current views are: 12

21 Μαΐου 2021
Δημοσίευση06:45

Ανάλυση Δ. Βερύκιου: Ιεροσυλία η εκδίωξη Παλαιστινίων από την Ιερουσαλήμ

Κάθε άλλο παρά εύκολο είναι να ξεσπιτώνεις μια εθνότητα -όσο μικρή και εάν είναι αυτή- από μια Ιερή Πόλη όπως είναι η Ιερουσαλήμ που αποτελεί το κέντρο λατρείας τριών μονοθεϊστικών θρησκειών.

Δημοσίευση 06:45’

Κάθε άλλο παρά εύκολο είναι να ξεσπιτώνεις μια εθνότητα -όσο μικρή και εάν είναι αυτή- από μια Ιερή Πόλη όπως είναι η Ιερουσαλήμ που αποτελεί το κέντρο λατρείας τριών μονοθεϊστικών θρησκειών.

Το Ισραηλινό σχέδιο εκπαραθύρωσης 20.000 Παλαιστινίων από την Ανατολική Ιερουσαλήμ ανάβει την “σπίθα” για 3η ιντιφάντα.
Κάθε άλλο παρά εύκολο είναι να ξεσπιτώνεις μια εθνότητα -όσο μικρή και εάν είναι αυτή- από μια Ιερή Πόλη όπως είναι η Ιερουσαλήμ που αποτελεί το κέντρο λατρείας τριών μονοθεϊστικών θρησκειών.
Όσοι έχουν την τύχη να επισκεφτούν τους Αγίους Τόπους, να περιηγηθούν στους λόφους της Ιερουσαλήμ και να περπατήσουν στα σοκάκια της Ιερής Πόλης κατανοούν την ιδιαιτερότητα αυτού του ευλογημένου τόπου. Κάθε σημείο και ένα κομμάτι της μακραίωνης ιστορίας. Βορειοανατολικά το όρος Σκόπος, όπου πολιορκητές της Ιερουσαλήμ, όπως ο Τίτος, ο μελλοντικός Ρωμαίος αυτοκράτορας, ή ο Αμπού Ουμπάιτα συγκέντρωναν τις δυνάμεις τους για να πολιορκήσουν την Ιερή Πόλη.

Εκεί που τώρα ορθώνεται το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο, ένα ζωντανό μνημείο τόσο για τις φιλελεύθερες ελπίδες της δεκαετίας του 1920 όσο και για τις άγριες μάχες του 1948 και του 1967…
Ο λόφος με τα υπέρκομψα αρχοντικά που χτίστηκαν πριν από έναν αιώνα από τις εύπορες οικογένειες της Ιερουσαλήμ και με το ξενοδοχείο American Colony, τους Τάφους των Βασιλέων και τον Καθεδρικό Ναό και το Σχολείο του Αγίου Γεωργίου το εκπαιδευτήριο της παλιάς παλαιστινιακής ελίτ.
Να και η οδός Salahuddin, η κύρια εμπορική αρτηρία της Ανατολικής Ιερουσαλήμ που οδηγεί πέραν από την ήσυχη Ecole Biblique στην Πύλη της Δαμασκού. Στέκεσαι στην πύλη και κοιτάς προς τα αριστερά. Μερικά μέτρα πιο κάτω βλέπεις τον παλιό ρωμαϊκό δρόμο, περνάς από την πύλη και χάνεσαι στα souqs και τα στρογγυλά σοκάκια της Παλιάς Πόλης… Μπροστά σου ορθώνονται πανέμορφες εκκλησίες Αρμενικές, Συριακές, Ορθόδοξες και Σταυροφόρες (Ayyubid, Mamluk, Ottoman khans, madrasas) αλλά και τζαμιά. Στο διάβα σου συναντάς παρέες μουσουλμάνων κληρικών, Εβραίων Χάρεντιμ, μοναχών και ιερέων, στη Via Doloros προσκυνητές κατευθύνονται προς την Αλ-Άκσα.

Κάτω από τις υπέροχες πέτρινες καμάρες διακρίνεις τα σημάδια που άφησαν οι μεσαιωνικοί κτίστες, περήφανοι για την τέχνη τους και – όπως οι κατασκευαστές όλων των εποχών – πρόθυμοι να ενημερώνουν τις επόμενες γενιές με τα σημάδια που αφήνουν.
Σταδιακά χωρίς να το καταλάβεις περνάς από την Μουσουλμανική στην Εβραϊκή, την Αρμένικη και την χριστιανική συνοικία…
Και καθώς βρίσκεσαι στην Πύλη Jaffa, διευρυμένη για την υποδοχή του Kaiser Wilhelm II το 1898, πέφτεις πάνω σ´ έναν άλλο αμφισβητούμενο κοινόχρηστο χώρο, το συγκρότημα Mamilla, χτισμένο πρόσφατα από τους Ισραηλινούς μέσα στον χώρο μιας βυζαντινής εκκλησίας, ενός μεσαιωνικού νεκροταφείου και ενός μαυσωλείου Mamluk.
Μουσουλμάνοι, Εβραίοι και Χριστιανοί, Ισραηλινοί, Παλαιστίνιοι, Αρμένιοι, Έλληνες Ορθόδοξοι και πολλοί άλλοι πιστεύουν ότι κατέχουν μέρος της ψυχής της πόλης.
Αυτό οδηγεί σε αλλεπάλληλες συγκρούσεις. Πιο πρόσφατα, η σπίθα που έβαλε τη φωτιά της δεύτερης Ιντιφάντα ήταν η φλεγμονώδης επίσκεψη του Άριελ Σαρόν στο Χαράμ Αλ Σαρίφ.

Κατά την τελευταία εικοσαετία είχε δημιουργηθεί η αυταπάτη ότι οι Παλαιστίνιοι είχαν χάσει το ραντεβού με την ιστορία και ότι μοιρολατρικά είχαν αποδεχτεί τον ρόλο των πολιτών β´ κατηγορίας μέσα στον τόπο τους.
Να όμως που οι σπίθες παρέμεναν ανάμενες μέσα στις καρδιές των Παλαιστινίων και άναψαν την φωτιά με την βίαιη ισραηλινή αστυνομική δράση, τις εβραϊκές εθνικιστικές παρελάσεις των ακροδεξιών στην Παλιά Πόλη την Ημέρα της Ιερουσαλήμ και κυρίως με την προοπτική νέων παλαιστινιακών εξώσεων στο Σέιχ Τζαρά, που ενθαρρύνονται από Ισραηλινούς προβοκάτορες…

Οι Παλαιστίνιοι καταπιέζονται από το Ισραηλινό κράτος.
• Δεν μπορούν να πάρουν άδειες οικοδόμησης στην Ιερουσαλήμ ούτε να ανακτήσουν κατασχεθείσα περιουσία, ενώ οι Ισραηλινοί Εβραίοι μπορούν να κάνουν και τα δύο.
• Οι νεαροί Παλαιστίνιοι Μουσουλμάνοι αγανακτούν στη Γέφυρα της Δαμασκού κατά την διάρκεια του Ραμαζανιού. Νιώθουν όμηροι , πολίτες Β´ κατηγορίας στην καρδιά της πιο σημαντικής γι αυτούς Πόλης.

Ωστόσο για τους Παλαιστινίους το πιο σοβαρό πρόβλημα είναι η απουσία ελπίδας. Οι Παλαιστίνιοι αισθάνονται μόνοι και εγκαταλειμμένοι.

Η Παλαιστινιακή Αρχή με τους “δημογεροντίες” της Φατάχ φαίνεται να μην μπορεί να εκπροσωπεί πλέον τα συμφέροντα των νέων Παλαιστινίων. Οι εκλογές, οι οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποια ανακούφιση, ακυρώθηκαν τον περασμένο μήνα με αδιαφανή και αστεία δικαιολογία.
Έρχεται λοιπόν η Χαμάς να καλύψει το κενό που υπάρχει στις καρδιές των Παλαιστινίων. Επιδιώκει να εκμεταλλευτεί την απελπισία τους και να πυροδοτήσει την κατάσταση εμφανιζόμενη ως ο μοναδικός αποτελεσματικός υπερασπιστής της Ιερουσαλήμ.
Σύμφωνα με διεθνείς δημοσκοπήσεις η δημοτικότητα της Χαμάς στη Γάζα είναι σταθερά χαμηλότερη από ό, τι στη Δυτική Όχθη. Στην Γάζα που οι Παλαιστίνιοι βιώνουν την σιδηρά πυγμή της διακυβέρνησης γυρίζουν την πλάτη στην Χαμάς….
Επομένως η Χαμάς έχει τους δικούς της εσωτερικούς λόγους για να προκαλέσει μια σύγκρουση με το Ισραήλ , ελπίζοντας ότι έτσι να εκτοπίσει την Φατάχ απο την Παλαιστινιακή Αρχή που εμφανίζεται ως “προστάτης” όλων των Παλαιστίνιων.
Επιπλέον η Χαμάς ποντάρει στην επιδείνωση της χρόνιας πολιτικής αβεβαιότητας στο Ισραήλ….

Όποιος πίστευε ότι το μέλλον των Παλαιστινίων δεν έχει πλέον σημασία έχει διαψευστεί.
Μπορεί το παλαιστινιακό να μην ήταν στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας και του παγκόσμιου ενδιαφέροντος ωστόσο τα ζητήματα που συγκροτούν το Παλαιστινιακό παραμένουν στην κορυφή των πανανθρώπινων αξιών για ισονομία και ισοπολιτεία. Η δουλειά, η ασφάλεια, η αξιοπρέπεια, η μάχη ενάντια στον εξτρεμισμό, η οικοδόμηση ενός αποτελεσματικού και δίκαιου κράτους παραμένουν γραμμένα στην Σημαία του Παλαιστινιακού Αγώνα και ξυπνούν το συναίσθημα κινητοποιώντας την κοινή γνώμη.
Χωρίς πολιτική διευθέτηση που θα δίνει στους Παλαιστινίους πραγματικό έλεγχο στο πεπρωμένο τους, η σύγκρουση δεν θα τελειώσει ποτέ.
Θα συνεχίσει να προκαλεί τεράστια ανθρώπινα δεινά…
Θα συνεχίσει να προκαλεί κύματα σπλαχνικής συμπάθειας και αλληλεγγύης στον αραβικό και ισλαμικό κόσμο…
Θα πολώσει ευρύτερα την παγκόσμια κοινότητα.
Θα αποσπάσει την προσοχή από τα άλλα ζητήματα που έχουν αντικειμενικό ενδιαφέρον περισσότερο για τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τη Δύση γενικά όπως είναι το Ιράν, η Κίνα, η Ρωσία, η Βόρεια Κορέα, η κλιματική αλλαγή, το μέλλον της φιλελεύθερης παγκόσμιας τάξης…
Το ερώτημα είναι: Τι μπορεί να γίνει για να σταματήσει αυτό να συμβαίνει στην Γάζα ;

Η απάντηση είναι απλή. Απαιτείται σωστή διαδικασία που να επιτρέπει στους νόμιμους εκπροσώπους τόσο του Ισραήλ όσο και της Παλαιστίνης να διαπραγματευτούν το τέλος μιας αιώνιας σύγκρουσης και τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους που μπορεί να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των μελλοντικών πολιτών του χωρίς συμβιβασμούς ή να θέσει σε κίνδυνο τους πολίτες του Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ οφείλουν να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή, το ίδιο και η ΕΕ , ενώ χρειάζεται να αναγνωριστεί το ειδικό βάρος της Αιγύπτου και της Ιορδανίας.
Τα κράτη του Κόλπου που υπογράφουν Σύμφωνα Ειρήνης με το Ισραήλ (Αβραάμ) οφείλουν να είναι ικανά να διαμορφώνουν και να εγγυώνται την στήριξη και την φιλοδοξία των απλών Παλαιστινίων παρά να τους ζητείται να τους απαρνούνται.


σχετικα αρθρα