current views are: 1

16 Αυγούστου 2014
Δημοσίευση06:03

Στέλιος Μάινας: Έχω κάνει πολλές «πατάτες» για να πουλάω μούρη ως σπουδαίος ηθοποιός!

«Ακούω να λένε για ΄μενα: “Ο μεγαλύτερος ηθοποιός, ο ταλαντούχος, ο σπουδαίος” και γελάω. Ειλικρινά γελάω πολύ…».

Δημοσίευση 06:03’
αρθρο-newpost

«Ακούω να λένε για ΄μενα: “Ο μεγαλύτερος ηθοποιός, ο ταλαντούχος, ο σπουδαίος” και γελάω. Ειλικρινά γελάω πολύ…».

Συνέντευξη στη Φανή Πλατσατούρα

«Ακούω να λένε για ΄μενα: “Ο μεγαλύτερος ηθοποιός, ο ταλαντούχος, ο σπουδαίος” και γελάω. Ειλικρινά γελάω πολύ. Ξέρετε, πιστεύω πως όλοι κρινόμαστε όταν αποχωρήσουμε από τη ζωή… Και προσωπικά, έχω κάνει πολλές πατάτεςγια να πουλάω μούρη ως ο “σπουδαίος”». Ο Στέλιος Μάινας δεν τρυφερεύει τον καλλιτεχνικό εαυτό του. Τον στήνει συχνά στον τοίχο -αυτός πρώτος απ΄ όλους-…

– Bγήκατε σε περιοδεία με τους «Τρωάδες». Τι έχει να μας πει σήμερα ένα έργο που γράφθηκε 2.500 χρόνια πριν;

«Περιμένεις ότι το συγκεκριμένο έργο δεν θα έχει την ίδια επικαιρότητα σήμερα. Δυστυχώς όμως, το έργο του Ευριπίδη είναι σαν να γράφθηκε αύριο. Και αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν μαθαίνουμε από τα λάθη και την ιστορία μας. Εξαφανίζουμε το πολυτιμότερο διακύβευμά μας, τη μνήμη. Ο Ευριπίδης λέει ότι αν η ανθρωπότητα στερηθεί από μνήμη, ο πολιτισμός θα γυρίσει πολλούς αιώνες πίσω… Αυτό το έργο αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ήττας, των νικημένων από όλες τις πλευρές, τη φυγή, τη μετανάστευση εξαιτίας του πολέμου, τη σκλαβιά και τα αιώνια θύματα, τις γυναίκες και τα παιδιά».

– Zoύμε σήμερα πόλεμο; Έχουμε τα όπλα να τον αντιμετωπίσουμε;

«Σαφώς, ο πόλεμος σήμερα είναι οικονομικός. Θέλουν να μοιράσουν την πίτα σε λιγότερους. Να διαχωριστούν τα σύνορα των φτωχών με τους πλούσιους. Να καταστραφεί η μεσαία τάξη. Θέλουν να δημιουργηθεί παγκόσμια μία νέα τάξη νεόπτωχων και αντίστοιχα, μία τάξη νεόπλουτων. Τώρα λοιπόν, δοκιμάζονται τα πάντα. Δεν έχουμε νικηθεί ακόμη. Ο επαναπροσδιορισμός όλων των ηθικών αξιών μας σε πραγματικό χρόνο, η αλληλεγγύη και η στήριξη -ο ένας με τον άλλον-. Μ΄ αυτά θα τους νικήσουμε».

– Η Τέχνη έχει στον πυρήνα της την αλληλεγγύη;

«Οι καλλιτέχνες είμαστε από τη φύση μας αλληλέγγυοι. Κάνουμε μια αποκλειστικά ομαδική εργασία, που στηρίζεται στον διπλανό μας. Όχι, δεν έχω κανένα παράπονο από το σινάφι μου. Aπό όλα τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα πιστεύω ότι οι ηθοποιοί είμαστε οι πιο αθώοι».

– Και τα ανταντακλαστικά της είναι οξυμένα;

«Ας είμαστε ρεαλιστές… Η Τέχνη δεν μπορεί να σώσει τον κόσμο. Πρώτα απ΄ όλα, τέχνη υπάρχει σε κοινωνίες προηγμένες. Διαφορετικά, ανακάμπτεται η πρόοδός της. Υπάρχει τεράστια πτώση του πολιτισμού μας. Συνεπώς αυτό που μπορεί να κάνει η Τέχνη σε δύσκολες εποχές, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα, είναι να παραδειγματίζει ή να προειδοποιεί. Τα έργα που παρουσιάζονται πρέπει να λειτουργούν ως επαναλαμβανόμενες υπενθυμίσεις συνείδησης. Τον σημαντικότερο ρόλο όμως, τον έχει ο πνευματικός κόσμος…»

– Γιατί δεν φτάνει σε μας η φωνή των πνευματικών ανθρώπων;

«Ο πνευματικός κόσμος χωρίζεται σε διαφορετικούς θύλακες, οι οποίοι πολλές φορές δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Θα έλεγα γενικότερα πως πάσχει από την ασθένεια της εσωστρέφειας. Κλείνεται στον εαυτό του και δεν μπορεί να δει προς τα έξω. Αυτό είναι μια παθογένεια της φύσης του πνευματικού κόσμου και του αντικειμένου που αυτός ασχολείται. Γιατί ο πνευματικός άνθρωπος έχει υποχρέωση να αυτοαμφισβητείται. Η πνευματικότητα ξεκινά από το τέλος των βεβαιοτήτων, αλλιώς δεν μπορεί να υπάρξει κανένα ερευνητικό έργο. Βεβαιότητες έχουν τα απολυταρχικά καθεστώτα, οι απολίτιστοι και οι μη πνευματικοί άνθρωποι».

– Σε εποχές ζόρικες, πώς ένας καλλιτέχνης διατηρεί την ευαισθησία του;

«Για τον καλλιτέχνη είναι πάρα πολύ εύκολο γιατί δουλεύει ένα εργαλείο που λέγεται “ψυχή”. Ασκείται πάνω σε κείμενα τα οποία τον αυτοαφυπνίζουν. Προσφέρει πρώτα το έργο στον εαυτό του και μετά στους άλλους. Είναι ο ίδιος, πομπός και δέκτης των μηνυμάτων που βγάζει προς τον κόσμο. Επίσης, ο καλλιτέχνης έχει ευαίσθητες κεραίες στο να αντιλαμβάνεται τη διατάραξη της ευαισθησίας γύρω του».

– Πόσο σημαντικός ηθοποιός είναι ο Στέλιος Μάινας;

«Ακούω να λένε για ΄μενα: “Ο μεγαλύτερος ηθοποιός, ο ταλαντούχος, ο σπουδαίος” και γελάω. Ειλικρινά γελάω πολύ. Ξέρετε, πιστεύω πως όλοι κρινόμαστε όταν αποχωρήσουμε από τη ζωή… Όταν είσαι εδώ πέρα, απλά κάνε τη δουλειά σου. Ευσυνείδητα και με αγάπη. Όλα τα υπόλοιπα είναι αστειότητες. Και να σας πω κάτι; Τις αποτυχίες τις έχω στο τσεπάκι μου. Έχω κάνει ένα σωρό αποτυχίες και για να το πω λαϊκά έχω κάνει πολλές “πατάτες” για να πουλάω μούρη ως ο “σπουδαίος ηθοποιός”. Το “μουροπωλείο” στη δουλειά μας, δεν μου άρεσε ποτέ. Ας κρατάμε μικρό καλαθάκι γιατί δεν ξέρουμε τι ξημερώνει…»

– Πώς θέλετε να μείνετε στη συνείδηση του κόσμου;:

«Κανείς δεν μένει στη συνείδηση του κόσμου. Και έτσι πρέπει να γίνεται. Όλοι θα ξεχαστούμε. Όλους θα μας σαρώσει ο χρόνος. Η υστεροφημία είναι μια φενάκη και πρέπει να συμβιβαστείς με την ιδέα της μη ύπαρξής της».

– Τι επιτακτικών αλλαγών χρήζει η τηλεόραση;

«Να ανέβει η αγορά, να αυξηθεί η διαφημιστική δαπάνη που σημαίνει “χρήματα στην παραγωγή”. Το ακριβό κομμάτι της τηλεόρασης λέγεται ψυχαγωγία. Αυτή τη στιγμή βλέπουμε μόνο τηλεπαιχνίδια και κάποιες σειρές που προσπαθούν να επιβιώσουν σε μία αγορά που είναι διαλυμένη και αφιλόξενη. Βλέπουμε ότι μέτρια πράγματα κάνουν τηλεθεάσεις, ακριβώς γιατί δεν υπάρχει τίποτα στην τηλεόραση».

– Διεκδικήσατε τα υψηλά κασέ της τηλεόρασης;:

«Όχι, εγώ κάνω άλλου είδους εργασία. Δεν ασχολούμαι με κασέ. Δεν ξέρω τι παίρνουν οι συνάδερφοί μου και ούτε ενδιαφέρομαι να μάθω. Κάνω τηλεόραση περίπου 30 χρόνια και είμαι πολύ μακριά από το αντικείμενο του λεγόμενου “κασέ”. Σε μία δεξαμενή που εσύ αφαιρείς το περισσότερο νερό, πρακτικά σημαίνει ότι κάποιοι δεν θα πιουν νερό. Ας έχουμε λοιπόν, ένα μέτρο…»

*** Oι «Τρωάδες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη θα περιοδεύσουν μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου σε όλη την Ελλάδα. Επόμενος σταθμός της περιοδείας το Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στις 22-23 Αυγούστου.

*** Ο Στέλιος Μάινας θα παρουσιάσει τον Οκτώβριο το σπουδαίο έργο «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη στο θέατρο Badminton.