current views are: 14

26 Δεκεμβρίου 2021
Δημοσίευση18:54

«Καμπανάκι» από τις Ένοπλες Δυνάμεις για τα εξοπλιστικά – Rafale και Belharra δεν αρκούν – Ο κίνδυνος εφησυχασμού και οι πολεμικές ιαχές του Ερντογάν

«Υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμα», όπως τονίζεται από ανώτατες στρατιωτικές πηγές, για να προσεγγίσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις τη Δομή που προβλέπεται για τα επόμενα χρόνια.

Δημοσίευση 18:54’

«Υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμα», όπως τονίζεται από ανώτατες στρατιωτικές πηγές, για να προσεγγίσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις τη Δομή που προβλέπεται για τα επόμενα χρόνια.

Μπορεί η έλευση των έξι πρώτων γαλλικών μαχητικών Rafale εντός του επόμενου μήνα αλλά και η «κλειδωμένη» πλέον συμφωνία για την απόκτηση τριών επίσης γαλλικών φρεγατών Belharra να έχει προκαλέσει ικανοποίηση στα επιτελεία όπως και η δρομολόγηση σημαντικών εξοπλιστικών προγραμμάτων, όπως οι τορπίλες βαρέως τύπου, όμως «υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμα», όπως τονίζεται από ανώτατες στρατιωτικές πηγές, για να προσεγγίσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις τη Δομή που προβλέπεται για τα επόμενα χρόνια.

Χωρίς αμφιβολία τα δύο τελευταία χρόνια προγράμματα τα οποία είχαν «βαλτώσει» και παρέμεναν απλά ως σκονισμένοι φάκελοι στα συρτάρια των επιτελείων «έτρεξαν» – κάποια μάλιστα με διαδικασίες fast track – χάρη στην πολιτική βούληση και κυρίως στην απελευθέρωση των απαραίτητων κονδυλίων. Με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο να παίρνει το «πράσινο φως» για να προχωρήσει εξοπλιστικά τα οποία θα έπρεπε να είχαν εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία υλοποιηθεί όπως η ενίσχυση του Στόλου. 

Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε με τη συμφωνία για τις Belharra, όμως τρία πλοία όσο σύγχρονα και να είναι δεν λύνουν το πρόβλημα των γερασμένων Μονάδων επιφανείας αφού και οι 13 φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού χρήζουν αντικατάστασης. Είτε άμεσης, όσον αφορά τις είτε την επόμενη δεκαετία για τις MEKO. Oι καινούργιες κορβέτες δεν μπορούν να καθυστερήσουν, τονίζουν με αγωνία τα Στελέχη του Στόλου και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι λιγότερες από τέσσερις έτσι ώστε ο Στόλος να έχει ως βάση σε πρώτη φάση επτά καινούργιες Μονάδες. Και με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ – δύο έως τρεις είναι σχεδιασμός του ΠΝ – αλλά και με πιθανή απόκτηση των ολλανδικών-βελγικών M να διαθέτει άνω των δέκα μεγάλων Μονάδων επιφανείας.

Επιπλέον ο Στόλος εκτός από τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» και το αναβαθμισμένο «ΩΚΕΑΝΟΣ» τα επόμενα χρόνια πρέπει να αναζητήσει λύσεις είτε σε καινούργια είτε σε μεταχειρισμένα υποβρύχια έτσι ώστε να αντικαταστήσει τα υπόλοιπα η ηλικία των οποίων φτάνει ακόμα και τα πενήντα χρόνια. Στο στόχαστρο βρίσκονται ήδη τα Ολλανδικά ναρκοθηρευτικά «Alkmaar» ενώ είναι δεδομένο ότι μέσα στα επόμενα χρόνια θα τεθεί και ζήτημα σταδιακής αντικατάστασης των παλαιότερων πυραυλακάτων Combattante

Η «εποχή» Rafale «σημαδεύει»» την Πολεμική Αεροπορία η οποία εκτός από την απόκτηση των 18+6 «ριπών» ισχυροποιείται και με την αναβάθμιση των 83 F-16 block 52 σε διαμόρφωση Viper. Όμως τα «γεράκια» έχουν ήδη ζητήσει και την αναβάθμιση των 38 F-16 block50 ενώ υπό μελέτη παραμένει το ζήτημα των F-16 block 30. Με την HAF σε κάθε περίπτωση να τονίζει ότι η οροφή του Στόλου των μαχητικών σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μειωθεί. Μπορεί να δρομολογήθηκε η υποστήριξη των οκτώ μεταγωγικών C-27 J «Spartan» όπως αποκάλυψε το Newpost αλλά ανοιχτό παραμένει ακόμα το αντίστοιχο ζήτημα των C-130 με το Επιτελείο να εξετάζει όλες τις λύσεις. Και με τα ελληνικά «φτερά» να μην κρύβουν την επιθυμία εισόδου της Πολεμικής Αεροπορίας στο Stealth μαχητικό πέμπτης γενιάς F-35. Με δεδομένο ήδη ότι ήδη απαιτούνται πέντε χρόνια από την είσοδο στο πρόγραμμα μέχρι την παραλαβή των πρώτων μαχητικών ακόμα και εντός του 2022 επέλθει συμφωνία τα πρώτα Stealth θα προσγειωθούν σε ελληνικό αεροδρόμιο μετά το 2027.

Αγώνα δρόμου για να καλύψει το χαμένο έδαφος δίνει και ο Στρατός Ξηράς με τελευταία «ανάσα» την απόκτηση των μεταχειρισμένων Μ-1117 από τα αποθέματα των Αμερικανών. H απόκτηση των «φονικών» SPIKE NLOS πρέπει να προχωρήσει τάχιστα ενώ εκκρεμεί ο εκσυγχρονισμός των Apache A. Στον σχεδιασμό βρίσκονται επίσης η αναβάθμιση των Μ-270 MLRS όπως και των αρμάτων μάχης Leopard αλλά και η απόκτηση αμφίβιων αποβατικών σκαφών για τους Πεζοναύτες. Όμως το μεγαλύτερο ίσως ζητούμενο για τις χερσαίες δυνάμεις είναι η αντικατάσταση των μηχανοκίνητων μέσων, φορτηγών και τζιπ τα οποία ήδη κλείνουν τέσσερις δεκαετίες ζωής.

Η συνολική εικόνα των αναγκών που έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις για τα επόμενα χρόνια μόνο εφησυχασμό τελικά δεν πρέπει να προκαλεί με τους Επιτελείς να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου αφού πίσω από τα Rafale και τις Belharra «υπάρχουν πολλά που ακόμη πρέπει να προχωρήσουν» νόπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.


σχετικα αρθρα