current views are: 13

21 Ιανουαρίου 2021
Δημοσίευση09:03

Αυτό είναι το εθνικό σχέδιο για τις διαδηλώσεις και τις πορείες – Ο αστυνομικός διαμεσολαβητής, οι περιορισμοί και οι ποινές

Δείτε αναλυτικά τι προβλέπει το εθνικό σχέδιο διαχείρισης δημοσίων υπαίθριων συναθροίσεων. Όλες οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

Δημοσίευση 09:03’

Δείτε αναλυτικά τι προβλέπει το εθνικό σχέδιο διαχείρισης δημοσίων υπαίθριων συναθροίσεων. Όλες οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις παρουσίασε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Στη διαδικτυακή συνέντευξη τύπου συμμετείχε και ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης Κωνσταντίνος Τσουβάλας και ο Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. Αντιστράτηγος Μιχάλης Καραμαλάκης.

«Η διαχείριση της συνάθροισης είναι ευθύνη των πολλών όχι μόνο της Αστυνομίας», δήλωσε ο υπουργός, ο οποίος ανέφερε ότι ο τρόπος δράσης θα βασίζεται στην ευελιξία, στην αναλογικότητα και στην επιείκεια».

Ο κ. Χρυσοχοΐδης πρόσθεσε ότι «ανάλογα με το μέγεθος της διαδήλωσης θα καταλαμβάνεται αντίστοιχο τμήμα του πεζοδρομίου, της λεωφορειολωρίδας ή μίας λωρίδας του δρόμου. Ανάλογα με το πλήθος θα είναι και η κατάληψη του χώρου. Βλέπουμε από τα μέχρι στιγμής δεδομένα ότι στο 92% των περιπτώσεων υπήρχε συμμόρφωση και τελικά διεξάγονται και οι πορείες και ταυτόχρονα γίνεται η κίνηση στην πόλη».

«Σε κάθε συνάθροιση τα τέσσερα σκαλιά μας είναι προετοιμασία, επικοινωνία, δράση και λογοδοσία», δήλωσε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και τόνισε πως «θα εξαντλούνται τα όρια επιείκειας και τα περιθώρια συνεννόησης, γιατί το δικαίωμα της έκφρασης είναι αδιαπραγμάτευτο. Αυτό ισχύει χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις. Εξίσου αδιαπραγμάτευτο είναι και το δικαίωμα της πόλης να λειτουργεί. Η διαμαρτυρία και η κανονικότητα δεν είναι αντινομικές. Διαδηλωτές και μη διαδηλωτές δεν είναι εχθροί. Εμείς θα κάνουμε το παν για να εξασφαλίσουμε τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, το δικαίωμα της επιλογής του πολίτη».

Το νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης δημοσίων υπαίθριων συναθροίσεων περιλαμβάνει αναλυτικά όλες τις αλλαγές που θα ισχύουν εφεξής για πορείες και διαδηλώσεις, τις ποινές και τους περιορισμούς που θα επιβάλλονται, αλλά και το σχέδιο της Ελληνικής Αστυνομίας σε περίπτωση επεισοδίων, που θα χαρακτηρίζεται από κλιμάκωση της αντίδρασης. 

Πώς θα ενημερώνονται οι πολίτες

Οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται καθημερινά για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες συναθροίσεις και λοιπές εκδηλώσεις, τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί, καθώς και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μέσω της ς ιστοσελίδας της Ελληνικής Αστυνομίας, αλλά και της ειδικής διαδικτυακής πλατφόρμας για δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο βασίζεται στην συνεχή επικοινωνία της Αστυνομίας με τους διοργανωτές μίας συνάθροισης, η οποία και ξεκινά από την υποχρέωση της γνωστοποίησης της πρόθεσης διοργάνωσης μίας δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης στην οικεία Αστυνομική Αρχή.

Ο αστυνομικός διαμεσολαβητής

Η Αστυνομική Αρχή με γραπτή απόφασή της, η οποία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της  Ελληνικής Αστυνομίας και στην ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα για τις συναθροίσεις, ενημερώνει τους οργανωτές για το αν θα υπάρξουν περιορισμοί και ορίζει Αστυνομικό Διαμεσολαβητή, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για την προπαρασκευαστική επικοινωνία μαζί τους.

Κατά τη διάρκεια της συνάθροισης, ο Επικεφαλής των Αστυνομικών Δυνάμεων διατηρεί άμεση επαφή και διαρκή συνεργασία και επικοινωνία με τον Οργανωτή της συνάθροισης και τον ενημερώνει για τις οποιεσδήποτε αλλαγές σε περιορισμούς μπορεί
να απαιτηθούν.

Ο Αστυνομικός Διαμεσολαβητής, συνεργάζεται διαρκώς με τον Οργανωτή, παραμένοντας στο χώρο καθ’ όλη τη διάρκεια της συνάθροισης και μέχρι την αποχώρηση των συμμετεχόντων και διαμεσολαβεί για την άμεση και ειρηνική επίλυση τυχόν προβλημάτων ή την αποκλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, ή μεταξύ των συμμετεχόντων και των Αστυνομικών Δυνάμεων.

Σε συναθροίσεις χαμηλής ή μεσαίας επικινδυνότητας, τον Αστυνομικό Διαμεσολαβητή συνεπικουρούν στη διαρκή επικοινωνία με τους διοργανωτές, τα μέλη της Ομάδας Διαχείρισης και Οριοθέτησης Συναθροίσεων (ΟΔΟΣ).

Παρουσία και Προστασία Δημοσιογράφων

Μία σημαντική πτυχή των συναθροίσεων είναι και η παρουσία δημοσιογράφων σε αυτές. Η παρουσία και η προστασία των δημοσιογράφων στο πλαίσιο των συναθροίσεων είναι βασική συνιστώσα του νέου σχεδιασμού. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλιστεί το δικαίωμα των πολιτών στην ενημέρωση, αλλά και παράλληλα, η ανεμπόδιστη διεξαγωγή των αστυνομικών επιχειρήσεων, ειδικά σε περιπτώσεις που υπάρχουν επεισόδια.

Στο σχέδιο ασφάλειας της συνάθροισης συμπεριλαμβάνεται και η διαφύλαξη της σωματικής ακεραιότητας των δημοσιογράφων που μπορούν να βρεθούν στο επίκεντρο επεισοδίων, για αυτό το λόγο, ανάλογα και την εκάστοτε κατάσταση που επικρατεί, μπορούν να φορούν διακριτό και προστατευτικό εξοπλισμό.

Η Αστυνομία θα οριοθετήσει ένα συγκεκριμένο χώρο για τους δημοσιογράφους και ένας ορισμένος εκ των προτέρων αξιωματικός θα λειτουργεί ως σύνδεσμος και δίαυλος επικοινωνίας μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια της συνάθροισης, έχοντας ως στόχο τη συνεργασία και την αμοιβαία κατανόηση.

Το επιχειρησιακό σχέδιο ΕΛ.ΑΣ.

Το προσωπικό που χρησιμοποιεί η Ελληνική Αστυνομία για τη διαχείριση των συναθροίσεων χωρίζεται σε τρεις ευρείες κατηγορίες:

α) δυνάμεις ήπιας αστυνόμευσης, β) ευέλικτες μονάδες με δυνατότητα δυναμικής παρέμβασης και γ) δυνάμεις επιβολής και αποκατάστασης της τάξης.

Μία ειδική κατηγορία προσωπικού είναι οι ομάδες συλλήψεων, οι οποίες μπορούν να υπάρχουν ως αυτόνομες ομάδες ή να σχηματίζονται από προσωπικό των άλλων ομάδων ειδικά για τη διαχείριση μίας συνάθροισης.

Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, στην οποία διοργανώνεται και ο μεγαλύτερος αριθμός συναθροίσεων, έχει στη διάθεση της τις παρακάτω ομάδες, το προσωπικό των οποίων αξιοποιείται στη διαχείριση των συναθροίσεων:
• Δυνάμεις ήπιας αστυνόμευσης: Τροχαία, ΟΔΟΣ, Αστυνομικοί σε μέτρα Τάξης, Διαμεσολαβητές.
• Ευέλικτες Μονάδες με δυνατότητα δυναμικής παρέμβασης: ΔΡΑΣΗ, ΔΙΑΣ, ΟΠΚΕ.
• Ομάδες συλλήψεων.
• Δυνάμεις επιβολής και αποκατάστασης της τάξης: Διμοιρίες ΥΜΕΤ και ΥΑΤ.

Για τη διαχείριση των συναθροίσεων μπορεί να αξιοποιηθεί και προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος, ώστε να υπάρχει δυνατότητα για την πρόληψη και την άμεση κατάσβεση πυρκαγιάς.

Διαφάνεια

Οι δυνάμεις της Ελληνικής Αστυνομίας που συμμετέχουν στη διαχείριση των συναθροίσεων πρέπει να διακρίνονται από επαγγελματισμό και να λειτουργούν ως πρότυπα, κυρίως όταν απαιτηθεί να γίνει χρήση νόμιμης βίας για τη διαχείριση επεισοδίων. Κάθε αστυνομικός θα δρα σεβόμενος απόλυτα το πλαίσιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τους περιορισμούς που θέτει ο νόμος, αλλά και τους κανόνες της επαγγελματικής δεοντολογίας, σύμφωνα με όσα ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας της Ελληνικής Αστυνομίας.

Ο κάθε αστυνομικός μεμονωμένα, αλλά και η κάθε ομάδα συνολικά που αξιοποιείται για τη διαχείριση των συναθροίσεων θα είναι άρτια εκπαιδευμένη και εξοπλισμένη ανάλογα με την αποστολή της και θα υπόκεινται στον καθορισμένο ιεραρχικό έλεγχο. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη μετεκπαίδευση και στη διαρκή κατάρτιση του προσωπικού και των ομάδων τόσο σε επιμέρους εξειδικευμένα σχολεία, όσο και σε κοινά προγράμματα σεμιναρίων και ασκήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητά τους.

Η διαφάνεια στη δράση των δυνάμεων της Ελληνικής Αστυνομίας στο πλαίσιο διαχείρισης μίας συνάθροισης είναι κρίσιμη. Για αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να είναι εμφανής η τοποθέτηση των δυνάμεων της τάξης. Ειδικότερα, το προσωπικό που εμπλέκεται στη διαχείρισης μίας συνάθροισης φορά στολή, ενώ θα γενικευτεί η χρήση ονομασιών στην πλάτη των μελών κάθε ομάδας, ώστε να ταυτοποιείται καλύτερα η μονάδα στην οποία ανήκει. Σε αυτή την κατεύθυνση, όλοι οι αστυνομικοί που συμμετέχουν στη διαχείριση μίας συνάθροισης θα έχουν σε εμφανές σημείο διακριτικό αριθμό.

Διοίκηση, Συντονισμός και Έλεγχος

Η διαχείριση μίας συνάθροισης από πλευράς Αστυνομίας γίνεται εντός ενός σαφούς ορισμένου πλαισίου ιεραρχίας και διοίκησης όπου όλοι έχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις.

Ειδικότερα, για το συντονισμό και τον έλεγχο των δυνάμεων της Αστυνομίας που επιχειρούν για τη διαχείριση των συναθροίσεων ακολουθείται οριοθετημένη διαδικασία που χωρίζεται σε τρία επίπεδα:

ΤΑΚΤΙΚΟ: Περιλαμβάνονται οι ομάδες / μονάδες που δρουν στο πεδίο πριν, κατά τη διάρκεια της συνάθροισης και μετά την ολοκλήρωση αυτής. Το προσωπικό, ανάλογα με την αποστολή του, οργανώνεται σε υποομάδες / ομάδες/ διμοιρίες με τον αντίστοιχο συντονισμό. Το σύνολο των δυνάμεων πεδίου υπάγεται στη Διοίκηση του Επικεφαλής των αστυνομικών δυνάμεων που εμπλέκονται στη διαχείριση της συνάθροισης. Η οριζόντια διαλειτουργικότητα των επί μέρους ομάδων εξασφαλίζεται μέσω των διαύλων επικοινωνίας. Παράλληλα, υπάρχει κάθετη διασύνδεση επικοινωνίας με το Επιχειρησιακό επίπεδο Διοίκησης.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ: Λειτουργεί στο Κέντρο Επιχειρήσεων της εκάστοτε Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης 2. Το επίπεδο του επιχειρησιακού συντονισμού και η στελέχωση του Κέντρου Επιχειρήσεων κλιμακώνεται σε αντιστοιχία με την εκτίμηση της επικινδυνότητας και της πολυπλοκότητας μία συνάθροισης. Υπό πλήρη σύνθεση Επικεφαλής τίθεται ο εκάστοτε Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής και ο Διευθυντής Αστυνομίας εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων όπου με εντολή του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, ο συντονισμός μπορεί να ανατεθεί σε ανώτερο επιτελικό στέλεχος (π.χ. Γενικός Επιθεωρητής Αστυνομίας).

Στο Κέντρο Επιχειρήσεων παρίσταται, κατά περίπτωση, εισαγγελέας, ο οποίος εποπτεύει τη διαδικασία διαχείρισης, παρέχοντας θεσμική εγγύηση για τη τήρηση της νομιμότητας και τη διαπίστωση τυχόν έκνομων ενεργειών κατά τη διάρκεια των αστυνομικών επιχειρήσεων.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ: Το ανώτατο επίπεδο διοίκησης, στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, με ρόλο εποπτείας και κεντρικών κατευθύνσεων.

Μέγεθος των Συναθροίσεων

Συστατικό μέρος της εφαρμογής του νέου πλαισίου αποτελεί και η κατηγοριοποίηση μίας συνάθροισης κατ’ αναλογία του εκτιμώμενου αριθμού συμμετεχόντων σε αυτή. Το μέγεθος αυτό είναι ιδιαιτέρως κρίσιμο καθώς επηρεάζει το σχεδιασμό των μέτρων που
πρέπει να ληφθούν για την προστασία της. Επιπρόσθετα, το εκτιμώμενο μέγεθος μίας συνάθροισης αξιοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία α) για τον καθορισμό των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, β) για την επιβολή, όταν αυτό είναι απαραίτητο, περιορισμών και γ) για την εκτίμηση επικινδυνότητας της συνάθροισης.

Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί πως η κατηγοριοποίηση μίας συνάθροισης βάσει του μεγέθους της, προσαρμόζεται και στα ειδικότερα δεδομένα της περιοχής που διοργανώνεται (αριθμός κατοίκων, οδόστρωμα, πεζοδρόμια, κεντρικοί δρόμοι κτλ.). Άρα, μπορεί μία συνάθροιση 500 ατόμων σε μία περιοχή να κατηγοριοποιηθεί ως μικρού μεγέθους, ενώ σε μία άλλη ως μεγάλου. Αυτός είναι και ο λόγος που οι περιορισμοί διαφέρουν μεταξύ των Γενικών Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων.

Η κατηγοριοποίηση των συναθροίσεων για την Αττική, βάσει μεγέθους, έχει ως ακολούθως:
1-100 άτομα: πολύ μικρή συνάθροιση
101- 500 άτομα: μικρή συνάθροιση
501- 1.000 άτομα: μεσαία συνάθροιση
1001- 10.000άτομα: μεγάλη συνάθροιση
10.001 άτομα και πάνω: πολύ μεγάλη συνάθροιση

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο η αρμόδια Αστυνομική αρχή οφείλει να διασφαλίζει τις προϋποθέσεις ακώλυτης άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι σε δημόσιο υπαίθριο χώρο, λαμβάνοντας προς τούτο κάθε αναγκαίο μέτρο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και σε συνεργασία με τον οργανωτή της συνάθροισης.

Η εκτίμηση επικινδυνότητας πραγματοποιείται με τη χρήση δύο δεικτών: α) τους κινδύνους που προκύπτουν από την ίδια τη συνάθροιση και β) από την τρωτότητα της.

Α. Μία συνάθροιση αξιολογείται για το κατά πόσον από τη διοργάνωσή της α) υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, β) απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής και γ) για το αν ο σκοπός της αντιτίθεται στον σκοπό μίας άλλης ήδη προγραμματισμένης συνάθροισης, η οποία έχει γνωστοποιηθεί νωρίτερα, δεν έχει απαγορευθεί και πραγματοποιείται στην ίδια περιοχή ή σε κοντινή περιοχή κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (συγκέντρωση/ αντί- συγκέντρωση).
Β. Επίσης, αξιολογείται η τρωτότητα της. Η πιθανότητα δηλαδή να παρεισφρήσουν στη συνάθροιση άτομα αντιτιθέμενα σε αυτή ή άτομα που δεν έχουν σχέση με τον σκοπό της συνάθροισης και υφίστανται σοβαρές ενδείξεις ότι θα επιδιώξουν να προκαλέσουν βιαιοπραγίες, επεισόδια, καταστροφές ή διάσπαση της συνάθροισης.

Σημαντικές μεταβλητές για την εκτίμηση επικινδυνότητας αποτελούν α) ο εκτιμώμενος αριθμός συμμετεχόντων, (β) η περιοχή πραγματοποίησής της.

Η εκτίμηση επικινδυνότητας γίνεται με διαβαθμισμένη κλίμακα: α) χαμηλή, β) μεσαία και
γ) υψηλή.

Σε αυτό το πλαίσιο, η προστασία της συνάθροισης, αλλά και της κοινωνικοοικονομικής ζωής της πόλης βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στην αξιολόγηση της επικινδυνότητας μίας συνάθροισης και στη συνέχεια στην εκπόνηση Σχεδίου Ασφαλείας από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή.

Ιδιαιτέρως κρίσιμη σε αυτή τη διαδικασία είναι η αξιολόγηση της τρωτότητας μίας συνάθροισης, καθώς συνδέεται άρρηκτα με τη νέα φιλοσοφία για την προστασία των συναθροίσεων. Η αξιολόγηση της τρωτότητας καθορίζει και τη διάταξη των δυνάμεων, καθώς και τη λήψη των μέτρων ασφάλειας για την προστασία της συνάθροισης. Σε αυτό το σχεδιασμό είναι εξόχως σημαντική η συνεργασία με τον Οργανωτή, ο οποίος, σε συνάρτηση της τρωτότητας, θα πρέπει να λάβει τα δικά του μέτρα για την προστασία της συνάθροισης.

Πότε θα επιβάλλονται περιορισμοί

Σύμφωνα με το Άρθρο 9 του Προεδρικού Διατάγματος 73/2020 για τη Ρύθμιση δημοσίων υπαιθρίων συναθροίσεων η αρμόδια Αστυνομική Αρχή, με αιτιολογημένη απόφαση της, σε περίπτωση που αξιολογείται πως μία επικείμενη ή μία εν εξελίξει δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, μπορεί να διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή μίας συγκεκριμένης περιοχής, έχει τη δυνατότητα επιβολής περιορισμών.

Η αιτιολογημένη γνώμη για την επιβολή περιορισμών διατυπώνεται εγγράφως ή σε επείγουσες περιπτώσεις προφορικά και μνημονεύεται στην σχετική απόφαση που εκδίδεται.

Κριτήρια για την επιβολή των περιορισμών αποτελούν ο αριθμός των συμμετεχόντων στη συνάθροιση σε συνάρτηση με α) την περιοχή πραγματοποίησή της, β) τις ειδικότερες κυκλοφοριακές συνθήκες, γ) τα χαρακτηριστικά του οδικού περιβάλλοντος και δ) τη σημασία της οδού ή την οδών που εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν από τη συνάθροιση στην εν γένει κυκλοφορία και γενικότερα ο βαθμός διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής.

Μέσα επιβολής των περιορισμών αποτελούν ιδίως: α) η διάταξη της αστυνομικής δύναμης, β) φορητά μέσα σήμανσης της κυκλοφορίας και οριοθέτησης του χώρου (κορδέλες, κώνοι κ.λπ.), γ) κιγκλιδώματα, δ) μεταλλικοί φραγμοί (συρόμενοι), ε) φραγμοί με οχήματα και στ) άλλα πρόσφορα μέσα.

Στην απόφαση επιβολής περιορισμών της Αστυνομικής αρχής θα γίνεται εκτίμηση της επικινδυνότητας της συνάθροισης και αιτιολόγηση αυτής, καθώς και τα μέτρα που θα ληφθούν για την προστασία των συμμετεχόντων και των διερχόμενων πολιτών.

Πρόβλεψη κινδύνων και προετοιμασία

Δίνεται έμφαση στην πρόβλεψη των κινδύνων ώστε να μπορούν οι δυνάμεις διαχείρισης της συνάθροισης να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα και αποφάσεις, κυρίως αναφορικά με την αξιοποίηση και προετοιμασία του δυναμικού τους. Η διαδικασία πρόβλεψης βασίζεται στην εκτίμηση επικινδυνότητας.

Σε αυτό το πλαίσιο οι υπηρεσίες Ασφάλειας, έχουν καθοριστικό ρόλο, όχι μόνο στην πρόβλεψη των κινδύνων πριν τη συνάθροιση, αλλά και στον έγκαιρο εντοπισμό εστιών έντασης και στην πρόληψη πιθανών επεισοδίων που μπορούν να διαταράξουν την ομαλή διεξαγωγή μίας συνάθροισης.

Επιπρόσθετα, η Ελληνική Αστυνομία με βάση το πρόγραμμα της συνάθροισης (έναρξη —διαδρομή –λήξη) και την εκτίμηση επικινδυνότητας λαμβάνει μέτρα προκειμένου να περιοριστούν οι πιθανότητας για έκτροπα (ενημέρωση πολιτών, υπηρεσιών και καταστημάτων, απομάκρυνση σταθμευμένων ή εγκατεστημένων Ι.Χ., οικοδομικών υλικών κ.α.. έλεγχοι σε εγκαταλειμμένα κτίρια, πάρκα, κήπους και άλλα δημόσια κτίρια, κλείσιμο σταθμών μετρό, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κ.α.). Τόσο οι δημοτικές υπηρεσίες όσο και λοιποί εμπλεκόμενοι (π.χ. οργανισμοί ΜΜΜ) συμβάλλουν στο σχεδιασμό και στην προετοιμασία της Ελληνικής Αστυνομίας.

Εάν κριθεί απαραίτητο, πριν την έναρξη μίας συνάθροισης, μπορούν να πραγματοποιηθούν και έλεγχοι σε πρόσωπα και Ι.Χ., με στόχο την αποτροπή της μεταφοράς επικίνδυνων αντικειμένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πρόκληση επεισοδίων, επιθέσεις και καταστροφές.

Διαχείριση επεισοδίων

Κλιμακούμενη Χρήση Μέσων

Το νέο δόγμα της Ελληνικής Αστυνομίας για τη διαχείριση των συναθροίσεων δίνει έμφαση στον περιορισμό των εντάσεων, στην πρόληψη συγκρούσεων και στη χρήση ήπιων μεθόδων (διαμεσολάβηση, επικοινωνία, ενεργητικός διάλογος) για την αποφυγή κλιμακώσεων. Για αυτό λόγο, τη διαχείριση των συναθροίσεων αναλαμβάνουν ομάδες ήπιας αστυνόμευσης (ΟΔΟΣ, Διαμεσολαβητές, ένστολοι Αστυνομικοί σε μέτρα τάξης, Τροχαία κτλ). Η καταστολή περιορίζεται στο ελάχιστο και μόνο κατόπιν εξάντλησης όλων των ηπιότερων αποτρεπτικών μέσων. Η χρήση δακρυγόνων μέσων και η εμπλοκή διμοιριών ΥΑΤ θα αξιοποιείται μόνο ως ύστατη επιχειρησιακή επιλογή σε περιπτώσεις διάλυσης, επεισοδίων ή επιθέσεων κατά των εμπλεκόμενων αστυνομικών δυνάμεων, τηρουμένων των αρχών της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και της επιείκειας.

Η επιχειρησιακή αστυνομική δράση προϋποθέτει τη χρήση εξοπλισμού και μέσων, τα οποία η διεθνής πρακτική έχει καταδείξει ότι ενισχύουν και εξασφαλίζουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση των βίαιων επεισοδίων, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συνάθροιση και την προστασία των συγκεντρωμένων και των διερχόμενων πολιτών.

Η χρήση τους γίνεται βάσει κωδικοποιημένης κλίμακας, ανάλογης με την επικινδυνότητα του μέσου της επίθεσης, της απειλής και της διακύβευσης των εννόμων αγαθών.

Η διαχείριση των βίαιων επεισοδίων στο πλαίσιο μίας δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης γίνεται από τις κατεξοχήν εξειδικευμένες μονάδες της Ελληνικής  Αστυνομίας για την επιβολή και την αποκατάσταση της τάξης (ΥΜΕΤ, ΥΑΤ). Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω ακολουθεί προτεινόμενη κωδικοποιημένη κλίμακα μέσων. Τονίζεται πως τα δύο τελευταία στάδια της κλίμακας (χρήση νερού και χρήση δακρυγόνων μέσων και χειροβομβίδων κρότου λάμψης) μπορεί να αξιοποιηθούν διαφορετικά, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν και την αναγκαιότητα διαχείρισης της κατάστασης.

Σε περίπτωση που υπάρξει παρείσφρηση ανθρώπων ή ομάδων που θέλουν να προκαλέσουν επεισόδια ή ενδεχόμενη βίαιη αντίδραση των συμμετεχόντων και απαιτηθεί η κατασταλτική παρέμβαση της Αστυνομίας ή και σε έσχατη περίπτωση η διάλυση της συνάθροισης, θα προηγηθούν οι σχετικές προειδοποιήσεις και ενημέρωση των Οργανωτών, των συμμετεχόντων και των διερχόμενων πολιτών.

Ειδικότερα, ο Επικεφαλής των Αστυνομικών Δυνάμεων στο πεδίο και ο Αστυνομικός Διαμεσολαβητής προβαίνουν σε προειδοποιήσεις οι οποίες, για να γίνουν αντιληπτές από όλους, πραγματοποιούνται με μεγάφωνα υψηλής έντασης. Υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης και των λογαριασμών της Ελληνικής Αστυνομίας σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι προειδοποιήσεις θα είναι ξεκάθαρες, ώστε οι συμμετέχοντες σε μία συνάθροιση να γνωρίζουν επακριβώς τί συμβαίνει από πλευράς παρεισφρήσεων και κινδύνων για έκτροπα και τι υποχρεώνει τις Αστυνομικές δυνάμεις για δράση με στόχο την προστασία της συνάθροισης είτε πριν την έναρξή της, είτε κατά τη διαδρομή και τον προορισμό της ή και σε έσχατη περίπτωση στη διάλυσή της.

Τις προειδοποιήσεις συνοδεύουν και ανακοινώσεις- χρηστικές οδηγίες- σχετικά με τους δρόμους διαφυγής και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για τη διάλυση της πορείας (χρήση νερού, χρήση δακρυγόνων κτλ.).

Δείτε ΕΔΩ το ολόκληρο το σχέδιο για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις:


σχετικα αρθρα