current views are: 7

16 Δεκεμβρίου 2016
Δημοσίευση16:23

Χριστούγεννα με έργα ρώσων συνθετών «Στον Βυσσινόκηπο»

Ένα φανταστικό soundtrack για την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Βυσσινόκηπος», βασισμένη στο έργο του Τσέχοφ, θα απολαύσουμε στις 28 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Δημοσίευση 16:23’

Ένα φανταστικό soundtrack για την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Βυσσινόκηπος», βασισμένη στο έργο του Τσέχοφ, θα απολαύσουμε στις 28 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ένα φανταστικό soundtrack για την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Βυσσινόκηπος», βασισμένη στο έργο του Τσέχοφ, θα απολαύσουμε στις 28 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Πρώτα, να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά. Ο Μιχάλης Κακογιάννης λάτρευε την κλασική μουσική. Κατόπιν δικής του επιθυμίας το Ίδρυμα που ο ίδιος ανέστησε και φέρει το όνομά του γιορτάζει κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα με κλασική μουσική.

Η αφορμή για την επιλογή των έργων της φετινής συναυλίας αναζητήθηκε για άλλη μια φορά στη ζωή και στο έργο του Κακογιάννη. Και κάπως έτσι καταλήξαμε στον «Βυσσινόκηπο», την τελευταία ταινία που γύρισε ο σκηνοθέτης το 1999 με τους Σάρλοτ Ράμπλινγκ (Λιουμπόφ), Άλαν Μπέιτς (Γκάγεφ), ‘Οουεν Τιλ (Λοπάχιν), Κάτριν Κάρτλιτζ (Βάρια). Στην ταινία τη μουσική επένδυση υπέγραφε ο φημισμένος μαέστρος και πιανίστας Βλαντιμίρ Ασκενάζι, που ηχογράφησε ειδικά για την ταινία έργα Τσαϊκόφσκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Για την φετινή χριστουγεννιάτικη συναυλία στο ΙΜΚ αποσπάσματα από την ταινία θα εναλλάσσονται με έργα των Tchaikovsky, Prokofiev και  Shostakovich για βιολί και πιάνο που θα εκτελέσουν η Ναταλία Γεράκη (φλαουτίστρια, είχε την ιδέα της συναυλίας) και Απόστολος Παληός (πιάνο).

Το πρόγραμμα της συναυλίας αναλυτικά:

Έργα για Φλάουτο & Πιάνο

σε εναλλαγή με σκηνές της ταινίας

PIOTR ILICH TCHAIKOVSKY (1840-1893)

Άρια του Λένσκι από την όπερα «Ευγένιος Ονιέγκιν» έργο 24, 1879

Οι Εποχές έργο 37a, 1875/6

• Μάρτιος: τραγούδι κορυδαλλού

• Ιούνιος: βαρκαρόλα

• Οκτώβριος: τραγούδι φθινοπώρου

• Δεκέμβριος: Χριστούγεννα

Μελωδία από το έργο «Ανάμνηση ενός τόπου αγαπημένου» έργο 42, 1878

Συναισθηματικό Βαλς από τα «6 κομμάτια» έργο 51, 1882

SERGEI PROKOFIEV (1891-1953)

Σονάτα αρ.2, op.94 για πιάνο & φλάουτο, 1943

Andante (3ο μέρος) & Allegro con brio (4ο μέρος)

DMITRI SHOSTAKOVICH (1906-1975)

Φανταστικός Χορός αρ.1 έργο 5, 1922

Marsch-Allegretto

Περίληψη του «Βυσσινόκηπου» του Αντόν Τσέχοφ:

Παρίσι, 1900. Η Άνια, η δεκαεξάχρονη κόρη της Ρωσίδας αριστοκράτισσας Λιουμπόφ Αντρέγεβνα Ρανιέφσκι, φτάνει στη γαλλική πρωτεύουσα μαζί με τη Σαρλότα, την χωρίς λάμψη και ευτυχία κουβερνάντα της. Σκοπεύει να συνοδεύσει την εύθραυστη και σαγηνευτική μητέρα της πίσω στη Ρωσία. Πέντε χρόνια πριν, όταν ο μικρός της γιος πνίγηκε στη λίμνη, η Λιουμπόφ εγκατέλειψε το πατρικό της κτήμα, το φημισμένο για τον μοναδικό Βυσσινόκηπό του, και εγκαταστάθηκε στη Γαλλία με τον εραστή της, ο οποίος την εγκατέλειψε αφού σπατάλησε όλες τις οικονομίες της. Επιστρέφοντας στο πατρικό βρίσκουν τον Βυσσινόκηπο να ανθίζει, σε αντίθεση με τα κατεστραμμένα οικονομικά τους. Η Λιουμπόφ ξανανταμώνει με τον αδελφό της Γκάγιεφ, έναν χαριτωμένο αργόσχολο που τον φροντίζει ο υπέργηρος και κουφός υπηρέτης Φιρς. Αδυνατώντας να βρει τα χρήματα για την αποπληρωμή των χρεών, ο Γκάγιεφ έχει αφήσει τα πρακτικά ζητήματα και τα προβλήματα στα χέρια της Βάρια, θετής κόρης της Λιουμπόφ. Η Βάρια που εμφανίζει συμπτώματα γεροντοκόρης, καλοβλέπει ένα νεόπλουτο έμπορα, τον Λοπάχιν, του οποίου ο πατέρας ήταν κολίγος στο κτήμα των Ρανιέφσκι. Ο Λοπάχιν ξέρει να κερδίζει χρήματα, αλλά είναι ένας κομπλεξικός αγροίκος που δεν καταφέρνει να ζητήσει σε γάμο τη Βάρια. Προκειμένου να σωθούν από την οικονομική καταστροφή ο Λοπάχιν προτείνει στους Ρανιέφσκι να τεμαχίσουν το Βυσσινόκηπο σε οικόπεδα και να τα πουλήσουν ως παραθεριστικά καταλύματα. Οι Ρανιέφσκι δεν θα καταφέρουν τελικά να σώσουν το πατρικό τους. Ο Βυσσινόκηπος ξεπουλιέται σε πληστιριασμό στον Λοπάχιν και ξυλοκόποι εισβάλλουν στο κτήμα με τα τσεκούρια τους για να κόψουν τα δέντρα. Η οικογένεια εγκαταλείπει το κτήμα λησμονώντας μέσα στο έρημο μέγαρο τον γέρο-Φιρς. Το έργο ολοκληρώνεται με έναν σπαρακτικό μονόλογο του γερο-υπηρέτη: «πέρασε η ζωή, πάει… σαν να μην την έζησα… δεν έχεις πια δύναμη… τίποτα δεν σ’ απέμεινε…».

Δυο λόγια για τους μουσικούς:

Ναταλία Γεράκη

www.nataliagerakis.com

Ελληνίδα φλαουτίστα με διεθνή παρουσία. Έχει ως βάσεις της καλλιτεχνικής της δραστηριότητας τη Στουτγάρδη και την Αθήνα. Εμφανίζεται ως σολίστ, μουσικός Ορχήστρας και Δωματίου σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ σε ολόκληρη τη Γερμανία και την Ελλάδα, σε πολλές χώρες της Ευρώπης, σε Ασία, Αφρική και Ν.Αμερική. Είναι τακτικά προσκεκλημένη καθηγήτρια σε διεθνή σεμινάρια (Springiersbacher Sommerkurse/Γερμανία, Adams Flute Festival/Ολλανδία, International Forum for Flute & Piano/Λουξεμβούργο, Semaine de la Francophonie Lusaka/Ζάμπια, Universidad Mayor Santiago/Χιλή κ.ά.). Ακόμα διδάσκει Μεθoδολογία Φλάουτου στο Κρατικό Πανεπιστήμιο (Ακαδημία) Μουσικής & Παραστατικών Τεχνών της Στουτγάρδης. Ως μουσικός ορχήστρας συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις Württembergisches Kammerorchester Heilbronn, Staatsoper Stuttgart (Kammertheater), Καμεράτα/Armonia Atenea και διατέλεσε κορυφαία Α’ της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Ως σολίστ έπαιξε με τις Bosch Sinfonie-Orchester Stuttgart, ΚΟΘ,  Sinfonietta-Ορχήστρα Δωματίου Χανίων, Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων,  Ορχήστρα του Universidad Mayor Santiago/Χιλή κ.ά. Μουσική σπούδασε στο Παρίσι (Conservatoire Municipal Nadia & Lili Boulanger, Δίπλωμα φλάουτου με το Α΄βραβείο της πόλης του Παρισιού) και τη Στουτγάρδη (μεταπτυχιακό στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Μουσικής & Παραστατικών Τεχνών της Στουτγάρδης, τάξη Prof. Jean-Claude Gérard) με υποτροφία του ΙΚΥ.

Απόστολος Παληός

www.apostolos-palios.com

Ο σολίστ Απόστολος Παληός χαρακτηρίστηκε ως «καταπληκτικός πιανίστας» (Κυπριανός Κατσαρής) και «ασυνήθιστα χαρισματικός, επικοινωνιακός και αφοσιωμένος μουσικός, με ιδιαίτερη λεπτότητα και εκφραστικότητα» (Yonty Solomon). Είναι απόφοιτος των Ανωτάτων Μουσικών Ακαδημιών Βερολίνου και  Λειψίας, αριστούχος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕKΠΑ, ενώ μαθήτευσε κοντά σε σημαντικές μουσικές προσωπικότητες (Ciccolini, Perahia, Solomon, Szidon, Κατσαρής, Χατζηνίκος). Υπήρξε υπότροφος πολλών Ιδρυμάτων (ΙΚΥ, Ίδρυμα Ι.Φ.Κωστόπουλου, Friedrich Ebert Stiftung, Κρατίδιο Σαξονίας) και βραβευθείς σε διαγωνισμούς πιάνου και μουσικής δωματίου σε Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ελλάδα. Έλαβε τον έπαινο της Ακαδημίας Αθηνών, το Βραβείο Gina Bachauer του Ιδρύματος World in Harmony και διακρίσεις από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής. Ως σολίστ εμφανίστηκε σε σημαντικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε μερικές από τις σπουδαιότερες αίθουσες συναυλιών (Philharmonie Βερολίνου, Κοnzerthaus Βιέννης, Carnegie Hall Ν.Υόρκης, Φιλαρμονική Όσλο, Auditorio de Falla Γρανάδας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Έχει συμπράξει επανειλημμένα με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και σημαντικές του εξωτερικού, πραγματοποίησε πολλές πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις έργων και ηχογράφησε μεταξύ άλλων για την εταιρεία Naxos. Διετέλεσε λέκτορας πιάνου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

«Στον Βυσσινόκηπο», Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, τηλ. 210 3418550, Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2016, ώρα 20:30. Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος 12€. Προπώληση εισιτηρίων: Στα ταμεία του Ιδρύματος, στο www.mcf.gr, στην Ticket Services Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου), στα καταστήματα Forthnet, στο Seretis travel, Πανεπιστημίου 61, Αθήνα, τηλ. 210 3251295