Ριζοσπάστης: Ο Μαρξ στην υπηρεσία του... Game of Thrones

Ριζοσπάστης: Ο Μαρξ στην υπηρεσία του... Game of Thrones

Αφού έλυσε τα εσωτερικά προβλήματα και ολοκλήρωσε τις διαρθρωτικές αλλαγές με κατάργηση δημοφιλών στηλών και απομάκρυνση περιττού προσωπικού, η νέα διεύθυνση του Ριζοσπάστη αποφάσισε να δώσει φρέσκια πνοή στην εφημερίδα και να υλοποιήσει το αίτημα για εκσυγχρονισμό της θεματολογίας του που να αποτυπώνει καλύτερη επαφή με την καθημερινότητα.

Πρώτη απόπειρα, η κοινωνικο-οικονομική ανάλυση της τηλεοπτικής σειράς Games of Thrones, από κορυφαίο, μάλιστα, στέλεχος του κόμματος, το μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, Γιώργο Μηλιώνη.

Αποφεύγοντας... κοινότοπες φράσεις του παρελθόντος όπως «μέσα από μια πλέρια, μαζική θεώρηση», ο συντάκτης, πάντως, αυτό ακριβώς επιχειρεί: μια... πλέρια ανάλυση του σήριαλ και με όρους ιστορικού υλισμού κάνει προτάσεις για το τέλος του σεναρίου το οποίο, όπως ενημερώνει τον αναγνώστη, δεν έχει γραφτεί.

«Πώς «τελειώνει» το Game of Thrones; Αναφέρεται πως ο συγγραφέας του έργου, Τζ. Μάρτιν, δεν έχει καταλήξει ακόμα στο πώς τελειώνει το έργο του, τη συγγραφή του οποίου ξεκίνησε το 1996. Ανεξάρτητα από τη λύση που θα δώσει ο συγγραφέας, η απάντηση έγκειται στο ότι η ίδια η εξέλιξη της κοινωνίας δείχνει το τέλος της σειράς: Ενας συγκεκριμένος κοινωνικοοικονομικός σχηματισμός θα αντικατασταθεί από έναν ανώτερο. Η μόνη δε μέθοδος για να αναγνωστεί αυτή η απάντηση είναι ο ιστορικός υλισμός».


Ο συντάκτης πραγματικά κάνει μια πλέρια, μαζική ανάλυση: για το φεουδαρχικό σύστημα...

«Ο φεουδάρχης που είχε υπό την κατοχή του τις πιο ανεπτυγμένες υλικές προϋποθέσεις, προηγείτο στην «κούρσα» για την απόλυτη μοναρχία, με τρόπαιο τον «Σιδηρούν Θρόνο», ο οποίος έξοχα παρουσιάζεται ως φτιαγμένος από τα σπαθιά των ηττημένων φεουδαρχών από τον πρώτο βασιλιά που κατάφερε να προελάσει στη χώρα, προτού κι αυτός με τη σειρά του δολοφονηθεί από ανταγωνιστές του. Ο τηλεθεατής μπορεί να διακρίνει αυτήν την ανάπτυξη των υλικών προϋποθέσεων σε κάθε οίκο, αν παρατηρήσει πρώτα απ' όλα προσεκτικά τα σφυρηλατημένα όπλα. Η φράση «σπαθί από βαλυριανό ατσάλι», που επανέρχεται συχνά στη σειρά, είναι σαφής ένδειξη του επιπέδου ανάπτυξης μιας ορισμένης δεξιότητας στην κατεργασία του σιδήρου, που προφανώς δεν περιοριζόταν μόνο στα σπαθιά».


...για τον υπερπληθισμό που οδήγησε στον καταναλωτισμό...

«Η σοβαρότερη όμως ένδειξη του βαθμού ανάπτυξης και ωρίμανσης του φεουδαρχικού κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού - που εγκυμονεί το πέρασμα σε άλλο σχηματισμό - είναι το ολοένα και περισσότερο πύκνωμα των ανταλλαγών με χρήμα. Για να γίνει κάτι τέτοιο, σε εκείνους τους αιώνες, οι προϋποθέσεις ήταν από τη μια αύξηση του πληθυσμού και η ολοένα και περισσότερο γειτνίασή του, άρα και η αύξηση των αναγκών που δεν μπορούν πλέον να καλυφθούν με απλή ανταλλαγή προϊόντων που παράγει ο καθένας «μόνος» του και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του με προϊόντα που παράγει ο «άλλος». Οι ανάγκες αυτές με τη σειρά τους οδήγησαν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της παραγωγής και στη δημιουργία αγοράς».


...για τη θέση της γυναίκας...

 

«Η «βάρβαρη» που ερωτεύθηκε ο Τζον Σνόου, πολεμούσε ισάξια με τους συντρόφους της, της φυλής, η Ντενέρις, όταν αρρώστησε ο τρομερός σύντροφός της Καλ Ντρόγκο δεν θα διστάσει να τον σκοτώσει και να πάρει η ίδια τα ηνία της φυλής των Δοθράκι και να διεκδικήσει το θρόνο».


Πληροφορίες που θέλουν να έπεται, στο επόμενο φύλλο, ανάλυση στο ίδιο μήκος κύματος για το Dancing With The Stars, ελέγχονται ως οπορτουνιστική προπαγάνδα της αντεπανάστασης.

 

Ντ.Κ.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο