ΔΙΕΘΝΗ

Δημοψήφισμα στην ΠΓΔΜ: Σκιώδης «πόλεμος πληροφοριών» μεταξύ Ρωσίας και Δύσης

Δημοσίευση 28 Σεπτεμβρίου 2018, 18:23 / Ανανεώθηκε 1 Οκτωβρίου 2018, 15:51
Δημοψήφισμα στην ΠΓΔΜ: Σκιώδης «πόλεμος πληροφοριών» μεταξύ Ρωσίας και Δύσης
Photo: ΑΠΕ/ΕΡΑ
Facebook Twitter Whatsapp

Αντίπαλες εκστρατείες επηρεασμού των ψηφοφόρων

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Βρετανική εταιρεία που ειδικεύεται σε επιχειρήσεις «κάτω από το ραντάρ» χρηματοδοτείται από το Λονδίνο προκειμένου να επηρεάσει τους πολίτες της ΠΓΔΜ να ψηφίσουν «Ναι» στο δημοψήφισμα της Κυριακής, αναφέρει το Γραφείο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας.

Επιβεβαιώνει παράλληλα τις αναφορές ότι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί στο Twitter επιστρατεύτηκαν από το αντίπαλο στρατόπεδο του «Όχι», πιθανώς για λογαριασμό της Ρωσίας.

Το Γραφείο αναφέρει ότι η βρετανική εταιρία δημοσίων σχέσεων Stratagem International συνεργάζεται με την κυβέρνηση των Σκοπίων για την καμπάνια του «Ναι», με το βρετανικό Φόρεϊν Όφις χρηματοδοτεί την επιχείριση.

Η εταιρεία υποστηρίζει στο δικτυακό τόπο της ότι προσφέρει «καμπάνιες υψηλής επίδρασης –συχνά κάτω από το ραντάρ- που επηρεάζουν τη συμπεριφορά», φέρνοντας ως παράδειγμα τις εκλογές και τα δημοψηφίσματα.

Το Φόρεϊν Όφις επιβεβαίωσε ότι συμμετέχει στο πρόγραμμα προκειμένου να παρασχεθεί στην κυβέρνηση «τεχνική βοήθεια». Η ίδια η εταιρεία Stratagem επιβεβαίωσε ωστόσο στους δημοσιογράφους ότι εργάζεται για την εκστρατεία του «Ναι».

Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, μια δεύτερη βρετανική συμβουλευτική εταιρεία, με την ονομασία Gabara Strategies, πρότεινε να βοηθήσει την κυβέρνηση του Νίκολα Ζάεφ στην καμπάνια υπέρ της Συμφωνίας των Πρεσπών, προσφέροντας μεταξύ άλλων «συμβατικές» συστάσεις, όπως η έκδοση κοινής ανακοίνωσης Αθήνας – Σκοπίων.

Ωστόσο η πρόταση προέβλεπε και τη δημιουργία λογαριασμών κοινωνικής δικτύωσης για να «διεισδύσουν» στο αντίπαλο στρατόπεδο και να το «διαιρέσουν».

Σύμφωνα με την εταιρεία, το σχέδιο τελικά δεν προχώρησε. Η Gabara διέψευσε ότι πρότεινε τη δημιουργία ψεύτικων λογαριασμών, ωστόσο οι προτάσεις της καταδικάστηκαν ως απαράδεκτες από την βρετανική Υπηρεσία Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνιών (PRCA), η οποία εκπροσωπεί τις εταιρείες δημοσίων σχέσεων στη Βρετανία. H Gabara δεν είναι μέλος της.

Όπως φαίνεται, όμως, αυτού του είδους οι τακτικές δεν εφαρμόζονται μόνο από την καμπάνια του «Ναι» αλλά και από το αντίπαλο στρατόπεδο.

Δυτικοί διπλωμάτες ανέφεραν στους New York Times ότι το τελευταίο διάστημα μέχρι και 40 νέα προφίλ που καλούν σε μποϊκοτάρισμα του δημοψηφίσματος εμφανίζονται κάθε μέρα στο Facebook.

Κι αυτό επειδή η συμμετοχή των ψηφοφόρων στη διαδικασία της Κυριακής θα παίξει καθοριστικό ρόλο: το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα είναι έγκυρο μόνο αν η προσέλευση ξεπεράσει το 50%.

Είχε εξάλλου προηγηθεί η προειδοποίηση της Διατλαντικής Επιτροπής για την Ακεραιότητα των Εκλογών, οργάνωσης που καλύπτει όλο το πολιτικό φάσμα, σύμφωνα με την οποία αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί, γνωστοί ως Twitter bots, επιχειρούν να ενισχύσουν την καμπάνια του «Όχι», πιθανώς για λογαριασμό της Ρωσίας.

Δεν θα ήταν εξάλλου η πρώτη φορά που η ΠΓΔΜ γίνεται το σκηνικό ρωσικής επιχείρησης πλγροφοριών.

Μετά τις αποκαλύψεις για ρωσική εκστρατεία παραπληροφόρησης στις αμερικανικές εκλογές του 2016, το αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε φέτος κονδύλια για την αντιμετώπιση της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων 8 εκατ. δολαρίων ειδικά για την περίπτωση της ΠΓΔΜ, στην οποία είχαν εμφανιστεί μυριάδες νέα προφίλ που στήριζαν την υποψηφιότητα του Ντόναλντ Τραμπ.

Σε πρόσφατη επίσκεψή του στα Σκόπια, ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Τζέιμς Μάτις προειδοποίησε για ρωσική καμπάνια παραπληροφόρησης ενόψει του δημοψηφίσματος.

«Δεν θέλουμε να δούμε τη Ρωσία να επαναλαμβάνει αυτά που επιχείρησε να κάνει σε τόσες άλλες χώρες» είπε.

Η Ουάσιγκτον επιθυμεί διακαώς την εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών, η οποία θα άνοιγε το δρόμο για ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ.

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr