current views are: 7

29 Νοεμβρίου 2018
Δημοσίευση20:45

Ο απολογισμός των «μακεδονικών» καταλήψεων

Ο αριθμός, η γεωγραφία, το ιδεολογικό στίγμα, οι πολιτικές προεκτάσεις

Δημοσίευση 20:45’

Ο αριθμός, η γεωγραφία, το ιδεολογικό στίγμα, οι πολιτικές προεκτάσεις

Όσο περνούν οι ώρες, αποκτάμε εναργέστερη εικόνα για τις «μακεδονικές» καταλήψεις στα σχολεία της χώρας. Μπορούμε λοιπόν αν κάνουμε έναν πρώτο ποιοτικό και ποσοτικό απολογισμό ενός μάλλον πρωτόγνωρο φαινομένου.

1. Αν κάποιοι περίμεναν ένα μαζικό κίνημα νεολαίας ενάντια στη Συμφωνία των Πρεσπών και κατ’ επέκταση ενάντια στην κυβέρνηση, μάλλον θα απογοητεύτηκαν. Με μια πορεία της τάξης των 1.000 ατόμων στη Θεσσαλονίκη και με το ποσοστό των κατειλημμένων σχολείων στο  13,9%, δεν μπορεί να γίνει λόγος για κίνημα.

Διαβάστε επίσης: ►Ο χάρτης των καταλήψεων: Τουλάχιστον 477 σχολεία είναι κλειστά

2. Ωστόσο, αυτό που συνέβη δεν είναι αμελητέο. Περίπου πεντακόσιες καταλήψεις σε όλη την Ελλάδα συνιστούν έκφραση ενός ρεύματος μέσα στη νεολαία. Παρά το ότι στους μαθητές υπάρχει το στοιχείο του χαβαλέ και της «κοπάνας», οι καταλήψεις και παλιότερα και τώρα έχουν ιδεολογικό στίγμα. Παλιότερα αυτό το στίγμα ήταν αριστερό/αντιεξουσιαστικό, τώρα είναι δεξιό/ακροδεξιό. Οι σημερινές κινητοποιήσεις δεν μπορούν να συγκριθούν με τα μαθητικά συλλαλητήρια για τη Μακεδονία του 1992 που είχαν διακομματικό χαρακτήρα, ενώ είχαν ουσιαστικά οργανωθεί από τον κρατικό μηχανισμό. Αυτό που καταγράφεται σήμερα για πρώτη φορά είναι ένα δεξιόστροφο ρεύμα μέσα στη νεολαία που υιοθετεί μορφές κινητοποίησης ταυτισμένες μέχρι τώρα με την Αριστερά και τους αντεξουσιαστές.

3. Προφανώς δεν είναι ακροδεξιοί όλοι οι μαθητές που κινητοποιούνται. Ωστόσο, είναι εθελοτυφλία να υποτιμά κανείς την εμπλοκή της Χρυσής Αυγής στις καταλήψεις. Στη διαδήλωση της Θεσσαλονίκης ακούστηκε το ανατριχιαστικό σύνθημα «Μαχαίρι στην καρδιά σε κάθε αντιφασίστα», ενώ ορισμένοι προκάλεσαν βίαια επεισόδια.

Διαβάστε επίσης: ►Πηγές ΝΔ για καταλήψεις: Κλειστά σχολεία σημαίνουν κλειστά μυαλά

4. Οι καταλήψεις προκάλεσαν την αντι-κινητοποίηση αντιφασιστικών πρωτοβουλιών μαθητών που ανήκουν στον χώρος της Αριστεράς. Παρά το ότι δεν σημειώθηκαν πουθενά στην Ελλάδα κρούσματα βίαιων αντιπαραθέσεων μεταξύ μαθητών, είναι εμφανή τα σημάδια της πόλωσης. Η μαθητική κοινότητα πολώνεται κατ’ αντανάκλαση της πόλωσης στην κοινωνία. Αυτή η πόλωση είναι πρωτίστως ιδεολογική και μόνο σε ένα βαθμό εκφράζεται στο πολιτικό σύστημα.

5. Οι μαθητικές καταλήψεις είναι εστιασμένες στη Βόρεια Ελλάδα. Στην Κεντρική Μακεδονία κατελήφθησαν 202 σχολεία στα 580, ενώ στην Αττική μόλις 52. Αυτό δείχνει βέβαια την πολύ ισχυρή αντίθεση στη Συμφωνία των Πρεσπών και κατ’ επέκταση στην κυβέρνηση που επικρατεί στη Βόρεια Ελλάδα. Δείχνει όμως και ότι το «Μακεδονικό» δεν συγκινεί στον ίδιο βαθμό στην υπόλοιπη Ελλάδα, ιδιαίτερα στην Αθήνα. Να σημειωθεί επίσης ότι στο Βόρειο Αιγαίο κατελήφθησαν 21 σχολεία στα 56, κάτι που προφανώς συνδέεται με την ιδεολογική μετατόπιση των τοπικών κοινωνικών λόγω προσφυγικού.

Διαβάστε επίσης: ►Στην αντεπίθεση ο Τζανακόπουλος για τις μαθητικές καταλήψεις

6. Οι καταλήψεις έγιναν μέρος της σύγκρουσης ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ. Η Νέα Δημοκρατία προφανώς ωφελείται πολιτικά από νεανικές κινητοποιήσεις που στρέφονται ενάντια στην κυβέρνηση και δεν έχουν αριστερό στίγμα. Επιπλέον, θέλει να εκφράσει εκλογικά το δεξιόστροφο ρεύμα μέσα στην κοινωνία. Γι’ αυτό ο Μάκης Βορίδης έκανε λόγο για «πατριωτική ευαισθησία των μαθητών». Ωστόσο, η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θέλει να χρεωθεί πολιτικά τις ενέργειες της Χρυσής Αυγής. Γι’ αυτό αξιωματούχος της Πειραιώς δήλωσε: «Τις τελευταίες μέρες κάποιοι πατριδοκάπηλοι που παριστάνουν τους Πατριώτες καλούν τα παιδιά σε καταλήψεις των σχολείων τους, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τον τρόπο που χειρίζεται η Κυβέρνηση το Μακεδονικό και άλλα εθνικά θέματα. Tα σχολεία πρέπει να μένουν πάντα ανοιχτά και όσοι για οποιονδήποτε λόγο, είτε από την άκρα αριστερά, είτε από την άκρα δεξιά ενθαρρύνουν ή και υποκινούν σχολικές καταλήψεις είναι εχθροί της γνώσης, εχθροί της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και τελικά πολέμιοι της Δημοκρατίας. Κλειστά σχολεία σημαίνουν κλειστά μυαλά.»

7. Από την άλλη μεριά, η Κουμουνδούρου «βλέπει» στις καταλήψεις μια ακροδεξιά/εθνικιστική κινητοποίησης την οποία υποθάλπει η Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο για ψηφοθηρικούς ,αλλά γιατί «φλερτάρει» πολιτικά με λογικές Μπολσονάρο. Είναι ενδεικτικό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιτίθεται προσωπικά στον Κυριάκο Μητσοτάκη καταλογίζοντάς του ένοχη σιωπή: «Η σιωπή Μητσοτάκη για τις ακροδεξιές κινητοποιήσεις στα σχολεία ισοδυναμεί με στήριξη του ίδιου προσωπικά σε αυτές. Ο κ. Μητσοτάκης πρέπει επιτέλους να μιλήσει. Συμφωνεί ο αρχηγός της Ν.Δ. με τη συμπόρευση των συνδικαλιστών εκπαιδευτικών, αλλά και κεντρικών στελεχών της Ν.Δ. με τη Χρυσή Αυγή στο θέμα αυτό; Συμφωνεί με το ανατριχιαστικό σύνθημα «η δημοκρατία ξεπούλησε τη Μακεδονία»;»

8. Οι «μακεδονικές» μαθητικές καταλήψεις αποτελούν την πιο πρόσφατη έκφραση των μεταβολών που έχουν σημειωθεί στην ελληνική κοινωνία την τελευταία οκταετία. Αυτές οι μεταβολές δεν έχουν οδηγήσει ακόμα σε μια νέα σταθερά. Το βέβαιο είναι ότι η σημερινή ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να κριθεί με τα ερμηνευτικά εργαλεία του παρελθόντος.


σχετικα αρθρα