current views are: 11

7 Σεπτεμβρίου 2022
Δημοσίευση16:42

Μετρό Θεσσαλονίκης: Χιλιάδες τα ευρήματα των αρχαιολογικών εργασιών – Πότε θα τρέξει ο πρώτος συρμός

Οι κατασκευαστικές εργασίες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87%, εδώ και ένα χρόνο γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές και υπάρχει μεγάλη πρόοδος στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.

Δημοσίευση 16:42’

Οι κατασκευαστικές εργασίες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87%, εδώ και ένα χρόνο γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές και υπάρχει μεγάλη πρόοδος στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.

Σε 300.000 ανέρχονται τα ευρήματα των αρχαιολογικών εργασιών που έφερε στο φως η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης και εξαιτίας του οποίου, έγινε η μεγαλύτερη αρχαιολογική έρευνα αστικού χαρακτήρα όχι μόνο στην πόλη, αλλά και στη χώρα ολόκληρη, όπως επισήμανε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη στη διάρκεια σημερινής συνέντευξης τύπου, που δόθηκε από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο –Αχιλλέα Καραμανλή.

Οι αρχαιολογικές εργασίες, που σύμφωνα με την ίδια μέχρις στιγμής κόστισαν 169 εκατ. ευρώ, έφεραν στην επιφάνεια ευρήματα που χρονολογούνται από τους ελληνιστικούς χρόνους και αποτυπώνουν τη διαχρονική πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού της πόλης, ενώ μέρος τους θα εκτεθεί σε δύο μουσεία στην Θεσσαλονίκη. «Όλα τα ευρήματα είναι πολύτιμα μεν, αλλά δεν είναι όλα εκθέσιμα δε», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, αρχαιότητες βρέθηκαν στην «Αγία Σοφία», την «Βενιζέλου», το «Συντριβάνι», στο λεγόμενο Cross Over Συντριβανίου, στο Πανεπιστήμιο, στο σταθμό «Φλέμινγκ» και στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας.

Ειδικά για τον σταθμό Βενιζέλου, η κ. Μενδώνη τόνισε ότι «σε αυτόν δημιουργείται ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος στο πλαίσιο τεχνικού έργου διεθνώς. Δεν έχουμε πουθενά άλλον τέτοιον αντίστοιχα αρχαιολογικό χώρο», ενώ πρόσθεσε ότι «οι εργασίες προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων, έδωσαν τη δυνατότητα να αποκαλυφθούν αρχαιότητες προηγούμενων ιστορικών περιόδων, που δεν μπορούσαν να μελετηθούν με άλλον τρόπο σε τέτοια έκταση. Η αποκάλυψη και μελέτη τους, επιβεβαίωσε γραπτές πηγές για καταστροφές που υπέστη η πόλη», τόνισε. Γνωστοποίησε μεταξύ άλλων ότι η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, αναμένεται να γίνει, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023.

Τα δύο μουσεία

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, γνωστοποίησε ότι οι δύο μουσειακοί χώροι, θα δημιουργηθούν ένας στο crossover, που θα βρίσκεται μπροστά από το κτίριο της Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, μεταξύ των σταθμών «Συντριβάνι» και «Πανεπιστήμιο» και ένας στο κτίριο Α3 του πρώην στρατοπέδου του Παύλου Μελά, εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Για τον μουσειακό χώρο που θα διαμορφωθεί στο crossover, τόνισε πως πρόκειται για σημείο με 77 μέτρα μήκος και 10 πλάτος και ωφέλιμο χώρο 5.000 τ.μ., που παραχωρείται στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού από την Αττικό Μετρό με το κέλυφος. Στο μουσείο αυτό, που θα είναι επισκέψιμα όχι μόνο τα εκθετήρια αρχαιοτήτων αλλά και τα εργαστήρια συντήρησης, όπως και οι αποθηκευτικοί χώροι, θα τοποθετηθεί σύμφωνα με την κ. Μενδώνη και το τμήμα της Decumanus, μήκους 77 μέτρων, που αποσπάσθηκε από το σταθμό «Αγία Σοφία». Ερωτηθείσα για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του, η ίδια τόνισε ότι μόλις παραδοθεί το κέλυφος του μεγάλου αυτού κτιρίου, θα προχωρήσουν οι μελέτες και διευκρίνισε ότι για την ολοκλήρωση του απαιτούνται ως και έξι χρόνια.

Αναφερόμενη στην κατασκευή μουσείου στο κτίριο Α3 του πρώην στρατοπέδου του Παύλου Μελά, διευκρίνισε ότι θα «μιλά» για την ιστορία της πόλης και σε αυτό θα εκτίθενται με παραδοσιακό τρόπο αρχαιότητες είτε μεμονωμένα, είτε σε βιτρίνες. Επισήμανε ότι η μουσειολογική μελέτη έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Μουσείων και στόχος είναι το έργο της αποκατάστασης του κτιρίου και της δημιουργίας του μουσείου, να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Στο τέλος του 2023 το μετρό

Οι δύο υπουργοί σημείωσαν ότι στο τέλος του 2023 θα έτοιμο να λειτουργήσει στο σύνολό του, μαζί με το σταθμό Βενιζέλου, το μέτρο Θεσσαλονίκης, με ταυτόχρονη έκθεση των σημαντικότερων αρχαιολογικών ευρημάτων στους σταθμούς.

Παράλληλα, έγινε αναφορά στο πού βρίσκονται σήμερα οι εργασίες αλλά και ο σχεδιασμός στις περιοχές επέκτασης της βασικής γραμμής.

«Τρέχουμε με στόχο να ολοκληρώσουμε όλο το έργο στο τέλος του 2023. Τρέχουμε να μαζέψουμε το χρόνο που χάθηκε από μειοψηφίες που για πολιτικούς λόγους προκάλεσαν καθυστερήσεις», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Καραμανλής.

Η πρόοδος των εργασιών 

Κατά τον ίδιο, οι κατασκευαστικές εργασίες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87%, εδώ και ένα χρόνο γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές και υπάρχει μεγάλη πρόοδος στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Επίσης, ο υπουργός σημείωσε ότι έχει ολοκληρωθεί η προμήθεια 18 συρμών και θα υπογραφεί η σύμβαση για άλλους 15 για την επέκταση προς την Καλαμαριά, ενώ ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την επιλογή ανάδοχου για τη συντήρηση του έργου.


σχετικα αρθρα