ΕΛΛΑΔΑ

Μάθε τα πάντα για τις φυτικές ίνες

Δημοσίευση 8 Ιανουαρίου 2011, 16:48 / Ανανεώθηκε 27 Ιουνίου 2013, 14:55
Μάθε τα πάντα για τις φυτικές ίνες
Facebook Twitter Whatsapp

Τι είναι οι φυτικές ίνες; Ποιες είναι οι κύριες επιδράσεις τους στην υγεία και από ποιους κινδύνους μας προστατεύουν; Ακολουθούν όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τον ευεργετικό τους ρόλο.

Τι είναι οι φυτικές ίνες; Ποιες είναι οι κύριες επιδράσεις τους στην υγεία και από ποιους κινδύνους μας προστατεύουν; Ακολουθούν όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τον ευεργετικό τους ρόλο.

1. Οι φυτικές ίνες είναι δυσαπορρόφητοι πολυσακχαρίτες φυτικής προέλευσης. Ανάλογα με τη διαλυτότητά τους, χωρίζονται σε διαλυτές και μη διαλυτές. Τις διαλυτές φυτικές ίνες τις βρίσκουμε στη βρώμη, στο κριθάρι, στη σίκαλη, στα κιτρώδη φρούτα, στο μήλο, στο αχλάδι, στα δαμάσκηνα, στο μπρόκολο, στα μπιζέλια, στα λαχανάκια Βρυξελλών, στα όσπρια, στη σόγια και στο λιναρόσπορο. Πλούσιες πηγές μη διαλυτών φυτικών ινών θεωρούνται τα δημητριακά και το ψωμί ολικής άλεσης.

2. Καθώς είναι ανθεκτικές στα ένζυμα του γαστρεντερικού συστήματος που εκκρίνονται κατά τη διάρκεια της πέψης, βελτιώνουν τη λειτουργία του λεπτού εντέρου, βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και συμβάλλουν στη σωστή λειτουργία του οργανισμού.

3. Αποτελούν ένα σημαντικό σύμμαχο στον έλεγχο της υπερφαγίας, στη μείωση του βάρους και στη διατήρηση μιας ισορροπημένης διατροφής. Καθώς καθυστερούν την κένωση του γαστρικού περιεχομένου, άρα και τη διάβαση των τροφών στο έντερο, το αίσθημα κορεσμού διαρκεί περισσότερο, αποτρέποντας τα τσιμπολογήματα ανάμεσα στα γεύματα.

4. Έχουν την ιδιότητα να δεσμεύουν τα χολικά άλατα, που είναι υπεύθυνα για την απορρόφηση του λίπους, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα επίπεδα λίπους στο αίμα.

5. Περιέχονται σε τροφές με χαμηλό θερμιδικό περιεχόμενο, υψηλή αντιοξειδωτική ισχύ και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που τροφοδοτούν σταδιακά τον οργανισμό με ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι απορροφώνται αργά και απελευθερώνουν μικρή ποσότητα γλυκόζης στο αίμα. Έτσι συμβάλλουν με έναν ακόμα τρόπο στη ρύθμιση του σωματικού βάρους. 

6. Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου Aberdeen, η καθημερινή κατανάλωση φυτικών ινών μπορεί να μειώσει την υπέρταση σε αξιοσημείωτο επίπεδο μέσα σε μόλις 4 εβδομάδες.

7. Επίσης, αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι η ημερήσια κατανάλωση 5-10 γρ. διαλυτών φυτικών ινών (όπως είναι το πίτουρο βρώμης και η πηκτίνη) προκαλεί μείωση της ολικής χοληστερόλης κατά 5-10% και της LDL χοληστερίνης κατά 5%.

8. Τέλος, πολλές μετα-αναλύσεις από το 1995 έως το 2008 δείχνουν ότι η κατανάλωση φυτικών ινών μπορεί να μειώσει τη στεφανιαία νόσο κατά περίπου 30%.

9. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη σε φυτικές ίνες είναι 24 γρ.

Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθεια τον Δημήτρη Γρηγοράκη, MSc, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, τηλ. 210 3647517.

Αθηνά Παπακώστα