ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η «Αριστερά του Κυρίου» - Τι κρύβεται πίσω από τη συμφωνία Κράτους - Εκκλησίας

του Γιώργου Δ. Ευθυμίου - Δημοσίευση 7 Νοεμβρίου 2018, 07:51 / Ανανεώθηκε 13 Νοεμβρίου 2018, 12:39
Η «Αριστερά του Κυρίου» - Τι κρύβεται πίσω από τη συμφωνία Κράτους - Εκκλησίας
Photo: AFP
Facebook Twitter Whatsapp

Τα ερωτήματα που διατυπώνει η ΝΔ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Η συνάντηση Τσίπρα-Ιερώνυμου και η συμφωνία που ανακοίνωσαν, επιβεβαίωσαν την αίσθηση που υπήρχε εδώ και καιρό για αγαστή συνεργασία της εκκλησίας με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια που η εκκλησιαστική εξουσία είχε προνομιακές σχέσεις με την κεντροδεξιά παράταξη και τους εκπροσώπους της, από χθες ο πρωθυπουργός με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, εισήγαγαν και επίσημα στο πολιτικό λεξικό τον όρο «η Αριστερά του Κυρίου».

Παρά το γεγονός ότι η Αριστερά μάχονταν πάντα για το διαχωρισμό Κράτους και Εκκλησίας, οι δύο άντρες έδειξαν ότι έχουν περάσει τη γραμμή της προνομιακής σχέσης. Αρκεί να θυμηθεί κανείς την ασυνήθιστη, για τα πολιτικά δεδομένα, κίνηση που έκανε τον περασμένο Ιανουάριο ο πρωθυπουργός, αμέσως μετά την ενημέρωση που είχε από τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά για την πρώτη συνάντηση των διαπραγματευτών Αθηνών και Σκοπίων με τον Μάθιου Νίμιτς. Αντί να ενημερώσει τους πολιτικούς αρχηγούς, ο κ. Τσίπρας έσπευσε στην Αρχιεπισκοπή για να συζητήσει το πλαίσιο της ονομασίας των Σκοπίων, με τον κ. Ιερώνυμο.

Χθες ο κ. Τσίπρας, σύμφωνα με τα γαλάζια στελέχη, δεν έκανε τίποτε άλλο από το να προβεί σε ένα ακόμη επικοινωνιακό σόου, υιοθετώντας καθυστερημένα την πάγια θέση της ΝΔ, σε ότι αφορά τις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας. Στο πλαίσιο αυτό χαρακτηρίζουν υποκριτική τη στάση του Μεγάρου Μαξίμου, υπενθυμίζοντας ότι πουθενά στις δηλώσεις του πρωθυπουργού δεν υπάρχει η λέξη «διαχωρισμός» για τους δύο θεσμούς.

Το κόλπο της μισθοδοσίας

«Ουσιαστικά, ο ΣΥΡΙΖΑ "επαναπακετάρισε" τη συμφωνία της κυβέρνησης Σαμαρά του 2013, για τη σύσταση κοινής εταιρίας Κράτους-Εκκλησίας για την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, ενσωματώνοντας ωστόσο προβλέψεις που δημιουργούν πολλά ερωτήματα», σημείωνε στο Newpost.gr, στενός συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ειδικά για τη μισθοδοσία των κληρικών, από τη ΝΔ υπενθυμίζουν, ότι 225 εκ. ευρώ κόστιζε μέχρι σήμερα που πληρώνονταν ως δημόσιοι υπάλληλοι, 225 εκ. θα κοστίζει και πάλι στο κράτος, μέσω της «επιχορήγησης» που θα δίνεται στην εκκλησία για το λόγο αυτό.

Και κάπου εδώ, λένε από την οδό Πειραιώς, πολλά ερωτήματα: Το συνολικό κονδύλι των 225 εκ. ευρώ πώς ακριβώς θα το διαχειρίζεται η Εκκλησία; Θα έχει την ευθύνη η Ιερά Σύνοδος ή οι Μητροπόλεις; Θα δίνει η Ιερά Σύνοδος μισθούς στις Μητροπόλεις αναλόγως των κληρικών που έχουν οι ενορίες τους; Ποιος θα καθορίζει το ποσό που θα παίρνει κάθε Μητρόπολη, και ποιος τους ακριβείς μισθούς τους; Και -κυρίως- ποιος θα διασφαλίζει τα δικαιώματα που έχουν σήμερα οι κληρικοί -εργασιακά και ασφαλιστικά; Το κράτος ή η Εκκλησία; Συντάξεις πώς θα παίρνουν οι κληρικοί; Από την Εκκλησία ή από το κράτος; Από το ίδιο κονδύλι ή από κάποιο άλλο;

Σύμφωνα με το γαλάζιο επιτελείο για το ίδιο ζήτημα προκύπτει και το ερώτημα αν αυτή τη ρύθμιση την επιθυμούν τελικά οι ίδιοι κληρικοί, καθώς όπως σημειώνεται, από τις πρώτες αντιδράσεις τους δεν διαφαίνεται κάτι τέτοιο. Παράλληλα το γεγονός ότι 10.000 άτομα (τόσοι είναι περίπου οι κληρικοί) θα βρεθούν εκτός δημοσίου, παρόλο που θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, δημιουργεί αντίστοιχα 10.000 κενές θέσεις, εν μέσω προεκλογικής περιόδου.

Ετεροβαρή οφέλη από την περιουσία

Ζήτημα υπάρχει και για το θέμα της αξιοποίησης της περιουσίας, με τη συμφωνία να προβλέπει τη σύσταση κοινής εταιρείας Δημοσίου Εκκλησίας (ΤΑΕΠ), όπου θα ενταχθούν οι αμφισβητούμενες εκτάσεις και οποιοδήποτε τμήμα της περιουσίας επιθυμεί η ίδια η Εκκλησία και οι Μητροπόλεις. Η κίνηση αυτή, εκτιμάται ότι θα δώσει τη δυνατότητα στην Εκκλησία να μεταφέρει και κομμάτια που είναι ζημιογόνα επιμερίζοντας το κόστος με το κράτος.

Ταυτόχρονα, στη συμφωνία που ανακοίνωσαν οι κ. Τσίπρας και Ιερώνυμος, υπάρχει και η αναφορά, «τα έσοδα και υποχρεώσεις του ΤΑΕΠ επιμερίζονται κατά ίσο μέρος στο Ελληνικό Δημόσιο και την Εκκλησία της Ελλάδας», η οποία εκτιμάται ότι επιτρέπει στην Εκκλησιά να εκμεταλλευτεί, από κοινού με το κράτος, οικόπεδα φιλέτα, στα οποία εντάσσονται και τα αμφισβητούμενα μεταξύ της Εκκλησίας και του κράτους.

Και για το συγκεκριμένο σημείο της συμφωνίας, όμως, σύμφωνα με τη ΝΔ, εγείρεται μια σειρά ζητημάτων: Για παράδειγμα η συμφωνία προβλέπει την παραίτηση της Εκκλησίας από τα ακίνητα που της αφαιρέθηκαν μέχρι το 1939.  Πόσα, άραγε, ήταν αυτά; Έχουν εκτιμηθεί από τις κρατικές υπηρεσίες; Και ήταν, πράγματι, διεκδικήσιμα από την Εκκλησία ή είχαν περιέλθει νόμιμα στο Δημόσιο; Επιπλέον μπορεί κάποιος να πει αν τα ακίνητα αυτά, συμπίπτουν με αυτά του 1952, τα οποία με βάση τη συμφωνία θα αξιοποιηθούν στη νέα εταιρεία Δημοσίου-Εκκλησίας;

Εν κατακλείδι, από την αξιωματική αντιπολίτευση υπογραμμίζουν ότι η συμφωνία δεν αφορά στο ζήτημα του διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας που μετ' επιτάσεως θέτουν τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ενόψει της διαδικασίας για την αναθεώρηση του Συντάγματος, αλλά κινείται κυρίως σε οικονομικό επίπεδο. «Είναι υποκρισία εκείνοι που τις μονές μέρες ζητούν τη στήριξη της Εκκλησίας, τις ζυγές να την απαξιώνουν με μία αναθεώρηση των σχέσεων με το κράτος», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, κατά τη χθεσινή ομιλία του στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ.