Tης Ξένιας Kουναλάκη

Την παραμονή της επίσκεψης Σαμαρά στο Βερολίνο εγκαινιάστηκε στη Γερμανία φιλοευρωπαϊκή εκστρατεία με το σύνθημα «Θέλω την Ευρώπη» και τη συμμετοχή γνωστών Γερμανών πολιτικών, οικονομολόγων και εκπροσώπων της σόουμπιζ.
Ανάμεσά τους ο πρώην καγκελάριος, Χέλμουτ Σμιτ, ο πρώην επίτροπος Γκίντερ Φερχόιγκεν, αλλά και ο dj Πάουλ βαν Ντάικ, ο οποίος εκφράζει την επιθυμία του «να βρει η Ευρώπη τον δικό της ρυθμό». Η καμπάνια χρηματοδοτείται κυρίως από ιδρύματα επιχειρηματικών κολοσσών όπως η Allianz, η BMW, η Βosch και η Bertelsmann. Αρχικά επρόκειτο να εμφανιστούν στο σχετικό βίντεο κλιπ όλοι οι εν ζωή υπουργοί Εξωτερικών της χώρας, αλλά την ιδέα τορπίλισε ο Γιόσκα Φίσερ, ο οποίος κατηγόρησε τον σημερινό ΥΠΕΞ Γκίντο Βεστερβέλε πως επιχειρεί να καπελώσει την πρωτοβουλία.


Η χρονική συγκυρία που επελέγη για να ξεκινήσει η εκστρατεία δείχνει τη δυσκολία που αντιμετωπίζει η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ να «πουλήσει» την ευρωπαϊκή πολιτική της στο εσωτερικό της χώρας. Εν αναμονή της κρίσιμης απόφασης του Συνταγματικού Δικαστηρίου για το μέλλον του μόνιμου μηχανισμού στήριξης, του ESM και καθώς η Γερμανία εισέρχεται σε προεκλογική χρονιά, ένα νέο, αντιδημοφιλές στη Γερμανία, πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα είναι σχεδόν απαγορευτικό για τη Μέρκελ.


Ακόμη και η άνευ όρων επιμήκυνση ηχεί σήμερα ως βρισιά, αν κρίνουμε από τις σχετικές δηλώσεις των υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Σόιμπλε και Ρέσλερ. Σύμφωνα με χθεσινή δημοσκόπηση, το 75% των Γερμανών τάσσεται κατά της χαλάρωσης του προγράμματος δημοσιονομικής πειθαρχίας και σχεδόν το 70% απορρίπτει ένα τρίτο πακέτο. Και η Ελλάδα αποτελεί παρωνυχίδα αν αναλογιστεί κανείς ότι έπονται η Ισπανία και η Ιταλία. Η σημερινή δυστοκία της Αγκελα Μέρκελ είναι όμως απόρροια και της δικής της πολιτικής, ειδικά απέναντι στην Ελλάδα.


Η ανοχή της κυβέρνησής της απέναντι στον ευρωσκεπτικισμό των γερμανικών ταμπλόιντ και η αδυναμία της να εξηγήσει στους πολίτες τα πλεονεκτήματα της συμμετοχής στην Ευρωζώνη για τη γερμανική οικονομία καθιστούν σήμερα αναγκαίες τέτοιου είδους καμπάνιες. Μεγάλες γερμανικές εταιρείες, που θα πληγούν ανεπανόρθωτα από μία ενδεχόμενη αποσύνθεση της Ευρωζώνης, αναλαμβάνουν λοιπόν, έστω και καθυστερημένα, την πρωτοβουλία να παρουσιάσουν στους Γερμανούς τα οφέλη του ενιαίου νομίσματος.


Οπως επισημαίνει στην «Κ» ο δημοσιογράφος του Spiegel Online, Κρίστοφ Ζίντοφ, «στόχος της εκστρατείας είναι να δείξει στους Γερμανούς ότι δεν είναι διαρκώς υποχρεωμένοι να πληρώνουν για την Ευρώπη και να επωμίζονται τα χρέη άλλων χωρών, αλλά και ότι η Γερμανία ευεργετείται από την Ευρώπη και τους θεσμούς της».


Πηγή: Η Καθημερινή