Το πιο κοντινό πλοίο του EMSA στην Ελλάδα, εκτός από αυτό που ήταν στη χώρα μας, βρισκόταν στη Μάλτα, δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, απαντώντας στις επικρίσεις για ολιγωρία από τις ελληνικές αρχές, σε ότι αφορά την έκκληση για συνδρομή στις προσπάθειες, από τον αρμόδιο ευρωπαϊκό οργανισμό. Υπάρχουν πάντοτε 16 πλοία standby και η έγκριση επιχειρήσεων δίνεται 24 ώρες μετά την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε χώρα μέλος, υποστηρίζει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός.

«Το ατύχημα έγινε ξημερώματα Κυριακής στις 10 του μηνός και στις 12 υποβάλαμε αίτημα», τόνισε ο υπουργός, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

Ο υπουργός επανέλαβε πως ήταν «ατυχία για τη χώρα μας», που η βύθιση του δεξαμενόπλοιου έγινε νύχτα και υποστήριξε πως το πλοίο της EMSA ήταν δεσμευμένο με άλλη σύμβαση. 

Όπως εξήγησε ο κ. Κουρουμπλής, το πλοίο της EMSA που βρισκόταν στην Ελλάδα αποδεσμευόταν την Τρίτη, δηλαδή την ίδια ημέρα που εμφανίστηκε και η πρώτη κηλίδα στον Πειραιά. «Δεν φαινότανε αυτό το πράγμα την Κυριακή», είπε.

Το πλοίο από τη Μάλτα ταξίδευε με 10 κόμβους και θα χρειαζόταν τρεισήμισι ημέρες για να φτάσει στην χώρα μας καθώς «το πλοίο δεν είναι αεροπλάνο», πρόσθεσε χαρακτηριστικά. 

«Το ατύχημα έγινε ξημερώματα Κυριακής στις 10 του μηνός και στις 12 υποβάλαμε αίτημα», υπογράμμισε ο υπουργός.

EMSA: Το αίτημα και τα διαθέσιμα πλοία

Από την πλευρά του, ο EMSA υποστηρίζει πως το αίτημα της Ελλάδας προς τον Οργανισμό έφτασε στις 12, ξημερώματα 13 Σεπτεμβρίου (το ατύχημα έγινε 9, ξημερώματα 10 Σεπτεμβρίου).

Η εκπρόσωπος Τύπου του EMSA, Radina Russeva μιλώντας στο skai.gr σημειώνει πως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας έχει πάντοτε για τις ανάγκες των χωρών μελών της Ευρώπης standby 16 πλοία τα οποία είναι διαθέσιμα 24 ώρες μετά την υποβολή αιτήματος από τη χώρα μέλος και την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε κυβέρνηση. 

Η κ. Russeva σημειώνει πως το αίτημα από κάθε χώρα μέλος γίνεται μέσα από τον μηχανισμό Thesis ο οποίος έχει έδρα στις Βρυξέλλες και στην περίπτωση της χώρας μας το αίτημα κατατέθηκε από την ελληνική πολιτεία στις 13 Σεπτεμβρίου. 

Σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι δυνατό να γίνει αποδεκτό το αίτημα μίας χώρας όταν το κοντινότερο διαθέσιμο πλοίο του EMSA είναι σε αποστολή η εκπρόσωπος Τύπου σημείωσε πως δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα. 

Αναλύοντας τον τρόπο με τον οποίο τελικώς έγινε η επικοινωνία από την πλευρά της χώρας μας η κα. Russeva σημειώνει πως το Ελληνικό αίτημα στον μηχανισμό Thesis μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG ECHO) κατατέθηκε την 12 Σεπτεμβρίου και στον EMSA έφτασε αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας. Το συμβόλαιο με την ελληνική πλευρά για την χορήγηση πλοίου έχει υπογραφεί στις 01:17 τα ξημερώματα της 13ης Σεπτεμβρίου και το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί στις 11:00 π.μ (ώρα Ελλάδος).