Σφοδρή αντιπαράθεση ξέσπασε μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, με αφορμή τα όσα ανέφερε ο εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ασφάλειας της Θάλασσας σχετικά με το αίτημα συνδρομής της Ελλάδας προς τον EMSA για την απορρύπανση του Σαρωνικού, έπειτα από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

«Μετά την σημερινή επιβεβαίωση της Εκπροσώπου Τύπου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Θαλάσσιας Ασφάλειας (ΕΜSA), κυρίας Russeva, ότι η Κυβέρνηση έστειλε το αίτημα συνδρομής το βράδυ της 12ης Σεπτεμβρίου, ο κ. Κουρουμπλής είναι ψεύτης με σφραγίδα και αναμένουμε την παραίτησή του», σημειώνει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης που τονίζει ότι ο υπουργός Ναυτιλίας είναι «ψεύτης με σφραγίδα».

Απαντώντας, ο κ. Κουρουμπλής σημειώνει πως οι δηλώσεις της εκπροσώπου της EMSA «επιβεβαιώνουν ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι καλά ενημερωμένος».

«Αποδεικνύουν ότι το ελληνικό αίτημα προς την EMSA κατατέθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου και όχι στις 13 όπως υποστηρίζει τόσες ημέρες ο κ. Μητσοτάκης. Δηλαδή κατατέθηκε δύο ημέρες μετά το ναυάγιο και όχι τέσσερις όπως λέει ο αρχηγός της Ν.Δ. Θυμίζουμε στον κ. Μητσοτάκη ότι το ναυάγιο έγινε την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου και όχι το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου» σημείωσε ο κ. Κουρουμπλής και συνέχισε:

«Σε ότι αφορά τα 16 πλοία που είναι διαθέσιμα, ανά πάσα στιγμή, αρκεί να σκεφτεί κανείς, ποιο πλοίο είναι προτιμότερο. Αυτό που είναι ήδη στην Ελλάδα ή το πιο κοντινό στην Ελλάδα, το οποίο ήταν στη Μάλτα και με την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 10 κόμβων που αναπτύσσει, θα ερχόταν σε 3,5 ημέρες; Προφανώς το ελληνικό πλοίο, το οποίο ανέλαβε υπηρεσία, αμέσως μόλις τελείωσε την αποστολή που εκτελούσε».

Τι ανέφερε ο εκπρόσωπος της EMSA

Υπενθυμίζεται ότι, η εκπρόσωπος της EMSA, μιλώντας στην ιστοσελίδα skai.gr, ανέφερε πως υπάρχουν πάντοτε 16 πλοία standby και η έγκριση επιχειρήσεων δίνεται 24 ώρες μετά την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε χώρα μέλος.

Η κα. Russeva σημειώνει πως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας έχει πάντοτε για τις ανάγκες των χωρών μελών της Ευρώπης standby 16 πλοία τα οποία είναι διαθέσιμα 24 ώρες μετά την υποβολή αιτήματος από τη χώρα μέλος και την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε κυβέρνηση.

Η κα. Russeva σημειώνει πως το αίτημα από κάθε χώρα μέλος γίνεται μέσα από τον μηχανισμό Thesis ο οποίος έχει έδρα στις Βρυξέλλες και στην περίπτωση της χώρας μας το αίτημα κατατέθηκε από την ελληνική πολιτεία στις 12 Σεπτεμβρίου.

Σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι δυνατό να γίνει αποδεκτό το αίτημα μίας χώρας όταν το κοντινότερο διαθέσιμο πλοίο του EMSA είναι σε αποστολή  η εκπρόσωπος Τύπου σημείωσε πως δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα.

Αλλά και από το δελτίο Τύπου του Μηχανισμού που έχει ημερομηνία την 13η Σεπτεμβρίου, καθίσταται σαφές πως το υπουργείο Ναυτιλίας καθυστέρησε τέσσερις ημέρες για να ζητήσει συνδρομή στην απορρύπανση. το «Αγία Ζώνη ΙΙ» περιείχε 2.200 τόνους πετρελαίου και 370 τόνους πετρελαίου MGO (Marine Gas Oil).Ο EMSA επίσης σημειώνει πως ζητήθηκε η συνδρομή του στον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας στις 13 Σεπτεμβρίου (τέσσερις -4- ημέρες μετά το ναυάγιο) και η ανταπόκρισή του ήταν άμεση καθώς βρέθηκε στο σημείο της μόλυνσης στις 11 το πρωί.

Υπογραμμίζεται πως ο EMSA αναφέρει σε σημείο της ανακοίνωσής του ότι το πλοίο Aktea βρισκόταν σε εμπορική αποστολή μέχρι και την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου αλλά δεν διευκρινίζει εάν είναι δυνατό να υποβληθεί αίτημα ενώ ένα πλοίο βρίσκεται σε αποστολή.