Του Πέτρου Δούκα

Πολλοί παραπονούνται πως ενώ όλοι σχολιάζουν τα σχετικά με την οικονομική κρίση, την ανεργία και την ανάπτυξη, κανείς δεν παρουσιάζει και προτείνει νέες ιδέες για την κατπολέμησή τους! Γιά το αύριο!
Ας δούμε μερικές:

Κατ´ αρχήν πρέπει να αντιληφθούμε πως:

1. Η λύση δεν είναι η υπερφορολόγηση! "You cannot tax your way to prosperity", όπως δήλωνε ο Ουίνστον Τσώρτσιλ.  
Με τόσο βαρύ φορολογικό σύστημα, δύσκολα θα έρθει να επενδύσει κανείς στη Χώρα μας, παρά τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλονται γιά τη βελτίωση στα δημοσιονομικά, τα εργασιακά, κλπ.   

Ποιός σοβαρός επενδυτής θα φέρει τα λεφτά του σε μιά χώρα με τόσο βαρείς (40-45%) φορολογικούς συντελεστές και με τεράστιες αυξήσεις τα τελευταία δύο χρόνια στα τιμολόγια του ηλεκτρικού και του φυσικού αερίου, αλλά και στην φορολόγηση των ακινήτων (άσε την παντελή έλλειψη ρευστότητας και τραπεζικού δανεισμού).  

2. Στόχος μας πρέπει να είναι πως θα βελτιώσουμε τους μισθούς, τις συντάξεις και τα εισοδήματα. Πως θα προσελκύσουμε επενδύσεις αι θα δημιουργήσουμε πραγματικές θέσεις εργασίας και όχι θέσεις-μαϊμού!

Πως θα ξανακάνουμε τη Χώρα μας δυνατή και σεβαστή. Αντάξια της ιστορίας και των προγόνων μας!  

Και αυτό δεν θα γίνει ούτε με παρακάλια γιά λίγη ακόμα ενίσχυση από την Τρόϊκα, ούτε με την ατέρμονη φλυαρία περί "πολλαπλασιαστών" και των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων των περικοπών στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας. Όπως οι πολλαπλασιαστές λειτουργούσαν ευνοϊκά όταν δανειζόμασταν και σπαταλούσαμε, "μες´ στη τρελλή χαρά", έτσι και τώρα λειτουργούν αντίστροφα! Τώρα κλαιγόμαστε γιά τον λάθος υπολογισμό του ΔΝΤ, ενώ δεν είχαμε πάρει χαμπάρι ότι υπήρχε καν τέτοιος υπολογισμός!  

Τέλος πάντων! Γιά να φύγουμε μπροστά, πρέπει να παράγουμε πιό πολλά, πιό σύνθετα προϊόντα. Προϊόντα που να πιάνουν καλύτερες τιμές στις διεθνείς αγορές! Αλλά γιά να παράγουμε πιό πολλά, πρέπει να συμμαζέψουμε το Δημόσιο τομέα που από τη φύση, τη δομή του και τους εθισμούς του, υπολειτουργεί και δεν προσφέρει στην κοινή προσπάθεια, ανάλογα με το τεράστιο κόστος συντήρησής του!

Ο Δημόσιος τομέας πρέπει να περιορίσει αυτά με τα οποία ενασχολείται, να μειώσει το "κόστος παραγωγής" των υπηρεσιών που προσφέρει, και να αξιοποιήσει σύγχρονη τεχνολογία και πρακτικές του μάνατζμεντ γιά να βελτιώσει αυτά που προσφέρει στους πολίτες.  

90 + ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ NEW DEAL

Όλες οι παρακάτω προτάσεις παρουσιάζονται γιά διάλογο, μήπως κάποιος αναγνώστης, ή κυβερνητικός παράγων θα μπορούσε να τις βελτιώσει (πριν τις απορρίψει)!  

1-Μαζικές αποκρατικοποιήσεις, και εννοώ μαζικές και άμεσες, έστω και τώρα που οι τιμές δεν είναι αυτές που θα θέλαμε να είναι. 

(Όταν αποκρατικοποιήσαμε την Εμπορική Τράπεζα στα 25€ ανά μετοχή, ξεσηκώθηκε σύσσωμη η Αντιπολίτευση ότι "πώληση στα 25€ ισοδυναμεί με ξεπούλημα εθνικού πλούτου"! Και όμως: στην συνέχεια η μετοχή κατέρρευσε στο 1€ και το Δημόσιο γλύτωσε το ισοδύναμο 4 'χαρατσίων'! Τα ίδια και με την αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ!).
   
Έχουν περάσει πάνω από 4 χρόνια από την 'εκδήλωση' της κρίσης και οι αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται στο μηδέν! Ακόμα και τα 4 Α-340 της Ολυμπιακής δεν έχουμε καταφέρει να πουλήσουμε!  Τα τελευταία τρία χρόνια που είναι 'αραγμένα' στο τάρμακ στο αεροδρόμιο στα Σπάτα, η αξία τους έχει πέσει από τα 80 στα 20 εκατ. δολάρια. Δηλ. 60 εκατομ. πεταμένα!  

2-Άμεσος περιορισμός και κατάργηση του αριθμού των πιστοποιητικών που απαιτούνται για κάθε αδειοδότηση. Αυτοί που συλλαμβάνονται να παρανομούν φυσικά και θα τιμωρούνται. Αλλά τουλάχιστον το 50% των απαιτουμένων πιστοποιητικών είναι χωρίς ουσία και δείγμα πρωτόγονης διοίκησης.  

3-Να τεθεί ανώτατο πλαφόν αμοιβών για όσους εργάζονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ακόμα περισσότερο στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.   

4. Και μάλιστα, κανείς διοριζόμενος ως "μετακλητός" στο Δημόσιο τομέα, στις ΔΕΚΟ και στις τράπεζες, να μην αμοίβεται περισσότερο από τα εισοδήματα από εργασία που δήλωνε στις 2 τελευταίες φορολογικές του δηλώσεις! Δεν μπορεί στη φορολογική σου δήλωση να δήλωνες ετήσιο εισόδημα €20 χιλ. και να σε τοποθετούν οι κομματικοί σου φίλοι σε ΔΕΚΟ με αμοιβή 200.000,-χιλ. ευρώ!  

5-Κατάργηση των άχρηστων και ανενεργών φορέων.  

6-Μείωση κατά 50% του αριθμού των συμβούλων κάθε Υπουργού και Υφυπουργού. Σύμβουλοι κάθε Υπουργού πρέπει να είναι κυρίως οι υπηρεσιακοί παράγοντες.  

7-Μείωση του αριθμού των απασχολουμένων στο Δημόσιο. Έμφαση να δοθεί στην αποχώρηση όσων μπήκαν στο Δημόσιο από το παράθυρο τα τελευταία 5 χρόνια και σε όσους δεν αποδίδουν. Επίσης πρώτοι στην εφεδρεία να μπουν οι συγγενείς πολιτικων προσώπων!  

8-Περιορισμός των απολαβών όσων μπήκαν σε ειδικά (καταχρηστικά) προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης για επιχειρήσεις που έκλεισαν (ναι και επί δικών μας ημερών της ΝΔ).  

9-Μείωση του Προϋπολογισμού της Βουλής.  

10-Αναστροφή της υπερφόρτωσης των υπηρεσιών με μετατάξεις (από φορείς που υποτίθεται ότι ‘κλείνουν’), που όχι μόνο δεν βελτιώνει την αποδοτικότητά τους, αλλά δημιουργεί κακό προηγούμενο και τις αποσυντονίζει.  

11-Αυστηροποίηση και τήρηση των πειθαρχικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, ώστε οι ‘κακοί’ υπάλληλοι να αποχωρούν από την υπηρεσία. Όποιος δεν εργάζεται φιλότιμα, όποιος είναι συστηματικά ‘κοπανατζής’, όποιος χρηματίζεται ή κλέβει, να αποχωρεί από τον Δημόσιο τομέα.  

12-Δραστική μείωση των μυστικών και απόρρητων κονδυλίων του Υπουργείου Εζωτερικών που δεν χρησιμοποιούνται για τους σκοπου΄ς που θα έπρεπε να χρησιμοποιούντα  

13-Δραστική μείωση της κρατικής διαφήμισης  

14-Μείωση της κρατικής επιχορήγησης των ασφαλιστικών ταμείων του ΟΤΕ και της ΔΕΗ.  

15-Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος για κάθε παραγγελία φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ.
Η σημερινή κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά ακόμη περισσότερο όσον αφορά την κατανάλωση. Αλλά η περικοπή των δαπανών στα νοσοκομεία και για τα φάρμακα θα αποδειχθεί ανεπαρκής εφόσον δεν υπάρχει κανένα σοβαρό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης κάθε παραγγελίας φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ. Η έλλειψη ηλεκτρονικού ελέγχου στις παραγγελίες και την κατανάλωση έχουν συμβάλλει στη δημιουργία εστιών διαφθοράς και στην κατασπατάληση δισεκατομμυρίων.  

16-Να αξιοποιηθεί το στελεχιακό δυναμικό των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, παρέχοντάς του την εξουσιοδότηση να πραγματοποιεί ολοένα και περισσότερους επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε όλα τα είδη δαπανών, σε Υπηρεσίες ή Νομικά πρόσωπα & οργανισμούς που επιδοτούνται από το δημόσιο ταμείο.  

17-Περιορισμός της σπατάλης στους δήμους, τις νομαρχίες και τις περιφέρειες και αυστηρότατος έλεγχος των οικονομικών  τους με εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, κλπ. Περιορισμός της παράθεσης γευμάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια διασκέψεων και εκδηλώσεων στην ‘περιφερειακή’ αυτοδιοίκηση.  

18-Περιορισμός των οδοιπορικών εξόδων εξωτερικού, για συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις κλπ, που μετέτρεψαν τις πρώην Νομαρχίες & τους Δήμους και τον ΕΟΤ σε γραφεία τουρισμού… δίνοντας την ευκαιρία σε ημετέρους για πολυτελή ταξίδια στο εξωτερικό, χωρίς οποιοδήποτε απολογισμό του «έργου» τους…  

19-Σαφής οριοθέτηση των πολιτιστικών εκδηλώσεων και των διαφόρων μορφών δημοσίων σχέσεων του δημοσίου & των Ο.Τ.Α. και άλλων ΝΠΔΔ, η ασάφεια των οποίων οδηγεί σε σπατάλες και στη συνέχεια τριβές με τους εμπλεκόμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς.  

20-Μείωση κατά 30% της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Δεν χρειάζεται να οργανώνουν τόσες φιέστες και να λειτουργούν με τόσο υψηλό κόστος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Τα Ελληνικά πολιτικά κόμματα επιχορηγούνται δεκαπλάσια από τα αντίστοιχα Βρετανικά.  

21-Απαγόρευση της δανειοδότησής των πολιτικών κομμάτων από τις τράπεζες με εξασφάλιση την προεξόφληση των μελλοντικών επιχορηγήσεών του.  

22-Μείωση κατά 50% των επιχορηγήσεων των θίνκ-τανκ των πολιτικών Κομμάτων (ΙΣΤΑΜΕ κλπ.)  

23-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Από τον Σεπτέμβριο του 2007 μέχρι τις 15/09/08 μόνο στην Εισαγγελία Πρωτοδικών κατατέθηκαν 245 χιλιάδες μηνύσεις! Κατατέθηκαν επίσης 236.860 δικόγραφα στο Πρωτοδικείο Αθηνών! (Καθημερινή, 20/02/09). Πρέπει να θεσπίσουμε την καταβολή ενός πολύ υψηλού παράβολου [500 ευρώ;] σε όσους καταθέτουν αγωγές και μηνύσεις, δεδομένου ότι το σύστημα απονομής δικαιοσύνης είναι εξαιρετικά δαπανηρό (κάθε αγωγή κοστίζει πάνω από 4000 ευρώ μέχρι την διεκπεραίωση της). Τα έσοδα από τα παράβολα αυτά θα δαπανώνται για τον εκσυγχρονισμό του σωφρονιστικού και του δικαστικού συστήματος. (Τέτοιες προτάσεις μπορούν να συζητηθούν άμεσα με τις ενώσεις δικαστών και εισαγγελέων, και τους συλλόγους δικαστικών υπαλλήλων, οι οποίοι μάλλον το βλέπουν θετικά. Οι «άποροι» να πληρώνουν πολύ λιγότερο!)  

24-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Κάποιες πιο ελαφρές διαφορές αστικού περιεχομένου θα μπορούσαν να ανατεθούν, π.χ. σε συμβολαιογράφους, αντί να ταλαιπωρούν το δικαστικό σώμα.  

25-ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Να καταργηθούν σταδιακά τα πολυμελή δικαστήρια με μονομελή. Στα πολυμελή δικαστήρια «διαχέεται» η προσωπική ευθύνη του δικαστή και απασχολούνται τελικά πολύ περισσότεροι δικαστές. Οι νέοι δικαστές να φοιτούν ένα χρόνο στη σχολή δικαστών, ένα χρόνο να εξειδικεύονται (να καταρτίζονται θεωρητικά) σε μία ειδικότητα και ένα χρόνο να μαθητεύουν ώς «βοηθοί», πλάι σε έναν Εφέτη.  

26-Να επανεξετασθεί το άρθρο 20, του νόμου 2606/98, που αφορά το εφάπαξ χρηματικό ποσό που λαμβάνουν όσοι υπάλληλοι μετακινούνται σε δήθεν «προβληματικές» περιοχές, σε συνδυασμό με τον άμεσο και αυστηρό επανακαθορισμό των περιοχών αυτών.  

27-Επιτόπιος δειγματοληπτικός έλεγχος των επιδοματούχων της κοινωνικής πρόνοιας, ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί κατά πολύ τα τελευταία χρόνια. Αξιοποίηση για τους ελέγχους των αξιόλογων έμπειρων στελεχών του ΓΛΚ, που τυγχάνει να υπηρετούν στην επαρχία.  

28-Κωδικοποίηση και αποσαφήνιση της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα και μελέτες, συνοδευόμενη από δειγματοληπτικούς ελέγχους που αφορούν τον Π/Υ και την πραγματοποίηση των έργων.  

29-Περιορισμός των εξόδων στέγασης των δημοσίων υπηρεσιών, 1. Με άμεση επαναδιαπραγμάτευση όλων των ενοικίων που πληρώνει το Δημόσιο για στέγαση σε ιδιώτες και 2. με συστέγαση σε ιδιόκτητα ακίνητα που διαθέτει το δημόσιο ή που θα ανεγείρει , αξιοποιώντας την ακίνητη περιουσία του.  

30-Περιορισμός της χρήσης αυτοκινήτων, κινητών, καρτών, δωρεάν διελεύσεων από τα διόδια, κλπ.  

31-Κατάργηση της ποσοστιαίας αμοιβής των δικηγόρων, μπορεί να οδηγεί σε κατασπατάληση πόρων ιδιαίτερα των Ν.Π.Δ.Δ.  

32-Οι αστυνομικοί να φυλάσσουν μόνο το κοινό και όχι μεγαλοεπιχειρηματίες, εκδότες και τηλεπερσόνες. Να μην απαασχολούνται ως κλητήρες.  

33-Οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία, κλπ., να αναπτύξουν δυνατότητες δημιουργίας ιδίων εσόδων αξιοποιώντας το χώρο τους.  

34-Επέκταση των επιτόπιων ουσιαστικών ελέγχων (δειγματοληπτικών έστω) στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις τους, καθώς επίσης και στα Α.Ε.Ι. & Τ.Ε.Ι. , στα Ν.Π.Ι.Δ. που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο ή από κοινοτικούς πόρους. Ενεργοποίηση του ν.3492/2006 που είχα συντάξει και που αφορά την Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων. Οι έλεγχοι του Ε.Σ. σίγουρα δεν επαρκούν, μιας και αφορούν τον τύπο & όχι την ουσία ενός μικρού μέρους των δαπανών. Και για αυτή τη δουλειά μπορεί να αξιοποιηθούν τα στελέχη του ΓΛΚ  

35-Η αποφυγή ανάθεσης υπερωριακής εργασίας που αφορά υπηρεσίες που έχουν εκ των πραγμάτων ελεύθερο χρόνο να διεκπεραιώσουν το έργο τους (π.χ. Δασαρχεία). Οι υπερωρίες σε αυτές και ανάλογες περιπτώσεις ουσιαστικά αποτελούν συμπλήρωση εισοδήματος, άδικη μεταχείριση και σε καμία περίπτωση κίνητρο για επιπλέον εργασία...Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπάλληλοι των δασαρχείων πληρώνονται ημερήσια αποζημίωση και για διανυκτέρευση στην ύπαιθρο, κάτι που στην πράξη δεν συμβαίνει συχνά.  

36-Να περιορισθούν οι υπερωρίες που σε τακτά χρονικά διαστήματα χορηγούνται χαριστικά σε υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. α' & β' βαθμού -πέρα από τις γενικές κατευθύνσεις για περιστολή των δαπανών. Πολλοί υπάλληλοι των πρώην νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, συμπλήρωναν με τον καλύτερο τρόπο τα εισοδήματά τους με διάφορα είδη αποζημιώσεων αν και ουσιαστικά εργάζονται εντός ωραρίου (π.χ. Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου), εικονικά οδοιπορικά μηχανικών, κλπ. Εννοείται ότι ουσιαστικά είναι αφορολόγητα ή φορολογούνται με 20% αυτοτελώς).  

37-Να περιορισθεί η σπατάλη για τη δήθεν μετεκπαίδευση των δημ. υπαλλήλων Υπάλληλοι, κυρίως εκπαιδευτικοί, παίρνουν εκπαιδευτικές άδειες, για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό και στο εσωτερικό (master & διδακτορικό), σε αντικείμενα που στην ουσία δεν έχουν άμεση εφαρμογή στην εργασία τους, έχοντας όμως τρία κίνητρα: την πληρωμένη διαμονή στο εξωτερικό απαλλαγμένη από τις σκοτούρες της δουλειάς, την ευκολότερη αναρρίχηση σε υψηλότερες θέσεις μετά την επιστροφή τους (π.χ. σχολικοί σύμβουλοι) και φυσικά τη δια βίου αμοιβή τους με το ανάλογο μεταπτυχιακό ή διδακτορικό επίδομα...Πολύ λίγα από τα αντικείμενα των διδακτορικών διατριβών για παράδειγμα, έχουν άμεση εφαρμογή στη διοίκηση και στην εν γένει λειτουργία των υπηρεσιών. Η μετεκπαίδευση των υπαλλήλων μέσα από πιστοποιημένα σεμινάρια πάνω στα αντικείμενά τους, είναι μια εναλλακτική δυνατότητα.  

38-Στην εκπαίδευση (νομικοί & ιατροί) και στο στράτευμα (ιατροί) επικρατεί το περίεργο καθεστώς των νομικών και ιατρών που απασχολούνται και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Δηλαδή απολαμβάνουν μισθούς δημοσίου, εκμεταλλεύονται το κύρος που τους προσδίδει η θέση τους, και έχουν την δυνατότητα να λειτουργούν και ως ελεύθεροι επαγγελματίες στην αγορά εργασίας.  

39-Να εξετασθεί κατά πόσο κάποια επιδόματα που χορηγούνται σε χιλιάδες συνταξιούχους αν πράγματι αφορούν υπηρεσίες που πράγματι προσέφεραν και αν συντρέχει λόγος συνέχισής τους.  

40-Εκατοντάδες οι υπάλληλοι σε Ο.Τ.Α. α' & β' βαθμού, στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κατέχουν τη θέση και την ειδικότητα του οδηγού χωρίς να απασχολούνται ως οδηγοί, αλλά και χωρίς να προσφέρουν σε άλλη υπηρεσία… Οι υπάλληλοι να υποχρεούνται να αποκτούν τουλάχιστον και δεύτερη ‘ειδίκευση’, όπως για παράδειγμα κλητήρας, υπάλληλος διεκπεραίωσης, δασοφύλακας, και να μπορούνε ελεύθερα να μετακινούνται όπου τους έχει ανάγκη η Υπηρεσία.  

41-Με το νόμο .1566/1985, άρθρο 14, παρ.14, εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο σε παρακείμενη κωμόπολη από την οργανική τους έδρα, αμείβονται πέρα από τα οδοιπορικά τους και με το 1/2 του ωρομισθίου τους για κάθε ώρα διδασκαλίας του (υποχρεωτικού) ωραρίου του! Για παράδειγμα αν σε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ο εν λόγω υπάλληλος έχει υποχρεωτικό ωράριο 24 ώρες εβδομαδιαίως και μόνο τις 12 καλύπτει στο σχολείο της οργανικής του θέσης , λαμβάνει έξτρα αποζημίωση για τις υπόλοιπες 12 ώρες σαν να έκανε 6 ώρες υπερωριακής απασχόλησης !!! (συμπλήρωση ωραρίου)  

42-Αυστηρός έλεγχος των δαπανών για ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ & κινητής τηλεφωνίας, ιδιαίτερα σε οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (π.χ. ΟΠΕΚΕΠΕ)  

43-Τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 6 του άρθρου 2 του ν. 3554/2007 (ΦΕΚ 80/Α΄/16.4.2007) & της σχετικής κ.υ.α. 2/33481/2011 που αφορά την ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και τα οδοιπορικά των μηχανικών Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.. Παρατηρείται το φαινόμενο, υπάλληλοι που δεν κατέχουν θέση μηχανικού και δεν ασκούν καθήκοντα μηχανικού , να αμείβονται δυσανάλογα υψηλότερα με τους συναδέλφους τους στην ίδια υπηρεσία που ασκούν τα αυτά καθήκοντα !!! Το εξωφρενικό ύψος των αποζημιώσεων 56 & 64 € για Π.Ε. & 45,00 & 50.00 € για Τ.Ε. (ημερήσιας αποζημίωσης & διανυκτέρευσης) των μηχανικών όλων των κατηγοριών, υπερβαίνει αναίτια όλες τις κατηγορίες του άρθρου 4, του σχετικού νόμου ! (Περιφερειάρχες, Αντιπεριφερειάρχες, υπαλλήλους όλων των υπηρεσιών οποιασδήποτε άλλης ειδικότητας!)  

44-Οι εντολές μετακίνησης του άρθρου 3, να είναι λεπτομερείς (αναγράφοντας ονόματα φορέων-οργανισμών-προσώπων & τηλέφωνα) έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον ελεγκτή να διαπιστώσει την πραγματοποίηση ή μη της μετακίνησης σε δειγματοληπτικούς ελέγχους που μπορεί υπό προϋποθέσεις να είναι και επιτόπιοι. Εάν δεν δίνεται η δυνατότητα διασταύρωσης, είναι προτιμότερο να δοθεί εφάπαξ επίδομα μετακινήσεων σε γεωτεχνικούς και δασικούς υπαλλήλους προκειμένου να μειωθεί η ανώφελη, εκ των πραγμάτων, γραφειοκρατία. Να σημειωθεί ότι οι γεωτεχνικοί είναι δυνατό να συμμετέχουν ταυτόχρονα σε πολλά προγράμματα (Rica, ΟΣΔΕ, ποιοτικός έλεγχος, εξισωτική, προστασία μελιού, κλπ),πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για διπλοπληρωμές οδοιπορικών.  

45-Πολλές φορές η οικία ενός υπαλλήλου (συχνά σχολικοί σύμβουλοι) είναι πιο κοντά στο μέρος στο οποίο μετακινείται (σε σχέση με την επίσημη έδρα’ του) και αυτός αμείβεται επιπλέον για την δήθεν δυσμενή γι’ αυτόν μετακίνησή του (πιο μακριά από την έδρα του, αλλά κοντύτερα στο σπίτι του). Η διάταξη αυτή πρέπει να τροποποιηθεί.  

46-Έμφαση στους επιτόπιους ουσιαστικούς δειγματοληπτικούς ή τακτικούς ελέγχους που αφορούν: προμήθειες υπηρεσιών του στενού ή και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (νοσοκομεία-προνοιακά ιδρύματα-περιφερειακές ενότητες-δήμους), τακτικές & πρόσθετες αποδοχές προσωπικού , ελέγχους επιβεβαίωσης καταβολής σε δικαιούχους συντάξεων και των προνοιακών επιδομάτων, εκτέλεση έργων, (επιμέτρηση, εκτέλεση σύμβασης ), προγράμματα που εκτελούνται από Κ.Α.Π. ή Π.Δ.Ε.  

47-Περιορισμό της εξαιρετικά χρονοβόρας διαδικασίας ανάθεσης ελέγχων (άρθρο 14, Π.Δ.151/98), που δίνει περιθώριο για συγκάλυψη των παρανομιών.  

48-Πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι έχουν ενδιαφέρουσες προτάσεις σχετικά με διόρθωση των νομοθετικών ρυθμίσεων που στην πράξη διαπιστώνεται ότι δεν έχουν το αποτέλεσμα που θα έπρεπε. Αυτές, αντί να αραχνιάζουν, πρέπει άμεσα να προωθούνται από τις κεντρικές υπηρεσίες στην πολιτική ηγεσία.  

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚA  

49-Αποποινικοποίηση των ακάλυπτων επιταγών και αντικατάσταση της σχετικής νομοθεσίας μας με κάποια παραλλαγή αυτής των ΗΠΑ.  

50-Κατάργηση του πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας (με εξαίρεση τους πολιτικούς και τις οικογένειές τους), που είναι παγκόσμια ελληνική ευρεσιτεχνία και καταταλαιπωρεί τους συμπολίτες μας. Οι φορολογικές διαφορές των πολιτών με το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι φρένο στις προσπάθειές τους.  

51-Για την τόνωση της ρευστότητας και των επενδύσεων, κατάργηση του πόθεν έσχες (με εξαίρεση τους πολιτικούς!)  

52-Ελεύθερο επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό (με εξαίρεση τους πολιτικούς!)  

53-Μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 5% (οι εισπράξεις είναι απογοητευτικές ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συναλλαγές).  

54-Μείωση του φόρου κληρονομιάς στο 2%  

55. Όσον αφορά την υπερφορολόγηση των ακινήτων, οι περισσότεροι δεν έχουν αντιληφθεί τις φοβερές επιπτώσεις της: Η υπερφορολόγηση,  

1. Μειώνει την απόδοση των ακινήτων και άρα την αξία τους,

2. Οι Έλληνες έχουν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του επενδεδυμένο σε ακίνητα, θεωρώντας τα ασφαλέστερη επιλογή. Πέφτοντας η αξία των ακινήτων, πέφτει και η περιουσία των Ελλήνων με όλες τις συνέπειες γιά την κατανάλωση (wealth effect, permanent-income hypohesis effect, life-cycle hypothesis of savings effect), και τις επενδύσεις,

3. Έχει αφανισθεί η οικοδομική δραστηριότητα και η απασχόληση στον κλάδο αυτό.
Αυτές οι επιπτώσεις είναι λίγο-πολύ γνωστές. Ας δούμε τρείς που δεν έχουν συζητηθεί και αξιολογηθεί!

4. Οι δανειζόμενοι υποθηκεύουν ακίνητά τους γιά να δανειστούν από τις τράπεζες. Όταν πέφτει η αξία των ακινήτων τους, οι τράπεζες ζητάνε 'διπλάσια' ακίνητα γιά τον ίδιο δανεισμό, με αποτέλεσμα να μειώνεται και η παροχή δανείων και η ρευστότητα! Και κάτι άλλο:

5. Η υπερφορολόγηση των ακινήτων, μειώνει την αποδοτικότητα των ακινήτων ως επένδυση και προκαλεί κατρακύλισμα της εμπορικής τους αξίας (πέρα από αυτό που ήδη έχει προκαλέσει η οικονομική κρίση). Οι τράπεζες όταν δανείζουν γιά
στεγαστικά και άλλα δάνεια, απαιτούν ακίνητα του δανειζόμενου για εξασφάλιση... 
Η κατάρρευση των τιμών των ακινήτων μειώνει αντίστοιχα και την αξία αυτών των εξασφαλίσεων! Δηλαδή αυξάνει αντίστοιχα τις επισφάλειες των τραπεζών.

Αυτά τα αντίστοιχα ανοίγματα θα τα καλύψει το Δημόσιο και οι Έλληνες φορολογούμενοι κατά την επικείμενη επανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών!
Δηλαδή περισσότερο θα μας κοστίσει (και θα αυξήσει το εθνικό μας χρέος) η αύξηση των επισφαλειών των τραπεζών (κατά την ανακεφαλαίωσή τους), από όλα τα έσοδα από την υπερφορολόγηση!!! Το έχει σκεφτεί κανείς αυτό;

6. Η υπερφορολόγηση των ακινήτων σε συνδυασμό με την ύφεση, αναγκάζει πολύ κόσμο να πουλήσει 'κοψοχρονιάς'. Κερδισμένοι βγαίνουν, αθόρυβα, οι 'έχοντες και κατέχοντες'. Αναδιανομή από την αστική τάξη στους πλούσιους (=σε όσους έχουν παραμείνει πλούσιοι).  

Γί αυτό προτείνω να εξεταστεί η επιβολή μόνο ενός Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας στο 0,4% (το σημερινό καθεστώς είναι ‘σοβιετικού’ τύπου), λαμβάνοντας υπ´όψη πως οι περισσότεροι έχουν ήδη πληρώσει φόρους εισοδήματος και κληρονομιάς για να αποκτήσουν την σημερινή περιουσία τους! Όλοι αυτοί οι φόροι στα ακίνητα, αυξάνουν το marginal cost των επενδύσεων σε ακίνητα, μειώνουν την τελική τους 'απόδοση', και άρα μειώνουν και την εμπορική τους αξία! Έτσι αποτρέπονται και οι επενδύσεις σε αυτά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους κατάρρευσης της αγοράς ακινήτων  

56-Σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες. Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές μαζί με όλους τους άλλους φόρους (ΦΠΑ, ακίνητα, κλπ) αποτρέπουν κάθε νέα επένδυση, και προτρέπουν να γίνονται συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Έτσι φθάσαμε στην αστεία κατάσταση, οι επιχειρήσεις να πληρώνουν μέρισμα με τη μορφή ‘επιστροφής κεφαλαίου’ για να αποφύγουν την καταχρηστική φορολόγηση στα μερίσματα!  

57-Κατάργηση των απαγορευτικών διατάξεων σχετικά με τις επενδύσεις από offshore εταιρείες. Οι διατάξεις αυτές, αντί να ενθαρρύνουν, αποτρέπουν τις επενδύσεις στη χώρα μας. Όσες εταιρείες αποδεικνύουν την νομιμότητα της προέλευσης των κεφαλαίων τους, να μπορούν να επενδύουν με το ίδιο φορολογικό καθεστώς που επενδύουν οι εγχώριες.  

58-Χρειάζεται να θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη αρχή κατά το πρότυπο των αντιστοίχων στο Ηνωμένο Βασίλειο (Tax Commission) στην οποία μπορεί να προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν καταφύγει στο δικαστήριο ώστε να μειωθεί ο αριθμός των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια. Η ανεξάρτητη αρχή θα έχει στην δικαιοδοσία της τις κατά τόπους Φορολογικές Επιτροπές οι οποίες θα απαρτίζονται από ανθρώπους κύρους με γνώσεις φορολογικού δικαίου που δεν θα έχουν σχέση με το Δημόσιο.  

59-Πρέπει να ξεφύγουμε από τυπολατρικές φοροεισπρακτικές πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί, συμπεριλαμβανομένου και του ΚΒΣ (Kώδικα Bιβλίων & Στοιχείων), και που απαιτούν σημαντικό κόστος παρακολούθησης και συντήρησης, χωρίς να βελτιώνουν τις εισπράξεις του Δημοσίου στην πράξη. Όπως και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, το φορολογικό σύστημα πρέπει να υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να τηρούν βιβλία και στοιχεία με τρόπο που να αποδεικνύει τις συναλλαγές τους αλλά αυτά τα βιβλία και στοιχεία να τηρούνται κατά την κρίση τους και να αποδεικνύεται το έσοδο και η δαπάνη με τον πιο πρόσφορο τρόπο. Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση δεν έχει έστω ένα τιμολόγιο διότι αρνείται ο προμηθευτής της να εκδώσει τιμολόγιο, η απόδειξη της πληρωμής (π.χ. με επιταγή ή με υπογεγραμμένη απόδειξή του) να είναι αποδεικτικό στοιχείο της δαπάνης για την επιχείρηση που κατέβαλε την πληρωμή και η εφορία στη συνέχεια να ζητεί εξηγήσεις από τον λήπτη π.χ. της επιταγής για τη μη έκδοση στοιχείου ή για τη μη καταχώρηση του εσόδου στα βιβλία του.  

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ  

60- ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Ο συντελεστής δόμησης 200 μ2 ανά 4 στρέμματα, να εφαρμόζεται αναλογικά και για οικόπεδα με μεγαλύτερη επιφάνεια, ώστε να μειωθεί το κίνητρο συνεχούς κατάτμησης που προκαλεί προβλήματα σε οδοποιία, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, αλλά και, ιδιαίτερα, στο φυσικό περιβάλλον.61-ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Στο ζήτημα της έκδοσης οικοδομικών αδειών, η απλούστευση των διαδικασιών να μπορεί να επιτευχθεί με την υποβολή μιας απλής δήλωσης από πλευράς του μηχανικού και με την απόλυτη ευθύνη του- σχετικά με τα στοιχεία του οικοπέδου και με την τήρηση των νόμιμων όρων δόμησης και των σχετικών κανονισμών. Η εξακρίβωση των στοιχείων που έχει δηλώσει ο μηχανικός θα διενεργείται σε βάθος χρόνου με αυστηρές ποινές για τους παρανομούντες.  

62-ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Tέρμα στα αυθαίρετα: Κάθε αρμόδιος υπάλληλος να ‘χρεώνεται’ μια περιοχή που θα την παρακολουθεί συστηματικά δορυφορικά και με επιτόπιους ελέγχους. Οι ποινές για τους παραβάτες να είναι άμεσες και αυστηρότατες. Για τα ήδη διακατεχόμενα ή καταπατημένα ακίνητα και για τα ‘αυθαίρετα’ κτίσματακαι τους ‘οικισμούς’ που υπάρχουν για πάνω από 25 χρόνια να θεσμοθετηθεί η ‘τακτοποίησή’ τους, αλλά με την σύμφωνη γνώμη της τοπικής αυτοδιοίκησης και για όσες περιπτώσεις δεν αποτελούν ‘καραμπινάτες΄ αυθαιρεσίες, κλπ. Από το 2005 είχα καταθέσει λεπτομερείς προτάσεις για το θέμα αυτό που αφορά 300 χιλιάδες φτωχότερους, κυρίως, συμπολίτες μας. Έτσι, εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας θα αποκτήσουν καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας.  

63-Συνέχιση της απελευθέρωσης των εργασιακών σχέσεων ώστε οι αμοιβές να είναι ανάλογες με την πραγματικότητα κάθε επιχείρησης. Στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής 8 Μαίου, περιγράφονται διάφορες παροχές προς τους εργαζομένους των ΕΛ.ΠΕ. που είναι παντελώς εκτός διεθνούς πραγματικότητας: 17,8 μηνιάτικα τον χρόνο, 38 ώρες την εβδομάδα, 197 μέρες τον χρόνο, κάλυψη δαπανών και 6-ήμερη εκδρομή, άδεια γήρατος 2 ημερών για όσους είναι πάνω από 50 χρονών, επίδομα εργένη για όσους είναι πάνω από 35 χρονών και δεν έχουν παντρευτεί , επίδομα σίτισης, κ.α.  

64-Κάθε επιχείρηση έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, δυνάμεις και αδυναμίες. Οι κλαδικές και πανελλαδικές συμβάσεις καταδικάζουν τις περισσότερες στην κατάρρευση. Κάθε επιχείρηση να αποφασίζει πόσο μπορεί να πληρώσει και πόσο προσωπικό πράγματι χρειάζεται.  

65-Τα ‘σωματεία και τα συνδικάτα’ να υποχρεούνται να δημοσιοποιούν αναλυτικά κάθε έσοδο και κάθε δαπάνη. Να επαναπροσδιορισθούν τα συνδικαλιστικά προνόμια. Πόσες άδειες το μήνα δικαιούνται, πόσοι συνδικαλιστές έχουν το ‘αμετάθετο΄, και εξορθολογισμός των εξουσιών τους, κλπ. Δεν συγκυβερνάνε την επιχείρηση με τους μετόχους που έχουν επενδύσει και ρισκάρουν τα κεφάλαιά τους! Επίσης να μειωθεί σημαντικά η επιχορήγησή τους που επιτρέπει στις ηγεσίες τους να κάνουν την προσωπική τους πολιτική.  

66- Οι απεργοί να μην μπορούν να κλείνουν τους χώρους εργασίας τους και να παρακωλύουν την ποσέλευση σε όσους θέλουν να δουλέψουν.  

67- Απελευθέρωση των ωραρίων εργασίας για όλα τα καταστήματα, χωρίς να μπορούν οι Ενώσεις τους να επιβάλλουν άλλη τάξη πραγμάτων. Πολλοί ισχυρίζονται πως "αφού τα μαγαζιά δεν έχουν κίνηση γιατί οι πελάτες τους δεν έχουν χρήματα να ξοδέψουν, τι νόημα έχει να είναι ανοικτά περισσότερες ώρες, περισσότερες μέρες;" Η απάντηση είναι απλή: η περισσότερη ελευθερία περέχει περισσότερες επιλογές, κυρίως στους πελάτες. Πελάτες, παλιοί και καινούργιοι θα
βρουν την ισορροπία στις σχέσεις τους. 

68-Να καλέσουμε επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο (για παράδειγμα fund managers που αποχωρούν από το Λονδίνο και εγκαθίστανται στη Γενεύη για φορολογικούς λόγους), να εγκαταστήσουν περιφερειακά και GLOBAL HEADQUARTERS στην πατρίδα μας και να εκμεταλλευθούν τα ιδιαίτερα ελκυστικά φορολογικά κίνητρα του Ν. 3427/2005. Είμαι συντάκτης των σχετικών διατάξεων που ήδη αξιοποιούν σπουδαίες πολυεθνικές όπως η C.C.C. και η OLAYAN GROUP. Και μάλιστα οι διατάξεις να τροποποιηθούν ώστε να επιτρέπουν στις εταιρείες αυτές να ενεργούν ως 'principal' και να μπορούν να αγοράζουν και να πουλάνε στην μητρική τους εταιρεία και σε τρίτους εκτός Ελλάδας, και όχι απλά να παρέχουν υπηρεσίες στην 'μητρική' τους εταιρεία!  

69- Για κάθε νέα επένδυση να επιτρέπεται στον επιχειρηματία να μπορεί ο ίδιος να καθορίσει τις αποσβέσεις που θα καταγράψει. Να μπορεί για παράδειγμα να αποσβέσει το 100% της επένδυσης τον πρώτο κιόλας χρόνο.  

70-Κατάργηση της επιβολής ‘τελών και φόρων υπέρ τρίτων’ (αγγελειόσημο, κλπ), που αυξάνουν το κόστος του τελικού ‘καταναλωτή’. Οι εισφορές να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες από τους εργοδότες και τους εργαζόμενους και όχι από την ‘πίσω πόρτα’.71- Κατάργηση του τέλους €4.24 μηνιαίως από κάθε ‘μετρητή’ της ΔΕΗ, υπέρ της ΕΡΤ. Με τεράστιο κόστος λειτουργίας, τα κρατικά κανάλια εξυπηρετούν τα κομματικά συμφέροντα.  

72- Κατάργηση κάθε υποχρέωσης δημοσίευσης ισολογισμών στον τύπο, εφόσον πλέον υπάρχει άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο.  

73- Επιτάχυνση της ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου.  

74- Μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών για την έκδοση πάσης φύσεως αδειών κατά 50% μέσα στο επόμενο εξάμηνο.  

75- Οι νέοι μας αποφοιτούν από τα λύκεια και τα πανεπιστήμια με ελάχιστη τεχνογνωσία (skills). Προτείνω όλοι οι νέοι και οι νέες από 17-23 ετών να ενταχθούν σε προγράμματα μαθήτευσης (apprenticeship) στα εργοστάσια και τις βιομηχανικές μονάδες της χώρας (όχι σε γραφεία) για δύο καλοκαίρια. Με αμοιβή μόνο χαρτζηλίκι για οδοιπορικά και φαγητό. Έτσι θα αποκτήσουν κάποιες χρήσιμες δεξιότητες και θα καταλάβουν ‘τι θα πει δουλειά’.  

76- -Σήμερα, αν κάποιος είναι συνταξιούχος π.χ. στο ΤΕΒΕ/ΟΑΕΕ, δεν μπορεί να είναι μέτοχος σε εταιρεία (ΕΠΕ ή ΑΕ), με ποσοστό πάνω από 3%. Αλλιώς όχι μόνο διακόπτεται η σύνταξή του, αλλά αν είναι συνταξιούχος και άλλου ταμείου συνεχίζει να πληρώνει τις εισφορές στον ΟΑΕΕ, προσαυξημένες μάλιστα κατά 50%. Αντικίνητρο στην επιχειρηματικότητα χωρίς κανένα νόημα.  

77-Κίνητρα γιά την κατασκευή μικρών ιδιωτικών αεροδρομίων: για παράδειγμα, η περιοχή Πόρου-Υδρας-Πόρτο-Ύδρα-Ερμιόνη-Πόρτο-Χέλι-Σπέτσες-Κρανίδι-Λεωνίδιο δεν εξυπηρετείται, ούτε από το μισο-εκγαταλελλειμένο αεροδρόμιο της Τριπόλως (το οποίο θα έπρεπε να ιδιωτικοποιηθεί, όπως και της Καλαμάτας!  

78- Κίνητρα γιά τη ανάπτυξη θαλάσσιων ταξί μεταξύ Λιμένα Πειραιά, Ζέας, Φαλήρου, Γλυφάδας, Αναβύσσου.  

79- Κίνητρα για τη σύνδεση νησιών και παράκτιων περιοχών με υδροπλάνα.  

80- Κίνητρα γιά την ανακύκλωση απορριμάτων από φορείς του ιδιωτικού τομέα.  

81- Δημιουργία εθνικού πάρκου στο Τατόϊ και σε βουνά όπως ο Ταΰγετος.  

82-Εκστρατεία για να φυτευτούν 80 εκατομ. δένδρα σε όλη την Επικράτεια.  

83- Ελάφρυνση της γραφειοκρατίας και των υγειονομικών πιστοποιητικών, ώστε οι αγρότες να μπορούν να διαθέτουν εύκολα στα μαγαζιά την παραγωγή τους: λάδι, φέτα, λουκάνικα, σύγκλινα, τραχανά, χυλοπίτες, μέλι, κλπ.,   

84- Δημιουργία Ελληνικού FACEBOOK γιά τους αγρότες. Κάθε αγρότης θα μπορεί να επιδεικνύει το αγρόκτημά του, να συνομιλεί με τους προμηθευτές και τους ενδιαφερόμενους, να ακούει τις συμβουλές τους, να παίρνει παραγγελίες, κλπ. Απορώ πως δεν υπάρχει φαντασία και γόνιμη σκέψη στη δημόσια διοίκηση.  

85- Κίνητρα στους ‘διακινητές’ αγροτικών προϊόντων (γιατί αυτοί μπορούν να σπρώξουν τα προϊόντα στα ράφια και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος Ελληνικός όγκος παραγωγής και να μειωθούν οι εισαγωγές) -για την διακίνηση Ελληνικών αγροτικών προϊόντων στην Ελληνική αγορά. Είναι ντροπή να εισάγουμε καρύδια, πατάτες, ντομάτες, κρεμμύδια, σκόρδα, μήλα, αχλάδια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολα, φραγκόσυκα, κάστανα, εσπεριδοειδή, κ.α.  

86- Χορήγηση Ελληνικής ιθαγένειας σε όσους επενδύουν 2 εκατομ. Ευρώ σε τοποθετήσεις διάρκειας τουλάχιστον 10 ετών (ακίνητα, επιχειρήσεις, χρηματιστήριο, αλλά με εξασφάλιση ότι τα κεφάλαια αυτά θα μείνουν στην Ελλάδα για τουλάχιστον 10 χρόνια).  

87- Άμεση επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιά για συναλλαγές σε σιτάρι, δημητριακά, ελαιόλαδο, καπνά, βαμβάκι, κλπ. (σε συνεργασία με Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, ΣΜΕΧΑ, ΠΑΣΕΓΕΣ, Πανεπιστήμιο Πειραιά).  

88- Διευκόλυνση των προσπαθειών και επενδύσεων για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας.  

89- Διευκόλυνση των επενδύσεων για ανάπτυξη ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ  

90- Μείωση κατά 30% της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Δεν χρειάζεται να οργανώνουν τόσες φιέστες και να λειτουργούν με τόσο υψηλό κόστος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Τα Ελληνικά πολιτικά κόμματα επιχορηγούνται δεκαπλάσια από τα αντίστοιχα Βρετανικά.  

91- Άμεσο ξεκαθάρισμα του θέματος της δυνατότητας έκδοσης αδειών εξερεύνησης για πετρέλαιο σε Ιόνιο, ηπειρωτική Ελλάδα και κάποιες περιοχές του Αιγαίου και διευθέτησης των θεμάτων ζωνών οικονομικής εκμετάλλευσης.  

92- Για να μειώσουμε την εξάρτηση από Ρωσικό φυσικό αέριο, και από φυσικό αέριο που έρχεται με αγωγούς μέσω Τουρκίας, θα μπορούσαμε να εισάγουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο, να το εξαερώνουμε σε ειδικές μονάδες στην Καβάλα, και να το διοχετεύουμε στο διεθνές δίκτυο αγωγών. Περίπου 40 χιλιόμετρα από τα Ελληνικά σύνορα, διέρχεται ο Βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου και μπορεί να αποθηκεύουμε στις άδειες πλέον γεωλογικές κοιλότητες της Βουλγαρίας ή στον Πρίνο, ποσότητες ασφαλείας (δημιουργώντας ένα buffer stock για όλη την περιοχή: Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ελλάδα, Σερβία).  

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: -H ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΣΤΟ ΛΑΟ: ΜΙΑ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ  

93- Τρία χρόνια τώρα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα σοβαρό. Λόγια, μελέτες, αλλά τίποτα παραπάνω. Και όχι μόνο.
Πολλά από τα αρμόδια στελέχη δημόσια δηλώνουν πως «δεν μπορούμε να ξεπουλήσουμε τώρα που οι τιμές στο Χρηματιστήριο και οι αξίες είναι τόσο καθηλωμένες. Ας περιμένουμε λίγο!» Πάρ’τ’αυγό και κούρευτο, δηλαδή. Τα ίδια έλεγαν όταν το 2005 αποκρατικοποιήσαμε την Εμπορική Τράπεζα στα 25 ευρώ ανά μετοχή, ενώ τώρα είναι στο 1 ! Τα ίδια και με την πώληση μετοχών του ΟΤΕ στα 26 ευρώ. Μετά η μετοχή κατέρρευσε μέχρι τα 2€!  

-Ζητάμε από τους πολίτες νέους φόρους, χωρίς να τους δίνουμε τίποτα. Προτείνω να τους δώσουμε ΔΩΡΕΑΝ μεγάλο μέρος της περιουσίας του Δημοσίου.  

-ΕΧΕΙ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ; Μα έτσι προχώρησε η ιδιωτικοποίηση στις σοβιετικού τύπου οικονομίες της Πολωνίας και της Τσεχοσλοβακίας. Αυτό (με διάφορες παραλλαγές) έκαναν Τσέχοι, Σλοβάκοι, Πολωνοί και Ούγγροι για το πέρασμά τους από τον κομμουνισμό στην ανοικτή οικονομία.  

-Αντί λοιπόν να συζητάμε ποιά είναι η ‘πραγματική’ αξία κάθε ΔΕΚΟ και πως θα υλοποιηθεί με απόλυτη διαφάνεια ένα πρόγραμμα αποκρατικοποίησης, προτείνω να μοιρασθεί όλη η κρατική περιουσία -που σήμερα αποτελματώνεται και απαξιούται- στους πολίτες. Απ‘ τα συρτάρια των γραφείων των Υπουργών κατ’ευθείαν στα σπίτια των Ελλήνων... Πως; Προτείνω:

α. να μετοχοποιηθούν όλοι οι δημόσιοι φορείς που έχουν εμπορικό αντικείμενο
β. να εισαχθούν οι μετοχές τους με συνοπτικές διαδικασίες στο ΧΑΑ (είχα περάσει σχετικό νόμο το 1993)
γ. να μοιρασθούν οι μετοχές τους στα 11 εκατομμύρια ελλήνων που θα μπορούν ελεύθερα να τις διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο  

-Τουριστικά Ακίνητα, Ολυμπιακά Ακίνητα, Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (αφού διασπαστούν 10 εταιρείες για να είναι πιο εύκολη η διαχείριση του τεράστιου χαρτοφυλακίου τους), Λιμάνια (ανά δέσμες 3 λιμανιών η κάθε μία δέσμη), Αεροδρόμια (ανά δέσμες 7 αεροδρομίων η κάθε μια δέσμη), Μετρό, Προαστιακός, Κρατικά Λαχεία, ΟΔΙΕ, ΛΑΡΚΟ, κ.α., θα μπορούσαν να αποδοθούν κατευθείαν στους πολίτες με ταυτόχρονη εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑΑ.  
-Τα ίδια και για τις εισηγμένες επιχειρήσεις του Δημοσίου. Το κεφάλαιο που κατέχει το Δημόσιο σε αυτές, να μοιρασθεί στα 11 εκατομ. και κάθε Έλληνας, Ελληνίδα και Ελληνόπουλο να πάρει από μία μετοχή.-Θα μπορούσε να υπάρχει πρόβλεψη για τους εργαζόμενους, τους πολύτεκνους, και εντοπιότητας.
-Τυχόν μεγαλοεπενδυτές που θα ενδιαφερόντουσαν να επενδύσουν και να αποκτήσουν τον καταστατικό έλεγχο οποιασδήποτε από τις παραπάνω εταιρείες, θα απευθύνοντο κατευθείαν στους πολίτες μέσω του Χρηματιστηρίου και όχι στους υπουργούς.  
ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

(1) οι πολίτες θα αισθανθούν, επιτέλους, πως συμμετέχουν σε κάτι. Η απρόσωπη κρατική περιουσία θα γίνει άμεσα "δική τους". 
(2) ενώ το κράτος είναι παντελώς αδιάφορος και ανίκανος ιδιοκτήτης και μάνατζερ, οι πολίτες θα δείξουν άμεσο ενδιαφέρον για τη σωστή αξιοποίηση όλης αυτής της περιουσίας.
(3) θα τονωθεί το χρηματιστήριο που είναι βασικός πόλος έλξης κεφαλαίων και μοχλός ανάπτυξης.

(4) θα τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα, αφού, επιτέλους, θα ενεργοποιηθούν όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία!  

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ; ΠΡΟΤΕΙΝΩ, όταν κάποιος πολίτης πουλήσει κάποιες από τις μετοχές του –που θα έχει παραλάβει δωρεάν- μέσω του Χρηματιστηρίου, το 30% από αυτά που θα εισπράξει να φορολογούνται ‘αυτοτελώς’ για να έχει και κάποιο σημαντικό όφελος το Δημόσιο και με αυτά τα χρήματα να επαναγοράσει όσο χρέος μπορεί.... Το υπόλοιπο 70% να μένει –αφορολόγητο πλέον- στη τσέπη των συμπολιτών μας....   
94- Το ίδιο να γίνει και για την επανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών Τραπεζών! Εφόσον εμείς, οι φοολογούμενοι πολίτες θα πληρώσουμε όλους τους φόρους γιά να αποπληρωθούν οι τόκοι και τα χρεολύσια των δανείων μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθεί η ανακεφαλαίωση των τραπεζών, ας εκδωθούν μόνο απλές κοινές μετοχές και ας δωθούν αυτές εξ´ ίσου στους φοολογούμενους πολίτες.