τον ενδελεχή έλεγχο. 

Τα αποτελέσματα της ανάλυσης δείχνουν πως είναι τσιγάρα – απομίμηση, πως δεν είναι αυθεντικά και δεν έχουν παραχθεί στην ΣΕΚΑΠ, επειδή ούτε τεχνικά μπορούν να παραχθούν στα μηχανήματά μας, ούτε η συσκευασία, ούτε η ποικιλία καπνού, ούτε η ποιότητα του χαρτιού χρησιμοποιούνται από την εταιρία μας. Δεν πλησιάζουν τα ποιοτικά μας χαρακτηριστικά. 

Κατά συνέπεια, αποκλείεται οποιαδήποτε υποψία συμμετοχής της εταιρείας μας.

Η βασική αρχή της εταιρίας ΣΕΚΑΠ είναι η νομιμότητα και ο σεβασμός προς τα δικαιώματα των καταναλωτών προϊόντων υψηλής ποιότητας. Ο δείκτης EBITDA για την περίοδο 2014-2016 ξεπέρασε τα 10 εκτ €, η εταιρία πλήρωσε σε φόρους στο Κράτος 375 εκτ €. Σήμερα τα προϊόντα μας με επιτυχία πωλούνται στην Ρωσία, Ουκρανία, Πορτογαλία, Ιράκ, Αμπχαζία, Οσσετία, Σιγκαπούρη.

Η εταιρία ΣΕΚΑΠ, όσο κανένας άλλος, έχει συμφέρον στην ανάπτυξη της επιχείρησης, στην αψεγάδιαστη φήμη, στην συνεχόμενη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων της, που σημαίνει και την καταπολέμηση της μαύρης αγοράς τσιγάρων που επηρεάζει αρνητικά τις θέσεις των τοπικών παραγωγών,  προκαλεί μεγάλες ζημίες στον προϋπολογισμό του Κράτους και υπονομεύει την υψηλή ποιότητα των καπνικών προϊόντων που παράγονται από νόμιμες ελληνικές καπνοβιομηχανίες" καταλήγει η ανακοίνωση της εταιρείας.