current views are: 16

22 Νοεμβρίου 2021
Δημοσίευση05:02

Ισπανική «υποχώρηση» Ερντογάν απέναντι στον τρόμο που προκαλούν τα Rafale και οι φρεγάτες – Κοντά σε συμφωνία και για τις κορβέτες

Εύθραυστες οι ισορροπίες στη Μεσόγειο έπειτα από τις τελευταίες εξελίξεις και τη… λυκοσυμμαχία Ισπανίας και Τουρκίας.

Δημοσίευση 05:02’

Εύθραυστες οι ισορροπίες στη Μεσόγειο έπειτα από τις τελευταίες εξελίξεις και τη… λυκοσυμμαχία Ισπανίας και Τουρκίας.

Το γεγονός πως η Ισπανία κατασκευάζει τουρκικό αεροπλανοφόρο ήταν ευρέως γνωστό. Από τον Απρίλιο του 2016 ναυπηγείται από την ισπανο-τουρκική κοινοπραξία, στην οποία μετέχει η Navantia, στα ναυπηγεία του Σεντέφ, στην Κωνσταντινούπολη , το τουρκικό «αεροπλανοφόρο» Anadolu. Το Anadolu σχεδιάσθηκε κατ’ εικόνα και ομοίωση του αντίστοιχου ισπανικού «Χουάν Κάρλος Ι».

Τα οικονομικά κίνητρα της «λυκοφιλίας» Ισπανίας – Τουρκίας

Η Navantia μετέφερε όλη την απαραίτητη τεχνολογία και τα σχέδια στην Τουρκία, ενώ η ισπανική πλευρά θα παραδώσει επίσης ένα σύστημα ελέγχου της πλατφόρμας απογείωσης και πέντε γεννήτριες ντίζελ κατασκευασμένες από τη Fabrica de Motores. Η Τουρκία ήταν ένας από τους πέντε μεγαλύτερους αποδέκτες ισπανικών όπλων στον κόσμο το 2019, με αγορές όπως μεταγωγικά αεροσκάφη και συμβόλαια ναυπήγησης πολεμικών σκαφών.

Επίσης, η ισπανική τράπεζα BBVA κατέχει σχεδόν το 50% της Garanti Bank το δεύτερο μεγαλύτερο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα στην Τουρκία, με 17 εκατομμύρια πελάτες και 920 υποκαταστήματα. Συνολικά οι ισπανικές τράπεζες είναι εκτεθειμένες στην Τουρκία με 82,8 δισ. Στην Τουρκία δραστηριοποιείται και η ισπανική ασφαλιστική εταιρεία MAPFREE, με στοκ επενδύσεων 13 δισ. Στην Τουρκία δραστηριοποιούνται 775 ισπανικές εταιρείες με επενδύσεις 9,52 δισ ευρώ. Στην Ισπανία, δραστηριοποιούνται 85 περίπου τουρκικές εταιρείες.

Μια πρόσκαιρη προσέγγιση με αμφίβολα αποτελέσματα

«Πισώπλατη μαχαιριά» εις βάρος της Ελλάδος, έπειτα αποτέλεσε η ενδυνάμωση της συμμαχίας Ισπανίας – Τουρκίας. Πόσο μάλλον όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν βρίσκεται στο ναδίρ της δημοτικότητάς του και η Ισπανία αποτελεί μία χώρα-σύμμαχο της Αθήνας. Ο Τούρκος πρόεδρος ανέφερε ότι η χώρα του και η Ισπανία έχουν ήδη συνεργαστεί στην ναυπήγηση του TCG Anadolu, ενός αμφίβιου επιθετικού πλοίου, που μπορεί να διαμορφωθεί ως ελαφρύ αεροπλανοφόρο. «Το πρώτο αεροπλανοφόρο δεν ήταν μεγάλης κλίμακας. Συμφωνήσαμε για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας», δήλωσε ο Ερντογάν σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ισπανό πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ στην Άγκυρα.

«Κι ίσως μπούμε μαζί και στη ναυπήγηση ενός υποβρυχίου. Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορούμε να κάνουμε στην αμυντική βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, μαχητικών ή μη», είπε ο Ερντογάν χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Η Τουρκία ενδιαφέρεται και για την προμήθεια ισπανικών φρεγατών F-110, ενώ ο Ερντογάν εξέφρασε την επιθυμία να συνεργαστεί με την Ισπανία και σε άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως μια νέα σειρά υποβρυχίων σαν τα S-80 που ναυπηγεί η Navantia για το ισπανικό Πολεμικό Ναυτικό. Η Γερμανία έχει πουλήσει έξι υποβρύχια κλάσης Reis έναντι περίπου τεσσάρων δις. ευρώ στην Τουρκία, αλλά το πρότζεκτ με την Ισπανία θα είναι μεσοπρόθεσμο και – όπως και στην περίπτωση των αεροπλανοφόρων – θα περιλαμβάνει και μεταφορά τεχνογνωσίας.

Το κοινό ανακοινωθέν στο τέλος των ισπανο-τουρκικών διαβουλεύσεων, όπου ο Σάντσεθ προσήλθε με το μισό υπουργικό του συμβούλιο, αναφέρει και τη βούληση για συνεργασία σε κοινά πρότζεκτ drones, χερσαίων και ναυτικών οπλικών συστημάτων καθώς και σε δορυφόρους.

H αμερικανική «σφαλιάρα» έστρεψε τον Ερντογάν άλλου

Η Τουρκία σχεδίαζε αρχικά να χρησιμοποιεί το Anadolu με αμερικανικά μαχητικά F-35, αλλά οι ΗΠΑ… «τους έριξαν άκυρο», λόγω της προμήθειας των ρωσικών αντιπυραυλικών συστημάτων S-400. Ερωτηθείς αν αληθεύουν οι πληροφορίες ότι η Ρωσία άρχισε τη μεταφορά τεχνογνωσίας στην Τουρκία για τους S-400, ο Ερντογάν τόνισε μόνον ότι συμφώνησε με το Κρεμλίνο να μην αποκαλύψουν λεπτομέρειες από τη συμφωνία συμπαραγωγής των S-400 με τη Ρωσία. Ερντογάν και Σάντσεθ επέβλεψαν νωρίτερα την υπογραφή έξι διμερών συμφωνιών που περιλαμβάνουν συνεργασία στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της αντιμετώπισης καταστροφών και του αθλητισμού.

Σάντσεθ: Πολύ θετικές οι διμερείς σχέσεις με την Τουρκία

Από την πλευρά του ο Πέδρο Σάντσεθ δήλωσε ότι οι διμερείς σχέσεις με την τουρκία είναι εξαριετικές. «Όπως είπε κι ο φίλος μου, ο Ερντογάν, λίγες είναι οι χώρες που πραγματοποιούν τέτοιες συναντήσεις σε ανώτατο επίπεδο. Η συγκεκριμένη είναι η 7η συνάντησή μας από την πρώτη το 2009 κι υπάρχουν σημαντικοί λόγοι γι’ αυτό. Οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ισπανίας είναι πολύ θετικές. Περισσότερες από 600 ισπανικές εταιρείες βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Τουρκία».

Τουρκία και Ισπανία έχουν εντείνει τα τελευταία χρόνια τις διπλωματικές, αμυντικές και οικονομικές τους σχέσεις καθώς η Άγκυρα επιζητεί υποστηρικτές εντός της ΕΕ και η Μαδρίτη να φρενάρει τις προσπάθειες της Γαλλίας να ανακτήσει τον ηγετικό της ρόλο στη βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

Δένδιας: Τα μέλη της Ε.Ε. να μην εξοπλίζουν χώρες που απειλούν με πόλεμο

Ξεκάθαρο μήνυμα «να ακολουθούσαν κι άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ το παράδειγμα της Γαλλίας και να μην εξόπλιζαν χώρες που απειλούν με πόλεμο άλλες χώρες και κυρίως της ΕΕ», έστειλε μετά τη συνάντησή του με τον Γάλλο ομόλογό του Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν, ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας. «Θα ευχόμασταν κι άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ να ακολουθούσαν το παράδειγμα της Γαλλίας και να μην εξόπλιζαν χώρες που απειλούν με πόλεμο άλλες χώρες και κυρίως χώρες της ΕΕ και που αποσταθεροποιούν με τη συμπεριφορά και την πρακτική τους την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και βέβαια χώρες που δεν αποδέχονται το ευρωπαϊκό κεκτημένο είτε την UNCLOS και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και είτε είναι υποψήφιες χώρες να ενταχθούν στο κοινό μας ευρωπαϊκό σπίτι, την ΕΕ» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Νίκος Δένδιας.

Περαιτέρω, ο υπουργός Εξωτερικών, αφού επισήμανε πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που προωθεί την περιφερειακή σταθερότητα, εστίασε στις «διαχρονικά εξαιρετικές σχέσεις» της Ελλάδας και της Γαλλίας, κάνοντας ειδική αναφορά στη Συμφωνία Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης. Αποτελεί επιστέγασμα των διμερών σχέσεων, υπογράμμισε και στάθηκε στη ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής, σε συνδυασμό με την απόκτηση γαλλικών πολύ σύγχρονων οπλικών συστημάτων, όπως οι νέες φρεγάτες Belhara και τα αεροσκάφη Rafale, «τα οποία δημιουργούν μια δύναμη αποτροπής εναντίον οποιασδήποτε εξωτερικής απειλής». Σημείωσε ακόμα πως η συμφωνία προβλέπει τον στενό συντονισμό των δύο χωρών σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής και προσέθεσε πως η σημερινή τους συνάντηση αποτελεί υλοποίηση του όρου αυτού. Ειδικότερα, είπε πως συζήτησαν και εξέτασαν τις κοινές προκλήσεις και χαρακτήρισε πως είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχει μεταξύ τους σύμπτωση απόψεων.

Εξίσου, διαμήνυσε πως η συμφωνία με τη Γαλλία δεν συνιστά απειλή για κανένα κράτος.

Η ηττοπάθεια της Ισπανίας έπειτα από την ελληνική αντίδραση

Σύμφωνα με έγκυρες διπλωματικές πηγές, ο Ισπανός Υπουργός Εξωτερικών José-Manuel Albares, μιλώντας πρόσφατα στο Ισπανικό Κοινοβούλιο τόνισε τα ακόλουθα: «Η αλληλεγγύη της Ισπανίας προς όλα τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με όλα, συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και της Κύπρου, είναι υπεράνω πάσης αμφιβολίας, υπεράνω πάσης αμφιβολίας, και το λέω αυτό εδώ, στην έδρα του Κοινοβουλίου.»

Τα ανωτέρω κοινοποίησε στον Υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια, ο Ισπανός ομόλογός του, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχαν στον απόηχο των τελευταίων γεγονότων.

Παρόλη την… ισπανική καλοτούμπα, η ατμόσφαιρα παραμένει «ηλεκτρισμένη» εξαιτίας της Ισπανοτουρκικής προσέγγισης.

Τα Rafale και οι Belharra δε λογαριάζουν από όψιμες φιλίες

Η Ελλάδα εξοπλίζεται και απαντά στις προκλήσεις της Άγκυρας και της Μαδρίτης με αποφασιστικότητα και αυτοπεποίθηση. Εξοπλίζεται όχι γιατί έχει επεκτατικές βλέψεις, μα για να υπερασπιστεί τα κεκτημένα της. Κεκτημένα της που «δοκιμάζονται» συνεχώς, μαζί με τις αντοχές της, σε ένα ανελέητο μπραν-ντε-φερ από την άλλη μεριά του Αιγαίου.

Από τον Έβρο έως την Κρήτη κι από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο, οι Ένοπλες Δυνάμεις γνωρίζουν καλά πως οι διεθνώς απομονωμένοι διπλωματικά γείτονες δε θα δυσκολευτούν και πολύ για να κάνουν ένα… ποκερικό «All In». Να εξωτερικεύσουν δηλαδή τα δεκάδες προβλήματά τους στο Αιγαίο ή την Νοτιοανατολική Μεσόγειο, με ορατό τον κίνδυνο ξεσπάσματος ενός θερμού επεισοδίου.

Όμως σε οποιοδήποτε σενάριο εμπλοκής, η Τουρκία του Ερντογάν θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει τα «γαλανόλευκα γεράκια» και «βατράχια». Όσο για τον στρατό των συμμάχων, αυτή είναι μια άλλη, επιβλητική, ιστορία.

Τα φτερά των γερακιών ακονίζονται – Έρχονται τα Rafale

Ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα μέχρι να προσγειωθούν στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα τα πρώτα έξι Rafale και στη Γαλλία τα ταχύρυθμα μαθήματα των ιπτάμενων και τεχνικών της HAF βρίσκονται στην τελική τους ευθεία. Οι τέσσερις πρώτοι Έλληνες αεροπόροι ο οποίοι εκπαιδεύονται επί Γαλλικού εδάφους και αέρα από τις αρχές του καλοκαιριού ήδη έχουν περάσει από την γνώση του αεροπλάνου και των όπλων του στο τακτικό επίπεδο εναέριας μάχης αλλά και κρούσης. Καθημερινά απογειώνονται μαζί με Γάλλους συναδέλφους τους από Πολεμικές Μοίρες της Armee D’el Air και λαμβάνουν μέρος σε όλο και πιο σύνθετα σενάρια τα οποία αφορούν είτε air to air «πόλεμο» με συμμετοχή μεγάλου αριθμού μαχητικών είτε αποστολές κρούσης αφού τo Rafale αποτελεί κατά γενική ομολογία ένα «πολυεργαλείο» με υψηλές δυνατότητες σε κάθε μορφή επιχειρήσεων.

Οι τέσσερεις ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας έχοντας ήδη μεγάλη εμπειρία πριν καν ταξιδέψουν για τη Γαλλία με κάθε αεροπόρο να ξεπερνά τις 500 ώρες πτήσεις είτε σε Mirage είτε σε F-16, έχουν αποκτήσει μεγάλη ευχέρεια στο μαχητικό. Και έχουν ενσωματωθεί με απόλυτη επιτυχία στο άκρως απαιτητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Γάλλων που πετούν το Rafale εδώ και δύο δεκαετίες. Με μόλις έξι μήνες σκληρής δουλειάς στις «ριπές» κατάφεραν ήδη να πετούν ακόμα και σε μεγάλα Comao και να μαθαίνουν από τους Γάλλους να εκμεταλλεύονται όλα τα πλεονεκτήματα του μαχητικού από το πανίσχυρο ραντάρ AESEA και το σύστημα αυτοπροστασίας SPECTRA έως τους «φονικούς» METEOR και όλα τα όπλα που μπορεί να μεταφέρει το δικινητήριο «Δελταπτέρυγο». Ουσιαστικά οι Έλληνες ιπτάμενοι «μυούνται» από τους πιλότους-εκπαιδευτές της Armee D’el Air ώστε να εκμεταλλεύονται το Game Changer μαχητικό. Με τη μεγάλη εμπειρία που ήδη διαθέτουν από τα F-16 και τα Mirage η εικόνα που μεταφέρουν στο Επιτελείο είναι ότι το Rafale αποτελεί με διαφορά πιο προηγμένο αεροσκάφος, ιδανικό για τις αποστολές που θα κληθεί να αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία σε περίπτωση σύγκρουσης με την Τουρκία.

Έως τα τέλη του χρόνου που εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευσή τους στη Γαλλία αναμένεται να είναι σε θέση να αποτελέσουν τον ‘’πυρήνα’’ των ιπτάμενων της 332 Πολεμικής Μοίρας ‘’Γεράκι’’ γύρω από τους οποίους θα «χτιστεί» η πρώτη Ελληνική Μοίρα Rafale. Ταυτόχρονα η δεύτερη τετράδα «γερακιών» η οποία ήδη βρίσκεται στη Γαλλία και έχει αρχίσει να πετά τις «ριπές» θα βρίσκεται σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο ενώ και η τρίτη τετράδα η οποία μεταβαίνει στη Γαλλία τις επόμενες ημέρες θα έχει ολοκληρώσει το θεωρητικό μέρος της εκπαίδευσης στο έδαφος.

Έως τότε η Πολεμική Αεροπορία αναμένεται να έχει ήδη παραλάβει ακόμη δύο μονοθέσια μαχητικά και πλέον έξι συνολικά Rafale, τέσσερα μονοθέσια και δύο διθέσια να έχουν βαφτεί με τα μπλε διακριτικά της HAF.

Όμως στις Γαλλικές αεροπορικές βάσεις εκτός από τους 12 Έλληνες ιπτάμενους έως τα τέλη του χρόνου θα έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους και οι περίπου 60 τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας όλων των ειδικοτήτων. Θα αποτελέσουν την «καρδιά» της πρώτης Ελληνικής Πολεμικής Μοίρας Rafale και θα έχουν το βαρύ έργο να διαθέτουν ετοιμοπόλεμα και σε ανώτατη επιχειρησιακή κατάσταση τα πιο ισχυρά μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η επιστροφή από την Γαλλία στην Τανάγρα της Ελληνικής «παροικίας» Rafale στις αρχές του επόμενου χρόνου θα γίνει ταυτόχρονα με την προσγείωση στην 114 Πτέρυγα Μάχης των πρώτων έξι μαχητικών. Μια ιστορική στιγμή για την Πολεμική Αεροπορία η οποία θα σηματοδοτεί την αλλαγή σελίδας για τα Ελληνικά «γεράκια».

Στην Τανάγρα ήδη άρχισαν οι πρώτες εργασίες ώστε τις πρώτες εβδομάδες του 2022 να είναι όλα έτοιμα για να υποδεχτούν τις «ριπές». Αναβαθμισμένο υπόστεγο, νέα συνεργεία, καινούργια στέγαστρα στα Γαλλικά πρότυπα αλλά και τοποθέτηση του εξομοιωτή εκεί που βρισκόταν ο αντίστοιχος για τα πρώτα Mirage 2000 EG/BG.

Τα βατράχια γίνονται ψηφιακά (και αναμένεται να γίνουν οι απόλυτοι κυρίαρχοι της Μεσογείου)

Υπογραφές για τις τρεις φρεγάτες Belharra ακόμα και έως τα τέλη Νοεμβρίου είναι το τελευταίο δεδομένο που προκύπτει από τις πυρετώδεις διαπραγματεύσεις των αρμόδιων Αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού σε συνεργασία με τα Στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων με τους Γάλλους της Naval Group. Διαπραγματεύσεις που άρχισαν την αμέσως επόμενη ημέρα από την ανακοίνωση στο Παρίσι της ιστορικής συμφωνίας από τους Κυριάκο Μητσοτάκη και Εμανουέλ Μακρόν.

Η ομάδα της Naval Group αρμόδια για τις διαπραγματεύσεις έχει κυριολεκτικά «στρατοπεδεύσει» στην Αθήνα και βρίσκεται καθημερινά σε πολύωρες τεχνικές διαπραγματεύσεις με το Πολεμικό Ναυτικό και την αρμόδια για σύνταξη της συμφωνίας ΓΔΑΕΕ προκειμένου να ρυθμιστεί και η τελευταία λεπτομέρεια. Χαρακτηριστικό είναι ότι η «ομάδα» διαπραγμάτευσης του ΠΝ έχει ενισχυθεί με επιπλέον Στελέχη τα οποία φροντίζουν η συμφωνία ναι μεν να προχωρήσει με διαδικασίες Fast Track αλλά ταυτόχρονα να συμπεριληφθούν όλα τα ζητούμενα ώστε να μην προκύψουν στο μέλλον προβλήματα και «γκρίζα» σημεία. Και μπορεί ο Στόλος να προτάσσει την σιγουριά και τα σταθερά βήματα σε κάθε του κίνηση όμως στην περίπτωση των Belharra η διάθεση των αρμόδιων στελεχών είναι να ακολουθήσουν και «αεροπορικούς» ρυθμούς όπως έγινε στην πρόσφατη συμφωνία για τα μαχητικά Rafale.

Σε κάθε περίπτωση ναι μεν ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί γρήγορα η συμφωνία όμως αυτό δεν αποτελεί αυτοσκοπό αλλά το ζητούμενο για το Πολεμικό Ναυτικό είναι οι υπογραφές να πέσουν με όλα τα θέματα μεταξύ των δύο πλευρών απόλυτα ρυθμισμένα. Άλλωστε η κατασκευή της πρώτης Ελληνικής Belharra σε καμία περίπτωση δεν εξαρτάται από την ημερομηνία των υπογραφών αφού το χρονοδιάγραμμα είναι απόλυτα ξεκαθαρισμενο. Η πρώτη Ελληνική Belharra θα παραδοθεί στον Ελληνικό Στόλο τον Μάρτιο του 2025 και η δεύτερη τον Οκτώβριο του ίδιου έτους ενώ δεν αποκλείεται ακόμα και επίσπευση της παράδοσης.

Το Πολεμικό Ναυτικό όμως έχει έναν ακόμη λόγο να επιθυμεί να ολοκληρώσει τη συμφωνία μέσα στο 2021 και αυτός αφορά την ανάγκη να «τρέξουν» και τα υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα του Στόλου με κορυφαίο φυσικά αυτό της απόκτησης καινούργιων κορβετών.

Ενώ αναμένονται αποφάσεις τόσο για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ όσο και για απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων όπως τα Ολλανδικά ναρκοθηρευτικά αλλά ενδεχομένως ακόμα και οι μεταχειρισμένες φρεγάτες Μ για τις οποίες το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού δεν σταμάτησε ποτέ. Με τον σχεδιασμό να προβλέπει ότι η «ομάδα» που διαχειρίστηκε με επιτυχία τη διαπραγμάτευση για τις φρεγάτες και ολοκληρώνει τη συμφωνία αναμένεται να αξιοποιηθεί και στο επόμενο μεγάλο «project» που αφορά τις κορβέτες, αφού «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει». Και μάλιστα να ενισχυθεί με επιπλέον Στελέχη ώστε να προχωρήσουν και σε αυτο το ζήτημα οι διαπραγματεύσεις και να «κλειδώσει» και η νέα κορβέτα του Στόλου.

Και ενώ η «ναυμαχία» για τις φρεγάτες έληξε με Γαλλική «νίκη» αλλά και την Ελληνική πλευρά-τόσο πολιτική ηγεσία όσο και Πολεμικό Ναυτικό- να κάνουν λόγο για μια εξαιρετική συμφωνία που φέρνει στο Στόλο ένα «Game Changer» πλοίο και στη χώρα έναν πανίσχυρο σύμμαχο μια νέα «ναυμαχία» αναμένεται με επίκεντρο τις κορβέτες.


σχετικα αρθρα