ΔΙΕΘΝΗ

Τι συνδέει τις γιγαντιαίες εκρήξεις στη Βηρυτό με τη Ρωσία – Η ιστορία του πλοίου με τη νιτρική αμμωνία

Δημοσίευση 5 Αυγούστου 2020, 16:00 / Ανανεώθηκε 5 Αυγούστου 2020, 16:30
Τι συνδέει τις γιγαντιαίες εκρήξεις στη Βηρυτό με τη Ρωσία – Η ιστορία του πλοίου με τη νιτρική αμμωνία
Photo: ΑΠΕ
Facebook Twitter Whatsapp

Από αμέλεια φαίνεται ότι προέκυψαν οι φονικές εκρήξεις στο λιμάνι της Βηρυτού το απόγευμα της Τρίτης, με τις αρχές να ερευνούν τις αιτίες καταλήγοντας σε τόνους νιτρικής αμμωνίας, η οποία βρισκόταν παρατημένη επί έξι χρόνια στις αποθήκες του λιμανιού.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Οι αρχικές έρευνες για τα αίτια των δύο μεγάλων εκρήξεων στη Βηρυτό, δείχνουν πως προέκυψαν από χρόνια αδράνειας και αμέλειας σχετικά με την αποθήκευση εξαιρετικά εκρηκτικού υλικού στο λιμάνι τις Βηρυτού.

Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου, οι οποίοι, σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Al Jazzera, έφθασαν στον Λίβανο τον Σεπτέμβριο του 2013, σε ένα φορτηγό πλοίο που ανήκει στη Ρωσία και φέρει σημαία της Μολδαβίας. Το Rhosus, σύμφωνα με πληροφορίες από τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Fleetmon, κατευθυνόταν από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη.

To Rhosus αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει στη Βηρυτό αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα στη θάλασσα, σύμφωνα με δικηγόρους που εκπροσωπούν το πλήρωμα του σκάφους. Όμως οι Λιβανέζοι αξιωματούχοι εμπόδισαν το σκάφος να πλεύσει και τελικά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες και το πλήρωμά του - πληροφορίες που επιβεβαιώθηκαν εν μέρει από τον Fleetmon. Το πλοίο, όπως γράφει το Sigmalive, ανήκε και λειτουργούσε από τον κ. Grechushkin Igor, Ρώσο πολίτη που είναι κάτοικος της Κύπρου (τελευταίος γνωστός διευθυντής Teto Shipping, Κύπρος), αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.

Πάντως σε αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρέθηκε εταιρεία γραμμένη  με όνομα Teto Shipping στην Κύπρο. Ωστόσο ο Igor Grechushkin εμφανίζεται ως Manager σε μια εταιρεία με όνομα Unimar Service η οποία εταιρεία.

Στη συνέχεια, το επικίνδυνο φορτίο του πλοίου εκφορτώθηκε και τοποθετήθηκε στο υπόστεγο 12 του λιμανιού της Βηρυτού, μια μεγάλη γκρίζα κατασκευή που βλέπει στον κύριο αυτοκινητόδρομο Βορρά-Νότου της χώρας στην κύρια είσοδο της πρωτεύουσας.

Μήνες αργότερα, στις 27 Ιουνίου 2014, ο τότε διευθυντής του Τελωνείου του Λιβάνου Shafik Merhi έστειλε μια επιστολή που απευθύνεται σε έναν ανώνυμο "δικαστή επειγόντων  ζητημάτων, ζητώντας λύση στο επικίνδυνο φορτίο, σύμφωνα με έγγραφα που κοινοποιήθηκαν στο διαδίκτυο. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έστειλαν τουλάχιστον πέντε ακόμη επιστολές τα επόμενα τρία χρόνια - στις 5 Δεκεμβρίου 2014, στις 6 Μαΐου 2015, στις 20 Μαΐου 2016, στις 13 Οκτωβρίου 2016 και στις 27 Οκτωβρίου 2017 - ζητώντας καθοδήγηση. Πρότειναν τρεις επιλογές:  Την εξαγωγής της νιτρικής αμμωνίας, την παράδοση  στον στρατό του Λιβάνου ή την πώληση σε ιδιωτική εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου.

Πάντως έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το πλοίο πριν φτάσει την Βηρυτό είχε καταγράψει ως προηγούμενο λιμάνι αυτό της Κωνσταντινούπολης στις 2 Οκτωβρίου 2013