ARTS AND THE CITY

Ο χορογράφος Γιόζεφ Νάτζ στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Δημοσίευση 21 Δεκεμβρίου 2010, 09:31 / Ανανεώθηκε 27 Ιουνίου 2013, 14:55
Ο χορογράφος Γιόζεφ Νάτζ στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Facebook Twitter Whatsapp

Η παράσταση Cherry Brandy, σε χορογραφία του καταξιωμένου χορογράφου Γιόζεφ Νατζ,ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών από τις 6 έως και τις 9 Ιανουαρίου της καινούργιας χρονιάς.

Η παράσταση Cherry Brandy, σε χορογραφία του καταξιωμένου χορογράφου Γιόζεφ Νατζ,ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών από τις 6 έως και τις 9 Ιανουαρίου της καινούργιας χρονιάς.

Στο Cherry-Brandy παντρεύονται μαγικά η τέχνη του χορού και η τέχνη του λόγου. Ο Γιόζεφ Νατζ, προερχόμενος από το χώρο των εικαστικών τεχνών και του τσίρκου, και συνδυάζοντας την εμπειρία του στη μιμική, την υποκριτική, τις πολεμικές τέχνες και τον αυτοσχεδιασμό, αφορμάται για το έργο αυτό από ένα κείμενο του Άντον Τσέχωφ με κύρια θεματική το χρόνο, το παρελθόν και τη μνήμη.

Πρόκειται για "Το κύκνειο άσμα" (1886-87), όπου πρωταγωνιστεί ένας γερασμένος κωμικός ηθοποιός, εγκαταλελειμμένος μέσα σε ένα ερημωμένο θέατρο. Η ανάγνωση του έργου από τον Νατζ στέκεται ιδιαίτερα στη βαρύτητα και τη φορτισμένη από μνήμες ατμόσφαιρα του «μαύρου κουτιού», δηλαδή της άδειας θεατρικής σκηνής, όπου κρύβονται φαντάσματα μιας περασμένης ζωής.

Όπως και όταν ανέβασε τον Βόυτσεκ του Γκέοργκ Μπύχνερ το 1994, έτσι και στο Cherry-Brandy ο Νατζ δεν ενδιαφέρεται να μεταφράσει την πλοκή του θεατρικού έργου σε χορογραφία, αλλά να αποδώσει με αποσπασματικό τρόπο το βαθύτερο προβληματισμό που κρύβεται μέσα στο κείμενο.

Εξάλλου, ο πολυβραβευμένος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης, παρότι συχνά καταπιάνεται με θέματα ή και έργα που ανήκουν παραδοσιακά στο θέατρο, εντάσσει τη δουλειά του στο χώρο του σύγχρονου χορού, που του επιτρέπει μια σύμμειξη μέσων και τεχνοτροπιών με σκοπό την ελεύθερη πτήση στο μαγικό κόσμο των εικόνων, όπως λέει και ο ίδιος.

Με το Cherry-Brandy, που ανατέθηκε στον Νατζ στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνεργασίας μεταξύ Γαλλίας και Ρωσίας το 2010, τού δίνεται η δυνατότητα να επιστρέψει μαζί με μια ομάδα από 12 περφόρμερς στον αρχέτυπο χώρο του θεάτρου, να παίξει με τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, ακόμη και να αφουγκραστεί τη μοναξιά και τη «σκοτεινιά» που αυτός ο χώρος συχνά εγκυμονεί. Με μια θεατρική γλώσσα αφαιρετική και λιτή, στήνει τελικά μια σειρά εικόνων, των οποίων η φιλοσοφική ή και μεταφορική χροιά μάς επανενώνει με τις ρίζες της ίδιας της τέχνης του θεάτρου.

Στο πλαίσιο της παράστασης, ο Γιόζεφ Νατζ, θα δώσει στις 9 Ιανουαρίου, μάστερ κλας, στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Ο Γιόζεφ Νατζ γεννήθηκε στη Βοϊβοντίνα της πρώην Γιουγκοσλαβίας και σημερινής Σερβίας. Ως παιδί ασχολήθηκε με το σχέδιο, την πάλη, το ακορντεόν, το ποδόσφαιρο και το σκάκι, επιθυμώντας μια σταδιοδρομία στη ζωγραφική.

Φοίτησε στο καλλιτεχνικό γυμνάσιο της πόλης Νόβι Σαντ, πρωτεύουσας της Βοϊβοντίνα, ενώ κατόπιν πήγε στην Ουγγαρία, όπου σπούδασε μουσική και ιστορία της τέχνης στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βουδαπέστης. Παράλληλα, άρχισε σπουδές υποκριτικής, κινησιολογίας και σωματικής έκφρασης.

Το 1980 μετέβη στο Παρίσι για να συνεχίσει τις σπουδές του με τους Marcel Marceau και Etienne Decroux. Την ίδια εποχή ανακάλυψε το μοντέρνο χορό. Παρακολούθησε τις διδασκαλίες του Larri Leong και του Yves Cassati, ενώ πήρε επίσης μαθήματα τάι-τσι, μπούτο και αυτοσχεδιασμού με επαφή (contact improvisation), με τον Mark Tompkins. Άρχισε να διδάσκει κινησιολογία και χορό το 1983 στη Γαλλία και την Ουγγαρία, ενώ παράλληλα συμμετείχε ως περφόρμερ σε παραστάσεις των Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverres και Francois Verret.

Το 1986 ίδρυσε τη δική του ομάδα, την οποία ονόμασε Theatre JEL (jel στα ουγγρικά σημαίνει «σημάδι»), και δημιούργησε το πρώτο προσωπικό του έργο με τίτλο Canard Pekinois, το οποίο παρουσίασε στο Θέατρο της Βαστίλλης το 1987.

Μέχρι σήμερα, ο Γιόζεφ Νατζ έχει υπογράψει περίπου τριάντα παραστάσεις. Από το 1995 είναι διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης.

Η παράσταση , Cherry Brandy είναι συμπαραγωγή του Centre Choregraphique National d’Orleans, Anton Tchekhov’s Theatre International Festival (Ρωσία), Theatre de la Ville-Paris (Γαλλία), με την δημιουργική ενίσχυση του Region Centre.

Δείτε όλες τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newpost.gr