current views are: 25

9 Οκτωβρίου 2021
Δημοσίευση18:00

Στον «αέρα» το πρόγραμμα των αεροσκαφών P3 ORION – Το πρόγραμμα μισού δισ. ευρω «καρκινοβατεί» – Τόσο κοστίζουν οι νέες τορπίλες και τα «φονικά βλήματα Spike Nlos»

Δεν προχωρά το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών P3 ORION. Σχεδόν αδύνατη η παράδοση έστω και του πρώτου P3 ORION μέσα στο 2022. 

Δημοσίευση 18:00’

Δεν προχωρά το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών P3 ORION. Σχεδόν αδύνατη η παράδοση έστω και του πρώτου P3 ORION μέσα στο 2022. 

Με τα πλέον ‘’μελανά’’ χρώματα και χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες αναφέρθηκε από το βήμα του κοινοβουλίου ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 ORION. Το περιέγραψε ως ‘’αμφιβόλου επείγοντος χαρακτήρα όσον αφορά τις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων’’ και τόνισε ότι τα 500 εκατ. ευρώ που κόστισε αναλογούν στην απόκτηση νέων τορπιλών βαρέως τύπου αλλά και στα κατευθυνόμενα Ισραηλινής κατασκευής βλήματα Spike Nlos, η αγορά των οποίων πέρασε μόλις την περασμένη εβδομάδα από την αρμόδια επιτροπή της βουλής. Το πρόγραμμα ‘’καρκινοβατεί’’ υποστήριξε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και μάλιστα πρόσθεσε ότι υπάρχουν ήδη υπερβάσεις στο τελικό κόστος.

Και αυτή είναι η αλήθεια με τα στοιχεία να προκαλούν τεράστια ανησυχία και σοβαρά ερωτήματα. Από τον Μάιο του 2019 πετά μόνο το αεροσκάφος ‘’ενδιάμεσης’’ λύσης, το οποίο όμως δεν είναι αναβαθμισμένο και κύριο στόχο έχει την εκπαίδευση των πληρωμάτων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα,  η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία θα πρέπει να έχει παραδώσει τα τέσσερα  αναβαθμισμένα ΑΦΝΣ P3 ORION έως το 2024 δηλαδή σε τρία περίπου χρόνια. Ο αρχικός σχεδιασμός μάλιστα προέβλεπε τα δύο πρώτα αεροσκάφη να παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό μέσα στο 2022 δηλαδή την χρονιά που έρχεται και τα υπόλοιπα δύο μέσα στο 2023. Όμως αυτό με τα έως τώρα δεδομένα φαίνεται ότι είναι αδύνατο.

Η εικόνα που φτάνει από τα υπόστεγα της ΕΑΒ στην Τανάγρα είναι ότι εργασίες πραγματοποιούνται μόνο σε ένα από τα τέσσερα υπό αναβάθμιση αεροσκάφη και μάλιστα από μόλις 20 τεχνικούς. Την ώρα που σύμφωνα με τον σχεδιασμό για να ‘’τρέξει’’ μέσα στα χρονοδιαγράμματα το πρόγραμμα απαιτούνται συνολικά περισσότεροι από 200 τεχνικοί ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα, 60 τεχνικοί σε κάθε αεροσκάφος είναι ο ενδεδειγμένος αριθμός για να προχωρήσει εντός χρονοδιαγράμματος το πρόγραμμα.Αν και οι εργασίες ξεκίνησαν το 2019 σε δύο P3 από περίπου 60 τεχνικούς σταδιακά το προσωπικό που εργάζεται στο πρόγραμμα μειώθηκε δραματικά με αποτέλεσμα οι εργασίες να περιοριστούν μόλις σε ένα αεροσκάφος από 20 τεχνικούς. Το αποτέλεσμα είναι το πρόγραμμα ουσιαστικά να έχει ‘’βαλτώσει’’, η αναβάθμιση να μην προχωρά και με αυτά τα δεδομένα να δείχνει αδύνατη η παράδοση έστω και του πρώτου P3 ORION μέσα στο 2022. Με ακόμη τρία ΑΦΝΣ να περιμένουν τα συνεργεία για να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Επιπλέον το μεγαλύτερο μέρος από τα 500 εκατ. ευρώ έχει ήδη εκταμιευτεί και η κατασκευάστρια εταιρία έχει ήδη μεταφέρει στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα όλα τα απαραίτητα απάρτια και ανταλλακτικά τα οποία απαιτούνται για να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση και των τεσσάρων P3 ORION. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι έχει ήδη στηθεί σε υπόστεγο χώρος εξομοίωσης με όλα τα καινούργια ηλεκτρονικά βοηθήματα ώστε να προχωρήσει η εκπαίδευση των πληρωμάτων στο έδαφος μέχρι να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση και των τεσσάρων αεροσκαφών. 

Με αυτά τα δεδομένα η διαπίστωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι το πρόγραμμα ‘’καρκινοβατεί’’ είναι ξεκάθαρο ότι απηχεί την πραγματική εικόνα της κατάστασης και προκαλεί προβληματισμό. Την ώρα που γίνεται μια γιγαντιαία προσπάθεια για την ενίσχυση της αποτρεπτικής δυνατότητας των Ενόπλων Δυνάμεων, το πρόγραμμα αναβάθμισης των P3 -με ερωτήματα τόσο για το κόστος όσο και για την προτεραιότητα ακόμα και από τον ίδιο το Νίκο Παναγιωτόπουλο- βρίσκεται στον ‘’αέρα’’.


σχετικα αρθρα