current views are: 1

4 Φεβρουαρίου 2019
Δημοσίευση10:47

Στην ανατολική Ευρώπη παλιά γερμανικά ντιζελοκίνητα

Τα παλαιότερης τεχνολογίας ντίζελ αυτοκίνητα πωλούνται δύσκολα στη Γερμανία μετά το σκάνδαλο παραποίησης ρύπων και τις απαγορεύσεις σε πολλές πόλεις. Όμως η ζήτηση σε κεντρική και ανατολική Ευρώπη χτυπά «κόκκινο»

Δημοσίευση 10:47’
αρθρο-newpost

Τα παλαιότερης τεχνολογίας ντίζελ αυτοκίνητα πωλούνται δύσκολα στη Γερμανία μετά το σκάνδαλο παραποίησης ρύπων και τις απαγορεύσεις σε πολλές πόλεις. Όμως η ζήτηση σε κεντρική και ανατολική Ευρώπη χτυπά «κόκκινο»

Η καλή φήμη του ντίζελ στην Γερμανία έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα τα τελευταία χρόνια. Το σκάνδαλο παραποίησης ρύπων και η απαγόρευση κυκλοφορίας σε παλαιότερης τεχνολογίας ντιζελοκινητήρες στο κέντρο πολλών γερμανικών πόλεων έχει συρρικνώσει τις τιμές μεταπώλησης γύρω στο 20% στη Γερμανία. Πολλά από τα οχήματα, για τα οποία η ζήτηση έχει μειωθεί σημαντικά στη γερμανική αγορά, καταλήγουν στις αντιπροσωπίες και τις μάντρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης προς μεγάλη απογοήτευση όσων ασχολούνται με την προστασία του περιβάλλοντος. 

Στη Ρουμανία, όπου καταλήγουν παραδοσιακά τα περισσότερα μεταχειρισμένα από τη δυτική Ευρώπη, τα ντιζελοκίνητα αυξήθηκαν στη διετία 2017-2018 ξεπερνώντας τις 30.000. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και η Τσεχία. Ο Πετρ Πρίκρυλ από τον εμπορικό σύνδεσμο μεταχειρισμένων κάνει μάλιστα λόγο για εισβολή: «Οι τσέχοι εισαγωγείς πηγαίνουν στη Γερμανία και εκμεταλλεύονται την αβεβαιότητα των γερμανών καταναλωτών».

Στη Σερβία οι καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν φθηνά, υποστηρίζει ο έμπορος μεταχειρισμένων Σλόμπονταν Κουργκούζ. Η Σερβία είναι μια από τις λίγες χώρες των Βαλκανίων, στις οποίες επιτρέπεται η εισαγωγή οχημάτων τεχνολογίας Euro 3. Σύμφωνα με τον σύνδεσμο εισαγωγέων αυτοκινήτων ο μέσος όρος των μεταχειρισμένων είναι περίπου 12 ετών.

«Χωματερή» ρυπογόνων οχημάτων η ανατολική Ευρώπη

Η απαγόρευση παλαιότερων ντιζελοκινητήρων σε πολλές γερμανικές πόλεις προκάλεσε αναστάτωση στην γερμανική αγορά.

Στη Ρουμανία ο μέσος όρος των οχημάτων υπολογίζεται από τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA σε περίπου 16 χρόνια παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια εφαρμόζεται το μέτρο της απόσυρσης. Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στη Τσεχία όπου τα αυτοκίνητα είναι κατά μέσο όρο 14 ετών. Στην Πολωνία ξεπερνούν τα 13 χρόνια και στην Κροατία τα 14. Στη Γερμανία ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων τοποθετείται στα 9 χρόνια.

Η μεγάλη ζήτηση για παλαιότερα γερμανικά ντίζελ έχει αντίκτυπο και στους γερμανούς εμπόρους. Περίπου το 30% δηλώνει ότι δέχεται τηλεφωνήματα ενδιαφερομένων από το εξωτερικό που θέλουν να αγοράζουν ντιζελοκίνητα.

Οι μαζικές πωλήσεις γερμανικών αυτοκινήτων παλαιότερης τεχνολογίας στη κεντρική και ανατολική Ευρώπη εξοργίζει περιβαλλοντικές οργανώσεις. Ο Γιαν Πίνος από το κίνημα Ουράνιο Τόξο (Hnuti Doha) στην Πράγα τονίζει ότι «η νότια, κεντρική και ανατολική Ευρώπη δεν μπορεί να γίνεται χωματερή ρυπογόνων οχημάτων». Δυστυχώς όμως, συνεχίζει ο τσέχος ακτιβιστής, στην ευρύτερη περιοχή δεν υπάρχει ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος. Το αυτοκίνητο ήταν και παραμένει σύμβολο στάτους. Όσο μεγαλύτερο το όχημα, τόσο το καλύτερο».

Πηγή: DW / Mίχαελ Χάιντμαν, Κάτριν Λάουερ (dpa), Στέφανος Γεωργακόπουλος

σχετικα αρθρα