current views are: 12

10 Ιουλίου 2021
Δημοσίευση09:13

Οχυρώνεται το Αιγαίο σε αέρα και θάλασσα: Ακλόνητο «τείχος» από τις υπερσύγχρονες φρεγάτες – Σύγχυση στην Τουρκία από την πρώτη πτήση ελληνικού Rafale

Μήνας… εξοπλιστικών ο Ιούλιος. Οχυρώνεται η Ελλάδα σε αέρα και θάλασσα. Η ώρα του «final four» στη «ναυμαχία» για τις φρεγάτες. Τρέμουν τα Rafale οι Τούρκοι. Στο Κατάρ η Τουρκία για «μαθήματα» κατασκοπίας.

Δημοσίευση 09:13’

Μήνας… εξοπλιστικών ο Ιούλιος. Οχυρώνεται η Ελλάδα σε αέρα και θάλασσα. Η ώρα του «final four» στη «ναυμαχία» για τις φρεγάτες. Τρέμουν τα Rafale οι Τούρκοι. Στο Κατάρ η Τουρκία για «μαθήματα» κατασκοπίας.

Μήνας… εξοπλιστικών φαίνεται πως είναι ο Ιούλιος, καθώς η Ελλάδα θα αποδείξει ότι είναι ο κυρίαρχος στο Αιγαίο τόσο στον αέρα όσο και στη θάλασσα. Η πτήση του πρώτου ελληνικού Rafale στους αιθέρες την Τετάρτη 21 Ιουλίου ήδη προκαλεί σύγχυση στην Άγκυρα, ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες ξεκαθαρίσει ακόμη περισσότερο το τοπίο αναφορικά με τις νέες φρεγάτες του Στόλου.

Την Τετάρτη 21 Ιουλίου αναμένεται να προσγειωθεί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Τανάγρας το πρώτο από τα συνολικά 18 υπερσύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη τύπου Rafale που παρήγγειλε η χώρα μας από τη Γαλλία και αναμένεται να αλλάξουν τις ισορροπίες έναντι της γειτονικής Τουρκίας. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, θα παραλαμβάνουμε ένα κάθε μήνα προκειμένου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να έχουμε αποκτήσει τα πρώτα 6. Το έτος 2022 θα παραλάβουμε τα άλλα 6 που θα είναι ολοκαίνουργια (ενώ τα υπόλοιπα είναι ελαφρώς μεταχειρισμένα) και το 2023 θα παραληφθούν και τα υπόλοιπα.

Κάθε ένα που θα έρχεται θα είναι ήδη βαμμένο με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας μας και όπως έχει τονίσει και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα του Κοινοβουλίου, «με τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale διαμορφώνονται σαφείς συνθήκες υπεροχής τόσο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όσο και στο συνολικό ισοζύγιο αεροπορικής και μαχητικής ισχύος Ελλάδας – Τουρκίας».

Η ώρα του «final four» στη «ναυμαχία» για τις φρεγάτες

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές έως τα τέλη Ιουλίου αναμένεται να ξεκαθαρίσει ακόμη περισσότερο το τοπίο αναφορικά με τις νέες φρεγάτες του ΣτόλουΜε την επιλογή της τελικής τετράδας των προτάσεων που προκρίνονται για να διεκδικήσουν το πρόγραμμα-μαμούθ των 5 δις ευρώ το οποίο αφορά τέσσερις καινούργιες φρεγάτες, αναβάθμιση των ΜΕΚΟ και μεταχειρισμένα πλοία ενδιάμεσης λύσης.

Από τις 5 Ιουνίου όταν πραγματοποιήθηκε η σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου «κύλησε αρκετό νερό στο αυλάκι» με τα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να συνεχίζουν την αξιολόγηση των έξι προτάσεων οι οποίες παραμένουν στο «τραπέζι» έπειτα από την απόρριψη της Ισπανικής F-110 και της Γερμανικής A-300. Zητήθηκαν επιπλέον στοιχεία και διευκρινίσεις επί των προτάσεων οι οποίες αφορούν τόσο τεχνικά θέματα διαμόρφωσης των πλοίων όσο και άλλα ζητήματα τα οποία αφορούν είτε τα χρονοδιαγράμματα, είτε άλλες παραμέτρους μιας πιθανής συμφωνίας. Ενεργό ρόλο τις διαπραγματεύσεις έχει φυσικά και η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων η οποία προχωρά σε συνεχείς επαφές με όλες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες.

Η αρμόδια επιτροπή του Πολεμικού Ναυτικού έχει ήδη πάρει τις πρώτες απαντήσεις πάνω σε «καυτά» ερωτήματα-διευκρινίσεις ενώ εκκρεμούν ακόμη και άλλα δεδομένα καθοριστικά για την τελική επιλογή. Η οποία δεν θα αφορά μόνο ένα πλοίο αλλά η πρόθεση των Επιτελών είναι να καταλήξουν σε μια τελική λίστα υποψηφίων πλοίων με πλήρη και αναλυτική αξιολόγηση για κάθε ένα. Λίστα η οποία θα τεθεί υπόψη της πολιτικής ηγεσίας όπως άλλωστε αποφασίστηκε την 5η Ιουνίου με τον Πρωθυπουργό να δίνει την κατεύθυνση ότι το ζήτημα της ενίσχυσης του Στόλου μπαίνει στην τελική ευθεία.

Έτσι έως τα τέλη Ιουλίου η λίστα αξιολόγησης των υποψηφίων για το Πολεμικό Ναυτικό φρεγάτες αναμένεται να επικαιροποιηθεί με όλα τα νέα στοιχεία τα οποία έχουν προκύψει. Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τις έξι προτάσεις οι οποίες βρίσκονται υπό αξιολόγηση οι τέσσερις φαίνεται να προκρίνονται σε ένα άτυπο τελικό «final four». Ενώ όπως έγινε και τον περασμένο μήνα δύο από τις προτάσεις φαίνεται να «χάνουν έδαφος» και να μένουν εκτός «ναυμαχίας» πλην συγκλονιστικού απροόπτου. Οι ισχυρές υποψηφιότητες που συγκροτούν έως τώρα την τετράδα του «final four» φαίνεται ότι είναι αυτές της Ολλανδικής Damen με την Sigma, της Γαλλικής Naval Group με την Belhara, της Ιταλικής Fincantieri με την Fremm και της Αμερικανικής Lockheed Martin με την MMSC(HF2). Για διαφορετικούς λόγους οι οποίοι δεν αφορούν κυρίως τη διαμόρφωση των προτεινόμενων πλοίων φαίνεται ότι έξω από την τελική μάχη μένουν τόσο η πρόταση των Άγγλων για την Arrowhead140 όσο και των Γερμανών για την A-200.

Και οι έξι «μνηστήρες» πάντως θα δώσουν ηχηρό παρών στην αμυντική έκθεση DEFEA2021 η οποία θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Και εκεί οι ενδιαφερόμενες εταιρείες πέρα από την προβολή των προτάσεών τους αναμένεται να προχωρήσουν σε νέες επαφές. Την ίδια ώρα το Πολεμικό Ναυτικό περιμένει την απάντηση των Ολλανδών για τις μεταχειρισμένες φρεγάτες Μ.

Ως θετική εξέλιξη πάντως για την εμπλοκή των Ελληνικών ναυπηγείων στο πρόγραμμα των καινούργιων φρεγατών αποτιμάται η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την επικράτηση του σπουδαίου εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Με δεδομένο πλέον ότι όλοι οι ‘’μνηστήρες’’ οι οποίοι δηλώνουν θετική στην ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα γνωρίζουν που πρόκειται να απευθυνθούν.

Τρέμουν τα Rafale – Στο Κατάρ η Τουρκία για «μαθήματα» κατασκοπίας

Μόλις η Αθήνα δια στόματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ανακοινώσει την απόκτηση των 18 Γαλλικών μαχητικών Rafale η Άγκυρα επιχείρησε να εμφανιστεί ψύχραιμη. Με τον Τούρκο υπουργό άμυνας Χουλουσί Ακάρ δήθεν να «κόπτεται» για τους Έλληνες πολίτες που δοκιμάστηκαν από την κρίση και να δηλώνει ότι ένας μικρός αριθμός αεροσκαφών δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα στο Αιγαίο παρά θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη την καθημερινότητα των Ελλήνων.

Εννέα μήνες αργότερα και μόλις τρεις εβδομάδες πριν η Πολεμική μας Αεροπορία παραλάβει το πρώτο Rafale φαίνεται ότι τη δήθεν ψυχραιμία των γειτόνων έχει διαδεχθεί ο πανικός με την Άγκυρα να καταφεύγει άρον-άρον στο πιο πιστό «στήριγμά» της, το Κατάρ για να βρει το «αντίδοτο» στη δυσάρεστη κατάσταση την οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια στο Αιγαίο. Τέσσερα Rafale της αεροπορίας του Κατάρ εμφανίστηκαν στην άσκηση Anatolian Eagle 2021 ενώ η Τουρκία έσπευσε να κλείσει συμφωνία με τους συμμάχους της για μόνιμη μεταστάθμευση Rafale αλλά και Mirage σε Τουρκικά αεροδρόμια τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι Τούρκοι επιτελείς φαίνεται ότι είδαν στο χάρτη την εικόνα της επόμενης ημέρας στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και συνειδητοποίησαν ότι η κατάσταση κάθε άλλο παρά εύκολη θα είναι απέναντι στα Ελληνικά «γεράκια». Και δεν θα είναι μόνο η παρουσία του «game changer» Rafale αλλά επιπλέον τα 84 F-16 Viper όσο και τα 24 Mirage 2000-5 τα οποία «ανεβάζουν» συνεχώς διαθεσιμότητα. Μαζί με τον υπόλοιπο αεροπορικό στόλο της HAF δηλαδή τα 38 F-16 block50(έχει αποφασιστεί η αναβάθμισή τους), τα 32 F-16 block 30 και τα 33 F-4AUP η Πολεμική Αεροπορία συγκροτεί μια πανίσχυρη δύναμη κρούσης. Και με δεδομένη την ξεκάθαρη υπεροχή των Ελλήνων ιπτάμενων απέναντι στην αποδεκατισμένη από στελέχη ΤuAF δεν τίθεται καμία αμφιβολία για το ποιός θα έχει το «πάνω χέρι» στο Αιγαίο αλλά και συνολικά στην περιοχή. Και μόνο το γεγονός ότι συνολικά 102 μαχητικά(84 Viper και 18 Rafale) της ΠΑ θα διαθέτουν ραντάρ ενεργητικής σάρωσης Aesa απέναντι στα σαφώς υποδεέστερα Τουρκικά αρκεί για να κάνει τη διαφορά.Ήδη οι γείτονες προσπαθούν να κατασκεύασουν το δικό τους Aesa για να ισορροπήσουν την κατάσταση.

Mέσα από τη συνεκπαίδευση των Τουρκικών F-16 με τα Rafale του Κατάρ οι γείτονες ελπίζουν να βρουν το «αντίδοτο» ώστε να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις Γαλλικές «ριπές» βαμμένες στα χρώματα της HAF. Ο «τρομακτικός» Meteor, το ραντάρ και το σύστημα αυτοπροστασίας των Rafale θα βρεθούν σίγουρα στο «μικροσκόπιο» της Turkish Air Force.

Μόνο που δεν είναι τόσο απλό να μάθεις να αντιμετωπίζεις ένα μαχητικό αν δεν το διαθέτεις στο οπλοστάσιό σου εκτιμούν έμπειροι ιπτάμενοι με χιλιάδες ώρες πτήσης. Αν ήταν έτσι όπως λένε χαρακτηριστικά η HAF θα γνώριζε άριστα όλα τα αεροσκάφη με τα οποία εδώ και χρόνια έχει πραγματοποιήσει χιλιάδες ώρες συνεκπαίδευσης. Πόσο μάλλον όταν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν θα μπορούν να δοκιμαστούν στον πραγματικό χώρο επιχειρήσεων που δεν θα είναι άλλος από το Αιγαίο σε ενδεχόμενη Ελληνοτουρκική σύγκρουση. Επιπλέον τα Rafale δεν θα βρίσκονται στα χέρια τυχαίων ιπτάμενων αλλά με αυτά θα επιχειρούν τα ‘’γεράκια’’ της HAF δηλαδή αεροπόροι μεταξύ των κορυφαίων παγκοσμίως.


σχετικα αρθρα