current views are: 8

15 Ιουνίου 2017
Δημοσίευση08:57

Λέσβος: Αντιπροσωπεία της UNESCO και του Παγκόσμιου Δικτύου Γεωπάρκων

Στη σεισμόπληκτη Βρίσα βρέθηκαν ο επικεφαλής του τομέα των γεωεπιστημών και αντιμετώπισης γεωφυσικών καταστροφών της UNESCO, καθηγητής Πάτρικ Μακ Κίβερ, και ο καθηγητής Σετσούγια Νακάντα από το Ινστιτούτο Σεισμολογικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Τόκιο 

Δημοσίευση 08:57’

Στη σεισμόπληκτη Βρίσα βρέθηκαν ο επικεφαλής του τομέα των γεωεπιστημών και αντιμετώπισης γεωφυσικών καταστροφών της UNESCO, καθηγητής Πάτρικ Μακ Κίβερ, και ο καθηγητής Σετσούγια Νακάντα από το Ινστιτούτο Σεισμολογικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Τόκιο 

Στη σεισμόπληκτη Βρίσα βρέθηκαν ο επικεφαλής του τομέα των γεωεπιστημών και αντιμετώπισης γεωφυσικών καταστροφών της UNESCO, καθηγητής Πάτρικ Μακ Κίβερ, και ο καθηγητής Σετσούγια Νακάντα από το Ινστιτούτο Σεισμολογικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Τόκιο (Earthquake Research Institute, University of Tokyo), συνοδευόμενοι από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου Νίκο Ζούρο, πρόεδρο του Παγκόσμιου Δικτύου Γεωπάρκων.

Σκοπός τους να διαπιστώσουν επί τόπου το μέγεθος των καταστροφών, αλλά και τα γεωλογικά αίτια που οδήγησαν στις πρωτοφανείς βλάβες που προκάλεσε ο σεισμός της 12ης Ιουνίου στον οικισμό.

Η αντιπροσωπεία μετά την επιτόπια αναγνώριση των γεωλογικών σχηματισμών της περιοχής, στην οποία βρίσκεται ο οικισμός, των χαρακτηριστικών μορφοτεκτονικών δομών και των γεωλογικών ρηγμάτων που διέρχονται κοντά στον οικισμό και φαίνεται ότι διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην κατανομή των βλαβών, συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Τοπικού Συμβουλίου Βρίσας Στρατή Παρακοίλα, δηλώνοντας ότι βρίσκονται στη διάθεσή του για κάθε βοήθεια.

Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν το σχολείο της Βρίσας, το οποίο έχει υποστεί σοβαρότατες ζημιές, και συναντήθηκαν με τη διευθύντρια Μυρσίνη Νικέλλη και εκπαιδευτικούς του δημοτικού και του νηπιαγωγείου, παρουσία της διευθύντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αικατερίνη Στρατάκη και του αντιδημάρχου Παιδείας του Δήμου Λέσβου Παναγιώτη Κατσαβέλλη.

Όπως ανέφερε η διευθύντρια του σχολείου, τα παιδιά που βρίσκονταν στο κτήριο μαζί με τη δασκάλα τους είχαν επισκεφτεί πριν από λίγες μέρες το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους και είχαν υλοποιήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους σεισμούς και τον τρόπο προστασίας, γεγονός που βοήθησε στην ασφαλή έξοδό τους από το σχολείο, το οποίο έχει καταστραφεί.

Μιλώντας στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο καθηγητής Πάτρικ Μακ Κίβερ δήλωσε σοκαρισμένος από την εικόνα του σχολείου μετά τον σεισμό και επισήμανε το πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση των μαθητών για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, ιδιαίτερα σε περιοχές που αντιμετωπίζουν υψηλή σεισμικότητα.

«Έχω επισκεφτεί πολλές φορές τη Λέσβο και πάντα έρχομαι στο νησί με αισθήματα ιδιαίτερης χαράς για να δω το απολιθωμένο δάσος και τα γεωλογικά μνημεία, τη φύση και τα πολιτιστικά μνημεία του νησιού, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα Παγκόσμια Γεωπάρκα της UNESCO. Όμως, αυτήν τη φορά διακατέχομαι από αισθήματα βαθιάς λύπης για τη μεγάλη καταστροφή που είδαμε στη Βρίσα και ιδιαίτερα από τις βλάβες στο σχολείο. Είναι σημαντικό ότι μέσα από την καταστροφή αναδεικνύεται η σημασία των πρωτοβουλιών που αναπτύσσονται μετά την αναγνώριση της Λέσβου ως Παγκόσμιου Γεωπάρκου UNESCO για την ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση του πληθυσμού και ιδιαίτερα των νέων στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών και τον περιορισμό των επιπτώσεών τους.

»Η UNESCO ενισχύει και υποστηρίζει δράσεις των μελών του Παγκόσμιου Δικτύου Γεωπάρκων που αποτελείται από 127 περιοχές με ιδιαίτερη γεωλογική κληρονομιά σε 35 χώρες, οι οποίες στοχεύουν στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού για την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων σε πολλές χώρες. Παράδειγμα για πολλά άλλα γεωπάρκα αποτελούν οι προσπάθειες του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους για την αναγνώρισης της Λέσβου ως Παγκόσμιου Γεωπάρκου UNESCO, όπως αποδεικνύει η διοργάνωση του Διεθνούς Σχολείου Γεωπάρκων. Με αυτό δίνεται η δυνατότητα σε στελέχη γεωπάρκων από όλο τον κόσμο να έλθουν εδώ να συζητήσουν για την ανάπτυξη των Γεωπάρκων και σε άλλες περιοχές και να γνωρίσουν επί τόπου τον πρότυπο τρόπο ανάδειξης της φυσικής κληρονομιάς».

Ο καθηγητής Σετσούγια Νακάντα, από το Ινστιτούτο Σεισμολογικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Τόκιο, δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι στην Ιαπωνία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα συχνά φυσικές καταστροφές (σεισμούς και ηφαιστειακές εκρήξεις) και αναπτύσσουν προγράμματα εκπαίδευσης του πληθυσμού για την αντιμετώπισή τους. «Στον τομέα αυτό, τα Γεωπάρκα έχουν μια ιδιαίτερη συμβολή, γιατί αναδεικνύουν και κάνουν αναγνωρίσιμα τα στοιχεία του ανάγλυφου και τα υπολείμματα από τη δράση των γεωδυναμικών διεργασιών του πρόσφατου παρελθόντος, τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για την κατανόηση της εξέλιξης και των αποτελεσμάτων της σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή τους» σημείωσε.

Τέλος, ο καθηγητής Νίκος Ζούρος επεσήμανε ότι η ερευνητική ομάδα φυσικών καταστροφών του Πανεπιστημίου Αιγαίου έχει μελετήσει τα ενεργά ρήγματα και τη σεισμικότητα στην περιοχή. Η ερευνητική προσπάθεια θα συνεχιστεί στην ευρύτερη πληγείσα περιοχή με στόχο την τρισδιάστατη απεικόνιση των βλαβών και τη συλλογή γεωλογικών στοιχείων, προκειμένου να τεκμηριωθούν οι λόγοι που οδήγησαν στη μεγάλη καταστροφή του οικισμού της Βρίσας, καθώς και η περαιτέρω εξέλιξη του φαινομένου.

Ας σημειωθεί ότι οι εν λόγω επιστήμονες βρίσκονται στη Λέσβο στο πλαίσιο της 32ης Συνόδου του Παγκόσμιου Δικτύου Γεωπάρκων και του Διεθνούς Θερινού Σχολείου «Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO και Ανάπτυξη γεωτουρισμού», που πραγματοποιείται στο νησί από τις 12 έως τις 22 Ιουνίου.


σχετικα αρθρα