current views are: 18

3 Ιουλίου 2022
Δημοσίευση22:39

«Με βελόνι και κλωστή: Στον καμβά της ιστορίας» – Έκθεση στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη»

Η έκθεση περιλαμβάνει 325 εργόχειρα κεντήματα της Συντροφιάς του Συλλογικού Κεντήματος. Συμμετέχει το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου, το οποίο φιλοτέχνησε, σε φυσικό μέγεθος (1,93 x 2,01 μ.), τη Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα Βελεστινλή συμβάλλοντας στην επέτειο του εορτασμού των 200 χρόνων της εθνικής Παλιγγενεσίας.

Δημοσίευση 22:39’

Η έκθεση περιλαμβάνει 325 εργόχειρα κεντήματα της Συντροφιάς του Συλλογικού Κεντήματος. Συμμετέχει το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου, το οποίο φιλοτέχνησε, σε φυσικό μέγεθος (1,93 x 2,01 μ.), τη Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα Βελεστινλή συμβάλλοντας στην επέτειο του εορτασμού των 200 χρόνων της εθνικής Παλιγγενεσίας.

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης συνδιοργανώνει με τον Δήμο Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και με τον συντονισμό του Γραφείου Πολιτισμού του δημάρχου Αθηναίων, την έκθεση «Με βελόνι και κλωστή: Στον καμβά της ιστορίας» έως τις 18 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη». Πρόκειται για μια έκθεση διαφορετική, που αποθεώνει τη συλλογικότητα και τη γυναικεία συνεργασία ως συμβολική συμμετοχή στον εορτασμό για τα διακόσια χρόνια εθνικής ανεξαρτησίας και δημιουργίας.

Πιο συγκεκριμένα, 200 χρόνια μετά την Ελληνική Επανάσταση και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους, γυναίκες από όλη την Ελλάδα αλλά και την Ομογένεια, πιάνοντας κλωστή και βελόνι ξαναβρίσκουν την επαφή με την πλούσια παράδοση στην κεντητική, από την Κίρκη και την Πηνελόπη μέχρι σήμερα. Διαχρονικά, τα έργα κεντητικής τέχνης κοσμούν πολλά μεγάλα μουσεία του κόσμου ενώ τα τελευταία χρόνια αυτό το είδος χειροτεχνίας κερδίζει έδαφος, αποκτώντας συνεχώς «οπαδούς». Ανάμεσα σε αυτούς και οι 177 Ελληνίδες, που εμπνεόμενες από την πορεία του ελληνισμού, επέλεξαν με τα δικά τους κριτήρια πρόσωπα και γεγονότα που ξεχώρισαν στην μακρόχρονη ιστορία του ελληνικού έθνους: Από τον μύθο της Φιλομήλας και της Πρόκνης, τις Καρυάτιδες, την Θεοδώρα και τον Ιουστινιανό, το «Τη Υπερμάχω» και τον Διγενή, την Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα Βελεστινλή, τον Ύμνο «εις την Ελευθερίαν», τον Κολοκοτρώνη, τον Καβάφη, την Κική Δημουλά ως την «αρπαγή της Ευρώπης» και την πρώτη γυναίκα Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κεντούν την εικόνα μιας Ελλάδας που έχει τις ρίζες της στον μύθο, απλώνεται στα πέρατα της γης και πάλλεται δημιουργικά μέχρι σήμερα.

Οι γυναίκες της Συντροφιάς του Συλλογικού Κεντήματος, με την εμπνευσμένη καθοδήγηση της Κλαυδίας Μάμαλη και τη συνδρομή του διαδικτύου, εκδηλώνουν εμπράκτως τη φιλοπατρία τους ιστορώντας με βελόνι και κλωστή πρόσωπα και γεγονότα της ελληνικής Ιστορίας. Παράλληλα, η σύγχρονη τεχνολογία έρχεται να ενισχύσει τη δημιουργική συλλογικότητα και επικοινωνία, με τη δημιουργία πεδίων, μέσω των οποίων ανταλλάσσεται η εμπειρία σε τεχνικό επίπεδο και αναπτύσσονται εφαρμογές και εργαλεία συνεργασίας.

Η έκθεση περιλαμβάνει 325 εργόχειρα κεντήματα της Συντροφιάς του Συλλογικού Κεντήματος. Συμμετέχει το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου, το οποίο φιλοτέχνησε, σε φυσικό μέγεθος (1,93 x 2,01 μ.), τη Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα Βελεστινλή συμβάλλοντας στην επέτειο του εορτασμού των 200 χρόνων της εθνικής Παλιγγενεσίας. Απαρτίζεται από 12 φύλλα, κεντημένα από ισάριθμες κεντήστρες με παραδοσιακές βελονιές (πισωβελονιά, ψευτοβυζαντινή, ελεύθερη Αττικής, αλυσίδα, μαργαριτοβελονιά), που κρίθηκαν ως οι προσφορότερες για την απόδοση των λεπτομερειών. Η Μαρία Γαλανάκη κέντησε την Αρπαγή της Ευρώπης στα αχνάρια των παραδοσιακών κρητικών κεντημάτων, όπου ιστορεί τον μύθο της απαγωγής της Ευρώπης και της μεταφοράς της από τον Δία στην Κρήτη. Η Σοφία Μελά κέντησε την παρτιτούρα από τις δύο πρώτες στροφές του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν» του Διονυσίου Σολωμού, ένα περιστέρι και φύλλα δάφνης. Τέλος, η Μελισσάνθη Σπέη με Χρώματα και «Κλωστές Πεταλούδα» καλεί μικρούς και μεγάλους να αγγίξουν και να χαρούν τα  υλικά της κεντητικής.

Η ιδέα, η πρωτοβουλία και η γενική επιμέλεια της έκθεσης είναι της Δρ. Αικατερίνης Πολυμέρου-Καμηλάκη.


σχετικα αρθρα