Της Μαρίας Κατσουνάκη

Ο κύριος που επιβιβάστηκε στο λεωφορείο έφερε ευδιάκριτα τα σημάδια της οικονομικής ανημπόριας του, αλλά και της διαταραγμένης σχέσης του με την καθαριότητα. Κρατούσε ένα εισιτήριο στα χέρια. Κοίταξε δεξιά αριστερά, κάπως ένοχα, απέχοντας λίγα βήματα από την ακυρωτική μηχανή. Δεν έκανε το αποφασιστικό βήμα. Στριφογύριζε το εισιτήριο ανάμεσα στα δάχτυλα, σε κάθε στάση κοιτούσε επιμελώς ποιος ανέβαινε. Το δίλημμα που τον βασάνιζε έμοιαζε να είναι: να το ακυρώσω ή να μην το ακυρώσω; Εφτασε στον προορισμό του επιλέγοντας τη δεύτερη λύση. Ο κύριος, παρά την εσωτερική διαμάχη και τους κλυδωνισμούς του, ανήκει στην διόλου ευκαταφρόνητη κατηγορία των «εισιτηριοδιαφευγόντων».

Πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Κ. Χατζηδάκης, υπολόγισε ότι οι απώλειες εσόδων από την εισιτηριοδιαφυγή για το σύνολο των εταιρειών του ομίλου ΟΑΣΑ και του προαστιακού εκτιμώνται από 25 έως 37,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Δήλωσε μάλιστα αποφασισμένος να την περιορίσει κατά 50%, αναδιατάσσοντας τον μηχανισμό ελέγχου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Χθες πληροφορηθήκαμε ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να ακριβύνει τα εισιτήρια κατά 25% από τις αρχές του 2013. Ετσι, το ενιαίο εισιτήριο (για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς) θα κοστίζει 1,75 - 1,80 ευρώ από 1,40 και της μονής διαδρομής σε λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, 1,50 ευρώ από 1,20. Διά της αυξήσεως υπολογίζεται να ενισχυθούν τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων κατά 40 εκατ. ευρώ την επόμενη διετία... Προφανώς η κυβέρνηση μετέφρασε τους «ελεγκτικούς μηχανισμούς» σε «αυξήσεις τιμών».

Αποδεχόμενη την αδυναμία της να εφαρμόσει μέτρα που θα αποθαρρύνουν τους εισιτηριοδιαφεύγοντες, θεωρεί ότι όσοι πληρώνουν θα αναλάβουν να αποσβέσουν το έλλειμμα, καταβάλλοντας 3,60 ή 3 ευρώ για την ημερήσια μετακίνησή τους. Ανάμεσα στα ελάχιστα εναπομείναντα του κοινωνικού κράτους είναι και η σταθερή τιμή εισιτηρίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Μια στοιχειώδης παροχή προς τους εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες αυτής της χώρας που βλέπουν τους μισθούς και τις συντάξεις τους να αποτελούν τον πρώτο στόχο των «επώδυνων μέτρων» και της «εξοικονόμησης».

Στα 1,80 ευρώ θα πολλαπλασιαστούν απλώς όσοι στριφογυρίζουν το εισιτήριο στα χέρια τους. Ενας «αναβαθμισμένος» φαύλος κύκλος θα έχει ανοίξει. Ενα νέο αδιέξοδο, με την ανημπόρια του κράτους και την ανημπόρια των πολιτών να αλληλοτροφοδοτούνται.



Πηγή: Καθημερινή