current views are: 7

29 Αυγούστου 2020
Δημοσίευση15:00

Καθησυχαστική η ευρωπαία επίτροπος υγείας για το άνοιγμα των σχολείων: «Η μετάδοση από παιδί σε παιδί είναι σπάνιο φαινόμενο»

Η Στέλλα Κυριακίδου τόνισε σε συνέντευξή της ότι η επιστροφή των μαθητών στα θρανία θα πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά και αναφέρθηκε στις μελέτες που έχουν δείξει ότι η διάσωση του κορωνοϊού στα σχολεία δεν έχει προκαλέσει σημαντική αύξηση των κρουσμάτων.

Δημοσίευση 15:00’

Η Στέλλα Κυριακίδου τόνισε σε συνέντευξή της ότι η επιστροφή των μαθητών στα θρανία θα πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά και αναφέρθηκε στις μελέτες που έχουν δείξει ότι η διάσωση του κορωνοϊού στα σχολεία δεν έχει προκαλέσει σημαντική αύξηση των κρουσμάτων.

Η ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για θέματα υγείας, Στέλλα Κυριακίδου, σε συνέντευξή της στην ιταλική εφημερίδα La Stampa αναφέρθηκε στα αναγκαία μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης του covid 19, όπως και στο καθοριστικής σημασίας θέμα του εμβολίου.

«Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να κάνουμε ότι μπορούμε για να επιτρέψουμε στα παιδιά να επιστρέψουν στις τάξεις τους υπό συνθήκες ασφαλείας», τονίζει η επίτροπος. Προσθέτει ότι «τα επιδημιολογικά και κλινικά στοιχεία που αφορούν τα παιδιά είναι ακόμη περιορισμένα», αλλά και ότι «οι μελέτες, σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδειξαν ότι η μετάδοση από παιδί σε παιδί στα σχολεία είναι σπάνιο φαινόμενο και ότι το άνοιγμα των σχολείων δεν προκάλεσε σημαντική αύξηση των κρουσμάτων».

«Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι όταν εφαρμόζονται κατάλληλα μέτρα υγιεινής, αποστάσεις ασφαλείας και όταν οι μαθητές μοιράζονται σε διάφορες ομάδες, είναι αρκετά απίθανο να σημειωθούν, μέσα στα σχολεία, περισσότερες μολύνσεις απ΄ότι σε άλλους χώρους», εξηγεί η επίτροπος.

Σχετικά με την χρήση της μάσκας, καθιστά σαφές ότι «είναι οι χώρες μέλη που πρέπει να αποφασίσουν αν είναι υποχρεωτική, και από ποια ηλικία και πέρα».

Σε ότι αφορά το εμβόλιο για τον covid- 19, η Στέλλα Κυριακίδου υπενθυμίζει ότι την περασμένη Πέμπτη υπέγραψε το πρώτο συμβόλαιο με την εταιρία Astrazeneca και εκτιμά (χωρίς να υπάρχει απόλυτη βεβαιότητα) ότι το πρώτο εμβόλιο μπορεί να διατεθεί προς το τέλος του έτους ή στην αρχή του επόμενου.

«Μέχρι τότε, η αυτοπειθαρχία μας είναι η καλύτερη άμυνα από τον ιό, ανεξάρτητα από το πόσο μπορεί να μας κουράσουν οι διάφοροι περιορισμοί», καταλήγει η αρμόδια επίτροπος.

Ποιες είναι οι σωστές αποστάσεις στις τάξεις για τους μαθητές

Το άνοιγμα των σχολείων – η ημερομηνία θα ανακοινωθεί την 1η Σεπτεμβρίου – απασχολεί το σύνολο των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους δεδομένης της πανδημίας του κορωνοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις την Παρασκευή, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, με δηλώσεις του προανήγγειλε ουσιαστικά μετάθεση της ημερομηνίας ανοίγματος των σχολείων για τις 14 Σεπτεμβρίου. 

Φυσικά, στο άνοιγμα των σχολείων καθοριστικό ρόλο θα παίξει η πορεία της πανδημίας του κορωνοϊού μέχρι και τη Δευτέρα, 31 Σεπτεμβρίου, με τους ειδικούς να κάνουν έκκληση σε όσους γυρνούν από τις διακοπές τους να κρατούν αποστάσεις γιατί «είναι σιωπηλοί φορείς του κορωνοϊού».

Την ίδια στιγμή, ο επίκουρος καθηγητής Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ, Γκίκας Μαγιορκίνης, εξηγεί πόση απόσταση πρέπει να έχουν μεταξύ τους οι μαθητές σε μια τάξη σχολείου. Με ανάρτησή του στο Facebook, ο Γκίκας Μαγιορκίνης αναλύει και εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για τις αποστάσεις που πρέπει να υπάρχουν στους μαθητές μέσα σε μια τάξη, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων.

Στην ανάρτησή του γράφει χαρακτηριστικά:

«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του ενάμιση μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.

Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούν να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον “ορφανά” κρούσματα.

Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;

Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.

Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.

Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.

Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.

Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων».

 


σχετικα αρθρα