current views are: 118

31 Οκτωβρίου 2022
Δημοσίευση18:30

Ραγδαίες εξελίξεις και έντονο παρασκήνιο για «ΜΕΚΟ» και κορβέτες: Ο Γερμανικός «παράγοντας» – Τα νέα δεδομένα και ο κίνδυνος εκτροχιασμού των τιμών – Η option για την 4η FDI

Οι τιμές σε πρώτες ύλες και κυρίως η ακριβή ενέργεια με την εκτίναξη του πετρελαίου στα ύψη μεταφράζονται σε αλλαγή ρότας από τους «μνηστήρες» με τις τελευταίες προσφορές που δίνουν στο Πολεμικό Ναυτικό να απέχουν πλέον από τις αρχικές με την αύξηση να υπολογίζεται σχεδόν στο 20%.

Δημοσίευση 18:30’
5y5up1667238598812 scaled

Οι τιμές σε πρώτες ύλες και κυρίως η ακριβή ενέργεια με την εκτίναξη του πετρελαίου στα ύψη μεταφράζονται σε αλλαγή ρότας από τους «μνηστήρες» με τις τελευταίες προσφορές που δίνουν στο Πολεμικό Ναυτικό να απέχουν πλέον από τις αρχικές με την αύξηση να υπολογίζεται σχεδόν στο 20%.

Με «πρόσω» τις μηχανές προκειμένου να  ολοκληρώσει μέσα από «αγκάθια» το deal για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» κινείται τις τελευταίες ημέρες το Πολεμικό Ναυτικό. Το πρόγραμμα βρίσκεται  στην κορυφή των προτεραιοτήτων και κάθε μήνας που περνάει φαίνεται ότι λειτουργεί επιβαρυντικά αφού οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία και κατά συνέπεια στη ναυπηγική βιομηχανία μόνο  ως θετικές δεν κρίνονται.

Οι τιμές σε πρώτες ύλες και κυρίως η ακριβή ενέργεια με την εκτίναξη του πετρελαίου στα ύψη μεταφράζονται σε αλλαγή ρότας από τους «μνηστήρες» με τις τελευταίες προσφορές που δίνουν στο Πολεμικό Ναυτικό να απέχουν πλέον από τις αρχικές με την αύξηση να υπολογίζεται σχεδόν στο 20%. Αυτό ισχύει και για το μεγάλο φαβορί που όπως έχει αναφέρει το Newpost δεν είναι άλλο από την Γερμανική κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands. Με το Ναυτικό Επιτελείο να έχει σχεδόν καταλήξει στην επιλογή των Γερμανών για μια σειρά από λόγους που αφορούν το κόστος, την τεχνογνωσία  και τις προχωρημένες επαφές που έχει κάνει η κοινοπραξία με τα Ελληνικά ναυπηγεία.

Πρόκειται άλλωστε για την κατασκευάστρια εταιρεία των Ελληνικών ΜΕΚΟ η οποία γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλη τα πλοία ενώ έχει δώσει δείγματα γραφής με τη συνεργασία την οποία είχε με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά για το ‘’χτίσιμο’’ των φρεγατών στην Ελλάδα. Επιπλέον η αρχική προσφορά των Γερμανών ήταν  στο μισό κόστος σε σχέση με το ‘’πακέτο’’ εκσυγχρονισμού που προσέφερε η Lockheed Martin αν και η Αμερικανική εταιρία κάνει λόγο για πλήρη εκσυγχρονισμό σε όλα τα συστήματα του πλοίου.

Όμως η αρχική,σύμφωνα με τις πληροφορίες,προσφορά των περίπου 500 εκ στην οποία κυμαινόταν η πρόταση της TKMS-Thales Netherlands φαίνεται ότι έχει αλλάξει με την εταιρία να έχει αναπροσαρμόσει την προσφορά  της η οποία ξεπερνά πλέον τα 700 εκ για το ίδιο «πακέτο» εκσυγχρονισμού. Ποσό που ξεφεύγει από το ήδη προυπολογισμένο μπάτζετ του μισού δις που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και με ανοιχτό τον κίνδυνο το πρόγραμμα να ξεφύγει  ακόμη περισσότερο με δεδομένο ότι κανένας δεν γνωρίζει με ακρίβεια την κατάσταση κρίσιμων συστημάτων του πλοίου.

Άλλωστε και τα ίδια τα Στελέχη του Στόλου κάνουν λόγο για πρόγραμμα με αυξημένο δείκτη ρίσκου εξαιτίας της ηλικίας των πλοίων. Έτσι η προσπάθεια του Πολεμικού Ναυτικού επικεντρώνεται πλέον στη συμπίεση του κόστους περίπου στα 600 εκ με ξεκάθαρες ασφαλιστικές δικλείδες για κάθε ενδεχόμενο. Στα θετικά πάντως  στους Γερμανούς πιστώνονται οι προχωρημένες επαφές με Ελληνικά ναυπηγεία και φαβορί να αναλάβει τον εκσυγχρονισμό τον Σκαραμαγκά ενώ υπάρχει και εναλλακτικό ναυπηγείο. Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι να ‘’κλειδώσει’’ το deal ακόμα και έως τα τέλη του 2022.

Το παράδειγμα πάντως της εκτίναξης των τιμών για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ ενισχύει την πρόθεση που ήδη έχει δείξει το Ναυτικό Επιτελείο να πιέσει την πολιτική ηγεσία για ενεργοποίηση της option για την 4η Γαλλική φρεγάτα FDI. H «κλειδωμένη» στα περίπου 900 εκ τιμή του πλοίου με βάση την συμφωνία  στην  οποία περιλαμβάνεται και ο πλήρης οπλισμός της φρεγάτας γίνεται πλέον ακόμη πιο δελεαστική. Με το Πολεμικό Ναυτικό να  έχει περιθώριο για ενεργοποίηση της προαίρεσης έως τις αρχές του καλοκαιριού του 2023. 

Η ταχύτητα στην ναυπήγηση τόσο της πρώτης Γαλλικής Belharra  «Amiral Ronarch», με ανάλογο ρυθμό και για την πρώτη Ελληνική FDI F-601 «ΚΙΜΩΝ» αποτελεί ένα ακόμη ισχυρό επιχείρημα για την επιλογή ενεργοποίησης της option. Mε τον αντίλογο πάντως να τονίζει ότι το ένα δις θα πρέπει να διοχετευτεί στις κορβέτες. Απόφαση αναμένεται να ληφθεί πιθανότατα την Άνοιξη αφού σημαντική παράμετρος που θα κρίνει τις εξελίξεις αποτελεί η εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας.


σχετικα αρθρα