current views are: 40

23 Δεκεμβρίου 2022
Δημοσίευση21:00

«Κράτει» στα εξοπλιστικά: Το παρασκήνιο για τα Spike Nlos/ER2, κορβέτες και MEKO – Ο «παράγοντας» εκλογές 

Οι προτάσεις ήρθαν από τους δύο βασικούς «μονομάχους», Γάλλους και Ιταλούς, οι οποίες σύμφωνα με πηγές του Ναυτικού Επιτελείου καλύπτουν απόλυτα τις ανάγκες του Στόλου.

Δημοσίευση 21:00’

Οι προτάσεις ήρθαν από τους δύο βασικούς «μονομάχους», Γάλλους και Ιταλούς, οι οποίες σύμφωνα με πηγές του Ναυτικού Επιτελείου καλύπτουν απόλυτα τις ανάγκες του Στόλου.

O «λευκός καπνός» που όλοι περίμεναν από την κυβέρνηση τόσο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας όσο και στα Επιτελεία για τα προγράμματα που «καίνε» τις Ένοπλες Δυνάμεις δεν εμφανίστηκε στο τελευταίο ΚΥΣΕΑ υπό τον πρωθυπουργό.

Αν και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε τόσο για το ζήτημα των Ισραηλινών κατευθυνόμενων βλημάτων Spike Nlos/Spike ER2 όσο και για το θέμα της εξοπλιστικής ενίσχυσης του Στόλου  με καινούργιες κορβέτες αλλά και για τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής των φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ.

Στο ζήτημα εκσυγχρονισμού  των τεσσάρων φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ» ήδη το Ναυτικό Επιτελείο έχει έτοιμη την τελική του εισήγηση η οποία όπως έχει αναφέρει το Newpost αφορά την ανάληψη του σχετικού προγράμματος από την Γερμανική Κοινοπραξία TKMS/ThalesNetherlandsMε τους Γερμανούς να έχουν ήδη έρθει σε επαφές με το Ελληνικό ναυπηγείο στο οποίο θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες. Ενώ έχει καταλήξει σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό τόσο στα οπλικά συστήματα και ηλεκτρονικά όσο και στα μηχανολογικά που πρόκειται να αναβαθμιστούν. Με το κόστος να συμπυκνώνεται κάτω από τα 600 εκ αλλά με ανοιχτό πάντα το ενδεχόμενο εξαιτίας του υψηλού ρίσκου λόγω της παλαιότητας των πλοίων. Το πρόγραμμα όπως αποφασίστηκε το καλοκαίρι θα αποτελούσε προτεραιότητα έναντι αυτού των κορβετών. Όμως τα δεδομένα τις τελευταίες εβδομάδες άλλαξαν και ο «φάκελλος ΜΕΚΟ» τοποθετήθηκε κάτω από αυτόν  των κορβετών που πήρε προβάδισμα.

Ακολούθησε ένας «μαραθώνιος» πιέσεων προς τους «μνηστήρες» προκειμένου να καταθέσουν ελκυστικές προτάσεις για τις κορβέτες τόσο σε ότι αφορά τη διαμόρφωση των πλοίων όσο και σχετικά με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Και με δεδομένο πάντα ότι τα πλοία θα κατασκευαστούν σε Ελληνικά ναυπηγεία.

Οι προτάσεις ήρθαν από τους δύο βασικούς «μονομάχους», Γάλλους και Ιταλούς, οι οποίες σύμφωνα με πηγές του Ναυτικού Επιτελείου καλύπτουν απόλυτα τις ανάγκες του Στόλου. Και πλέον με το ζήτημα να περνά στην πολιτική διαπραγμάτευση. Όμως όλα δείχνουν όπως άλλωστε φάνηκε από το πρόσφατο ΚΥΣΕΑ ότι και στο ζήτημα των κορβετών δεν υπάρχει έντονη διάθεση να «τρέξει» γρήγορα το πρόγραμμα. Άλλωστε ακόμη δεν έχει ενημερωθεί αναλυτικά για τις προτάσεις τόσο ο Νίκος Παναγιωτόπουλος όσο και ο πρωθυπουργός ο οποίος φυσικά θα λάβει την τελική απόφαση.

Ακόμα σε  πιο πολύπλοκο φαίνεται να εξελίσσεται το πρόγραμμα των Ισραηλινών Spike Nlos/Spike ER2. Και ενώ το κλίμα από το κυβερνητικό «στραόπεδο» αλλά και οι πληροφορίες από το υπουργείο Άμυνας και τα Επιτελεία έδειχναν ότι τουλάχιστον στο ζήτημα των κατευθυνόμενων βλημάτων «made in Israel» πρόθεση ήταν να κλείσει οριστικά, με τον πρωθυπουργό να ‘’ανάβει το πράσινο’’ φως προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία συμβασιοποίησης,το Μέγαρο Μαξίμου ανέκρουσε πρύμναν. Με τα γνωστά ‘’αγκάθια’’ που αφορούν όχι τόσο ζητήματα συντήρησης αλλά κυρίως το υποπρόγραμμα των οχημάτων-φορέων για τα Spike Nlos που προορίζονται για τον Στρατό Ξηράς να επανέρχονται και πάλι στο προσκήνιο. Με τον κίνδυνο πλέον το κρίσιμο για την αμυντική θωράκιση του Έβρου και των νησιών πρόγραμμα να παραπεμφθεί προς οριστική λύση μετά τις εκλογές.

Ήδη η σημαντική καθυστέρηση από πέρυσι τον Σεπτέμβριο όταν το πρόγραμμα εγκρίθηκε από  την αρμόδια για τα εξοπλιστικά επιτροπή της Βουλής προκάλεσε την ενόχληση των Ισραηλινών η οποία εκφράστηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Μπέντζαμιν Γκαντζ στην Αθήνα.

Και πλέον ο κομβικός παράγοντας που θα κρίνει το μέλλον των εξοπλιστικών είναι ο χρόνος διεξαγωγής των εκλογών. Αν αυτές ‘’κλειδώσουν’’ νωρίς την ‘Ανοιξη θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο να ληφθούν αποφάσεις.


σχετικα αρθρα