ΕΛΛΑΔΑ

Βίντεο από τη δοκιμαστική λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης

Δημοσίευση 8 Απριλίου 2021, 07:00 / Ανανεώθηκε 8 Απριλίου 2021, 07:05
Facebook Twitter Whatsapp

Η ιδιαιτερότητα του μετρό Θεσσαλονίκης έγκειται στο ότι θα λειτουργεί χωρίς οδηγό. Αυτό διαφοροποιεί τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και τα στάνταρ ασφαλείας. Ήδη το μεγαλύτερο μέρος αυτού του εξοπλισμού βρίσκεται στο Αμαξοστάσιο.

Το ενδιαφέρον γύρω από το μετρό Θεσσαλονίκης έχει επικεντρωθεί σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα στον σταθμό Βενιζέλου, εν αναμονή και της απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των αρχαιοτήτων.

Στο μεταξύ, όμως, πολλές και σημαντικές εργασίες και διαδικασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ώστε κάποια στιγμή μέσα στο 2023, το μετρό να τεθεί σε εμπορική λειτουργία, με ή χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, αναλόγως της ετυμηγορίας του ΣτΕ.

Σύμφωνα με το voria.gr, παρότι δεν ομολογείται από επίσημα χείλη, ο στόχος του Απριλίου 2023 φαίνεται πλέον ανέφικτος και όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει μια διολίσθηση του χρονοδιαγράμματος, με την ελπίδα αυτή να είναι ολιγόμηνη. Αιτίες αυτής της διολίσθησης είναι ασφαλώς η εκκρεμότητα στο ΣτΕ, αλλά και η πανδημία η οποία είχε επιπτώσεις στην πορεία εκτέλεσης των έργων καθώς αρκετές φορές, πολλά συνεργεία αναγκάστηκαν να διακόψουν τη λειτουργία τους εξ αιτίας της εμφάνισης κρουσμάτων.

Εκτός από τις κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες εξελίσσονται με ικανοποιητικούς ρυθμούς σε όλους τους σταθμούς πλην Βενιζέλου, προχωρούν παράλληλα και οι εργασίες οι οποίες έχουν να κάνουν με τα προκαταρκτικά τεστ ασφαλούς λειτουργίας του μετρό. Είτε αυτά αφορούν αυτούς καθ' αυτούς τους συρμούς είτε τις σιδηροτροχιές είτε την πλήρως αυτοματοποιημένη κίνηση του μετρό, δηλαδή το σύνολο του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού ο οποίος θα εγγυάται την καθημερινή ασφαλή λειτουργία του. Αυτού του είδους τα τεστ βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη, προς το παρόν στο χώρο του Αμαξοστασίου, στην Πυλαία, όπου βρίσκεται το στρατηγείο του μετρό. Η Voria.gr ξεναγήθηκε στον αχανή χώρο του Αμαξοστασίου, από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκο Ταχιάο καθώς και από ομάδα μηχανικών της αναδόχου κοινοπραξίας.

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Αμαξοστάσιο 13 συρμοί από τους συνολικά 18 που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στη βασική γραμμή του μετρό. Σε δεύτερο χρόνο πρόκειται να γίνει προμήθεια και άλλων 15 συρμών για τις ανάγκες της επέκτασης προς Καλαμαριά. "Επρόκειτο να έχουμε και άλλους συρμούς στο Αμαξοστάσιο, αλλά η παράδοσή τους καθυστέρησε λόγω της πανδημίας. Μέσα στο μήνα περιμένουμε έναν ακόμη", αναφέρει ο κ. Ταχιάος. Εξηγεί ότι, καθημερινά, στη βασική γραμμή θα κινούνται 15 συρμοί και τρεις θα είναι εφεδρικοί. Κάθε συρμός έχει τέσσερα βαγόνια, με συνολικό μήκος 51 μέτρα. Η μέγιστη χωρητικότητα είναι πέντε επιβάτες ανά τετραγωνικό μέτρο. Η μέγιστη συχνότητα διέλευσης από τους σταθμούς είναι στο ενάμιση λεπτό. Σε ετήσια βάση, στη βασική γραμμή, οι συρμοί θα διανύουν περίπου 14 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα.

Οι δοκιμές

Η Voria.gr παρακολούθησε τη δοκιμαστική λειτουργία του μετρό η οποία γίνεται καθημερινά, σε αυτή τη φάση εντός του Αμαξοστασίου. Όπως εξηγεί ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρείας HITACHI "οι συρμοί έρχονται από την Ιταλία σε δύο τμήματα και συναρμολογούνται στο Αμαξοστάσιο. Στη συνέχεια κάθε συρμός υπόκειται στις λεγόμενες δοκιμές SAT (Stand Alone Tests), οι οποίες έχουν στόχο να ελέγξουν τη λειτουργικότητα των ίδιων των βαγονιών (πχ, αν η εκκίνησή τους είναι ομαλή ή αν οι πόρτες ανοιγοκλείνουν σωστά κ.λπ.). Ακολουθούν τα τεστ με οδηγό και στη συνέχεια γίνεται το πέρασμα του λογισμικού από τη λειτουργία driver (με οδηγό) στη driverless (χωρίς οδηγό) ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή πιθανότητα ανθρώπινου λάθους στην κίνηση του μετρό".

Αυτή τη στιγμή η δοκιμαστική λειτουργία γίνεται σε διαδρομή μήκους 260 μέτρων, με ταχύτητα πέντε χιλιομέτρων την ώρα. Στην πορεία αυτής της μικρής διαδρομής γίνεται και μία στάση, σε εικονικό σταθμό, ώστε να ελεγχθεί το άνοιγμα και το κλείσιμο των θυρών. "Σε αυτή τη φάση τεστάρονται οι συρμοί. Θα ακολουθήσουν δοκιμές εκτός του Αμαξοστασίου όπου θα τεστάρονται οι γραμμές, αλλά και τα τρένα στις γραμμές και, τέλος, οι δοκιμές σε όλη τη διαδρομή και σε κάθε σταθμό" σημειώνει ο κ. Ταχιάος. Τα τεστ εκτός του Αμαξοστασίου αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι και θα γίνονται στη διαδρομή έως το Σιντριβάνι. Στο υπόλοιπο της διαδρομής, έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό οι δοκιμές θα γίνουν μετά το καλοκαίρι του 2022 όταν θα είναι έτοιμη η αποβάθρα και η τελική επιδομή στο σταθμό Βενιζέλου. Σε όλο το υπόλοιπο δίκτυο η επιδομή θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2021. Η μέση ταχύτητα του μετρό κατά τη λειτουργία του θα είναι 30 χιλιόμετρα την ώρα και η μέγιστη θα φτάνει σημειακά στα 80 χιλιόμετρα την ώρα.

Το σενάριο ατυχήματος

Η ιδιαιτερότητα του μετρό Θεσσαλονίκης έγκειται στο ότι θα λειτουργεί χωρίς οδηγό. Αυτό διαφοροποιεί τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και τα στάνταρ ασφαλείας. Ήδη το μεγαλύτερο μέρος αυτού του εξοπλισμού βρίσκεται στο Αμαξοστάσιο. "Οι συρμοί λειτουργούν αυτόματα. Επικοινωνούν μεταξύ τους και ο καθένας ξεχωριστά με το Κέντρο από το οποίο θα ρυθμίζεται η συνολική λειτουργία του μετρό. Στις τελικές δοκιμές θα περιλαμβάνονται και σενάρια ατυχήματος με όλα τα τρένα σε λειτουργία, σε όλους τους σταθμούς", αναφέρει ο κ. Ταχιάος.

Στο Κέντρο Ελέγχου του μετρό, στο Αμαξοστάσιο θα εργάζονται συνολικά 85 άνθρωποι οι οποίοι θα αποτελούν τον σκληρό πυρήνα λειτουργίας του μετρό. Αυτοί θα πρέπει να εκπαιδευτούν καθώς πρόκειται για προσωπικό πολύ υψηλής εξειδίκευσης. Το σύνολο των εργαζομένων θα ανέρχεται σε 300.

Αυτές τις μέρες γίνονται οι εργασίες στον χώρο στον οποίο θα εγκατασταθεί μόνιμα ο εξοπλισμός (οθόνες κ.λπ.) μέσω του οποίου θα παρακολουθείται η λειτουργία του μετρό. Παράλληλα, στο χώρο του μηχανοστασίου γίνονται οι εργασίες συναρμολόγησης των συρμών, ώστε στη συνέχεια, να περάσουν στο στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας. Επίσης, στο Αμαξοστάσιο θα υπάρχουν ανταλλακτικά ικανά να καλύψουν τις ανάγκες για τα πρώτα τρία χρόνια λειτουργίας του μετρό.

Πηγή: Voria.gr

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις