ΔΙΕΘΝΗ

Βουλγαρία: Αναβάλλεται η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Δημοσίευση 13 Ιανουαρίου 2011, 14:42 / Ανανεώθηκε 27 Ιουνίου 2013, 14:55
Βουλγαρία: Αναβάλλεται η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη
Facebook Twitter Whatsapp

Η οριστική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας, σχετικά με τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης αναβάλλεται, γράφουν σήμερα ηλεκτρονικά ΜΜΕ της Βουλγαρίας, επικαλούμενα πηγές του βουλγαρικού υπουργείου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της ενημερωτικής ιστοσελίδας "Mediapool", κύρια αιτία για την αναβολή της απόφασης του υπουργείου σχετικά με το αν θα εγκρίνει ή θα σταματήσει για οικολογικούς λόγους την κατασκευή του αγωγού, είναι το σχετικό αίτημα της διεθνούς εταιρίας σχεδιασμού και κατασκευής του έργου "Trans Balkan Pipeline".

Η οριστική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας, σχετικά με τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης αναβάλλεται, γράφουν σήμερα ηλεκτρονικά ΜΜΕ της Βουλγαρίας, επικαλούμενα πηγές του βουλγαρικού υπουργείου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της ενημερωτικής ιστοσελίδας "Mediapool", κύρια αιτία για την αναβολή της απόφασης του υπουργείου σχετικά με το αν θα εγκρίνει ή θα σταματήσει για οικολογικούς λόγους την κατασκευή του αγωγού, είναι το σχετικό αίτημα της διεθνούς εταιρίας σχεδιασμού και κατασκευής του έργου "Trans Balkan Pipeline".

Όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα, η διεθνής κατασκευάστρια εταιρία του έργου (στο κεφάλαιο της οποίας η Ρωσία συμμετέχει με 51%, ενώ η Ελλάδα και η Βουλγαρία μοιράζονται από 24,5 % έκαστη), έχει ζητήσει επιπρόσθετο χρόνο για να ερευνήσει και να σχεδιάσει την εναλλακτική λύση για την εκφόρτωση του αργού πετρελαίου από τα πετρελαιοφόρα στο λιμάνι του Μπουργκάς.

Όπως υπενθυμίζει το ηλεκτρονικό έντυπο, ένα από τα βασικά επιχειρήματα του βουλγαρικού υπουργείου για να επιστρέψει, πριν από τρεις μήνες, στην κατασκευάστρια εταιρία τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων- την οποία είχε εκπονήσει η εταιρία έπειτα από σχετικό αίτημα της βουλγαρικής πλευράς- ήταν η έλλειψη πρότασης για εναλλακτική λύση της εκφόρτωσης του αργού πετρελαίου διαμέσου ειδικής πλωτής πλατφόρμας στα ανοιχτά του κόλπου του Μπουργκάς, όπως προβλέπει η επίκαιρη τεχνικό-οικονομική μελέτη του αγωγού.

Επίσης, στην απόφαση του υπουργείου, που δημοσιεύθηκε στις 9 Νοεμβρίου 2010, εκφράζονταν επιφυλάξεις για την ανεπάρκεια προληπτικών μέτρων για ενδεχόμενη διαρροή πετρελαίου και τις επιπτώσεις που θα είχε μια τέτοια εξέλιξη στην αλιεία, τα εκτροφεία μυδιών και τον τουρισμό. Μάλιστα, το υπουργείο ζήτησε και την παρουσίαση συγκεκριμένων μέτρων αντιμετώπισης ενδεχόμενων διαρροών.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας επέτρεψε στην κατασκευάστρια εταιρία να καταθέσει μέχρι τα τέλη του Φεβρουαρίου 2011, τα συμπληρωματικά στοιχεία που θα ρίξουν πρόσθετο φως στις προθέσεις των κατασκευαστών για τη διευθέτηση των προαναφερόμενων ανησυχιών του βουλγαρικού υπουργείου. Το υπουργείο θα ανακοινώσει μέχρι τα τέλη Μαρτίου την απόφασή του, δηλαδή αν η μελέτη εγκρίνεται ή απορρίπτεται.

 "Σε περίπτωση τρίτης αρνητικής απόφασης, ο αγωγός δεν θα μπορεί να προχωρήσει" επισημαίνει το Mediapool. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή η θέση του υπουργείου είναι θετική, η οριστική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί τον ερχόμενο Ιούλιο, έπειτα από δημόσια συζήτηση του σχεδίου, όπως προβλέπει ο νόμος.

Εν τω μεταξύ, η Βουλγαρία συνεχίζει να μην πληρώνει τα τέλη που της αντιστοιχούν, στην τριμερή κατασκευάστρια εταιρία του έργου. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η βουλγαρική πλευρά συνεχίζει να μην καταβάλει τη συνδρομή της για το 2009 αλλά και για το 2010, παρά τη δέσμευση της βουλγαρικής πλευράς (τον περασμένο Ιούλιο) ότι τα 5 εκ. ευρώ (υποχρεώσεις του 2009) θα πληρωθούν σε διάστημα 3 - 4 μηνών.

 Αυτό δημιούργησε επιπρόσθετο πρόβλημα, επειδή, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Transneft (σ.σ. η μία εκ των τριών ρωσικών εταιριών που συστήνουν τη ρωσική κοινοπραξία - συμμετοχή στη διεθνή εταιρία του έργου του αγωγού), Μιχαήλ Μπαρκόφ, η Ελλάδα, ήδη σχετίζει την πληρωμή των εισφορών της στην εταιρία του έργου με την εξόφληση των βουλγαρικών εισφορών.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο κ. Μπαρκόφ δήλωσε ότι θεωρεί το σχέδιο Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη "παγωμένο" και ότι "η Ρωσία θα κατασκευάσει πετρελαιαγωγό στα Βαλκάνια, έστω και σε περίπτωση άρνησης της Βουλγαρίας να συμμετάσχει στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης". Όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Μπαρκόφ, "είχε υπόψη του, το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Σαμψούντα - Τσεϊχάν" αναφέρεται στο δημοσίευμα του MediaPool.

Εξάλλου, το Νοέμβριο του 2010, ο Ρώσος πρωθυπουργός, Βλαντιμίρ Πούτιν, επισκεπτόμενος τη Σόφια, αναφέρθηκε στην απόφαση της Ρωσίας να κατασκευάσει πετρελαιαγωγό στην περιοχή με ή χωρίς τη συμμετοχή της Βουλγαρίας, όπως προέκυψε από τα πρακτικά που δόθηκαν στη δημοσιότητα, από την υπηρεσία Τύπου της βουλγαρικής κυβέρνησης, έπειτα από τη συνάντηση του κ. Πούτιν με τον Βούλγαρο ομόλογό του, Μπόικο Μπορίσοφ.

 Το τελευταίο δεκαοκτάμηνο, όπως μετέδωσε το ΑΠΕ - ΜΠΕ, κυβερνητικοί παράγοντες της Βουλγαρίας, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Μπόικο Μπορίσοφ δεν χάνουν την ευκαιρία για να εκδηλώσουν την άκρως αρνητική στάση τους έναντι του σχεδίου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Τα συνήθη επιχειρήματα των Βούλγαρων επισήμων επί του θέματος συνοψίζονται κυρίως στους ισχυρισμούς περί των υποτιθέμενων "κινδύνων για το περιβάλλον που απειλούν τον τουρισμό στην παραλία της Μαύρης Θάλασσας" και του "ασύμφορου του αγωγού για τα οικονομικά συμφέροντα της Βουλγαρίας".