current views are: 9

10 Μαΐου 2019
Δημοσίευση04:30

Playmobil αναπαριστούν την τραγωδία της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου – Εντυπωσιακές φιγούρες

Ο άνθρωπος που ζωντανεύει την ελληνική ιστορία αποτυπώνει τον ανθρώπινο πόνο μέσα από ένα διόραμα γεμάτο αίμα, θάνατο και δάκρυα.

Δημοσίευση 04:30’
αρθρο-newpost

Ο άνθρωπος που ζωντανεύει την ελληνική ιστορία αποτυπώνει τον ανθρώπινο πόνο μέσα από ένα διόραμα γεμάτο αίμα, θάνατο και δάκρυα.

Μπορεί στα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια να αποφεύγεται συστηματικά η αναφορά στον ελληνισμό της Μαύρης Θάλασσας και τη Γενοκτονία των Ποντίων, υπάρχουν όμως άνθρωποι που καταφέρνουν να ζωντανεύουν την ιστορία και να διεισδύουν στις λεπτομέρειές της χάρη στην ευαισθησία που τους διακατέχει. Ένας από αυτούς τους ανθρώπους είναι ο Σαράντης Γαβάκης, ο οποίος αποτυπώνει φέτος για πρώτη φορά, αποκλειστικά για το Newpost, την τραγωδία της Γενοκτονίας των Ποντίων μέσα από φιγούρες Playmobil.

Πρόκειται για έναν από τους λίγους ανθρώπους που ασχολούνται ερασιτεχνικά με το λεγόμενο playmobil custom, δημιουργώντας ιστορικές αναπαραστάσεις, με φιγούρες που όλοι μας έχουμε παίξει όταν είμασταν παιδιά. Είναι ο πρώτος Έλληνας που μετέφερε σε διόραμα με φιγούρες Playmobil την Επανάσταση του 1821 και δημιούργησε την ομάδα PLAYMOBIL GREEK CAMP στο Facebook, όπου τα μέλη της μοιράζονται τις εμπνεύσεις τους μέσα από αναπαραστάσεις! Ποιος δεν θυμάται τη μάχη στα Δερβενάκια που είχε φτιάξει το 2014 για την 25η Μαρτίου; Επρόκειτο για ένα επός!

Η φαντασία δημιουργεί τέχνη

Ο Σαράντης Γαβάκης αφιερώνει δεκάδες ώρες από την καθημερινότητά του προκειμένου να δώσει ζωή στις φιγούρες του, να φτιάξεις τις παραδοσιακές φορεσιές τους και με αυτόν τον τρόπο να φέρει το χθες στο σήμερα, ξυπνώντας το παρελθόν. Η διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα αλλά άκρως δημιουργική.

Σκαλίζει, κόβει, χαράζει και κολλάει. Ως υλικά χρησιμοποιεί οτιδήποτε μπορείτε να φανταστείτε, ύφασμα, τσόχα, σκοινιά, κορδόνια. Μέχρι και φακές μπορεί να χειριστεί για να δώσει υπόσταση στα δημιουργήματά του, τα οποία είναι πραγματικά αριστουργήματα.

Μία μόνο λέξη; Τέχνη! «Αν έχεις φαντασία όλα γίνονται. Παρεμβαίνω μόνο όπου δεν μπορεί να με καλύψει η εταιρεία», λέει στο Newpost.

Η ιστορία του δίνει ερεθίσματα. Εξάλλου από εκεί αντλεί έμπνευση την οποία μετουσιώνει στη θεματολογία του. «Αυτή η ασχολία με συνεπαίρνει από όταν ήμουν μικρός. Συνήθως οι περισσότεροι σταματούν στην εφηβία. Εγώ δεν το έκανα. Πάντα ζωντάνευα την ελληνική ιστορία μέσα από τις φιγούρες. Έχω τρέλα με την ιστορία, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και την Παγκόσμια. Στις φιγούρες μου προσέχω τους πάντες. Δεν αδικώ κανέναν! Δεν επικεντρώνομαι δηλαδή σε μία μάχη μόνο στους Έλληνες με σκοπό να αμελήσω τους Τούρκους. Θαυμάζω τη γενναιότητα σε κάθε λαό», επισημαίνει.

Ελληνικό χωριό λίγο πριν το ξέσπασμα της Επανάστασης

Η προσφορά του Σαράντη Γαβάκη είναι ιδιαίτερη. Γιατί σε μία εποχή που τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν με ψεύτικους κινηματογραφικούς ήρωες, εκείνος δίνει μία άλλη τρομερή εναλλακτική. Η πρόταση του είναι καινοτόμος, διότι δίνει ένα πολύ μεγάλο ερέθισμα σε παιδιά και γονείς να αρχίζουν να μαθαίνουν ιστορία παίζοντας.

«Το καλλιεργώ αυτό εδώ και αρκετά χρόνια. Κάθε 25η Μαρτίου φτιάχνω ένα ξεχωριστό διόραμα. Το 2014 έφτιαξα τη μάχη στα Δερβενάκια. Φέτος είχα σκοπό να φτιάξω τη μάχη της Αράχωβας, ετοίμασα όμως κάτι πολύ διαφορετικό. Απέδωσα ένα ελληνικό χωριό, λίγο πριν ξεσπάσει η Επανάσταση του 1821», αναφέρει.

Στο εργαστήριο του, το οποίο επισκέφτηκε το Newpost μπορεί να δει κανείς φιγούρες σε βιτρίνες ή πάνω σε πλοία, σε μπουντρούμια, σε μάχες, οι οποίες σου μιλάνε. Θέλοντας και μη σε μαγνητίζουν και σου δημιουργούν την επιθυμία να τις περιεργαστείς, να τις κρατήσεις στα χέρια σου και να παίξεις. Γι’αυτό άλλωστε δημιουργήθηκαν.

Βλέπεις φουστανελάδες Έλληνες, Γενίτσαρους, ζιπκαλήδες Πόντιους, Ρωμαίους, Καρχηδόνιους, Ινδιάνους, Άραβες. Όποια φυλή μπορεί να βάλει κανείς στο νου του, ο Σαράντης Γαβάκης τη διαθέτει. Και αν δεν την έχει θα στη φτιάξει μελετώντας την ιστορία. «Είμαι παίκτης, όχι συλλέκτης», υπογραμμίζει και μας αποκαλύπτει το νούμερο της στρατιάς των φιγούρων που έχει στην κατοχή του.

«Έχω υπό τις διαταγές μου 14.000 μαχητές», αναφέρει με υπερηφάνεια, αλλά είναι περισσότερο ευτυχισμένος επειδή μεγάλωσε το παιδί του με πολύ παιχνίδι. Η κόρη του πρέπει να χόρτασε παίζοντας δίπλα τον πατέρα της. «Παίζαμε για ώρες. Έστηνα πολιορκία φρουρίου με 400 φιγούρες. Σταματάγαμε μόνο για φαγητό και συνεχίζαμε», θυμάται.

Οι πορείες θανάτου σε διόραμα

Το 2019 ο Σαράντης Γαβάκης, ο οποίος είναι Μανιάτης στην καταγωγή, ετοίμασε ένα θέμα, με το οποίο δεν είχε καταπιαστεί ποτέ του, τη Γενοκτονία των Ποντών. «Γενικά δεν αγγίζω 20ο αιώνα. Φέτος όμως με αφορμή τα 100χρονα για τη Γενοκτονία δεν μπορούσα να μην καταπιαστώ για να τιμήσω τους Πόντιους. Με αυτό το θέμα όμως δεν μπορείς να παίξεις. Είναι πολύ διαφορετικό. Είναι βαρύ. Δεν γίνεται. Είναι συγκλονιστικό. Αποτυπώνω μία τραγωδία μέσα από φιγούρες. Τα μέσα μου ταράσσονται», λέει συγκινημένος στο Newpost και παρουσιάζει το διόραμα που έφτιαξε.

Είναι μία τρισδιάστατη εικονική αναπαράσταση των πορειών θανάτου. Πρόκειται για τη λευκή γενοκτονία, την οποία συνέλαβε ο Γερμανός στρατηγός, Λίμαν φον Σάδερς, ο οποίος είχε αναλάβει στρατιωτικός σύμβουλος και ανώτατος στρατιωτικός διοικητής του στρατού της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αυτές οι πορείες θανάτου διήρκεσαν περίπου τρία χρόνια και εξόντωσαν τα δύο τρίτα των εκτοπισμένων. Πως πέθαιναν οι Πόντιοι στον δρόμο της εξορίας; Μα από τις κακουχίες λόγων των ακραίων καιρικών συνθηκών. Οι εξαντλητικές πορείες μέσα στον χειμώνα οδηγούσαν σε βέβαιο θάνατο από υπερβολικό ψύχος, κυρίως γέρων και παιδιών, όπως και οι καύσωνες του καλοκαιριού. Μην ξεχνούμε επίσης ότι ψυχές θέριζαν επίσης η πείνα και η δίψα.

Οι φιγούρες του Σαράντη Γαβάκη αποκτούν τον Μάιο του 2019 μία τραγικότητα. Αποτυπώνει τις κακουχίες, τον πόνο και τον θάνατο στον δρόμο του ξεριζωμού αποκλειστικά για το Newpost. Ο δημιουργός του διοράματος βιώνει τον ανθρώπινο δράμα μέσα από μία πορεία θανάτου στα βάθη της Ανατολής.

Οι λεπτομέρειες συγκλονίζουν. Εξαγριωμένοι τσέτες οδηγούν τους πληθυσμούς στην έρημο. Χτυπούν έναν πατέρα που προσπαθεί να προστατέψει τα δύο κορίτσια, τα οποία τα απομακρύνουν από κοντά. Ένας άνδρας βοηθά μία έγγυο γυναίκα να συνεχίσει την πορεία προς το πουθενά.

Στον δρόμο του ξεριζωμού αυτοί που δεν αντέχουν, ξεψυχούν, τους αφήνουν άταφους, βορά στα άγρια θηρία, όπως οι λύκοι στην αναπαράσταση.

Δείτε στη συλλογή φωτογραφίες από το διόραμα του Σαράντη Γαβάκη: