current views are: 148

13 Νοεμβρίου 2022
Δημοσίευση16:09

63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου: Ένα τυπογραφείο, μία Εσθήρ κι ένας «Μπαμπάς» αναστατώνουν τους ήχους της Θεσσαλονίκης

Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου «κλείνει» απόψε την αυλαία του μετά από 11 ημέρες εκδηλώσεων

Δημοσίευση 16:09’
φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου «κλείνει» απόψε την αυλαία του μετά από 11 ημέρες εκδηλώσεων

Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου «κλείνει» απόψε την αυλαία του μετά από 11 ημέρες εκδηλώσεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, δρώμενων, παράλληλων εκδηλώσεων και υπέρ-πληθώρας ταινιών. Ένα φεστιβάλ που τα έχει όλα και ελάχιστα πλέον να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ του εξωτερικού, εκτός ίσως από τα «λαμπερά» ονόματα που συναντά κανείς στη Μπερλινάλε ή στη Βενετία και πολλές φορές αποτελούν από μόνα τους πόλο έλξης για την προσέλευση του κοινού.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κλείνει τα 63 του χρόνια και η συνδρομή του στην κινηματογραφική τέχνη είναι αναμφισβήτητα τεράστια. Κρατώντας τα σκήπτρα του μεγαλύτερου βαλκανικού κινηματογραφικού φεστιβάλ, η διοργάνωση αποτελεί «πνεύμονα ζωής» της εγχώριας, βαλκανικής και διεθνούς οπτικοακουστικής βιομηχανίας, με την πόλη που το φιλοξενεί να γίνεται ένα μεγάλο πολιτιστικό επίκεντρο κάθε Σεπτέμβρη, με καλλιτέχνες και κοινό όλων των ηλικιών να συρρέουν μαζικά στις αποθήκες του λιμανιού και σε όλους τους χώρους διεξαγωγής του φεστιβάλ προκειμένου να παρακολουθήσουν τα δρώμενα, να γνωριστούν και να ανταλλάξουν απόψεις.

Θεσσαλονίκη το φεστιβάλ στο λιμάνι

Ένα φεστιβάλ πρέπει πρωτίστως να προασπίζεται και να αναδεικνύει την καλλιτεχνική πρωτοπορία, τις νέες τάσεις, φόρμες και γλώσσες, οι οποίες κατά κανόνα προκύπτουν από νέους ανθρώπους, χωρίς αυτό να είναι θέσφατο. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τηρουμένων των αναλογίων, σε αυτό το κομμάτι τα πάει καλά, με μία μεγάλη «γκάμα» πρωτότυπων εκδηλώσεων και νέων ανθρώπων να τις διαμορφώνουν. Αντίστοιχα και στο εμπορικό σκέλος, με την ύπαρξη της AGORAS, το φεστιβάλ επιδεικνύει κινηματογραφικά «προϊόντα» της εγχώριας παραγωγής σε ένα ευρύ παγκόσμιο κοινό, καταφέρνοντας με αυτόν το τρόπο οι διάφοροι σκηνοθέτες και παραγωγοί να έρχονται σε επαφή μεταξύ τους και η κινηματογραφική παραγωγή να είναι η μεγάλη κερδισμένη. Η σύσταση, παράλληλα, του ΕΚΟΜΕ συνέβαλλε καθοριστικά για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, τόσο στο κομμάτι της ανάδειξης νέων Ελλήνων δημιουργών όσο και της «θεσμοθέτησης» της χώρας ως ένα πολλά υποσχόμενο κινηματογραφικό «πλατό».

E8330DBC 7AE6 4511 B150 E10D3775DCEA 1 201 a

Με μέσο όρο εκδηλώσεων τις 25 ταινίες ανά ημέρα θα ήταν χαοτικό να αναφερθούμε σε κάθε μία ξεχωριστά και παράλληλα αντιδεοντολογικό να αναφερθούμε επιλεκτικά σε κάποιες από αυτές! Για αυτό θα κάνουμε μια αναφορά στην ολόφρεσκη κατηγορία των podcast την οποία συναντάμε για δεύτερη συνεχή χρονιά μέσα στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του φεστιβάλ και με τις μόλις 10 συμμετοχές στο διαγωνιστικό τμήμα, μπορούμε σίγουρα να κάνουμε ένα εμβριθές πέρασμα στα podcast που ξεχωρίσαμε και μας «κέντρισαν» το ενδιαφέρον.

Όπως μας ενημερώνει το λεξικό της Οξφόρδης «το podcast είναι ένα ηχητικό αρχείο που διατίθεται σε ψηφιακή μορφή για λήψη μέσω Διαδικτύου. Για παράδειγμα, μια σειρά ψηφιακών αρχείων ήχου (ή αρχείων βίντεο όπου κυριαρχεί ο ήχος) τα οποία ένας χρήστης μπορεί να κατεβάσει σε μια προσωπική συσκευή για να τα ακούσει τη στιγμή της επιλογής του».

Αν το πιο βασικό «όπλο» στη φαρέτρα των σκηνοθετών είναι η εικόνα, αυτό το «όπλο» απουσιάζει από την αντίστοιχη των δημιουργών των podcasts, οι οποίοι έχουν αποκλειστικά στη διάθεση της δημιουργικής τους διαδικασίας τον ήχο. Και εκεί έγκειται η πρόκληση και παράλληλα η ποιοτική διαφορά που κάνει ένα podcast να ξεχωρίσει. Ποιος δημιουργός μπορεί να παράξει εικόνες μόνο με ήχους; Για να δούμε.

B0F3806B 0684 4EFB 8DF3 12C156FE9E93 1 201 a

Αυτό είναι ένα τυπογραφείο: Μουσική τυπογραφικών μηχανών

Δημιουργός: Χρήστος Γούσιος

Ο Χρήστος Γούσιος, sound designer και καθηγητής του μαθήματος «Ήχος στον Κινηματογράφο» στο Τμήμα Κινηματογράφου στο ΑΠΘ δημιουργεί μια ηχητική παρτιτούρα που ερεθίζει κάθε νευρώνα της φαντασίας. Καταγράφει τους ήχους που ακούγονται σε ένα τυπογραφείο και εγγράφει αυτούς τους ήχους σε ένα μουσικό σκορ καταφέρνοντας να κάνει τον θόρυβο, ηχητικό περιβάλλον με ρυθμό και μουσικότητα.

Εσθήρ

Δημιουργός: Θωμάς Σίδερης

Ο Θωμάς Σίδερης εκτός από αγαπημένος ραδιοφωνικός παραγωγός του Πρώτου Προγράμματος της ΕΡΤ είναι ένας εξέχων δημιουργός ντοκιμαντέρ. Αυτή τη φορά καταπιάνεται με την ιστορία της τελευταίας εν ζωή επιζήσασας Ρωμανιώτισσας Εβραίας του Άουσβιτς, Εσθήρ-Στέλλα Κοέν, η οποία λίγους μήνες μετά τη μαρτυρία έφυγε από τη ζωη. Το περιεχόμενο του podcast είναι ένα στολίδι της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μας και παράλληλα ένας ύμνος στη ζωή.

Ο μπαμπάς

Δημιουργός: Νάλια Ζήκου

Η Νάλια Ζήκου είναι μία πολύ ιδιαίτερη περίπτωση multi performer, ηθοποιού και θεατρολόγου η οποία με βεβαιότητα τα επόμενα χρόνια θα ξεχωρίσει τόσο λόγω της ποιότητας που φέρει κάθε της πόνημα όσο και της επιλεκτικότητας με την οποία διαλέγει τους συνεργάτες της. Το podcast της με τίτλο «Ο Μπαμπάς», σε κείμενο Σοφίας Γουργουλιάνη, εκτός της πρωτότυπης παραγωγής που ξεχωρίζει, είναι μια διαρκής υπόσχεση ανεκπλήρωτων πόθων, παθών και ανομολόγητης αφοσίωσης ενός κοριτσιού στον παντοτινό της ήρωα.


σχετικα αρθρα