current views are: 1

14 Οκτωβρίου 2013
Δημοσίευση06:38

Η… Βίβλος της μοτοσυκλέτας

Το πανόραμα της δίκυκλης μαγείας,το γενεαλογικό άλμπουμ των δίτροχων τεχνολογικών ποιημάτων, αποτελεί η έκδοση «Μοτοσυκλέτα-Η πλήρης εικονογραφημένη ιστορία», με 1000 φωτογραφημένα μοντέλα, που κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις «Κλειδάριθμος».

Δημοσίευση 06:38’
αρθρο-newpost

Το πανόραμα της δίκυκλης μαγείας,το γενεαλογικό άλμπουμ των δίτροχων τεχνολογικών ποιημάτων, αποτελεί η έκδοση «Μοτοσυκλέτα-Η πλήρης εικονογραφημένη ιστορία», με 1000 φωτογραφημένα μοντέλα, που κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις «Κλειδάριθμος».

Το πανόραμα της δίκυκλης μαγείας,το γενεαλογικό άλμπουμ των δίτροχων τεχνολογικών ποιημάτων, αποτελεί η έκδοση «Μοτοσυκλέτα-Η πλήρης εικονογραφημένη ιστορία», με 1000 φωτογραφημένα μοντέλα, που κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις «Κλειδάριθμος».

Είναι ένα συλλογικό έργο 320 σελίδων. Πρωτοεκδόθηκε στο Λονδίνο με διεύθυνση επιμέλειας Tζεμάϊμα Ντιούν και διεύθυνση καλλιτεχνικής σχεδίασης Χέλεν Σπένσερ, το οποίο μετέφρασε ο Κώστας Καρανικολός, μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Αρχίζει από τα πρωτόλεια ποδήλατα με μηχανή και φθάνει μέχρι τα σημερινά τεχνολογικά θαύματα. Από τον 19ο αιώνα ως τον 21ο . Από τα χονδροειδή κατασκευάσματα του 1800 έως τα… αυριανά φουτουριστικά. Στις σελίδες του λευκώματος μαθαίνεις ότι η πρώτη μοτοσυκλέτα κατασκευάστηκε στη Γερμανία το 1894 με τον πίσω τροχό ως σφόνδυλο- στροφαλοφόρο και άμεση μετάδοση μέσω δύο διωστήρων (μπιέλες). Είχε το πίσω φτερό ως δοχείο νερού, κινητήρα 1.489 κ.ε, δικύλινδρο σε σειρά και ταχύτητα 45 χιλιομέτρων την ώρα. Φίρμα: Hildebrand & Wolfmuller, Motorrad 1894.

Επίσης, ο αναγνώστης παρακολουθεί πως οι Αμερικάνοι απογείωσαν την έννοια του δίτροχου, αρχίζοντας το 1911 από τις λέσχες μοτοσυκλέτας, με καλοντυμένους κυρίους να πηγαίνουν πικ- νικ, να επιδίδονται σε αγώνες πίστας και να σπεύδουν σε αλληλοβοήθεια, συνεχίζοντας με την Harley- Davinson, που ανέδειξαν σε σύμβολο του «αμερικανικού ονείρου». Ήταν το 1903 όταν ο William Harley Arthur και ο Davidson συναρμολόγησαν την πρώτη τους μοτοσυκλέτα σε μια αποθήκη έξω από το σπίτι της οικογένειας του δεύτερου, στο Ουισκόνσιν. Πρώτη καινοτομίες αποτέλεσε το πιρούνι με ελατήρια και η μετάδοση με αλυσίδα, αλλά το στοιχεία που θα έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στην πορεία της εταιρείας ήταν ο δικύλινδρος κινητήρας. Στα μετέπειτα χρόνια κατάφερε να εξελιχθεί σε παγκόσμια εταιρεία, παρουσιάζοντας το 2001 το νέο μοντέλο της χιλιετίας την V-Rod και πανίσχυρες σπορ μοτοσυκλέτες με το όνομα Buell. Την … ξέφρενη πορεία της δίτροχης διασκέδασης συνοψίζουν ως εξής οι επιμελητές της έκδοσης:

ΠΡΙΝ ΤΟ 1920: Ο προσαρμοσμένος σε ποδήλατο κινητήρας Gottlieb Daimler έβαλε φωτιά στη σέλα του δικύκλου στο παρθενικό του ταξίδι, αλλά σήμανε τη γέννηση της μοτοσικλέτας. Τον νέο αιώνα, υπήρξε ταχεία πρόοδος στον σχεδιασμό, την αντοχή, και τις επιδόσεις.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1920: Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, υπήρχαν μοτοσικλέτες για τις μάζες και μοτοσικλέτες σπορ που είχαν την ικανότητα να καλύπτουν τις αποστάσεις ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλο όχημα. Κατασκευάζονταν πανίσχυροι δικύλινδροι V με σκοπό την ταχύτητα ή την έλξη ενός φορτωμένου με όλη την οικογένεια καλαθιού.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1930: Στη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, ο στόχος άλλαξε από την ταχύτητα στην οικονομία αλλά οι μοτοσικλέτες εξελίχθηκαν περισσότερο σε ό,τι αφορά την εμφάνιση και τις επιδόσεις τους. Στους αγώνες εξακολούθησε να δοκιμάζεται η νέα τεχνολογία.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1940:Όσο ο κόσμος ήταν σε πόλεμο, η εξέλιξη των μοτοσικλετών διακόπηκε, και στρατιωτικές μοτοσικλέτες από την BSA, την Triumph, και την DKW σήκωσαν το βάρος των μεταφορών στη διάρκεια της σύγκρουσης. Μετά τον πόλεμο, όλοι χρειάζονταν μια μοτοσικλέτα.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1950:Ενώ τα αυτοκίνητα εξακολουθούσαν να αποτελούν πολυτέλεια, οι απλές δικύλινδρες μοτοσικλέτες ήταν η προφανής επιλογή, αν και κάποιες πανίσχυρες δικύλινδρες στόχευαν στην πλούσια αγορά των ΗΠΑ. Τα σκούτερ ήταν σε άνοδο, κυκλοφόρησε το πανταχού παρόν Super Cub της Honda, και οι Ιάπωνες έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση σε Grand Prix.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1960:Η άνοδος του αυτοκινήτου χτύπησε σκληρά την βιομηχανία των μοτοσικλετών αλλά και νέες αγορές περιλάμβαναν σκούτερ και πανίσχυρες αγωνιστικές της καφετέριας (Café Racers). Οι εξαιρετικής τεχνολογίας ιαπωνικές μοτοσικλέτες με έξι ταχύτητες και εκκίνηση με μίζα άρχισαν να διεισδύουν στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1970:Κλασικές μάρκες όπως η Norton και η Royal Enfield βρέθηκαν με την πλάτη στον τοίχο, ανίκανες να ανταγωνιστούν τις υπερμοτοσικλέτες (superbikes) των Ιαπώνων κατασκευαστών. Κυκλοφόρησαν μοντέλα μοτοκρός για τους νέους, και μοντέλα εκτός δρόμου για τους λάτρεις της περιπέτειας στις ΗΠΑ.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1980:Αν και η βιομηχανία της μοτοσικλέτας δεν είχε και πολλά να πανηγυρίσει στην οικονομική άνθιση, οι μοτοσικλέτες εξευγενίστηκαν και ανανεώθηκαν με υδρόψυκτους κινητήρες, ηλεκτρονική ανάφλεξη, βελτιωμένη αεροδυναμική, καλύτερη οδική συμπεριφορά και ικανότητα πέδηση. Το ενδιαφέρον για τις κλασικές μοτοσικλέτες επηρέασε επίσης και τον σχεδιασμό των νέων μοντέλων. Οι μοτοσικλέτες έγιναν πιο εξειδικευμένες, από ρεπλίκες αγωνιστικών και πλήρως εξοπλισμένες ταξιδιωτικές μέχρι και στιβαρές εκτός δρόμου.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1990:Μια περίοδος αύξησης των πωλήσεων έφερε την οριοθέτηση των κατηγοριών προϊόντων και μία αναβίωση για αρκετές λησμονημένες μάρκες, με την Triumph να γνωρίζει τη μεγαλύτερη επιτυχία στη Βρετανία. Τα κομψά και οικονομικά σκούτερ κέρδισαν μια καινούργια γενιά οπαδών ως λύση στην αύξηση της τιμής των καυσίμων και την κυκλοφοριακή συμφόρηση.

ΜΕΤΑ ΤΟ 2000:Οι αναβάτες των μοτοσικλετών στη νέα χιλιετία ανταμείβονται με εξαιρετική τεχνολογική εξέλιξη- φρένα με συστήματα ABS, μείωση της ισχύος με ένα διακόπτη, ελαφρά πλαίσια εξωτικού στυλ, πολυτέλεια, άνεση.

Στις σελίδες του βιβλίου παρελαύνουν όλων των ειδών οι μοτοσυκλέτες: Εργατικές και ταξιδιάρες, οικονομικές και πανάκριβες, πειθαρχημένες και ατίθασες, στρατιωτικές και ειρηνόφιλες, κλασικές και καινοτόμες, σοβαρές και εκκεντρικές.

Μελετώντας το λεύκωμα παρατηρείς πως ένα πρακτικό μέσο μεταφοράς μετεξελίχθηκε σε δίκυκλη απόλαυση, δημιουργώντας ένα life style πάνω στην ελευθερία του δρόμου, ειδικά όταν οι επιβάτες ήταν ο Πέτερ Φόντα και ο Ντένις Χούπερ στην ταινία «Ξένοιαστος καβαλάρης». Πως η Vespa έγινε στοιχείο οδικής κομψότητας σε γυναικείες διαφημίσεις μετά τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στη χολιγουντιανή ταινία «Διακοπές στη Ρώμη». Και πως ένα συνδυασμός τεχνολογικών επινοήσεων μετατρέπεται σε στυλ και αντι- κουλτούρα . Αλλά όποιος προσεγγίσει χωρίς λατρευτικό πάθος αυτές τις μηχανικές επινοήσεις σκέπεται πόσες χιλιάδες νέοι και νέες έχουν χάσει τη ζωή τους παρασυρμένοι από την γοητεία της ταχύτητα χωρίς όρια. Προσοχή λοιπόν στον τρόπο διαβάσματος…


σχετικα αρθρα