Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής «αδειάζει» τον Βενιζέλο για τα νέα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης και ο υπουργός μιλάει για…παρεξήγηση. Η επιστημονική υπηρεσία ουσιαστικά χαρακτηρίζει ως αντισυνταγματική τη ρύθμιση που προβλέπει ότι για τον προσδιορισμό των οικονομικών αποτελεσμάτων όσων επιχειρήσεων υπόκεινται σε φορολογικό έλεγχο, θα εφαρμόζονται και άλλες πρακτικές μεταξύ των οποίων το ύψος των τραπεζικών καταθέσεων, οι δαπάνες των εταιρειών σε μετρητά, ακόμη και η τιμή πώλησης των προϊόντων. 
   
Γεγονός είναι ότι η συγκεκριμένη διάταξη, με τον τρόπο που είναι διατυπωμένη μόνο ερωτήματα προκαλεί όσον αφορά στον τρόπο φορολόγησης των επιχειρήσεων. Απαριθμούνται μια σειρά από τεχνικές ελέγχου (αρχή των αναλογιών, καθαρή θέση φορολογούμενου, ύψος τραπεζικών καταθέσεων) βάσει των οποίων θα μπορούν να προσδιορίζονται: 

•    Τα ακαθάριστα έσοδα μιας επιχείρησης 
•    Τα φορολογητέα κέρδη των εταιρειών 
•    Ο οφειλόμενος φόρος προστιθέμενης αξίας

Το εντυπωσιακότερο είναι ότι για το πώς ακριβώς θα λειτουργούν στην πράξη αυτές οι τεχνικές, τον τελικό λόγο θα τον έχει ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών ο οποίος θα καθορίζει τις λεπτομέρειες με υπουργική απόφαση. 
Κι έρχεται η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής να «αδειάσει» τη συγκεκριμένη διάταξη.

Να τι αναφέρει στο πόρισμα που κατατέθηκε στη Βουλή: 

1.    «Από τη διατύπωση της προτεινόμενης διάταξης, συνάγεται ότι η χρήση των τεχνικών ελέγχου δεν θα γίνεται μόνο στις περιπτώσεις που από το έλεγχο διαπιστώνεται ότι τα βιβλία του επιτηδευματία δεν απεικονίζουν την πραγματική οικονομική του κατάσταση…αλλά οποτεδήποτε θεωρήσει αυτό σκόπιμο η ελεγκτική αρχή». Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με το σκεπτικό της Υπηρεσίας, αντίκειται στην αρχή της ισότητας. 

2.    Η θέσπιση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, αντίκειται και στην αρχή της φορολόγησης βάσει της φοροδοτικής ικανότητας στο μέτρο που ο προσδιορισμός του ύψους της φορολογικής υποχρέωσης, δεν θα συναρτάται πλέον μόνο προς τα ακαθάριστα έσοδα και τα κέρδη του φορολογούμενου αλλά και από την τεχνική ελέγχου που κατά την κρίση της θα εφαρμόζει σε κάθε περίπτωση η ελεγκτική αρχή. 

3.    Η Υπηρεσία επισημαίνει ότι «λόγω της γενικότητας και του αφηρημένου χαρακτήρα των ρυθμίσεων, ο ειδικότερος προσδιορισμός του περιεχομένου τους δεν μπορεί να αποτελέσει κατ’ άρθρο 78 παράγραφος 4 του Συντάγματος αντικείμενο νομοθετικής εξουσιοδότησης» 

4.    Θέτει, τέλος θέμα και για τον προσδιορισμό του ΦΠΑ επισημαίνοντας ότι η νομοθετική ρύθμιση, ενδεχομένως να μην συμβαδίζει με την κοινοτική οδηγία του ΦΠΑ (2006/112/ΕΚ)  
Έκπληκτος δήλωσε στη Βουλή διαβάζοντας το κείμενο της Επιστημονικής Υπηρεσίας. Υπεραμύνθηκε της διάταξης αλλά και του χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Υποτίθεται ότι στις 25 Ιανουαρίου μπαίνει στην τελική ευθεία ο διάλογος για το νέο φορολογικό.

Ωστόσο μια τόσο σοβαρή διάταξη ενσωματώνεται –και μάλιστα με όλες τις ασάφειες που προαναφέρθηκαν- στο πολυνομοσχέδιο. Ποιος ο λόγος; «Τώρα διεξάγονται φορολογικοί έλεγχοι και πρέπει να μπορεί η φορολογική διοίκηση να χρησιμοποιήσει αυτές τις τεχνικές» επισήμανε ο κ. Βενιζέλος. Βέβαια, δεν απέκρυψε και το γεγονός ότι η τρόικα μας έχει τραβήξει τα αυτιά επειδή επί υπουργίας Γ. Παπακωνσταντίνου προχωρήσαμε σε μια ακόμη περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων συγχωρώντας φορολογικές αμαρτίες δισεκατομμυρίων ευρώ έναντι ευτελούς τιμήματος. 

Ως συνταγματολόγος, ο κ. Βενιζέλος υπεραμύνθηκε και της συνταγματικότητας της διάταξης και κλείνοντας για το συγκεκριμένο θέμα, έκανε λόγο για..παρεξήγηση. 

Τι θα γίνει στην πράξη; 


Αν την επόμενη εβδομάδα ψηφιστεί ως έχει η συγκεκριμένη διάταξη, οι επιχειρήσεις και οι λογιστές τους θα περιμένουν μια υπουργική απόφαση για να λύσει τον… χρησμό του νόμου
. Για μια ακόμη φορά, σημαντικότατα θέματα όπως η φορολόγηση των επιχειρήσεων, θα εξαρτώνται από ένα διοικητικό έγγραφο.


Αρίστος Οικονομίδης