current views are: 7

20 Νοεμβρίου 2021
Δημοσίευση07:57

Η απολογία του Ισπανού ΥΠΕΞ μετά το φλέρτ με τον Ερντογάν – Τι έστειλε στον Δένδια

Ψυχραίνονται οι Ελληνοϊσπανικές σχέσεις στον απόηχο της προσέγγισης Μαδρίτης – Άγκυρας.

Δημοσίευση 07:57’

Ψυχραίνονται οι Ελληνοϊσπανικές σχέσεις στον απόηχο της προσέγγισης Μαδρίτης – Άγκυρας.

Σύμφωνα με έγκυρες διπλωματικές πηγές, ο Ισπανός Υπουργός Εξωτερικών José-Manuel Albares, μιλώντας πρόσφατα στο Ισπανικό Κοινοβούλιο τόνισε τα ακόλουθα: «Η αλληλεγγύη της Ισπανίας προς όλα τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με όλα, συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και της Κύπρου, είναι υπεράνω πάσης αμφιβολίας, υπεράνω πάσης αμφιβολίας, και το λέω αυτό εδώ, στην έδρα του Κοινοβουλίου.»

Τα ανωτέρω κοινοποίησε στον Υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια, ο Ισπανός ομόλογός του, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχαν χθες βράδυ.

Παρόλα αυτά, η ατμόσφαιρα παραμένει «ηλεκτρισμένη» εξαιτίας της Ισπανοτουρκικής προσέγγισης.

Η προκλητική συνάντηση

«Πισώπλατη μαχαιριά» εις βάρος της Ελλάδος, έπειτα από την ενδυνάμωση της συμμαχίας Ισπανίας – Τουρκίας. Πόσο μάλλον όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν βρίσκεται στο ναδίρ της δημοτικότητάς τους και η Ισπανία αποτελεί μία χώρα-σύμμαχο της Αθήνας. Ο Τούρκος πρόεδρος ανέφερε ότι η χώρα του και η Ισπανία έχουν ήδη συνεργαστεί στην ναυπήγηση του TCG Anadolu, ενός αμφίβιου επιθετικού πλοίου, που μπορεί να διαμορφωθεί ως ελαφρύ αεροπλανοφόρο. «Το πρώτο αεροπλανοφόρο δεν ήταν μεγάλης κλίμακας. Συμφωνήσαμε για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας», δήλωσε ο Ερντογάν σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ισπανό πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ στην Άγκυρα.

«Κι ίσως μπούμε μαζί και στη ναυπήγηση ενός υποβρυχίου. Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορούμε να κάνουμε στην αμυντική βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, μαχητικών ή μη», είπε ο Ερντογάν χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Το Anadolu, που σχεδίασαν τα ισπανικά ναυπηγεία Navantia, θα είναι επιχειρησιακά έτοιμο το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ το συμβόλαιο περιλάμβανε και οψιόν ναυπήγησης και δεύτερου πλοίου, που ο Τούρκος πρόεδρος θέλει να είναι μεγαλύτερο. Δεν προσδιόρισε τις διαστάσεις του, αλλά το Anadolu έχει το ίδιο μέγεθος με το μεγαλύτερο πλοίο του ισπανικού Πολεμικού Ναυτικού, το Juan Carlos I, με μήκος άνω των 230 μ. και εκτόπισμα 26.000 τόνων.

Η Τουρκία ενδιαφέρεται και για την προμήθεια ισπανικών φρεγατών F-110, ενώ ο Ερντογάν εξέφρασε την επιθυμία να συνεργαστεί με την Ισπανία και σε άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως μια νέα σειρά υποβρυχίων σαν τα S-80 που ναυπηγεί η Navantia για το ισπανικό Πολεμικό Ναυτικό. Η Γερμανία έχει πουλήσει έξι υποβρύχια κλάσης Reis έναντι περίπου τεσσάρων δις. ευρώ στην Τουρκία, αλλά το πρότζεκτ με την Ισπανία θα είναι μεσοπρόθεσμο και – όπως και στην περίπτωση των αεροπλανοφόρων – θα περιλαμβάνει και μεταφορά τεχνογνωσίας.

Το κοινό ανακοινωθέν στο τέλος των ισπανο-τουρκικών διαβουλεύσεων, όπου ο Σάντσεθ προσήλθε με το μισό υπουργικό του συμβούλιο, αναφέρει και τη βούληση για συνεργασία σε κοινά πρότζεκτ drones, χερσαίων και ναυτικών οπλικών συστημάτων καθώς και σε δορυφόρους.

Σάντσεθ: Πολύ θετικές οι διμερείς σχέσεις με την Τουρκία

Από την πλευρά του ο Πέδρο Σάντσεθ δήλωσε ότι οι διμερείς σχέσεις με την τουρκία είναι εξαριετικές. «Όπως είπε κι ο φίλος μου, ο Ερντογάν, λίγες είναι οι χώρες που πραγματοποιούν τέτοιες συναντήσεις σε ανώτατο επίπεδο. Η συγκεκριμένη είναι η 7η συνάντησή μας από την πρώτη το 2009 κι υπάρχουν σημαντικοί λόγοι γι’ αυτό. Οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ισπανίας είναι πολύ θετικές. Περισσότερες από 600 ισπανικές εταιρείες βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Τουρκία».

Τουρκία και Ισπανία έχουν εντείνει τα τελευταία χρόνια τις διπλωματικές, αμυντικές και οικονομικές τους σχέσεις καθώς η Άγκυρα επιζητεί υποστηρικτές εντός της ΕΕ και η Μαδρίτη να φρενάρει τις προσπάθειες της Γαλλίας να ανακτήσει τον ηγετικό της ρόλο στη βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.


σχετικα αρθρα