current views are: 478

21 Σεπτεμβρίου 2023
Δημοσίευση19:43

Ο Χάρης Μαζαράκης είναι «Στα Σύρματα»: Η νέα σειρά της ΕΡΤ αλλάζει τα δεδομένα στον τηλεοπτικό χάρτη

Μετά την επιτυχία που σημείωσαν «Οι Αόρατοι» στην πλατφόρμα του OTE TV, ο Χάρης Μαζαράκης επιστρέφει με μια σπαρακτική κωμωδία καταστάσεων στο πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης.

Δημοσίευση 19:43’

Μετά την επιτυχία που σημείωσαν «Οι Αόρατοι» στην πλατφόρμα του OTE TV, ο Χάρης Μαζαράκης επιστρέφει με μια σπαρακτική κωμωδία καταστάσεων στο πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης.

Ένα πράγμα που «λείπει» από την Ελληνική τηλεοπτική παραγωγή είναι το σενάριο. Και όπως λένε στο Hollywood μπορείς να κάνεις μία κακή σειρά (ταινία) με ένα καλό σενάριο αλλά δεν μπορείς να κάνεις καμία σειρά  (ταινία) με ένα κακό σενάριο.

Η νέα σειρά του Χάρη Μαζαράκη σε σενάριο του ίδιου και του Νίκου Δημάκη από ότι φαίνεται θα αλλάξει τα δεδομένα.

Με ένα «σεμιναριακό σενάριο» η νέα αστυνομική κωμωδία της ΕΡΤ1 έρχεται με ένα πλήθος αναφορών από κωμικά στοιχεία τόσο από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο όσο και από την παγκόσμια σύγχρονη δημιουργία, τόσο στο κομμάτι της συγγραφής όσο και της κινηματογράφησης.

Για να θεωρηθεί ένα σενάριο καλό δεν σημαίνει ότι πρέπει να έχει μία εξωπραγματική ιστορία αλλά ήρωες με πάθη τέτοια τα οποία να είναι ικανά να συνθέσουν μία ιστορία εξωπραγματική, με την οποία να μπορεί να «ταυτιστεί στα σημεία» -τόσο στο φαντασιακό όσο και στο συνειδητό του κομμάτι- μέρος του κοινού. Και όσο μεγαλύτερο είναι αυτό το μέρος, τόσο πιο επιτυχημένη είναι, συνήθως, η σειρά.

Στην Ευρώπη των auteurs είθισται οι σεναριογράφοι να σκηνοθετούν και οι σκηνοθέτες να γράφουν το σενάριο, με απλά λόγια ένα πρόσωπο να είναι και ο δημιουργός της ιστορίας και αυτός ο οποίος την «αφηγείται». Μία τέτοια περίπτωση είναι και ο Χάρης Μαζαράκης στον κόσμο του οποίου θα επιχειρήσουμε να μπούμε.

Ε: Γεια σου Χάρη! Μετά την επιτυχία που σημείωσαν Οι Αόρατοι στην πλατφόρμα του OTE TV έρχεσαι με μια «σπαρακτική» κωμωδία καταστάσεων σε μια τηλεοπτική χρονιά «άνυδρη» από κωμωδίες, κατευθείαν στο πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης. Φαντάζομαι η μετάβαση αυτή από μια μικρή πλατφόρμα στην εθνική τηλεόραση είναι και ένα από τα ορόσημα της καριέρας σου μέχρι στιγμής, το οποίο σηματοδοτείται ακριβώς από αυτή την κωμωδία «Στα Σύρματα». Θα ήθελες να μας πεις μερικά πράγματα για την πορεία σου μέχρι εδώ;

Α: Καταρχάς να πιαστώ -θα μου επιτρέψεις- από μια λέξη. Τι παει να πει “σπαρακτική” κωμωδία; Στις κωμωδίες πλέον       -παγκοσμίως- δεν γελάς. Θεωρώ ότι το φαινόμενο αυτό έχει πολλές συνιστώσες και παραμέτρους. Μία άκρως σημαντική είναι σαφώς το πόσα έχει μαζέψει μέσα του ο σύγχρονος άνθρωπος. Είναι δύσκολο να τον κάνεις να ξελιγωθεί και να πέσει κάτω απ τα γέλια. Το έχει ανάγκη; Και βέβαια το έχει, όπως όλοι μας. Αλλά, όχι, δεν μπορεί. Είναι στο καβούκι του πολύ με όσα ζει δίπλα του και μέσα του. Το θέμα είναι να είσαι με ένα χαμόγελο και fully entertained όταν βλέπεις κάτι. Εκεί κέρδισες την προσοχή του και τον πολύτιμο χρόνο του.

Οι ΑΟΡΑΤΟΙ που ήταν και αυτό ένα έργο -όπως είναι και τα ΣΥΡΜΑΤΑ- που δεν αποτέλεσε format, κάτι που βλέπουμε παντού σήμερα σαν εύκολη λύση, αλλά γεννήθηκε μέσα από τα σπλάχνα των συγγραφέων του, πήγε όντως πολύ καλά σαν κωμωδία στην πλατφόρμα της Cosmote. Κι ας ήταν μια κωμωδία “σοβαρή” που είχε μια κλασσική “whodunit” συνταγή. Είχα την τύχη να πάρω έναν-έναν τους ηθοποιούς που ήθελα, χωρίς να με ξέρει κανείς τότε, και διαβάζοντας, να δεχθούν όλοι! Το έχω ξαναπεί, Νο1 είναι το σενάριο. Αν δεν υπάρχει δύναμη στην πλοκή, δεν υπάρχει -κατ’ εμέ πάντα- νόημα να γίνει κανένα έργο.

Η πορεία μου δεν είναι κάποια πορεία που να έχει κάτι τόσο διαφορετικό από πολλών άλλων. Υπήρξα σε αυτό το χώρο ο άνθρωπος που κουβάλησε καλώδια και ακόμα και τότε περνούσα καλά και ρουφούσα σαν σφουγγάρι τις ιστορίες των ηθοποιών, των τεχνικών, όλων γύρω μου. Αγαπούσα κι αγαπώ αυτή τη δουλειά. Πέρασα από πολλές. Από κάποιες, με πολύ μεγάλες απολαβές. Δεν θέλησα καμία άλλη. Ήταν θέμα καψούρας. Και όσον αφορά τα καλώδια, ακόμα κουβαλάω γιατί δε μ αρέσει να κουράζεται κάποιος κάτω απ τις οδηγίες μου. Με βρίζουν βέβαια τώρα.. “Τι κάνεις; Εσύ είσαι ο σκηνοθέτης!” :)))

Ε: Ποιο είναι το περιεχόμενο της σειράς; Ποια τα θέματα γύρω από τα οποία κινείται; Τι ήταν αυτό που σε ενέπνευσε να δημιουργήσεις αυτή την κωμωδία; Και γιατί κωμωδία;

Το περιεχόμενο της σειράς αφορά στο ταξίδι του Σπύρου, ενός γουντιαλενικού ήρωα που από μια απάτη καταλήγει στα Σύρματα και χρίζεται εγκληματίας. Εκεί βλέπουμε το ταξίδι του να μπλέκει με αυτό του Ιουλίου, ενός μαχαιροβγάλτη, που έχει να πάρει απ τον Σπύρο αλλά και να του δώσει πολλά. Κι από κει ξετυλίγονται πολλά κουβάρια και πολλοί ήρωες, που είμαι σίγουρος ότι το κοινό θα ενθουσιαστεί με τις περσόνες τους και στο τέλος θα διαλέξει που ανήκει.

Μαζί με τα ΣΥΡΜΑΤΑ της φυλακής, θα αγκιστρωθούν όλοι και σε τηλεφωνικά ΣΥΡΜΑΤΑ, καθώς μια περίεργη κοινωνική λειτουργός θα φέρει μέσα στις φυλακές ένα πείραμα εκτόνωσης θυμού και θα διαλέξει κάποιους βαρυποινίτες για να κάνουν τις “καταδεκτικές τηλεφωνήτριες”, όπου τους ζητιέται να γίνουν οι κυματοθραύστες του θυμού κάθε πικραμένου που καλεί.

Όπως και στους ΑΟΡΑΤΟΥΣ, έτσι κι εδώ η θεματική που με ιντριγκάρει όταν γράφω και όταν ονειρεύομαι τον κόσμο της εκάστοτε ιστορίας έχει πολλά κοινά. Φιλία, έρωτας, χιούμορ και κάποιες δόσεις μυστηρίου.

Ναι, δεν ξέρω γιατί “κωμωδία”. Τρεις συγκεκριμένες δουλειές μου που συζητώ ως παρακάτω σχέδια δεν είναι κωμωδίες, φαντάσου! Ίσα-ίσα, δραματικές βιογραφίες και βαριές αστυνομικές σειρές. Ωστόσο, κάτι που ψάχνω πάντα; Να μου καλύπτει τη ρήση “τέτοιο έργο, δεν έχει ξαναγίνει στην ελληνική τηλεόραση..”.

Ε: Σπύρος Καταραχιάς, Ιούλιος Ράλλης, Άννα Ρούσσου και Κίμων Βασιλείου, τα ονόματα των ρόλων κάποιων εκ των πρωταγωνιστών της σειράς, χάρη στις ιστορίες των οποίων διαμορφώνεται ο ιστός της. Τι είναι αυτό που τους κάνει μοναδικούς;

Α: Κάθε ήρωας είναι μοναδικός γιατί απλούστατα είναι τρισδιάστατος. Στα πλαίσια της κωμωδίας θα βρεις την υπερβολή, σαφώς. Σαν σεναριογράφος και σκηνοθέτης όμως δε θέλω να έχω πολλές επαφές μαζί της. Δε μου αρέσουν οι καρικατούρες ήρωες, δε με αφορούν. Θέλω να είναι ο χασάπης της γειτονιάς που αλλάζει συμπεριφορά και γίνεται ήρωας. Κι όχι ένας ωραίος άντρας που αλλάζει σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο και σου συστήνεται ως Σούπερμαν. Στους ηθοποιούς μου, πάντα λέω “Βάλτε τη δική σας φωνή στο ρόλο και θα δούμε μαζί τι του πάει ή δεν του πάει! Αφήστε τον να αναπνεύσει μέσα από σας, να είναι γήινος!”

Ε: Ποια η σημασία του πολιτισμού, της φιλίας και της προσωπικής ανάπτυξης μέσα στο πλαίσιο της φυλακής; Θα έλεγες ότι πρόκειται για μία σειρά η οποία αναδεικνύει μοτίβα όπως αυτό της συμπερίληψης;

Α: Όλα τα παραπάνω είναι σαν τους Λαιστρυγόνες και τους Κύκλωπες του Καβάφη. Πρέπει να τους κουβαλάς μέσα σου. Η φιλία, η αξιοπρέπεια, το φιλότιμο δεν είναι έννοιες που μαθαίνονται. Τα έχεις μέσα σου ή όχι απ τα πρώτα χρόνια. Μόνο στην οικογένεια μπορώ να τα αποδώσω προσωπικά. Η σειρά ΣΤΑ ΣΥΡΜΑΤΑ, όχι μόνο απλά τα αναφέρει ως έννοιες αλλά ορίζεται από αυτές.

Η δε συμπερίληψη τώρα… Πρέπει να δει κανείς τους ρόλους των τριών ρεμπετών του σήριαλ. Πόσο ωραία μιλάνε για τις ταμπέλες και τα στερεότυπα, απ την στιγμή που ο ένας ερωτεύεται με πάθος τον πρωταγωνιστή μας.

Δεν κάνω εν γένει “εύκολες” κωμωδίες, αυτό μπορεί και να με καταστρέψει!

Ε: Comedy Elements: Χάρη θα ήθελα να μας μιλήσεις για το χιούμορ, τις ξεκαρδιστικές καταστάσεις και τα πνευματώδη αστεία που μπορούν να περιμένουν οι θεατές.

Α: Δεν έχει τόση σημασία τι περιμένω εγώ. Έχει τύχει να περιμένω οι φίλοι να πέσουν κάτω με μια σκηνή που ενδεικτικά τους έδειξα και απλά να χαμογελούν. Και σε άλλη, να δακρύσουν απ τα γέλια, ενώ όσο γραφόταν δεν την είχα μέσα μου ως κάτι ΤΟΣΟ αστείο! Δεν έχει όμως αυτό φοβερή αξία; Το πως φιλτράρεται το αστείο μέσα απ την εκάστοτε ψυχοσύνθεση;

Ε: Στο σενάριο δεν είσαι μόνος αλλά με τον συν-συγγραφέα Νίκο Δημάκη. Πώς συνεργαστήκατε για να δημιουργήσετε το σενάριο και την ιστορία;

Α: Περάσαμε υπέροχα και η συνεργασία ήταν πολύ πιο πάνω από αρμονική. Αν δεν έχεις αυτό, δεν θα βγει κάτι καλό. Κλισέ, αλλά εσωκλείει όλη την αλήθεια του κόσμου. Όπως τα περισσότερα κλισέ! Ήμουν τυχερός να αγκαλιάσει ο Νίκος τόσο αυτή την ιδέα, γιατί είναι εξαιρετικά ταλαντούχος και υποστηρικτικός. Όταν δουλεύεις με κάποιον φίλο που έχεις ζήσει σχεδόν όλη σου τη ζωή μαζί του, ενέχει πολλούς κινδύνους. Ευτυχώς τους κλείσαμε όλους σε ένα ντουλάπι και πετάξαμε και το κλειδί, πριν γράψουμε την πρώτη πρόταση.

Ε: Με δεδομένο ότι η σειρά θα παίξει για 25 επεισόδια στο πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης, πώς σχεδιάζεις να προσελκύσεις ένα ευρύτερο κοινό με το «Στα Σύρματα»; Ποιες στρατηγικές χρησιμοποίησες για να κάνεις τη σειρά ελκυστική για μια ευρύτερη βάση τηλεθέασης;

Α: Θες την αλήθεια; Δε χρησιμοποίησα καμία στρατηγική. Γράψαμε με την καρδιά μας και μια μέρα ενθουσιαστήκαμε σαν μικρά παιδάκια που είδαμε ότι τις στρατηγικές που υπονοείς τις είχε το σενάριο γεννήσει από μόνο του. Για να το πω πολύ απλά, δεν κάναμε κάποιο τέχνασμα για να πιάσουμε το γυναικείο πχ κοινό ή τις νέες ηλικίες. Αυτό που δημιουργήθηκε είδαμε ότι αφορά τους πάντες. Μόλις φτάσουμε στο 4ο, 5ο επεισόδιο από τα 25, ο καθένας θα έχει βρει τον ήρωα που του παει και τον διασκεδάζει περισσότερο.

Ε: Γιώργος Χρανιώτης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Ντορέτα Παπαδημητρίου, Ιβάν Σβιτάιλο,  Θανάσης Τσαλταμπάσης, Πάνος Σταθακόπουλος, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Λάκης Γαβαλάς, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που ξεχωρίζουν στην πολυποίκιλη διανομή της νέας σου σειράς. Ποια η εμπειρία σου από τη δουλειά μαζί τους και τι «κομίζουν» στους αντίστοιχους ρόλους τους;

Α: Μοναδικοί τύποι και εξαιρετικοί ηθοποιοί, ο καθένας με τη διαδρομή του, που ακολουθούν το όραμά μου πιστά, γιατί πρώτοι εκείνοι έκριναν ότι τους αφορά να συμμετέχουν. Όσο και να με εκτιμούν και να θέλουν να δουλέψουν μαζί μου, γεγονός που με τιμά απεριόριστα, έχουν τεράστια εμπειρία όλοι τους και νιώθουν πάντα αν θα εκτεθούν μέσα από έναν κακό σκηνοθέτη ή ένα κακό σενάριο. Η αφοσίωση στη δουλειά τους λοιπόν, σε κάνει και σένα να νιώθεις ότι κάτι καλό ετοιμάζεις, που αφουγκράστηκαν όλοι αυτοί την αξία και τη δυναμική του.

Ε: Ποιες οι προκλήσεις και ποιες οι μοναδικές πτυχές της σκηνοθεσίας μιας κωμικής σειράς που διαδραματίζεται σε περιβάλλον φυλακής; Πώς καταφέρνεις να ισορροπήσει το χιούμορ με το «τραγικό» -εκ των πραγμάτων- σκηνικό της φυλακής;

Α: Την κάνω κάθε μέρα αυτή την ερώτηση στον εαυτό μου. Πόσο μπορεί να γελάσει κάποιος μέσα σε συνθήκες εγκλεισμού; Πως μπορώ να βρω την αλήθεια αυτών των ηρώων μας και να περάσει στο κοινό με χαμόγελο; Κάθε γύρισμα είναι ένα στοίχημα. Η Κωμωδία, εξ ορισμού, είναι ένα πολύ δύσκολο είδος. Πάντα ήταν, πάντα θα είναι. Πολλές πρόβες, πολλές συζητήσεις με τους ηθοποιούς μας. Μόνο έτσι μπορείς να πλησιάσεις στο αστείο, σε αυτή τη σειρά εν προκειμένω. Να αποφασίζεις που αρχίζεις να ενοχλείς τον θεατή με τις επιλογές σου και μέχρι που τον διασκεδάζεις.

Ε: Ποια είναι η δημιουργική σου διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων τυχόν προσωπικών ανέκδοτων ή ενδιαφέρουσων στιγμών από το σετ;

Α: Δουλεύω καθημερινά με άπειρους ανθρώπους που έχουν απεριόριστη ενσυναίσθηση και φοβερή αίσθηση χιούμορ, δυο χαρακτηριστικά που θέλω να πιστεύω ότι διακρίνουν και το δικό μου χαρακτήρα. Έτσι νιώθω ευλογημένος στην τοποθεσία ΣΤΑ ΣΥΡΜΑΤΑ :))) Τόσο που τους ζηλεύω, καθώς απ το δικό μου πόστο πρέπει να είμαι παντού. Τρέχω, λοιπόν, να μάθω τι ειπώθηκε και τους ακούω να ξεκαρδίζονται, όταν χάνω κάτι! Με τόσα “τρελοκομεία”, και όσα συμβαίνουν καθημερινά, είναι αδύνατον να ξεχωρίσεις ΅ανέκδοτα΅.

Ε: Η τηλεόραση είναι η «αρχή ενός άνδρα» ή αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς;

Α: Δεν είναι όπως στο θέατρο που ο ηθοποιός έρχεται σε επαφή  -prima vista σχεδόν- με το κοινό. Η τηλεόραση έχει το μοντάζ και εκεί ο σκηνοθέτης δίνει το στίγμα του. Μέχρι εκεί όμως. Σε καμία περίπτωση, δεν είναι δουλειά ενός ανδρός αυτή η δουλειά. Τι θα έκανα μόνος μου, χωρίς τόσο ικανό συνεργείο; Χωρίς συνεργάτες; Χωρίς ηθοποιούς; Όλα τα departments τα απαρτίζουν φοβεροί επαγγελματίες. Όταν τους γνώρισα έναν-έναν σκέφτηκα αμέσως “θα γίνει απίστευτη δουλειά”. Και δεν έπεσα έξω.

Ε: Ποια η άποψή σου για την ελληνική τηλεοπτική παραγωγή; Πιστεύεις ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για νέους δημιουργούς;

Α: Φυσικά. Πάντα θα υπάρχει πρόσφορο έδαφος όσο υπάρχει καλλιτεχνική ανησυχία και διάθεση δημιουργίας. Η γνώμη μου είναι, όπως και πολλών σκηνοθετών, ότι το επίπεδο στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλό και πίσω απ την κάμερα και μπροστά. Εγώ, ως ρομαντικό στοιχείο, θα ήθελα πιο πολλούς οραματιστές παραγωγούς. Μπορείς να βρεις, αλλά θα ήθελα να έχουμε πιο πολλούς!

Ε: Τελειώνοντας θα ήθελα από μια λέξη μέχρι μια φράση για μερικούς από τους βασικούς συντελεστές του συνεργείου, τους ανθρώπους που μπορεί να μη φαίνονται οι ίδιοι αλλά η δική τους δουλειά είναι που «βάζει» τις λεπτομέρειες προκειμένου να μπορεί να αναδειχθεί ακόμη περισσότερο η δική σου. Πάμε;

Α: Φυσικά!

Ντίνος Μαχαίρας: Μαθαίνω κάθε μέρα πράγματα απ τον Ντίνο! Καλλιτέχνης, διευθυντής φωτογραφίας, απ’ τους καλύτερους και με φοβερή αίσθηση χιούμορ!

Μαρία Λαΐνα: Πολύ διαβασμένη στη δουλειά της, ξεχωριστή φίλη.

Λαμπρινή Καρδαρά: Ιδιαίτερα καλλιεργημένη ψυχή, αγαπησιάρα, τυχερός που τη γνώρισα!

Δομνίκη Βασιαγιώργη: Της χρωστάω τη μισή επιτυχία της πρώτης μου σειράς, των ΑΟΡΑΤΩΝ μας, τα κοστούμια της πάντα βάζουν τους ήρωες σε έναν δικό τους θρόνο.

Σπύρος Ρεκούνας: ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ με όλα τα γράμματα κεφαλαία.

Γιώργος Αργυρόπουλος: Πολύ καλός συνεργάτης και αγαπημένος φίλος.

Βίκυ Νικολάου: Πολύ κοντά στη δική μου ιδιοσυγκρασία, έντονος χαρακτήρας σαν και μένα, με ιδιαίτερο ταμπεραμέντο και άποψη για αυτό που επέλεξε να φέρει εις πέρας. Μια παραγωγός που σκοτωνόμαστε και αγαπιόμαστε καθημερινά επί παντός επιστητού και δυστυχώς τις περισσότερες φορές έχει δίκιο!

Η σειρά «Στα Σύρματα» κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου στις 21:45 στην ΕΡΤ1 από όπου και θα προβάλλεται κάθε Παρασκευή την ίδια ώρα.