current views are: 250

4 Ιουνίου 2023
Δημοσίευση09:50

CELE-BODY: Ένα all-female cast «γιορτάζει» στο Off/OFF του Επί Κολονώ – Συνέντευξη με τις Νάλια Ζήκου και Σοφία Γουργουλιάνη

Νέες, ταλαντούχες και ανατρεπτικές. Η Νάλια Ζήκου και η Σοφία Γουργουλιάνη μετά τη διάκριση στην κατηγορία των podcast στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επανέρχονται με ένα πρωτότυπο έργο στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολονώ.

Δημοσίευση 09:50’

Νέες, ταλαντούχες και ανατρεπτικές. Η Νάλια Ζήκου και η Σοφία Γουργουλιάνη μετά τη διάκριση στην κατηγορία των podcast στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επανέρχονται με ένα πρωτότυπο έργο στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολονώ.

Νέες, ταλαντούχες και ανατρεπτικές. Η Νάλια Ζήκου και η Σοφία Γουργουλιάνη μετά τη διάκριση στην κατηγορία των podcast στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επανέρχονται με ένα πρωτότυπο έργο στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολονώ, στο οποίο αναδεικνύουν όλα τα βασικά συστατικά της συνεργασίας τους: Φρεσκάδα, τόλμη, καλώς εννοούμενο θράσος, καλλιτεχνική έρευνα και διάθεση για πειραματισμό.

Στη νέα τους (θεατρική) δουλειά, καταπιάνονται με τη «γυναικεία δύναμη», παίρνοντας σαν αφορμή εμβληματικούς χαρακτήρες του κινηματογράφου και της ποπ κουλτούρας, προσθέτοντας τη δική τους «πινελιά» και οπωσδήποτε την υπογραφή τους. Ας τις γνωρίσουμε.

Ποιες είστε; 

Η παράσταση μας ξεκίνησε από μια ιδέα της Νάλιας που έγινε γρήγορα και ιδέα της Σοφίας για τον διαφορετικό τρόπο που βιώνεται η γυναικεία ταυτότητα μέσα από οικείες μουσικές και κινηματογραφικές ηρωίδες. Στη συνέχεια γράφτηκαν τα τραγούδια και τα κείμενα. Γρήγορα η μουσική και το έργο βρήκαν την ενσάρκωση τους σε 4 κορίτσια, ηθοποιούς και πρωτίστως φίλες, την Τερέζα Βροντίση, την Άντα Μπαϊρακτάρι, την Γρηγορία Οικονομάκη και την Ελένη Αλεξοπούλου. Και κάπως έτσι μια ιστορία φτιαγμένη από γυναίκες βρήκε τον θεατρικό της δρόμο, μέσα -μόνο- από γυναίκες.

Ποιος ο ρόλος των συνεργατών σου στη δημιουργική διαδικασία;

Νάλια: Με την Σοφία συνεργαζόμαστε εδώ και 3 χρόνια και μοιάζει να είναι το συγγραφικό μου alter ego. Οπότε αρκεί -με έναν σχεδόν μαγικό τρόπο- να της πω τι σκέφτομαι και να προκύψει ένα κείμενο που να με εκφράζει απόλυτα. Τη σκηνοθεσία την βλέπω πρωτίστως σαν μοίρασμα. Μοίρασμα του σύμπαντος που έχω φτιάξει με τους ηθοποιούς, αλλά κυρίως μοίρασμα εμπειριών και δημιουργικής ελευθερίας. Σε μια παράσταση που ξεκινά να σκηνοθετηθεί με ζωντανούς οργανισμούς τίποτα δεν είναι θέσφατο. Τίποτα δεν είναι οριστικό μέχρι τη στιγμή που θα το οικειοποιηθεί ένας ηθοποιός. Στην παράσταση μας, το κάθε κορίτσι έφτιαξε έναν μοναδικό, ξεχωριστό κόσμο για κάθε ηρωίδα. Έναν κόσμο που προέκυψε μέσα από συνειδητές αμοιβαίες επιλογές για την απόδοση της διαφορετικότητας της κάθε μίας.

Η Τερέζα Βροντίση ως Mia Wallace

Πως «βιώνεται» η συνεργασία μέσα σε ένα σύνολο που αποτελείται αποκλειστικά από γυναίκες;

Νομίζω πως η μεγαλύτερη διαφοροποίηση σε ένα σύνολο αποκλειστικά γυναικείο είναι η ύπαρξη μιας απόλυτης ελευθερίας στην σωματική υπόσταση και έκφραση. Το γυναικείο σώμα συχνά δαιμονοποιείται για την ίδια την αυθύπαρκτη σεξουαλικότητα του. Και ένα σύνολο φτιαγμένο από γυναίκες μοιάζει να μπορεί να δει και να εκτιμήσει το ίδιο το σώμα του με μάτια απαλλαγμένα από οποιαδήποτε προκατάληψη. 

Τι σημαίνει Celebody;

Νάλια: Ο τίτλος ήταν ιδέα της Σοφίας η οποία μάλιστα πίστεψε πως ήταν απολύτως κατανοητός. Όταν τον μοιράστηκε μαζί μου, δεν κατάλαβα τίποτα, αλλά κάπως ένιωσα σαν το κείμενο και η μουσική να βρήκαν το «όνομα» τους και της είπα «Ναι, αυτό είναι.»

Σοφία: Προέκυψε από το celebrity και body. Οι ηρωίδες μας είναι όλες διάσημες, αλλά παρά την «διάσημη» ταυτότητα τους, παραμένουν γυναικεία σώματα. Σώματα με διαφορετικά βιώματα, αναζητήσεις, αισθήματα και όνειρα. 

Η Νάλια Ζήκου ως Juno

Στην παράσταση, εστιάζετε σε συγκεκριμένους γυναικείους χαρακτήρες από τον κινηματογράφο και την ποπ κουλτούρα. Ποια η σημασία της επιλογής των Mia Wallace, Dani, Juno, Celine και Britney Spears. 

Αυτό που μας ενδιέφερε σ’ αυτή τη δουλειά ήταν να εστιάσουμε στο πόσο διαφορετικό είναι για κάθε γυναίκα το βίωμα του φύλου. Επομένως, επιλέξαμε 5 γυναίκες-ηρωίδες εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους. Η Mia Wallace είναι μία έγκλειστη σύζυγος, η Dani (του Midsommar) μια νεαρή γυναίκα που συγχέει την αγάπη με την εξάρτηση, η Juno μια ανέμελη έφηβη που ψάχνει -απλώς- το μέλλον της, η Celine αφήνεται στο αβέβαιο του έρωτα και του εαυτού και η Britney είναι ένα γυναικείο ποπ άστρο σε -ακούσια- ελεύθερη πτώση.

Ποια είναι η δημιουργική διαδικασία σας και πως προέκυψαν οι καλλιτεχνικές επιλογές που κάνατε για το «Celebody»;

Νάλια: Πρώτα ήρθαν τα τραγούδια που είχαν γραφτεί πριν καιρό. Όταν τα μοιράστηκα με τη Σοφία μου είπε πως θα ήθελε να γράψει κάποια κείμενα, ένα για την κάθε ηρωίδα. Αρχικά, επρόκειτο να γίνει ένας μονόλογος ερμηνευμένος από μένα. Μόλις είδα τα κείμενα, εγκατέλειψα γρήγορα αυτή την ιδέα. Είδα ότι κάθε κείμενο είχε ένα δικό του μοναδικό ύφος και προσπάθησα αρχικά να ερμηνεύσω κάθε κόσμο μέσα από τα δικά μου μάτια. Μέσα από αυτή την ερμηνεία, είδα στα πρόσωπα της Τερέζας, της Άντας, της Ελένης και της Γρηγορίας τα πρόσωπα των ηρωίδων μας. Ευτυχώς μου είπαν όλες ναι! Και κάπως έτσι ξεκινήσαμε ένα απόγευμα στο θέατρο επί Κολωνώ, διαβάζοντας το κείμενο. Οι σκηνοθετικές επιλογές γεννήθηκαν στο μυαλό μου πολύ γρήγορα. Σχεδόν με το που διάβασα το κείμενο, έφτιαξα ένα ολόκληρο σύμπαν. Βέβαια, το σύμπαν που θα δείτε στην παράσταση προέκυψε μέσα από τη συνύπαρξη με τα κορίτσια στις πρόβες. Τους έδωσα και μου έδωσαν υλικό που αποτέλεσε, τελικά, ζωντανό κομμάτι του σύμπαντος που θα δείτε στην παράσταση.

Η Ελένη Αλεξοπούλου ως Celine

Βρισκόμαστε -χρονικά- σε ένα σημείο όπου το θέατρο αξιοποιεί πληθώρα άλλων τεχνών-μέσων για να εκφραστεί. Στην παράστασή σου βλέπουμε κάτι τέτοιο; 

Νάλια: Η παράσταση μας βασίζεται στο σώμα και στις δυνατότητες του, όμως φτιάχνει ένα ολόκληρο ποπ σύμπαν που προσπαθεί συνεχώς να «παίξει» με γνώριμα μοτίβα που προκύπτουν από μουσικές και κινηματογραφικές αναφορές. Έτσι, θα ακούσετε αρκετή πρωτότυπη μουσική, αλλά και βίντεο εμπνευσμένα από τις ίδιες μας τις ηρωίδες.

Ποιες οι προκλήσεις που αντιμετώπισες κατά την ανάπτυξη του “Celebody” και πώς τις ξεπέρασες;

Νάλια: Αρχικά, το όλο θέμα της γυναικείας ταυτότητας είναι ένα θέμα πλέον «της μόδας» στο θέατρο που μπορεί πολύ να εύκολα να καταλήξει είτε σε κατήχηση είτε σε ρηχή πρόκληση. Επομένως, η πρώτη πρόκληση ήταν η ανεύρεση μιας ειλικρίνειας στην προσέγγιση του γυναικείου βιώματος μακριά από διδαχές και ανούσιες προκλήσεις. Η δεύτερη πρόκληση ήταν κάπως πιο πρακτική. Η πρόταση στο φεστιβάλ έγινε με πολλή αγάπη αλλά και σε μια περίοδο πολλής δουλειάς. Επομένως, ενώ οι ιδέες υπήρχαν, έπρεπε να βρεθεί ο χρόνος για να γίνουν όλα πραγματικότητα. Μέσα από κάποιες μέρες αυπνίας, κάποιες πίτσες και κάποια παραπάνω γλυκά για ενέργεια και φυσικά μέσα από τη διαθεσιμότητα όλων των κοριτσιών, τα καταφέραμε να φτιάξουμε κάτι με αλληλοσεβασμό, γέλια και λίγο -ακόμα- άγχος.

Η Γρηγορία Οικονομάκη ως Dani

Ποια η σημασία της ύπαρξης ενός αποκλειστικά γυναικείου καστ για το «Celebody»; Πώς συμβάλλει αυτή η απόφαση στη διερεύνηση της ταυτότητας φύλου και της θηλυκότητας στην παράσταση; Παρέχει μια μοναδική προοπτική ή δημιουργεί μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα;

Νάλια: Η ιδέα ξεκίνησε να δομείται από εμένα και τη Σοφία και είχε εξ’ αρχής να κάνει με 5 γυναικείες ηρωίδες και με τον τρόπο που οι ίδιες εξερευνούν και βιώνουν το σώμα και την ταυτότητα τους. Επιλέξαμε ένα καστ φτιαγμένο από γυναίκες με την πρόθεση να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ελεύθερου μοιράσματος σωματικών εμπειριών, αλλά και ένα περιβάλλον φτιαγμένο από διαφορετικές γυναίκες που θα μπορούσαν να προσφέρουν τις δικές τους μοναδικές οπτικές. Η προοπτική που επιχειρεί να παρέχει είναι το καλλιτεχνικό και θεατρικό μοίρασμα του του βιώματος της γυναίκας μέσα από τα μάτια της ίδιας της γυναίκας.  

Ποιες οι σκέψεις σου σχετικά με τη γυναικεία εκπροσώπηση και τη συμπεριληπτικότητα στις τέχνες;

Οι τέχνες αποτελούν, σε γενικές γραμμές, έναν χώρο-φυτώριο προοδευτικών αντιλήψεων. Έναν χώρο που, όμως, ακόμα αποτελεί κομμάτι μιας κοινωνίας πατριαρχικής και έναν μικρόκοσμο εντός ενός κόσμου -ακόμα- αφιλόξενου για τη γυναίκα. Επομένως, ακόμα κι αν η τέχνη αγκαλιάζει με τον τρόπο της τη γυναίκα και την διαφορετικότητα της ταυτότητας φύλου, οι ίδιοι οι καλλιτέχνες οφείλουν να εντείνουν τις προσπάθειες τους για μεγαλύτερη ορατότητα της γυναίκας στο σύνολο της κοινωνίας, αλλά και τον ίδιο τους των καλλιτεχνικών επιλογών αναφορικά με την συμμετοχή της γυναίκας στην τέχνη. Με λίγα λόγια, οι καλλιτέχνες μοιάζουμε συχνά εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμο μας κυνηγώντας με απόλυτη αυτοαναφορικότητα την ουρά μας και χειροκροτώντας με απόλυτα αυταρέσκεια τους εαυτούς, ενώ ο κόσμος γύρω μας συνεχίζει να φλέγεται.

Η Άντα Μπαϊρακτάρι ως Britney Spears

Πιστεύεις ότι ένα καστ αποκλειστικά με γυναίκες μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υποεκπροσώπησης των γυναικών σε ορισμένους πολύ δημιουργικούς τομείς;

Νομίζω ότι κάθε πρότζεκτ πρέπει πρωτίστως να γεννιέται από ειλικρίνεια και απ’ όσα καίνε την δημιουργική του ομάδα. Υπάρχουν πρότζεκτ που η ειλικρίνεια τους υπαγορεύει την ανδρική, αλλά και τη γυναικεία ματιά. Και υπάρχουν συνεργασίες που γεννιούνται για να υλοποιηθούν από άτομα που αυτοπροσδιορίζονται με διαφορετικούς τρόπους. Αλλά ναι, ίσως για έργα που μιλούν για τη γυναίκα και το γυναικείο βίωμα, η ίδια η γυναίκα να είναι ο καταλληλότερος άνθρωπος για να μοιραστεί με ειλικρίνεια τον ίδιο της τον κοινωνικά πολυδιάστατο εαυτό.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Νάλιας; Σκοπεύεις να συνεχίσεις να εξερευνάς θέματα που σχετίζονται με την ταυτότητα φύλου και τη θηλυκότητα; Πώς βλέπεις την καλλιτεχνική σου ταυτότητα να εξελίσσεται στο μέλλον;

Νάλια: Σκοπεύω να συνεχίσω να μιλάω με ειλικρίνεια για όσα με καίνε. Και σκοπεύω να συνεχίσω να είμαι κομμάτι αυτής της κοινωνίας κι αυτού του κόσμου. Επομένως, μάλλον ως γυναίκα-μέλος του κόσμου αυτού, η γυναικεία μου ταυτότητα και ο τρόπος που τη βιώνω εγώ, αλλά και ο τρόπος που συνεχώς μου επιβάλλεται να τη βιώνω, θα συνεχίσει να με καίει. Με γοητεύει πολύ το μεταμοντέρνο και οι νέες αφηγηματικές φόρμες. Θα ήθελα να εξερευνήσω σκηνοθετικά -τόσο στον κινηματογράφο όσο και στο θέατρο- τον μεταμοντέρνο σουρεαλισμό υπό το πρίσμα όμως πάντοτε του ζωντανού κομματιού της κοινωνίας.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Σκηνοθεσία: Νάλια Ζήκου

Συγγραφέας: Σοφία Γουργουλιάνη 

Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Γουργουλιάνη

Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Χάρης Βαλαδάκης

Υπεύθυνη Παραγωγής: Γρηγορία Οικονομάκη

Σκηνογραφία και ενδυματολογία: Ανδρονίκη Τσαγκαράκου

Μουσική σύνθεση και επιμέλεια: Νάλια Ζήκου

Κινησιολογία: Ελένη Αλεξοπούλου

Βίντεο: Νάλια Ζήκου

Ερμηνεύουν: Ελένη Αλεξοπούλου, Τερέζα Βροντίση, Νάλια Ζήκου, Άντα Μπαιρακτάρι, Γρηγορία Οικονομάκη

Διάρκεια παράστασης: 60’

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/celebodyathens/

TRAILER:  CELE-BODY (TRAILER) – OFF OFF FESTIVAL 2023

EVENT: https://fb.me/e/wi2cI2Uy

VIVA TICKETS: https://www.viva.gr/tickets/theater/festival/off-off-2023-cele-body/

OFF OFF FACEBOOK: https://www.facebook.com/offoffathensfestival


σχετικα αρθρα