Να δώσει το στίγμα πως η Ελλάδα βγαίνει σιγά - σιγά εκτός μνημονιακού πλαισίου θα επιχειρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την ανάπαυλα των διακοπών. Η αρχή θα γίνει με δύο νομοσχέδια, τα οποία, εκτός απροόπτου, θα έρθουν προς ψήφιση στην ολομέλεια μέσα στον Σεπτέμβριο.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως το ένα από τα πρώτα νομοθετήματα που θα έρθουν στη Βουλή θα προέρχεται από το υπουργείο Εργασίας σε μια προσπάθεια του Μαξίμου να δημιουργήσει καλύτερους όρους και να μπει με το "δεξί" στη νέα πολιτική χρονιά που ξεκινά. 

Θα περιλαμβάνει μέτρα για την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, την ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους άνεργους, καθώς και για την επιβολή αυστηρότερων μέτρων για την πάταξη της παραβατικότητας.

Πιο συγκεκριμένα το σχέδιο νόμου, με το οποίο η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να "στριμώξει" και την αντιπολίτευση, θα περιλαμβάνει: 

  • Την υποστήριξη έως και 50.000 εργαζομένων που χωρίς να πληρώνονται συνεχίζουν να εργάζονται.
  • Τη διακοπή της δημόσιας χρηματοδότησης σε όσες επιχειρήσεις παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία. 
  • Την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των εργοδοτών που θα πάρουν την πρωτοβουλία να μετατρέψουν τα ¨μπλοκάκια¨σε μισθολόγια.

Το δεύτερο νομοσχέδιο πρόερχεται από το υπουργείο Εσωτερικών και αφορά τον νέο Καλλικράτη.  Στόχος είναι να διευρυνθεί ο χώρος για την αυτοδιοίκηση και του πρώτου και του δεύτερου βαθμού και να ενισχυθεί ο ρόλος της.

Οι δυο διατάξεις, που αναμένεται να προωθήσει ο Πάνος Σκουρλέτης και θα προκαλέσουν πολλές συζητήσεις, είναι: 

1. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως εκλογικού συστήματος για την ανάδειξη των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, με ταυτόχρονη διατήρηση του συστήματος των δύο γύρων. 

Η καταψήφιση της απλής αναλογικής πέρυσι τον Ιούλιο, με αποτέλεσμα να θεσπιστεί από τις μεθεπόμενες εθνικές εκλογές, από την ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ και ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ, θα δώσει ένα ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον στη στήριξη που θα βρει ή δεν θα βρει το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου.

2. Η μεταφορα των εκλογών για τους ΟΤΑ σε μεταγενέστερη ημερομηνία και η αποσύνδεση της διεξαγωγής των αυτοδιοικητικών εκλογών από τις ευρωεκλογές, ανεξάρτητα από το εάν τελικά θα επιλεγεί η καθιέρωση τετραετούς θητείας για τους αιρετούς των Ο.Τ.Α., όπως ισχύει και για τη Βουλή, ή η διατήρηση της πενταετούς θητείας που προβλέπει ο «Καλλικράτης».

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του newpost.gr, μπορεί να έχει προαναγγελθεί πως δεν θα υπάρχουν χωροταξικές αλλαγές σε επίπεδο πρώτου βαθμού αυτοδιοίκησης, ωστόσο έχουν ήδη εξεταστεί οι περιπτώσεις 3-4 δήμων, που μετά από συννενόηση με την τοπική κοινωνία, μπορεί να "σπάσουν" σε μικρότερα κομμάτια.

Αν και θα υπάρξουν αλλαγές στο νομοσχέδιο για τον νέο Καλλικράτη μέχρι την τελευταία στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνονται επίσης:

  • Ριζικός επανασχεδιασμός των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ, με πλήρη καταγραφή των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων και ανακατανομή τους στα διαφορετικά επίπεδα διοίκησης,
  • Δημιουργία διακριτών «μοντέλων» ΟΤΑ, ανάλογα με τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά, κοινωνικά και παραγωγικά χαρακτηριστικά τους. Στόχος είναι να αποδοθούν διαφορετικές αρμοδιότητες και να δημιουργηθεί διαφορετικό σύστημα διοίκησης, που θα σχετίζονται με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των ορεινών, των νησιωτικών, των αστικών, των αγροτικών κ.λπ. 
  • Μείωση του ορίου ηλικίας για την κτήση του δικαιώματος εκλέγειν στα 17 έτη. 
  • Μείωση του αριθμού των υποψηφίων, ως το +10% του αριθμού των εδρών κάθε συμβουλίου. 
  • Συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων του οικείου ΟΤΑ (Δημοτικό/Περιφερειακό Συμβούλιο και Εκτελεστική Επιτροπή).
  • Καθιέρωση δημοψηφισμάτων σε δημοτικό και περιφερειακό επίπεδο, για όλα τα τοπικού ενδιαφέροντος θέματα είτε με απόφαση του Δημοτικού/Περιφερειακού Συμβουλίου είτε με λαϊκή πρωτοβουλία.
  • Αναβάθμιση του ρόλου των τοπικών συνελεύσεων και καθιέρωση συνελεύσεων γειτονιάς. 
  • Αναπροσανατολισμός του δανεισμού των ΟΤΑ, ώστε αφ’ ενός να υπακούει στους κανόνες της χρηστής διαχείρισης, αφ’ ετέρου να δίνει προτεραιότητα στις δημόσιες επενδύσεις της Αυτοδιοίκησης.
  • Καταγραφή, παρακολούθηση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ΟΤΑ σε κοινωνική και αναπτυξιακή κατεύθυνση.
  • Αναβάθμιση του ρόλου των ΟΤΑ στο πλαίσιο του δημοκρατικού αναπτυξιακού προγραμματισμού, με αιχμή τη σύνδεση του προγραμματισμού μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διοίκησης, τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ του αναπτυξιακού σχεδιασμού και της χωροταξικής και πολεοδομικής πολιτικής, την ενίσχυση των διαδικασιών διαβούλευσης και την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών φορέων στον σχεδιασμό, καθώς και την ενίσχυση θεσμικών σχημάτων,  όπως η διαβαθμιδική και διαδημοτική συνεργασία κ.λπ.