current views are: 11

5 Ιουλίου 2020
Δημοσίευση05:36

Επένδυση στο Ελληνικό: Τα κτήρια που δεν θα κατεδαφιστούν και η ιστορία τους

Οι εργασίες για τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό ξεκίνησαν με κατεδαφίσεις κτηρίων ωστόσο ορισμένα που έχουν χαρακτηριστεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς θα διατηρηθούν.

Δημοσίευση 05:36’

Οι εργασίες για τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό ξεκίνησαν με κατεδαφίσεις κτηρίων ωστόσο ορισμένα που έχουν χαρακτηριστεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς θα διατηρηθούν.

Την Παρασκευή οι μπουλντόζες μπήκαν στο Ελληνικό σηματοδοτώντας την έναρξη των εργασιών για τη μεταμόρφωση του χώρου και την υλοποίηση μίας μεγάλης επένδυσης.

Οι εργασίες ξεκίνησαν με κατεδαφίσεις κτηρίων ωστόσο ενδιαφέρον έχει και ποια κτήρια δια νόμου έχουν χαρακτηριστεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως είναι το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας (ΚΑΕ), το οποίο θα μετατραπεί σε Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας, το υπόστεγο “Παγόδα“, το οποίο χτίστηκε από τους Άγγλους και χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη, αλλά και το κεντρικό κτήριο του πρώην Αερολιμένα Αθηνών, σχεδιασμένο από τον κορυφαίο Φινλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen που θα ανακαινιστούν.

Η αγγλική «Παγόδα»

Το υπόστεγο “Παγόδα” βρίσκεται στην περιοχή Χασάνι στο πρώην αεροδρόμιο και δίπλα στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ. Η κατασκευή του χρονολογείται πριν από το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και χτίστηκε από τους Άγγλους, οι οποίοι το χρησιμοποίησαν ως αποθήκη. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, στο υπόστεγο τοποθετούνταν αεροσκάφη για να προστατεύονται από τις αεροπορικές επιδρομές. Με τη δημιουργία της Ολυμπιακής Αεροπορίας παραχωρήθηκε στην εταιρεία για τη στέγαση εγκαταστάσεών της. Είναι μονόχωρο κτήριο, ο φέρων οργανισμός του οποίου διαμορφώνεται με ξύλινους τοξωτούς φορείς, που θυμίζουν σκαρί βάρκας ανάποδα τοποθετημένης. Εκτιμάται ότι είναι ένα από τα ελάχιστα παραδείγματα αυτού του είδους τεχνικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα.

Το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπορίας είναι το πρώτο που χρησιμοποιήθηκε για τη συντήρηση αεροσκαφών και χρονολογείται στο 1931. Αρχικά είχε κατασκευαστεί στην Κέρκυρα, στην περιοχή Γουβιές, για να εξυπηρετεί την κίνηση των γαλλικών υδροπλάνων που κινούνταν από την Ευρώπη προς την ανατολική Μεσόγειο. Εκεί διατηρήθηκε μέχρι τον Β ́ Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1949 αποσυναρμολογήθηκε και μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελληνικού. Το υπόστεγο μεταφέρθηκε στο Ελληνικό με πρωτοβουλία του Στέφανου Ζώτου, ιδρυτή της Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα.

Όσο για τα αεροπλάνα που έχουν βρεθεί όπως το πρώτο 747, το πρώτο 727 και το πρώτο 737 της Boeing με την αποπεράτωση του έργου υπολογίζεται πως θα κοσμούν τους εξωτερικούς χώρους του συνολικού έκτασης μητροπολιτικού πάρκου των 2.000.000 τ.μ.

Το κεντρικό κτήριο του πρώην αερολιμένα

Tο κεντρικό κτήριο του Αερολιμένα Αθηνών ανήκει στα τελευταία έργα ενός κορυφαίου αρχιτέκτονα της εποχής: του Φινλανδού Eero Saarinen ο οποίος, με έδρα το Birmingham του Michingan, είχε ήδη κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση για τον πρωτότυπο και κομψό εξπρεσιονισμό των επιβατικών σταθμών της TWA στη Νέα Υόρκη και του διεθνούς αεροδρομίου του Dulles κοντά στην Washington DC.

Στόχος της μελέτης, σύμφωνα με τον ίδιο τον αρχιτέκτονα, ήταν ο συνδυασμός της καλύτερης λειτουργικής λύσης με τη δημιουργία ενός κτηρίου που να είναι αντιπροσωπευτικό της τεχνικής του 20ού αιώνα και να εκφράζει το ελληνικό πνεύμα. Η επίτευξη αυτού του στόχου, επέτρεψε στο αρχιτεκτόνημα του Saarinen να υπερβεί τον ωφελιμιστικό-τεχνολογικό του χαρακτήρα και να λειτουργήσει συμβολικά ως πύλη εισόδου προς την Αθήνα και την εκσυγχρονιζόμενη Ελλάδα.

Η διάταξη των χώρων του κτηρίου ήταν η εξής: (α) στo επίπεδο της εισόδου βρίσκονταν η αίθουσα των εκδοτηρίων εισιτηρίων, ο τελωνειακός έλεγχος καταστήματα και εξώστης με εστιατόρια ανοικτός προς την αίθουσα transit, (β) ο ενδιάμεσος όροφος στέγαζε τις υπηρεσίες ελέγχου συναλλάγματος, τελωνεία κλπ, (γ) στο επίπεδο των αεροδιαδρόμων βρισκόταν η εντυπωσιακή αίθουσα transit, εσωτερικού ύψους τριών ορόφων, και οι πύλες αναχωρήσεων και (δ) στο υπόγειο γινόταν η διακίνηση αποσκευών και στεγάζονταν υπηρεσίες λειτουργίας του αεροδρομίου. Οι μεγάλοι πρόβολοι.των ανώτερων ορόφων περιελάμβαναν εστιατόρια και δώμα με θέα προς το αεροδρόμιο και τον Σαρωνικό για χρήση των επιβατών αλλά και επισκεπτών. Σε ενδιάμεσο όροφο υπήρχαν η αίθουσα επισήμων, χώρος διοίκησης κλπ.

Η δυναμική και πλαστική μορφή του κτηρίου χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη καλαισθησία. Η κατασκευή του από προεντεταμένο, ανεπίχριστο μπετόν, επέτρεψε τη δημιουργία μεγάλων ανοιγμάτων και προβόλων. Η όψη προς τον αερολιμένα διαιρείται σε πέντε μέρη με υπερμεγέθη υποστυλώματα και στέφεται με τους δύο παράλληλους έντονους προβόλους των τελευταίων ορόφων. Οι πρόβολοι λειτουργούν και σαν στέγαστρα των μεγάλων υαλοστασίων.

Μετά την κατάργηση του Αερολιμένα Ελληνικού, το διατηρητέο αρχιτεκτόνημα του Saarinen προβλέπεται να αξιοποιηθεί, αποκτώντας νέα πολιτιστική χρήση.

Η λίστα με τα κτήρια που διατηρούνται

Στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού διατηρούνται ακόμα:

  • τα διατηρητέα υπόστεγα της Πολεµικής Αεροπορίας
  • το διατηρητέο κτήριο του πρώην ανατολικού αεροδροµίου Αθηνών
  • το διατηρητέο αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα)
  • οι εγκαταστάσεις της ΕΥ∆ΑΠ
  • οι ιεροί ναοί Αγίου Κοσµά και Δαµιανού, Αγίας Παρασκευής και Αγίας Τριάδας
  • οι εγκαταστάσεις του σταθµού μετρό Αργυρούπολης
  • το Κέντρο Διανοµής Ελληνικού (∆ΕΗ)
  • τα κτήρια των αθλητικών εγκαταστάσεων (Τµήµα, Baseball I, Κανοε Καγιακ)
  • τα κτήρια της ΥΠΑ – υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας Αθηνών
  • οι εγκαταστάσεις του ΤΡΑΜ
  • τα κτήρια της ΕΜΥ.

Όπως επίσης και:

  • τα τρία διατηρητέα κτήρια επί της οδού 3ης στο κάτω Ελληνικό
  • το κτήριο επί της συµβολής των οδών Ελ. Βενιζέλου και 27ης (πρώην ΛΕΚ).

Τα υπόλοιπα κτήρια (περί τους 900 κτηριακούς όγκους) καθώς και οι κατασκευές διαµόρφωσης περιβάλλοντος χώρου της έκτασης, θα αποξηλωθούν και θα κατεδαφισθούν στο πλαίσιο του προγράµµατος ανάπτυξης του ακινήτου.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την απόφαση του ΚΕΣΑ, κατεδαφίζονται τα 450 κτήρια από τους συνολικά 958 κτηριακούς όγκους.


σχετικα αρθρα