ΔΙΕΘΝΗ

Touchdown! Σώο στην επιφάνεια του Άρη το ρομποτικό γεωτρύπανο InSight

του Βαγγέλη Πρατικάκη - Δημοσίευση 26 Νοεμβρίου 2018, 16:00 / Ανανεώθηκε 26 Νοεμβρίου 2018, 22:02
Touchdown! Σώο στην επιφάνεια του Άρη το ρομποτικό γεωτρύπανο InSight
Facebook Twitter Whatsapp

Το newpost.gr κάλυψε ζωντανά την δραματική άφιξη της αποστολής

Έξι μήνες και 160 εκατομμύρια χιλιόμετρα μετά την εκτόξευση, η αγωνία κορυφώθηκε το βράδυ της Δευτέρας για το InSight της NASA. Tο πρώτο γεωτρύπανο στον Άρη θα επιχειρήσει σεισμικές έρευνες για να αποκαλύψει τη δομή του υπεδάφους, περίπου όπως στις σεισμικές έρευνες για την ανακάλυψη υδρογονανθράκων στη Γη.

Η NASA έλαβε το σήμα για την επιτυχή προσεδάφιση του σκάφους λίγο πριν από τις 10 το βράδυ ώρα Ελλάδας.

Ενθουσιασμός για την επιτυχή προσεδάφιση στο κέντρο ελέγχου της αποστολής στο Εργαστήριο Αεριώθησης(JPL) της NASA στην Καλιφόρνια

Η ανακούφιση ήταν μεγάλη για τους μηχανικούς της αποστολής, δεδομένου ότι, από όλες τις αποστολές που έχουν εκτοξευτεί για Άρη από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα, μόνο το 40% κατάφερε να φτάσει στον προορισμό.

Η πρώτη εικόνα που μεταδόθηκε δείχνει την επιφάνεια του Άρη μέσα από έναν πολύ σκονισμένο φακό

Το στατικό ρομπότ είτε θα προσεδαφιζόταν με ακρίβεια στο Elysium Planetia, μια αχανή κοιλάδα κοντά στον αρειανό ισημερινό, είτε θα γινόταν βίδες προσκρούοντας με ταχύτητα στην επιφάνεια, είτε θα αναπηδούσε στην ατμόσφαιρα, σαν βότσαλο στη λίμνη, και θα χανόταν για πάντα στο διάστημα.

To InSight στο εργαστήριο της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin (NASA/JPL/Caltech)

Δεδομένου ότι το σήμα από τη Γη χρειάζεται επτά λεπτά να φτάσει μέχρι τον Άρη στην τρέχουσα θέση του, δυνατότητα παρέμβασης δεν υπήρχε. Η NASA έπρεπε να περιμένει για να μάθει αν λειτούργησαν οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες για το άνοιγμα του αλεξίπτωτου, την απόρριψη της θερμικής ασπίδας, την πυροδότηση των κινητήρων πέδησης και την προσεδάφιση στο σωστό σημείο.

Από τις δοκιμές του αλεξιπτώτου στο Ερευνητικό Κέντρο Ames της NASA στην Καλιφόρνια (NASA/JPL-Caltech/Lockheed Martin)

Η κάθοδος λεπτό προς λεπτό:

Έξι λεπτά πριν από την προσεδάφιση

Το InSight εισέρχεται στην ατμόσφαιρα του Άρη με ταχύτητα 19.800 χλμ/ώρα. Η γωνία εισόδου πρέπει να είναι ακριβώς 12 μοίρες, σχεδόν παράλληλη με το έδαφος, για να αποφευχθεί πρόσκρουση στην επιφάνεια ή απώλεια του σκάφους στο Διάστημα.

Εφόσον αντέξει τη θερμοκρασία της καθόδου, περίπου 1.500 βαθμούς Κελσίου, και φτάσει σε ύψος 11 χιλιομέτρων, το σκάφος ανοίγει αλεξίπτωτο ενώ κινείται ακόμα με υπερηχητική ταχύτητα.

Τρία λεπτά

Λίγο αφότου ανοίξει το αλεξίπτωτο από νάιλον, το InSight απορρίπτει τη θερμική ασπίδα και αναπτύσσει τα τρία σκέλη του. Δύο λεπτά αργότερα, το σκάφος ενεργοποιεί το ραντάρ για να προσδιορίσει την ταχύτητα και το ύψος του. Λιγότερο από ένα λεπτό πριν αγγίξει το έδαφος, και ενώ κινείται με 215 χιλιόμετρα την ώρα, απορρίπτει το κέλυφος και το αλεξίπτωτο.

Σε ύψος ενός χιλιομέτρου, το InSight πυροδοτεί 11 κινητήρες πέδησης και προσανατολίζει τους ηλιακούς συλλέκτες του στην κατεύθυνση ανατολής – δύσης.

15 δευτερόλεπτα

Το σκάφος βρίσκεται 50 μέτρα πάνω από την αρειανή επιφάνεια και πέφτει με ταχύτητα 27 χιλιομέτρων ανά ώρα, η οποία θα μειωθεί στα 8 χλμ/ώρα μέχρι την προσεδάφιση.

Γη λαμβάνει;

Λίγα λεπτά μετά την άφιξη, πρώτη δουλειά του InSight θα είναι να επιβεβαιώσει την προσεδάφιση και να μεταδώσει μια εικόνα του εξωγήινου τοπίου.

Η κυρίως αποστολή θα αρχίσει μερικές εβδομάδες αργότερα.

Σεισμικές έρευνες

Το InSight είναι η πρώτη αποστολή που σχεδιάστηκε ειδικά για τη μελέτη της εσωτερικής δομής του Άρη, η οποία αναμένεται να προσφέρει στοιχεία για την εξέλιξη όλων των βραχωδών πλανητών – Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης.

Το στατικό ρομπότ μεταφέρει τρία επιστημονικά όργανα:

Ένα σεισμόμετρο που αναπτύχθηκε στη Βρετανία και τη Γαλλία που θα καταγράφει μικρές δονήσεις που προκαλούνται από προσκρούσεις μετεωριτών ή από την παλιρροϊκή επίδραση των δύο μικρών φεγγαριών του Άρη, του Δείμου και του Κρόνου.

Σε αντίθεση με τη Γη, ο Άρης δεν διαθέτει τεκτονικές πλάκες και πιθανότατα είναι γεωλογικά νεκρός. Στον φλοιό του όμως δεν αποκλείεται όμως να εκδηλώνονται σπάνιοι σεισμοί.

Η μελέτη της διάδοσης σεισμικών κυμάτων δίνει μια εικόνα για τη δομή του υπεδάφους, μια μέθοδος που χρησιμοποιείται και στις σεισμικές έρευνες για τον εντοπισμό υδρογονανθράκων στη Γη.

Ένα γεωτρύπανο γερμανικής κατασκευής που λειτουργεί σαν κρουστικό δράπανο. Θα καταδυθεί σε βάθος μέχρι 5 μέτρων όπου θα μετρά τη θερμοκρασία και θα παρακολουθεί τη μεταφορά θερμότητας στο υπέδαφος. Αυτό θα επιτρέψει μια εκτίμηση της γεωλογικής δραστηριότητας.

Ένα όργανο που χρησιμοποιεί ραδιοκύματα για να μετρήσει τον κλυδωνισμό του άξονα περιστροφής στον πλανήτη. Αυτό θα προσφέρει περαιτέρω στοιχεία για την δομή του πλανήτη. Η Σουζάν Σμρέκαρ, ερευνήτρια της αποστολής, εξηγεί με μια αναλογία: ένα άβραστο αβγό περιστρέφεται διαφορετικά από ένα βρασμένο λόγω του ρευστού κρόκου. Ομοίως, το InSight θα εξετάσει αν ο πυρήνας του Άρη είναι ρευστός, όπως ο πυρήνας της Γης, ή αν έχει παγώσει μέχρι το κέντρο.

Τα δεδομένα της αποστολής θα συνδυαστούν από του γεωλόγους με τα δεδομένα για την εσωτερική δομή της Γης και θα δώσουν μια γενική εικόνα για τη δομή και την εξέλιξη όλων των πλανητών με στέρεη επιφάνεια.

Και όχι μόνο στο Ηλιακό Σύστημα: τα συμπεράσματα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στους χιλιάδες πλανήτες που ανακαλύπτονται σε άλλες περιοχές του Γαλαξία και την αναγνώριση πλανητών που θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή.

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις