current views are: 4936

30 Ιανουαρίου 2023
Δημοσίευση20:58

Ανδραβίδα: O μοιραίος ελιγμός του Phantom – Κανένα περιθώριο αντίδρασης για τους δύο ιπτάμενους – Εκπαίδευση στα όρια και το σκληρό τίμημα

Ο «σκληρός» τακτικός ελιγμός του Phantom μόλις 100 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας απέβη μοιραίος για τους δύο ιπτάμενους.

Δημοσίευση 20:58’

Ο «σκληρός» τακτικός ελιγμός του Phantom μόλις 100 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας απέβη μοιραίος για τους δύο ιπτάμενους.

Ο «σκληρός» τακτικός ελιγμός του Phantom μόλις 100 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας απέβη μοιραίος για τους δύο ιπτάμενους. Σε μια άσκηση ναι μεν υψηλής δυσκολίας την οποία όμως είχαν εκτελέσει αρκετές φορές στο παρελθόν οι δύο έμπειροι πιλότοι της 338 Μοίρας Δίωξης Βομβαρδισμού «ΑΡΗΣ». Απότομος ελιγμός με πολλά g που φέρνει το αεροσκάφος και τους ιπτάμενους στα όρια τους. Με στόχο να φέρουν γρήγορα το μαχητικό σε καινούργια θέση, να το επανατοποθετήσουν στο χώρο προκειμένου να κερδίσουν το πλεονέκτημα. Ενώ σε κάθε περίπτωση είτε μηχανικής βλάβης είτε λανθασμένου υπολογισμού από τον κυβερνήτη ο χρόνος αντίδρασης είναι μηδαμινός. Και αυτή φαίνεται ότι ήταν η αιτία της μη ενεργοποίησης του συστήματος εκτίναξης που διαθέτει το Phantom όπως και όλα τα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας. Το γεγονός ότι ανάμεσα στα συντρίμια εντοπίστηκε ένα αλεξίπτωτο, πιθανότατα του συγκυβερνήτη δεν αποτελεί απόδειξη αλλά ένδειξη ότι οι δύο ιπτάμενοι επιχείρησαν έστω και την ύστατη ώρα να εκτιναχθούν. Καθώς σε αρκετές περιπτώσεις δυστυχημάτων αλεξίπτωτα απελευθερώνονται έπειτα από την πρόσκρουση.

Παρά το γεγονός ότι τα F-4 Phantom συμπληρώνουν πλέον πέντε δεκαετίες υπηρεσίας στην Πολεμική Αεροπορία η εκπαίδευση των ιπτάμενων παραμένει σε υψηλά επίπεδα με τα μαχητικά και τους ιπτάμενους να δοκιμάζονται στα όρια. Και να εξαντλούν όπως προστάζει το δόγμα της HAF τις δυνατότητες των αεροσκαφών προκειμένου να τα εκμεταλλευτούν στο απόλυτο εάν και όταν απαιτηθεί. Καθώς με δεδομένη την Τουρκική επιθετικότητα δεν περισσεύει κανένα μαχητικό.

Σε ρόλο δίωξης βομβαρδισμού πλέον οι «γερόλυκοι» εκπαιδεύονται καθημερινά σε ανάλογα σενάρια είτε σε στόχους στο έδαφος είτε στη θάλασσα όπως είχε σχεδιαστεί και σήμερα για το ζεύγος των F-4 που απογειώθηκε το πρωί από τη «φωλιά» τους στην Ανδραβίδα. Με τα αεροσκάφη να πετούν αρχικά σε μεγάλα ύψη και στη συνέχεια να «βουτάνε» χαμηλά με μεγάλη ταχύτητα έτσι ώστε να προσεγγίσουν και να πλήξουν στόχους στη θάλασσα. Και στη συνέχεια να αποχωρήσουν  με απότομους ελιγμούς και τη μέγιστη ταχύτητα. Σενάριο που εκτελούν ξανά και ξανά προκειμένου να εξοικειωθούν απόλυτα πάνω από το θαλάσσιο περιβάλλον. Σε έναν από αυτούς τους ‘’σκληρούς’’ ελιγμούς όπως φαίνεται το δικινητήριο μαχητικό με κυβερνήτη τον Σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη 31 ετών και συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Τουρούτσικα 29 ετών προσέκρουσε στην επιφάνεια της θάλασσας και συνετρίβει. Με το πλήρωμα του δεύτερου μαχητικού να παρακολουθεί σοκαρισμένο τα δραματικά δευτερόλεπτα της πτώσης και να ενημερώνει για το συγκλονιστικό δυστύχημα. Κανένας από τους δύο ιπτάμενους που είδαν καρέ-καρέ την πτώση του Phantom δεν αντιλήφθηκε εκτίναξη των δύο πιλότων έως και τη στιγμή της πρόσκρουσης. Με αυτά τα δεδομένα ήταν αδύνατο να επιβιώσει κάποιος από τους χειριστές του μαχητικού. Η μαρτυρία των δύο πιλότων του δεύτερου μαχητικού που παρέμεινε πάνω από το σημείο του δυστυχήματος όσο διέθετε καύσιμα σε μια προσπάθεια να συμβάλει στην επιχείρηση έρευνας-διάσωσης θα είναι καθοριστική προκειμένου να πέσει φως στα αίτια του δυστυχήματος που βύθισε στο πένθος την Πολεμική Αεροπορία, τις Ένοπλες Δυνάμεις και συνολικά τη χώρα.


σχετικα αρθρα