ARTS AND THE CITY

Λόγος - Αντίλογος- Διάλογος στο Megaron Plus

Δημοσίευση 18 Ιανουαρίου 2011, 14:48 / Ανανεώθηκε 27 Ιουνίου 2013, 14:55
Λόγος - Αντίλογος- Διάλογος στο Megaron Plus
Facebook Twitter Whatsapp

Το τρίπτυχο, "λόγος-αντίλογος- διάλογος" και τη σχέση του με τη γνώση και την αυτογνωσία θα ανιχνεύσουν ο Δημήτρης Μαρωνίτης και ο ιστορικός Γιώργος Δερτιλής στο διάλογο που θα έχουν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Megaron Plus.

Το τρίπτυχο, "λόγος-αντίλογος- διάλογος" και τη σχέση του με τη γνώση και την αυτογνωσία θα ανιχνεύσουν ο Δημήτρης Μαρωνίτης και ο ιστορικός Γιώργος Δερτιλής στο διάλογο που θα έχουν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Megaron Plus.

Στη συνάντηση, την Τρίτη 25 Ιανουαρίου, οι δυο πανεπιστημιακοί-στοχαστές θα αναζητήσουν τη σχέση θεωρητικού και πρακτικού λόγου, αλλά και το ρόλο της παιδείας και της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση του λόγου στις διάφορες μορφές του.

Στη συζήτηση διαμεσολαβεί η δημοσιογράφος Κατερίνα Σχινά ενώ η Κατερίνα Ευαγγελάκου έχει τη σκηνοθετική επιμέλεια στο τμήμα της εκδήλωσης, που θα πλαισιώσει τους συνομιλητές με αναγνώσεις ποιημάτων και κειμένων και με τη μουσική του Νίκου Ξυδάκη.

Τις αναγνώσεις θα κάνουν ο Δημήτρης Μαρωνίτης, η Ρένη Πιτακή, η Στεφανία Γουλιώτη και ο Γιάννης Τσορτέκης.

Μια από τις αφετηρίες του διαλόγου αυτού είναι η διαπίστωση ελλείμματος έγκυρου λόγου καθώς και η αναζήτηση απάντησης στο ερώτημα αν υπάρχει έμπρακτος λόγος. Τους συνομιλητές θα απασχολήσει αν το μεθοδικό εργαλείο, "λόγος, αντίλογος, διάλογος", μπορεί να αποτελέσει οδηγό πράξης και καταλύτη στην αποκρυπτογράφηση μιας αμφίβολης ταυτότητας, η οποία είναι μοιρασμένη σε ένα τρίπτυχο σχέσεων: "εμείς και οι αρχαίοι", "εμείς και οι άλλοι", "εμείς και εμείς".

Το κρίσιμο ερώτημα που θα αντιμετωπίσουν οι συνομιλητές είναι αν τα τρία αυτά ζεύγη σχέσεων συντονίζονται μεταξύ τους ή παραμένουν ασυντόνιστα στις μέρες μας και στα μέρη μας.

Από την πλευρά του φιλολόγου (Μαρωνίτης) το ερώτημα αυτό δοκιμάζεται στο χώρο της νεοελληνικής ποίησης με παραδειγματικά αναγνώσματα, καβαφικά και σεφερικά, όπου διαπιστώνεται ο εύστοχα συντονισμένος ανταγωνισμός με κορυφαία αρχαιοελληνικά πρότυπα, ομηρικά και σοφόκλεια.

Ο ιστορικός (Δερτιλής) ανιχνεύει το δίπολο αρχαιογνωσία-αρχαιολατρία και την εξέλιξή του σε σύμπλεγμα "εθνικής ανωτερότητας/κατωτερότητας", αλλά και το δίπολο των σχέσεών μας με τους "άλλους", με τον ξένο, με τον άλλο Ευρωπαίο, με τον μετανάστη και αναζητάει τις ιστορικές ρίζες αυτής της σχέσης: Ανατολή ή Δύση, Μεσόγειος, Βαλκάνια ή Ευρώπη.

Στο ερώτημα της σχέσης με τον εαυτό μας -"εμείς και εμείς"- φιλόλογος και ιστορικός μιλούν για την "ενοχοποίηση του Διαφωτισμού" και τη σχέση μας με την Ευρώπη από τον Διαφωτισμό μέχρι την Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα, επιχειρούν να απαντήσουν σε ποιο βαθμό τα ερωτήματα αυτοπροσδιορισμού αποτελούν μια ομφαλοσκόπηση που συντηρεί μια ύπαρξη ασταθή και διαρκώς ατελή ή οδηγούν στην συγκρότηση μιας ταυτότητας.

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη και θα γίνει με δελτία προτεραιότητας, ενώ η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17:30.