current views are: 15

2 Δεκεμβρίου 2022
Δημοσίευση07:01

Ακρίβεια: «Γκρίζα Χριστούγεννα» για τους καταναλωτές – Αλλάζουν οι διατροφικές μας συνήθειες – 1 στους 2 μειώνει το φαγητό!

Σε μάστιγα μετατρέπεται η ακρίβεια ενόψει Χριστουγέννων.

Δημοσίευση 07:01’
Ακρίβεια

Σε μάστιγα μετατρέπεται η ακρίβεια ενόψει Χριστουγέννων.

Οι καταναλωτές σκέφτονται να αντιδράσουν στον πληθωρισμό και την ακρίβεια με αλλαγή διατροφικών συνηθειών, με περισσότερες αγορές προσφορών, με μείωση της κατανάλωσης και με αναβολή ή αποφυγή ορισμένων αγορών.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης, αν και διατυπώνεται, γενικά, μια συγκρατημένη αισιοδοξία για τα Χριστούγεννα στην κατανάλωση, ωστόσο, οι καταναλωτές υπολογίζουν πολύ το κόστος για να προχωρήσουν σε αγορές και τα στοιχεία δείχνουν ότι ξοδεύουμε 25% παραπάνω από το εισόδημα μας κι αυτό το επιπλέον 25% τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή από αποταμίευση.

Ο κ. Δουκίδης υπογράμμισε ότι αυτή η τάση δείχνει την πορεία της κατανάλωσης για την τριετία.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με δείγμα 1.000 καταναλωτών, από τις 9 έως 11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε, ανάμεσα σε άλλα θέματα, και στην επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας κορωνοϊού, στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Από τις απαντήσεις, προκύπτει ότι το 81% του κοινού έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.

Ποσοστό 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, ενώ 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

Ποσοστό 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του, ενώ το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του. Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει απολύτως κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο διαγράφεται σταθεροποίηση σε αυτό τον τρόπο αγορών γύρω στο 35% του συνόλου των αγορών και για τις αγορές αγορες τροφίμων η ηλεκτρονική αγορά σταθεροποιείται στο 10%.

Για τα αιτία της ακρίβειας οι καταναλωτές την αποδίδουν σε εξωγενείς παράγοντες αλλά και στην κερδοσκοπία και στον υψηλό ΦΠΑ.

Σχετικά με το καλάθι του νοικοκυριού το 50% αγοράζει από το καλάθι με μεγάλο μέρος των καταναλωτών να θεωρεί θετική την πρωτοβουλία και 1 στους 3 να θεωρεί ότι πρέπει να αυξήσουν τις δράσεις και να ενταχθούν κι άλλοι κλάδοι.

Η ακρίβεια «κόβει» τα βασικά αγαθά

Στο δεύτερο μέρος της δημοσκόπησης της GPO για το Star, φαίνονται με τη σειρά τους οι επιπτώσεις των ανατιμήσεων στη ζωή των καταναλωτών, καθώς έξι στους δέκα πολίτες έχουν περιορίσει τις αγορές τους.

1 1

Συγκεκριμένα «Πολύ και αρκετά» δηλώνει ότι έχει περιορίσει τις αγορές το 62,8%, ενώ μόνο το 37% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι τις έχει περιορίσει «λίγο ή καθόλου». Δηλαδή η ακρίβεια έχει «χτυπήσει» σε μεγάλο βαθμό περισσότερους από έξι στους δέκα.

 


σχετικα αρθρα